16.1.12

wANITA DAN KESUBURAN...SATU CABARAN..PUNCA...RAWATAN..

Stigma wanita tidak subur

LAZIMNYA, berkeluarga, mengandung dan beranak adalah perjalanan hidup yang perlu dilalui oleh seorang wanita.

Namun hakikatnya tidak semudah itu. Ramai wanita yang berdepan cabaran untuk mendapatkan cahaya mata pertama, malahan tidak kurang yang mencuba bertahun-tahun lamanya tetapi masih gagal memperoleh hasil yang diharapkan.

Malangnya tidak kira di negara maju atau membangun, isu kesuburan masih menjadi topik perbincangan yang cuba dielakkan sama ada oleh lelaki mahupun wanita.

Wanita yang sukar mendapat anak sering kali berasa tidak selesa untuk berkongsi masalah itu dengan doktor malahan dengan pasangan hidup mereka.

Merumitkan keadaan, terdapat doktor keluarga pula yang berasa segan untuk memulakan perbincangan mengenai isu kesuburan kerana melihat ia lebih bersifat peribadi.

''Ramai wanita yang mengalami masalah kesuburan cuba mengelak daripada berbincang mengenainya, tidak kurang yang enggan mendapatkan rawatan profesional. Ini kerana mereka takut sekiranya doktor mengesahkan mereka tidak subur dan tidak boleh dirawat. Justeru wanita sering memikul beban psikologi seperti ini dan enggan berjumpa doktor," kata Pengurus Besar Kesihatan Wanita, syarikat farmaseutikal Merck & Co. Inc. (Merck), Terrie Curran.

Menurut Curran, kajian antarabangsa melibatkan wanita daripada pelbagai latar budaya menunjukkan ramai yang mengalami kesukaran mendapatkan anak lebih cenderung untuk terus mencuba daripada berjumpa doktor.

''Wanita ini akan terus mencuba untuk hamil dan mengharapkan sesuatu 'keajaiban' akan berlaku, mereka tidak sedar bahawa tindakan mereka hanya akan menyukarkan keadaan. Ini kerana tahap kesuburan mereka akan merosot setahun demi setahun," katanya sambil memberitahu tahap kesuburan wanita menjunam mendadak sebaik sahaja mereka melepasi umur 35 tahun.

Tambahnya, wanita yang mengalami masalah kesuburan tidak patut memendamkan masalah itu dalam hati tetapi perlu mendapatkan rawatan secepat mungkin sebelum tahap kesuburan mereka menurun.

''Wanita yang berumur di bawah 35 tahun wajar menemui doktor setelah mereka mencuba dan gagal mengandung dalam tempoh setahun. Bagi wanita yang berumur 35 tahun ke atas pula, mereka perlu berjumpa doktor lebih awal iaitu selepas enam bulan mencuba," katanya.

Punca masalah

Walaupun ramai yang menyedari tentang masalah kesuburan dihadapi pasangan, tidak ramai pula yang betul-betul memahami punca berlakunya keadaan ini.

Sesetengahnya mungkin berpendapat persekitaran yang semakin tercemar serta proses urbanisasi menyumbang kepada masalah kesuburan lelaki atau wanita.

Curran bagaimanapun berkata, usaha perancangan keluarga untuk melengahkan kehadiran cahaya mata pertama turut menjadi penyebab utama kepada peningkatan masalah kesuburan di dunia.

''Semakin ramai wanita bekerja tidak mahu berkahwin atau melahirkan anak pada usia muda. Apabila tiba masanya mereka mahu mengandung, tahap kesuburan wanita itu telah menurun," katanya.

Tambahnya, setakat ini belum ada kajian yang membuktikan kaitan antara pencemaran alam dengan kesuburan tetapi tekanan atau stres telah dikenal pasti sebagai antara punca yang menyebabkan wanita gagal mengandung.

''Masalah berat badan juga antara salah satu faktor yang menyumbang kepada masalah kesuburan. Wanita yang mempunyai Indeks Jisim Badan (BMI) yang tinggi menghadapi lebih banyak kesukaran untuk mengandung.

''Jadi sekiranya seseorang wanita mengidamkan kehadiran anak, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mengurangkan berat badan," katanya

No comments: