22.1.12

Pengajaran dan Iktibar Buat Gadis Malaysia.....

Tetap rindu tanah air

Oleh YUSMIZAL DOLAH ALING
yusmizal@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
RAMAH...Karimah (kiri sekali) bersama ahli keluarganya ketika sesi temuramah di Lombok.
RAMAH...Karimah (kiri sekali) bersama ahli keluarganya ketika sesi temuramah di Lombok.

DIA tidak pasti sama ada disihir atau tidak tetapi yang dia tahu, setiap kali pulang ke Malaysia, rasa rindu yang mendalam untuk kembali ke Lombok begitu menebal.

Itu dilema hidup Lelly Hirawati, 31, rakyat kita yang jatuh cinta kepada jejaka Lombok sehingga sanggup mengikut suaminya menetap di sana sejak sembilan tahun lalu.

  • Foto

    DILEMA HIDUP...Lelly bersama anaknya.

  • Foto

    DAYA PEMIKAT...pakaian tradisional pemuda Lombok.

Pada pandangan mata kasar dia nampak biasa, namun di dalam hatinya seolah-olah tampak tersimpan seribu rahsia keperitan hidup di rantau orang. Andai diselongkar rahsia hatinya, mungkin dia mahu mengubah kembali putaran masa supaya hidupnya lebih bermakna.

“Saya berserah pada Tuhan untuk menentukan nasib saya di sini. Segala-galanya berjalan lancar walaupun ada ketikanya begitu rindu untuk bersama keluarga di tanah air sendiri.


“Bagaimanapun, ini jalan yang saya pilih dan saya terima dengan hati terbuka.

Satu hari nanti, pasti saya akan pulang,” katanya kepada Metro Ahad ketika ditemui di Kampung Prabu, Lombok Tengah, baru-baru ini.

‘Drama’ kehidupannya bermula apabila berkenalan dengan suaminya yang dikenali sebagai Dino ketika dia masih di bangku sekolah pada 1997.

Hubungan berjalan dengan baik memandangkan lelaki itu bekerja di ladang berdekatan rumahnya di Kampung Bongsu, Temerloh, Pahang.

Bagaimanapun, lima tahun selepas perkenalan itu, suaminya mengalami kemalangan dan terpaksa dihantar pulang ke Lombok untuk menerima rawatan dan ketika itu jiwanya terasa kosong kerana tiada insan tersayang di sisi.

“Saya kemudian nekad untuk bersama-sama Dino di Lombok dan pergi ke sana seorang diri selepas memaklumkan hasrat itu kepada keluarga.

“Dua hari selepas sampai di sana, saya terus bernikah dengan suami dan saat itu bermulalah kehidupan saya sebagai ‘orang Lombok’ dan tinggal bersama mentua hinggalah dikurniakan dua anak yang kini masing-masing berusia sembilan dan tiga tahun.

“Pada awalnya, saya kekok untuk menyesuaikan diri dengan corak hidup masyarakat tempatan, namun mengenangkan kasih sayang kepada suami, saya gagahkan juga. Kini, saya fasih berbahasa Lombok dan melakukan kegiatan seharian sama seperti penduduk lain,” katanya.

Kerana desakan hidup, Lelly kini mahir melakukan kerja kampung dan pelbagai kegiatan lain untuk menyara kehidupan mereka sekeluarga, ditambah pula pendapatan suaminya yang bekerja di tempat mendulang emas tidak seberapa.

“Bayangkan, ketika di kampung dulu, saya langsung tidak terfikir akan membela lembu dan buat kerja kampung kerana sebelum ini bekerja kilang. Namun di sini, saya melakukan apa saja untuk mencari rezeki keluarga dan anak.

“Mujur bapa mentua adalah ketua kampung sejak 28 tahun lalu. Pengalamannya banyak membantu saya menjalani kehidupan di sini. Kini saya dilantik sebagai wakil golongan wanita di kampung ini.

“Antara aktiviti yang saya jalankan ialah menjadi pemandu pelancong dan skim kutu untuk penduduk kampung. Sampai hari ini, hanya saya memakai seluar jeans kerana penduduk di sini hanya tahu memakai kain batik,” katanya.

Ditanya apakah perkara yang mengingatkannya kepada kampung halaman, Lelly berkata, sebagai anak jati Temerloh, sudah tentu dia ingin menikmati masakan lemak tempoyak ikan patin yang sinonim dengan daerah kelahirannya.

Walaupun tekaknya ‘lali’ dengan makanan Lombok, sesekali dia teringat kenangan manis ketika di kampung dan zaman sekolahnya dulu selain ketika bekerja sebagai penyelia sebuah kilang di Mentakab.

“Itu semua tinggal kenangan. Kedatangan ayah ke sini Mei lalu sedikit sebanyak mengubat rindu. Saya ingin pulang lagi ke Malaysia, tapi keadaan belum mengizinkan buat masa ini.

“Saya juga perlu memberi tumpuan untuk membesarkan anak,” katanya dalam pertemuan yang turut disertai Pegawai Khas Biro Aduan Komuniti, Pemuda Umno, Khairil Anuar Ahmad.

Sementara itu, bapa mentuanya, Lalu Haerudin, 60-an, berkata menantunya disenangi penduduk kampung kerana pandai menghormati orang lain, mampu melakukan pelbagai perkara dalam satu masa selain tahu menggunakan komputer.

“Dia disenangi penduduk di sini, malah golongan wanita menganggapnya sebagai ketua mereka. Banyak aktiviti dijalankan sejak dia datang di kampung ini.

“Dalam aktiviti kemasyarakatan, dia diberi kepercayaan sebagai bendahari di kampung dan menguruskan kewangan persatuan dengan baik,” katanya.


Tiada istilah ‘bawa balik’

EMPAT hari yang penuh debaran. Itu yang boleh penulis simpulkan sepanjang berada di bumi Lombok dalam usaha menjejaki rakyat Malaysia yang dilarikan dan berkahwin dengan jejaka pulau berkenaan.

Dibantu Pegawai Pelancongan Nusa Tenggara Barat, Anton Han yang mengaturkan pertemuan demi pertemuan dengan ‘wakil’ penduduk di beberapa kampung, pengalaman menyamar sebagai pelajar berasal dari Malaysia yang ingin menyiapkan kerja kursus untuk subjek pelancongan di Universitas Mataram tentunya tidak dapat dilupakan.

Pelbagai helah perlu disusun berserta pelan kecemasan kerana sejak awal menyatakan hasrat membuat tugasan itu, penulis diingatkan mengenai bahaya yang menanti jika tersalah langkah, mujur Anton menggunakan ‘kemudahan’ dan kedudukannya sebagai pegawai pelancongan untuk memudahkan mendapat maklumat.

Sejak mula lagi, penulis menyerahkan kepada Anton untuk mendapatkan sumber seberapa banyak yang mungkin kerana ia tugasan sukar dan belum tentu akan mendapat kerjasama baik daripada warga Lombok, yang sudah tentu tidak mahu kisah warisan mereka dihebahkan kepada umum, lebih-lebih lagi Malaysia, negara jiran yang menjadi tempat mencari rezeki.

Berita gembira hanya diperoleh selepas seorang ahli perniagaan yang mahu dikenali sebagai Satria sudi membawa kami ke perkampungan Prabu, Pantai Kuta untuk bertemu warga kita berasal dari Temerloh, Lelly Hirawati, 31, yang lari mengikut suaminya ke sana sembilan tahun lalu.

Perjalanan yang mengambil masa hampir dua jam dari Kota Mataram itu diselang seli dengan perbincangan mengenai apakah soalan yang boleh ditanya atau tidak kerana Satria sendiri berdepan situasi rumit membawa tenaga kerja Indonesia untuk bekerja di sektor perladangan di Malaysia secara sah sejak 10 tahun lalu.

Kata Satria, jangan sentuh langsung mengenai tujuan membawa pulang mereka ke sana kerana bimbang, wanita berkenaan dipukul dengan teruk jika bercerita soal kesengsaraan hidup di Lombok, sebaliknya soalan lebih terarah kepada apa aktiviti dijalankan dan pendapat positif mengenai pulau itu.

Selepas tiga kilometer melalui jalan merah berbatu di kawasan berbukit, kami tiba di Kampung Prabu yang terkenal dengan aktiviti mendulang emas di kalangan penduduk sekitar dan terus ke rumah mentua Lelly, yang juga ketua kampung itu sejak 28 tahun lalu.

Penulis hanya mendiamkan diri ketika Anton dan Satria menyatakan tujuan kami ke situ dan memperkenalkan saya sebagai penuntut yang datang untuk menyaksikan kehidupan warga kita yang berkahwin dan menetap di sana.

Sebaik memulakan temubual, saya mula menyedari ahli rombongan kami mula bertambah ramai dengan sesekali terdengar bunyi orang berbisik di belakang saya.

Mujur Lelly terus bercakap sehingga selesai dan selepas itu baru bapa mentuanya, Lalu Haeruddin, mencelah kerana mahu memberikan maklumat tambahan kepada penulis mengenai tradisi Merariq yang diamalkan masyarakat Sasak sejak 15 generasi terdahulu.

Kemudian, tanpa disangka-sangka, Haeruddin memaklumkan penulis bahawa hari itu dia mempunyai acara istimewa untuk ditunjukkan kepada kami iaitu upacara melaporkan kepada ketua kampung mengenai kejadian culik yang berlaku.

Diketuai Samudera, 38, rombongan lapan pemuda lengkap berpakaian masyarakat Lombok duduk bersila di depan Haeruddin dan terus memberikan laporan mengenai kejadian culik yang baru berlaku tiga hari sebelum itu, selain memaklumkan cadangan pihak lelaki untuk berkahwin dengan si gadis.

Selesai upacara itu, kami mendapat panggilan daripada Pak Abu, Ketua Kampung Teruwai yang turut berusaha mendapatkan persetujuan seorang lagi gadis Malaysia dari Gua Musang, Karimah Yaacob, 27, yang mengikut teman lelakinya selepas berkenalan selama sebulan.

Mengambil masa lebih kurang sejam dari destinasi pertama, kami tiba di kampung berkenaan yang majoriti penduduknya bertani dan menternak sebagai punca pendapatan.

Di situ, lebih ramai penduduk berkumpul untuk mengetahui keadaan sebenar dan seperti mana permulaan, urusan itu penulis serahkan kepada Anton kerana dia lebih tahu pendekatan sesuai digunakan kerana yang penting, maklumat dan gambar daripada mangsa.

Sementara menunggu Karimah yang ke sawah untuk memotong rumput sebagai makanan lembu peliharaannya, penulis diajukan beberapa soalan mengenai tujuan ke situ dan kenapa menjadikan warga Malaysia sebagai responden, sedangkan banyak lagi aspek pelancongan lain yang boleh dijadikan bahan ‘kerja kursus’.

Sesi berkenaan menjadi terkawal dengan Anton banyak memainkan peranannya sebagai perantara yang memberikan kebenaran penulis ke kampung itu walaupun ada beberapa pemuda tampak tidak berpuas hati kerana penulis hanya menjawab beberapa pertanyaan mereka, namun kembali reda selepas Pak Abu campur tangan.

Sebaik Karimah tiba, penulis terus memulakan sesi soal jawab dan ternyata, dia terlalu rindukan kampung halamannya di Sungai Terah kerana sejak berhijrah ke Lombok pada 2006, dia belum pernah pulang ke pangkuan keluarga.

Sebaik selesai, Anton mengarahkan saya dan Pegawai Khas Biro Aduan Komuniti Pemuda Umno, Khairil Anuar Ahmad segera menaiki kereta dan beredar dari kampung berkenaan kerana bimbang diajukan soalan oleh penduduk kampung yang memungkinkan risiko penyamaran kami pecah.

Rasa lega apabila menjejakkan kaki ke hotel di Selaparang, Mataram tidak kekal lama apabila saya menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Lelly yang menafikan dirinya bahagia selama berada di Lombok dan mahu pulang ke Malaysia jika mempunyai ruang.

Turut diceritakan bagaimana dirinya terjebak dalam cinta remaja dengan suaminya ketika masih di bangku sekolah dan bagaimana perasaannya apabila terpaksa ‘balik’ ke Lombok walaupun empat kali berjaya pulang ke pangkuan keluarganya di Temerloh.

Penulis menunjukkan SMS berkenaan kepada Anton dan dalam reaksi segera, dia menyuruh penulis mengabaikan SMS itu kerana ia berkemungkinan besar datang daripada suami Lelly yang mahu memerangkap kami supaya bertemu wanita itu buat kali kedua.

Mungkin ada benarnya tekaan Anton kerana selepas itu, penulis menerima satu lagi SMS meminta bertemu Lelly secara sendirian di Pantai Kuta kerana banyak yang mahu diceritakan, termasuk kemungkinan dirinya terkena sihir keluarga mentua.

Penulis sebaliknya memberikan alasan sibuk dengan kerja lain dan meminta pengirim menelefon semula, namun sehingga semuanya selesai, tiada satu pun panggilan diterima.

Kesimpulannya, peluang menjejaki kehidupan warga Malaysia di sana penuh dengan cabaran, baik perancangan hinggalah penyelesaian terbaik.

Tiada istilah ‘bawa balik’ semula rakyat kita di sana kerana secara tidak langsung mereka diiktiraf keluarga mentua sebagai orang Lombok.


Hanya perlu sebulan

HEBATNYA ‘ilmu’ jejaka Lombok apabila hanya memerlukan masa sebulan untuk memikat seorang gadis tempatan yang dikenali ketika bekerja di sebuah ladang di Sungai Terah, Gua Musang, Kelantan hingga gadis itu sanggup berhijrah ke negara jiran dan berumah tangga di sana.

Bukan itu saja, dia juga tidak pernah bersua muka dengan lelaki itu, malah hanya berhubung menerusi panggilan telefon dan kiriman gambar sebelum mengambil keputusan berkahwin dan tinggal bersama keluarga mentuanya di Desa Teruwai, Lombok Tengah.

Karimah Yaacob, 27, berkata pada mulanya dia langsung tidak menyedari kehadiran suaminya di kampungnya, namun selepas dimaklumkan seorang rakan bahawa ada lelaki ingin berkenalan dengannya, baru dia tahu sekumpulan pekerja Indonesia tinggal berdekatan rumahnya.

Katanya, dalam tempoh sebulan itulah dia mula berkenalan dengan suaminya menerusi telefon kerana kebetulan, selepas mula mengenali antara satu sama lain, suaminya berpindah ke Johor dan bertugas di sana, menyebabkan mereka tidak dapat bertemu.

“Suami sempat mengirimkan foto sebanyak tiga kali melalui seorang rakannya yang masih bekerja di kampung saya. Dalam tempoh itu, dia mengajak saya berkahwin dan mengikutnya ke Lombok untuk tinggal bersama keluarganya di sana,” katanya ketika ditemui di Desa Teruwai, Lombok Tengah, Nusa Tenggara Barat, baru-baru ini.

Katanya, selepas mendapat restu keluarga, dia kemudian ke Johor dan dibawa menaiki kapal di Stulang Laut menuju Batam dan transit di situ sebelum memasuki Lombok yang mengambil masa lima hari keseluruhannya.

Karimah berkata, setibanya di kampung suaminya, mereka terus disatukan sebagai suami isteri mengikut adat perkahwinan Lombok dan sejak itu dia tidak pernah pulang ke Malaysia dan hanya bertanya khabar sanak saudara di Kelantan menerusi telefon.

“Saya begitu rindu untuk menikmati masakan Kelantan, terutama budu, kerana sejak mengikut suami ke Lombok, saya tidak lagi berpeluang merasainya. Setiap hari saya berdoa supaya dapat pulang ke Malaysia untuk bersama-sama keluarga biarpun tidak tahu bila.

“Dengan keadaan hidup ketika ini, saya tidak pasti bila hasrat itu dapat dipenuhi. Saya perlu bersama-sama keluarga ‘baru’ ini walaupun di dalam hati terlalu rindu untuk pulang ke tanah air,” katanya.

Menurutnya, enam bulan pertama pernikahannya adalah tempoh yang mencabar kerana tidak faham bahasa Lombok dan hanya berkomunikasi dengan ibu mentuanya menggunakan bahasa isyarat dengan sesekali menganggukkan kepala tanda faham dan mahu sesuatu.

Setiap kali tiba waktu makan, ibu mentua mengajaknya makan bersama dan bertanyakan sama ada dia boleh makan masakan Lombok atau tidak, namun dia hanya mengangguk atau menggelengkan kepala sebagai maklum balas.

“Mulanya, saya tidak makan kerana tidak biasa dengan masakan sini. Suami membelikan saya roti untuk mengalas perut. Lama-kelamaan, saya dapat membiasakan diri dan sekarang saya pula yang menyediakan masakan Lombok untuk keluarga mentua.

“Saya juga tidak boleh bertutur dalam dialek Kelantan lagi kerana biasa dengan bahasa Lombok. Keluarga mentua pula tidak menggunakan bahasa Indonesia sepenuhnya, jadi mahu tidak mahu, saya terpaksa belajar bahasa tempatan,” katanya yang mengambil masa lebih setahun sebelum fasih menggunakan bahasa Lombok.

Katanya, dalam tempoh enam tahun tinggal di negara orang, antara perkara paling mengejutkannya ialah kunjungan seorang teman rapatnya di sekolah yang turut berkahwin dengan pemuda Lombok dan tinggal di sebuah kampung di Lombok Utara.

Karimah berkata, dia langsung tidak menduga dapat berjumpa teman baiknya dan sama-sama menjadi ‘orang Lombok’ memandangkan kali terakhir bertemu ketika belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Indera Petra, Gua Musang hampir 10 tahun lalu.

“Saya masih ingat, waktu itu saya melahirkan anak sulung, Nur Qistina Syafika. Dia datang membawa buah tangan dan memberitahu saya bahawa dia juga berkahwin dengan orang Lombok,” katanya.

Menurut Karimah, dia kini bekerja sebagai petani dan membuat kerja kampung seperti menternak lembu dan mengerjakan sawah untuk mencari rezeki membantu suaminya, Kamaruddin, 30, dan memperoleh pendapatan sekitar Rp30,000 (RM11) seminggu.

Namun ketika diajukan soalan bila mahu pulang ke Malaysia, dia berkata, kesempitan hidup ketika ini tidak memungkinkan dia ke kampung untuk bertemu keluarga, namun tetap akan berbuat demikian jika diizinkan satu hari nanti.

“Kalau dapat pulang bertemu keluarga, sekarang juga saya akan balik. Saya rindu kampung halaman dan suasana di Gua Musang. Yang saya tahu, saya akan pulang juga nanti, doakan saya,” katanya.

No comments: