26.6.11

Siapa AMBIGA?-Penganjur Bersih 2.0 itu?

Salam semua,

Akhbar hari ini mendedahkan kepada sesiapa yang ingin berfikir siapakah sebenarnya ambiga ini yang menjadi org kuat dalam BERSIH 2.0....

Mari kita membaca dan berfikir tentang tindak-tanduknya sebelum ini agar kita sebagai Umat Islam tetap berperanan sebagai seorang yang matang dalam perjuangan.

DAlam kita memperjuangkan agar tertegaknya pemimpin dan kepemimpinan yang telus, Islamic, good governance..kita perlu berhati-hati agar tidak menukarkan sesuatu yang buruk kepada sesuatu yang sedikit baik tetapi tetap juga buruk....

Kita boleh belajar drpd peristiwa bantuan ikhwan muslimin kepada anwar sadat menjadi pemimpin mesir yang mana akhirnya ikhwan yang menjadi pendokong dan menolong dibelasah balik dgn tindakan yang lebih keras berbanding dgn kerajaan sebelumnya.......selepas anwar sadat menjadi pemimpin.......

Kita juga boleh belajar dgn apa yang berlaku di afghanistan dan di iraq sekarang ini....

Jadi jika nak tukar....tukarlah yang betul-betul BERSIH dan bukan terpalit dgn kekotoran. TUkarlah kepada satu kelompok yang benar-benar mengikuti AJARAN ISLAM yang diamalkan oleh Rasulullah dan Para Sahabat yang Mulia....

Kerana ORANG politik tetap adalah orang politik yang akan diuji dengan Tamakkan Harta, Kuasa, Perempuan, Kelentongan.....

Yang menjadi mangsa sepanjang zaman adalah manusia atau sekelompok manusia yang bernama RAKYAT !.

========================

Orang Melayu mesti selidiki siapa Ambiga


2011/06/26

Ambiga Sreenevasan
Ambiga Sreenevasan
Perhimpunan haram dianjur individu perlekeh Islam

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia, terutama orang Melayu diminta meneliti siapa sebenarnya Datuk Ambiga Sreenevasan sebelum mengikut telunjuknya yang meminta rakyat supaya mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini.


Penganalisis politik berpendapat orang Melayu harus melihat kembali sejarah tindak-tanduk Ambiga yang pernah menimbulkan kemarahan umat Islam, terutama orang Melayu di negara ini sebelum secara membuta tuli mengikut kehendak dan telunjuknya.

Bekas Presiden Majlis Peguam itu adalah orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001. Majlis Peguam menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam.


Beliau turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincang dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan orang Islam, Majlis Peguam yang diterajui Ambiga tetap meneruskan forum itu.


Justeru penganalisis politik berpendapat tindak tanduk Ambiga memperlihatkan diri beliau sebagai seorang yang tidak menghormati undang-undang dan Perlembagaan dan dengan itu orang Melayu terutamanya harus memikirkan semula hasrat untuk menyertai perhimpunan haram 9 Julai yang diketuainya.

Penganalisis politik bebas dari Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Datin Paduka Dr Ramlah Adam, berkata sebagai seorang peguam, Ambiga sudah tentu arif mengenai undang-undang dan Perlembagaan negara.

“Ambiga tahu sekiranya penganjuran sesuatu perhimpunan tidak mendapat permit polis, maka perhimpunan itu tidak boleh dilakukan. Kita tidak faham kenapa dia tetap juga mahu meneruskan perhimpunan haram itu, walaupun mendapat bantahan pelbagai pihak,” katanya.


Tegasnya keperluan untuk menganjurkan perhimpunan haram itu juga tidak jelas kerana jika penganjur ingin menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), mereka boleh menggunakan saluran betul seperti membuat kenyataan di surat khabar dan media elektronik, bukannya mengadakan demonstrasi haram.


Pemerhati politik dari Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Prof Datuk Dr Zainal Kling pula menyifatkan semua golongan yang terbabit dalam penganjuran perhimpunan haram itu adalah tidak layak dan tidak patut menjadi pemimpin, termasuk Ambiga.


Katanya, mereka terlampau mengikut parti politik tertentu yang memperjuangkan ideologi politik masing-masing sedangkan mereka sendiri pun tidak ’bersih’.


“Mereka sebenarnya lebih baik melakukan tunjuk perasaan sebagai parti politik dan bukan sebagai NGO.


“Jadi orang akan faham maksud dan matlamat mereka (pemimpin politik), terutama orang awam mengenai kacau bilau dalam parti masing-masing seperti PKR yang tidak bersih, DAP yang selalu bermaharajalela atau autokratik.

25.6.11

Pendedahan Berdasarkan Kajian dan Bukti Saintifik....Andalah penilainya...

Dua pakar sahkan pelaku adegan lucah mirip Anwar

KUALA LUMPUR: Dua pakar dari Amerika Syarikat (AS) yang menjalankan analisis mengenal pasti wajah (Facial Recognition Analysis) terhadap pelaku seks lelaki dalam rakaman video seks didedahkan trio Datuk T Mac lalu, mengesahkan lelaki itu mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Analisis dijalankan Profesor Hany Farid dan Profesor Lorenzo Torresani dari Dartmouth College, Handover, New Hampshire, AS itu juga mendapati rakaman video itu adalah tulen tanpa diubah suai atau menggunakan teknik ‘super impose’ dan berasal daripada alat perakam video digital (DVR) yang dirampas daripada ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah.

Keterangan juga mendapati rakaman video itu diambil dalam sebuah bilik apartmen di Ampang, di sini dan selepas polis mendapatkan rakaman melalui kamera litar tertutup (CCTV) diperoleh dari apartmen itu, mendapati kehadiran Anwar bersama Eskay di lobi apartmen berkenaan pada 21 Februari lalu.

Muhammad Shafee ketika ditemui pemberita, berkata imej gambar Anwar dianalisis oleh dua pakar Amerika Syarikat menunjukkan 99.9 peratus persamaan dengan pelaku seks lelaki dalam imej rakaman video seks terbabit.

======================

Dibawah ini saya sertakan 2 pandangan yang kontraversi tetapi penulisnya adalah seorang lawyer/peguam yang terlatih menggunakan pemikiran berstruktur....

Pandangannya nampak agak tajam tetapi ada idea-idea beliau yang boleh membuka ruangan pemikiran kita...agar...tidak taasub kepada manusia/individu/peribadi tetapi taasub hanya kepada Allah dan ajaran Rasul yang sunni dan bersih

Salam menyelami....

25 June 2011

VIDEO AGEN ASING?

(Lee Kuan Yew pernah mendedahkan bahawa Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" kegiatan Anwar dan "Anwar walks into the trap!!!)

Salam 2 all.

Siapa sebenarnya yang merakamkan videoklip adengan "kondang-kondi" Anwar Ibrahim dengan China-Doll itu? Itulah persoalan besar yang bermain dalam fikiran rakyat. Prosiding perbicaraan Datuk Trio semalam, walaupun jelas membuktikan Jantan-X sebagai Anwar Ibrahim, tetapi meninggalkan persoalan besar; siapa dalang yang membikin rakaman tersebut? Kerana Mahkamah dimaklumkan bahawa dalang pembuat video itu tidak diketahui lagi!

Teman menerima banyak pertanyaan mengenai kemusykilan itu. Yang nyata, Datuk Eskay, rakan baik Anwar, tidak membuat rakaman tersebut. Beliau menjumpai alat perakam dan videoklip itu. Datuk Shuib dan Tan Sri Rahim lagi lah takde kena mengena, sebab prosiding semalam membuktikan mereka sekadar membantu menyiarkan videoklip tersebut. Jadi siapa dalang yang membuat rakaman tersebut?

Apa yang jelas ialah dalang pembuat rakaman tersebut sudah tentu bukan calang-calang orang, atau kumpulan, kerana:

1. sudah pasti mereka mempunyai maklumat tentang lokasi kegiatan Anwar;
2. mereka mempunyai akses ke bilik kegiatan tersebut;
3. mereka mempunyai kepakaran dan dana yang cukup untuk melaksanakan operasi.

Teman cukup yakin orang atau kumpulan yang melaksanakan operasi tersebut adalah agen-agen negara asing kerana:

1. sudah pasti mereka yang memasang alat perakam tersebut sudah tahu Anwar Ibrahim akan membuat "taklimat pelaburan" didalam bilik tersebut; maka mereka memasangnya didalam bilik itu. Ini menimbulkan persoalan, bagaimana mereka tahu Anwar akan "bercucuk-tanam" dalam bilik tersebut.

2. mengikut maklumat yang diperolehi, Anwar telah beberapa kali menggunakan bilik atau lokasi yang sama untuk tujuan "main kondang-kondi" ni. Bermakna samada pembawa Anwar, iaitu rakan baiknya Datuk Eskay yang bocorkan maklumat, atau kakitangan apartment yang membocorkan kegiatan Anwar disitu. Atau ada pihak yang sudah memang sedia memantau dan mengekori Anwar. Datuk Eskay langsung tidak mengetahui tentang adanya alat video perakam itu, jadi kemungkinan besarnya bukan Datuk Eskay. Mungkinkah kakitangan apartment itu sendiri?

3. Atau adakah agen negara asing sudah mengetahui tentang kegiatan Anwar ini? Dan memantau serta merakam "adengan kondang-kondi' Anwar itu? Kalau benar, apa matlamat mereka? Apa kepentingan mereka?

4. Kita perlu ingat bila Anwar sudah beberapa kali pergi ke lokasi yang sama, atau kegiatannya dilokasi yang sama sudah dibocorkan, maka mudah lah pihak agen asing yang memantau kegiatan Anwar melaksanakan operasi mereka.

5. Kita juga perlu ingat bukan mudah hendak memasang empat (4) buah alat perakam video "high-definition camera" didalam sebuah bilik yang disewakan saperti hotel atau servis apartment. Bermakna kumpulan agen asing ini sudah tahu Anwar akan ada disitu, dan mempunyai banyak masa untuk memasang alat perakam video itu.

6. Dan kita perlu ingat, untuk melaksanakan operasi saperti ini memerlukan kos yang sangat tinggi. Peralatan perakam yang canggih saperti yang digunakan sangat mahal. Untuk menampung anggota risikan yang melaksanakan operasi bukan murah yop. Nak membayar pemberi maklumat, tempat penginapan, mereka yang memberi akses kepada agen-agen ini masuk ke bilik adengan untuk memasang perakam video tersebut, kos logistik dan banyak lagi. Pendek cerita, bukan murah yop.

7. Oh ya, jangan lupa lokasi tempat adengan "kondang-kondi China-Doll" itu berlaku ada kedutaan negara asing yang berdekatan. Mike tahu kedutaan apa tu yop? Cuba mike lalu kat depan loksai tu dan tengok, jelas tertulis kedutaan negara mana!!!

Bila mengimbas kembali pendedahan oleh portal WikiLeaks, berderaulah darah teman! Kita jangan lupa dalam pendedahan yang menggegarkan dunia risikan, WikiLeaks antara lain pernah mendedahkan kabel pertukaran maklumat diantara mantan Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew, Bahagian Risikan Singapura/ Australia dengan Bahagian Risikan Amerika Syarikat.

Antara yang didedahkan ialah, Bahagian Risikan Singapura/ Australia mendedahkan bahawa "mereka mempunyai bukti & keterangan teknikal" tentang kegiatan Anwar Ibrahim. Apa dia "bukti teknikal" itu? Adakah ianya termasuk rakaman video Anwar Ibrahim. Kita perlu ingat yang perakam video dan rakaman videoklip yang dijumpai oleh Datuk Eskay, kawan baik Anwar itu hanyalah secara kebetulan beliau terjumpa. Persoalannya, adakah mereka, iaitu kumpulan agen asing ini sudah mempunyai rakaman-rakaman lain sebelum daripada itu?

Yang lebih parah, mantan Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew menyatakan dalam pendedahan WikiLeaks itu, bahawa bukan sahaja Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" mengenai kegiatan Anwar, malah beliau dengan jelas menyebut "Anwar termasuk didalam perangkap tersebut"!!! Apa perangkap yang dimaksudkan oleh Lee Kuan Yew? Adakah termasuk rakaman video 'adengan kondang-kondi dengan China-Doll" ini atau adengan lain-lain?

Teman teringat semasa lawatan Lee Kuan Yew ke Malaysia selepas pilihanraya 2008, beliau menemui beberapa pemimpin Pakatan pembangkang terutamanya dikalangan pimpinan PAS dan DAP, dan beliau langsung tidak menemui Anwar. Dan teman masih ingat kenyataan yang disampaikan kepada kami oleh pimpinan yang berjumpa Lee Kuan Yew mengenai apa yang telah disebut oleh Lee Kuan Yew, "everytime Anwar touchdown in Singapura, we have cameras monitoring him, and we know his activities. Be careful!".

Kalau tak percaya, cuba tanya beberapa kepimpinan Pakatan pembangkang. Malah antara mereka pernah membuat komen selepas pendedahan Lee Kuan Yew itu, "tak habis-habislah Anwar ni". Tak percaya cuba tanya dema yop! Itupun kalau dema masih nak bercakap benar lah. Paham-pahamlah kalau perjungan Negara Islam pun mereka boleh campak ke longkang kerana ugutan seorang punjabi tak berturban, bayangkanlah apa yang mereka mampu buat!!!

Jadi yop, persoalan besar yang rakyat perlu tanya sekarang ini ialah, apakah Bahagian Risikan Singapura mempunyai "bukti teknikal" kegiatan "kondang-kondi" Anwar Ibrahim? Dan berapa banyak bukti teknikal yang mereka ada tu? Apakah bukti teknikal itu boleh memudaratkan kedaulatan Malaysia dan mengamcam keselamatan negara?

Kalau benar mereka ada bukti teknikal berkenaan Anwar Ibrahim, mike tak nampak ke bahaya yang sedang negara hadapi? Kita semua tahu Singapura semakin terdesak dengan isu pembekalan air bersih dan perluasan tanah untuk penduduknya. Kontrak pembekalan air dari Malaysia ke Singapura akan tamat tidak lama lagi. Kesempitan tanah memaksa Singapura mendapatkan bekalan pasir untuk usaha penebusan dan tambakan laut, hinggakan aktiviti penyeludupan pasir dari Malaysia semakin berleluasa!

Dalam keadaan itu, cuba mike bayang kalau Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia! Orang yang paling tersenyum besar ialah Lee Kuan Yew dan kekawan dia. Sebab, semua masalah besar Singapura itu tadi akan selesai. Apa susah, dengan menggunakan "bukti teknikal" yang mereka ada, mudah sangat bagi mereka "memeras" dan "mengugut" Anwar Ibrahim.

Jangan lupa Anwar Ibrahim hampir memusnahkan negara dahulu apabila beriya-iya mahu melaksanakan preskripsi IMF dalam menangani krisis kewangan dan ekonomi 1998. Bayang apa akan jadi jika Anwar berjaya; kita akan jadi hamba IMF selama-lamanya. Persoalannya, adakah pihak asing tersebut mempunyai apap-apa "bukti" atau "bahan" untuk memeras Anwar, sehingga dia sanggup tunduk kepada telunjuk negara Barat dan IMF dengan prsekripsi yang boleh memperhambakan Malaysia kepada telunjuk asing?

Alhamdulillah Tun Dr. Mahathir bertindak pantas memintas dan mencantas Anwar; dan negara kita bukan sahaja terselamat, malah masih punya maruah dan harga diri kerana kita berjaya menyelesaikan masalah kita mengikut cara kita sendiri, tanpa bergantung atau tunduk kepada sesiapa.

Oleh itu jawapannya mudah yop; Anwar Ibrahim, manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan wajib dipintas, wajib dicantas; sebelum negara kita tergadai, dan diletakkan dibawah ransom dan tebusan oleh negara asing!!!

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing yop. Gunakanlah otak yang ALLAH beri itu untuk berfikir, bukan untuk dibuat sup otak masak lemak cili padi. Dan bila berfikir, tengoklah wajah anak zuriat masing-masing; apa nak jadi dengan masa depan mereka jika ini semua terjadi. Jangan nanti sampai ke peringkat anak cucu mike kencing diatas kubur mike yop; kerana mike menggadai masa depan mereka hanya kerana ketaksuban melampau kepada seorang manusia!!!

Kita bukan gila kuasa, tetapi kita nak halang orang gila daripada berkuasa!!! ALLAH huakbar
..ALLAH huakbar..ALLAH huakbar..!!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
23 Rejab 1432
25 Jun 2011

24 June 2011

DAH TERANG BERSULUH PULA!

(Adakah doa munajat Saiful Bukhori dimakbulkan ALLAH? Adakah sumpah la'nat Saiful Bukhori ditunaikan ALLAH?)

Salam 2 all.

Melainkan Anwar Ibrahim sudah hilang sifat kemaluan, dia wajib letak jawatan!!! Semua jawatan. Takde dolak-dalih dah. Takde putar belit, takde bohong lagi. Semuanya sudah jelas. Daripada prosiding pertuduhan terhadap Datuk Trio pagi tadi di Mahkamah Kuala Lumpur atas dakwaan menyiarkan video lucah, terbukti perkara berikut:

1. lapuran pakar daripada Dartmouth College, New Hampshire, Amerika Syarikat mengesahkan lelaki didalam videoklip tersebut ialah Anwar Ibrahim;

2. rakaman kamera litar hotel membuktikan Anwar Ibrahim dan Datuk Eskay berada di lobi pada tarikh kejadian;

3. lapuran pakar membuktikan ketulinan rakaman tersebut dan tiada sebarang unsur tampalan atau 'superimpose';

4. Datuk Shazryl, rakan baik Anwar dan turut dirakam didalam videoklip tersebut serta turut kelihatan didalam kamera litar di lobi bersama Anwar mengakui lelaki itu ialah Anwar Ibrahim;

5. Videoklip tersebut mengesahkan terdapat tiga watak didalam videoklip tersebut iaitu seorang lelaki (Datuk Shazryl), seorang lelaki dikenalpasti sebagai Anwar Ibrahim dan seorang wanita berbangsa China.

Perlu teman tekankan disini kita tidak menuduh Anwar berzina dengan China-Doll tersebut. Itu persoalan yang perlu dibuktikan di Mahkamah Syariah berdasarkan beban pembuktian yang ditetapkan syara'.

Apa yang penting disini ialah video tersebut membuktikan Anwar Ibrahim tidak layak menjadi pemimpin, apatah lagi menjadi Perdana Menteri sebuah negara umat Islam!

1. Di Amerika, Ahli Kongres Demokrat bernama Weiner meletakkan jawatan setelah gambar separuh lucahnya tersebar di laman cyber. Beliau mengakui kesilapan dan meletakkan jawatan, terutama setelah ditegur oleh Presiden Obama sendiri;

2. Di Turki, enam orang bakal calon pilhanraya sebuah parti politik meletakkan jawatan parti dan menarik diri daripada bertanding dalam pilihanraya Turki setelah video lucah membaitkan mereka disebarkan dilaman web;

3. Di Indonesia, saudara Ariffinto, Ahli MPR Parti Keadilan Sejahtera, Indonesia meletakkan jawatan setelah dirakan menonton satu videoklip lucah semasa Dewan sedang bersidang;

4. Di Amerika Syarikat, Dominique Strauss-Kahn, Pengarah Urusan IMF meletakkan jawatan setelah dikenakan pertuduhan cuba merogol seorang pembantu hotel di New York, dan menyerahkan sampel DNA nya untuk ujian pihak polis;

Tetapi di Malaysia, setelah dipanggil membela diri kerana meliwat pekerjanya sendiri Saiful Bukhori Azlan, dengan pembuktian DNA yang jelas; dan dengan videoklip yang disahkan ketulinannya dan disahihkan dengan laporan pakar ianya Anwar Ibrahim, diikuti dengan rakam kamera litar beliau berada dilobi bersama Datuk Eskay dihari kejadian: manusia yang ditabal oleh bininya sendiri sebagai anugerah tuhan bukan sahaja tidak mahu meletak jawatan, bahkan menyalahkan Kerajaan dan semua orang lain atas kegiatan tidak bermoral dia.

Kekadang bila tengok rentetan peristiwa diatas, orang kafir pun lebih tinggi maruah dan nilai diri serta prinsip mereka. Dan yang paling malang, manusia yang ditabal bin sendiri sebagai anugerah tuhan ini mengheret sekali para ulama' suk, ustad-ustad kalkatu dan yang sewaktu dengannya kedalam kancah kehinaan ini. Benarlah sabda Rasulullah saw, diakhir zaman ini nanti yang ma'ruf jadi mungkar, yang mungkar jadi ma'ruf. Dan yang lebih parah, kita disuruh buat yang mungkar, dan dicegah daripada membuat yang ma'ruf.

Nasihat teman kepada kepimpinan PAS terutama yang melabel diri mereka ulamak supaya bermuhasabah lah diri, takutlah kepada ALLAH swt. Buatlah yang ma'ruf, cegahlah kemungkaran. Kembalilah kepada Islam berdasarkan Al Quran dan sunnah. Pada Haji Hadi, teman seru supaya ambil alih jawatan Ketua Pembangkang. Kembalikanlah integriti dan kewibawaan pembangkang.

Kepada Anwar Ibrahim, letak lah semua jawatan; politik, kerajaan dan lain-lain. Letaklah jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh; letaklah jawatan sebagai Ketua Pembangkang; letaklah jawatan sebagai Ketua Umum dan Penasihat PKR (lagipun jawatan ni memang tiada dalam Perlembagaan), letaklah jawatan Penasihat Ekonomi Selangor, hentikanlah sandiwara dan lakonan jijik dan kotor ini; hentikanlah mengheret dan memperkudakan para ulama' terutama dari PAS. Ringkasnya: pergilah bertaubat nasuha. Cucilah diri. Kubur dah terlalu dekat. Maut dah terlalu hampir. Siksaan ALLAH itu satu kepastian!!!

Kepada Polis dan Peguam Negara, satu siasatan wajib dilakukan untuk mengenal pasti samada Anwar Ibrahim telah membuat lapuran palsu. Jika keterangan dan bukti cukup untuk mendakwa Anwar Ibrahim atas cubaan membuat lapuran palsu (kerana membuat lapuran polis mendakwa bukan dia didalam videoklip itu), maka pihak polis dan Peguam Negara seharusnya tidak gentar untuk mengheret Anwar Ibrahim ke Mahkamah.

Kepada rakyat Malaysia, berhati-hati. Teman mendapat maklumat dari sumber dalaman PKR sendiri bahawa mereka merancang membuat satu videoklip palsu ataupun mengubahsuai videoklip Eskay sehingga menimbulkan keraguan; dan video palsu itu akan dicetak dengan banyak dan ditaburkan kepada rakyat disegala pelosok negara. Kaum-kaum durjana ini kemudian akan membuat lapuran polis mendakwa UMNO, BN dan Kerajaan bertanggungjawab kononnya menyebar videoklip itu. Setelah rakyat nanti terpengaruh dengan video palsu itu, mereka akan bawak cerita konon jelas dari video palsu itu bukan Anwar Ibrahim. Dan rakyat akan terpengaruh dan percaya sebab mereka sudah menerima video palsu itu. Teman nasihatkan pihak berkuasa dan Kerajaan supaya mengambil tindakan pre-emptif. Jangan tunggu nasik jadi bubur; jangan sampai rakyat terpengaruh saperti cerita 'gambar si-mata lebam'!!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam dan wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
22 Rejab 1432
24 Jun 2011

22.6.11

Budak baca ayat al-Quran elak dirogol - Satu Pangajaran Utk Semua

011/06/22

JEDDAH: Seorang mangsa perogol bersiri berkata beliau membaca ayat al-Quran untuk menghentikan penyerang mencabulnya, lapor akhbar al-Madinah kelmarin.

Akhbar Arabnews melaporkan kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun itu memberitahu akhbar itu yang beliau berjaya melindungi dirinya daripada serangan perogol itu dengan membaca lima surah kitab suci itu yang dipelajarinya secara bersungguh-sungguh.
“Setiap kali beliau menghampiri, saya mula membaca al-Quran dan penjahat itu melepaskan saya,” katanya.

Kanak-kanak yang hanya dikenali sebagai MMS memberitahu perogol itu meminta beliau berhenti membaca al-Quran tetapi apabila beliau enggan mengikut arahannya, perogol itu memukul mukanya.

“Kerana bacaan ayat suci itu beliau enggan menyentuh saya,” katanya.

Mangsa diculik semasa menghadiri majlis perkahwinan dan dilarikan ke rumah perogol.

Lelaki itu menolak mangsa ke dalam rumah dan mengunci pintu.

“Perogol itu kemudian menyerang saya tetapi saya mula membaca ayat al-Quran,” katanya.

Mangsa kemudian ditinggalkan di klinik berdekatan di daerah Al-Muntazahat. – Agensi.

17.6.11

MEMPELAJARI TRANSFORMASI DARI ALAM SEMULAJADI


MEMPELAJARI TRANSFORMASI DARI ALAM SEMULAJADI
Wan Mohd Allwee Wan Ismail


(ARTIKEL INI TELAH DITERBITKAN DI DALAM MAJALAH MAJLIS AGAMA ISLAM SELANGOR (MAIS) YANG DIKENALI “MAIS NEWS” KELUARAN JUN 2011)

Transformasi secara umumnya bermaksud satu perubahan bentuk kepada bentuk yang lain yang melibatkan perubahan bentuk fizikal atau struktur. Transformasi dalam organisasi pula bermaksud menyediakan ruangan pembaharuan, pembaikan, penyemarakan, pengubahan, penggantian, pembentukan dan perpindahan dalam setiap sektor atau elemen penting sesebuah organisasi seperti elemen manusia, kepemimpinan, strategi, polisi, teras perniagaan dan perkhidmatan, sistem, struktur, budaya, perundangan, rancangan dan kegiatan.

Peter Drucker, pakar pengurusan dan perubahan organisasi menyatakan bahawa setiap organisasi perlu bersedia dan melakukan transformasi kerana kita telah berada pada zaman yang dipanggil “The Age of Discontinuity” iaitu zaman yang mana budaya, method, Sistem IT, sistem pengurusan, struktur, polisi, prosedur dan strategi tidak kekal lama, mudah menjadi terpinggir dan ketingggalan zaman. Ianya sentiasa memerlukan pada sesuatu yang lebih baru. Kenapa ini terjadi? Jawabnya ialah perubahan mendadak pada kehendak, keinginan, kepuasan pengguna dan revolusi IT secara pantas dan dinamik.

Agama Islam pula telah lama memperkatakan tentang transformasi terutama transformasi alam melaui perubahan evolusi alam semesta. Ianya adalah satu proses transformasi yang perlu direnungi dan dipelajari olehi umat Islam yang beriman dan mempunyai kekuatan untuk berfikir. Mereka ini dinamakan sebagai ulul-albab. 

Dalam surah Ali-Imran, Ayat 190 Allah berfirman:
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;”

Dalam surah al-Mulk, ayat 3 pula Allah meminta kita untuk melihat kejadian-kejadian makhluknya seperti firman Allah:
“Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?”

Marilah kita melihat, mengkaji, mentadabbur, merenung segala kejadian Allah, bagaimana Allah mencipta dan mentransformasikan alam semesta secara semulajadi yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman dan sentiasa releven dengan kehendak zaman.

Kejadian Air
Antara ciptaan Allah yang boleh kita renung ialah kejadian Air. Apakah manfaat Air dalam perubahan transformasi diri dan organisasi?. Di dalam Al-Quran, banyak juga ayat-ayatnya menceritakan tentang air, fungsi dan pertukaran bentuknya. Air adalah keperluan asas seluruhan manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Fungsinya pelbagai antaranya sebagai minuman, tempat untuk kapal berlayar, penghidup tumbuh-tumbuhan, penghilang dahaga seperti cerita duabelas matair yang keluar dari celah batu di zaman Nabi Musa, penghidup daerah yang dahulunya kering kontang seperti permulaan kemakmuran Mekah apabila munculnya air zam-zam. Di akhirat pula, air yang mendidih dan bergelegak disediakan untuk orang kafir dalam neraka.

Jikalau kita melihat perubahan air secara saintifik kita akan dapati air boleh berubah keadaan dari bentuk air pada tahap suhu biasa menjadi wap pada tahap suhu yang panas, menjadi hujan, menjadi ais dan menjadi salji pada tahap beku

Apabila kita membandingkan transformasi air dengan transformasi diri dan organisasi, kita dapati bahawa ada pengiktibaran yang boleh diambil iaitu
· Air akan berubah dari satu bentuk kepada bentuk yang lain, namun ianya tetap mempunyai dua elemen penting iaitu H2O (gabungan di antara oksigen dan hidrogen). H2O ini tetap ada pada setiap perubahan tanpa mengalami apa-apa transformasi walaupun air berubah bentuk.

· Senario pertama ialah, apabila kita dan organisasi melakukan perubahan transformasi, lakukanlah dengan berhati-hati agar jiwa-jiwa yang ada di dalamnya tidak berubah ke arah yang negatif tetapi masih istiqamah dengan ajaran Islam yang mulia. Kita boleh menjadi semakin moden, semakin canggih dengan pelbagai kemasukan teknologi dan gaya korporat terkini. Namun jangan benarkan perubahan transformasi itu akan melenyapkan keutuhan beragama kita, cara kita beraqidah, beribadah, berakhlak, bermuamalat akan tetap bersama Islam malah sepatutnya menjadi semakin baik.

· Senario kedua pula, rugi kalau kita membina perubahan infrastruktur, sistem dan struktur menjadi lebih baik dalam transformasi organisasi tetapi gerak kerja, budaya yang diamalkan, perubahan diri, gaya pemikiran, gaya bertindak, gaya membuat perancangan, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah tidak berubah dan masih di tahap lama. Transformasi luaran sahaja tidak memadai atau bertahan lama jika transformasi dalaman tidak berjalan atau berjalan tidak seiring dengan transformasi luaran. Apabila transformasi fizikal berubah menjadi lebih baik maka individu di dalam organisasi itu juga perlu bersedia membuat perubahan diri ke arah lebih baik seiring dengan perubahan organisasi itu sendiri.

Kejadian Penciptaan Manusia
Ciptaan Allah yang kedua yang boleh kita renungi ialah kejadian manusia bermula di alam rahim ibu, dilahirkan di dunia sebagai bayi yang tidak bermaya , beransur membesar menjadi kanak-kanak, seterusnya menjadi remaja lalu membesar menjadi belia. Akhirnya menjadi dewasa, seterusnya tua dan penghujung usia kejadiannya ialah mati dan dikebumikan di dalam tanah.

Transformasi yang berlaku dalam kejadian manusia banyak pengiktibaran yang boleh kita nukilkan. Antaranya ialah

· Transformasi yang berlaku tidak kekal lama dan ada penghujungnya. Pada penghujung itu adalah sebuah kelenyapan proses dan kelenyapan kejayaan transformasi. Adakah transformasi yang ingin kita lakukan nanti akan bersifat sedemikian seperti kejadian kita sebagai manusia?

· Allah menceritakan kejadian transformasi yang berlaku secara perlahan dan memerlukan masa yang agak lama. Setiap peringkat transformasi memerlukan perubahan fizikal yang ketara, memerlukan pelbagai kemahiran, ilmu, pengalaman dan ketabahan supaya releven pada peringkat perubahan transformasi itu. Sebagai contoh, untuk membuat transformasi daripada alam bayi ke alam kanak-kanak, bayi perlu melakukan satu perubahan transformasi yang cukup mencabar dan mesti berani iaitu berani untuk meniarap, berani untuk merangkak dan berani untuk berjalan. Setiap kegagalan melakukan sesuatu atau kerap kali jatuh ketika mula berjalan dianggap sebagai satu cabaran yang seronok dan mendapat sokongan yang begitu positif daripada orang sekeliling dengan tepukan tangan, peluk cium dan sebagainya sehinggakan bayi ini jelas matlamatnya bahawa untuk berjalan adalah satu keperluan dan kegembiraan. Segala luka, bengkak akibat jatuh dan sakit cepat dilupakan. Begitulah keadaan transformasi dalam diri dan organisasi yang kita impikan, setiap individu perlu ada matlamat yang jelas, berani membuat perubahan, sanggup menghadapi masalah, cabaran dan dugaan. Menerima secara positif dan mendapat sokongan padu daripada pelbagai pihak terutama pihak atasan yang ingin melihat proses transformasi itu berjaya.
· Transformasi memerlukan ilmu, kemahiran dan pengorbanan yang berterusan. Sebelum kanak-kanak mentransformasikan fizikalnya menjadi dewasa, mereka memasuki alam pendidikan formal dan informal secara berterusan dan mengambil masa bertahun lamanya tanpa rasa jemu. Transformasi diri dan organisasi juga begitu, setiap individu perlu bersedia menerima ilmu dan kemahiran baru dengan minda terbuka. Sanggup melakukan pengorbanan masa dan tenaga kerana cabaran ilmu dan kemahiran baru sentiasa ada di hadapan dan memerlukan tindakan pantas dan tuntas.

· Namun begitu, janganlah menjadikan agenda transformasi ini sebagai agenda yang ada penghujungnya seumpama penghujung manusia adalah kematian. Biarlah proses transformasi ini difahami oleh setiap peringkat pekerja sama ada peringkat pengurusan, pegawai dan kakitangan sokongan. Sokongan padu diperlukan supaya agenda transformasi ini tidak mati di pertengahan jalan malah terus bergerak secara aktif dan progresif sepanjang zaman.

Kejadian Pertukaran Empat Musim
Kejadian transformasi alam seterusnya ialah kejadian pertukaran musim di negara-negara yang mengalami pertukaran empat musim.

Transformasi empat musim adalah transformasi yang berlaku pada struktur yang sama saban tahun bermula musim panas, musim luruh, musim sejuk dan akhirnya kembali semula ke takuk lama iaitu kembali ke musim panas semula. Kalau perubahan musim ini adalah proses transformasi yang kita inginkan maka transformasi yang kita lakukan tidak pergi jauh dan tidak pergi ke mana, matlamat yang ditetapkan adalah matlamat bermusim dan akan kembali pada keadaan yang sama. Segala pengorbanan masa, tenaga dan wang yang dilaburkan tidak memberi erti pada perubahan yang berterusan dan tidak berada dalam posisi lebih baik dan lebih cemerlang.

Metamorfosis Rama-Rama
Transformasi alam semulajadi yang ingin kita selami seterusnya adalah transformasi beluncas bertukar menjadi rama-rama.

Kajian oleh dunia saintis barat mendapati bahawa transformasi dari telur menjadi rama-rama (metamorfosis) ini menceritakan satu proses transformasi lengkap dari sesuatu yang kurang bernilai menjadi sesuatu yang indah dan berharga.

Rama-rama atau kupu-kupu apabila bertelur, mereka bertelur di belakang daun. Tujuannya ialah untuk melindungi telur daripada menjadi kering. Apabila berlakunya penetasan, beluncas yang keluar akan memakan telur yang menjadi sarangnya. Ianya mengambarkan kepada kita bahawa dalam melaksanakan transformasi, kita perlu bersedia untuk keluar dari kepompong yang sedia ada secara total, tidak kembali semula ke kepompong lama malah bersedia membina ilmu, kemahiran dan sikap yang baru untuk meneruskan proses dan agenda transformasi sehingga berjaya. Ini merupakan azam transformasi kepada setiap ahli individu dalam organisasi.
Kehidupan beluncas ialah memakan daun yang ada di hadapan mereka tanpa rasa jemu. Beluncas makan daun dengan banyak sekali kerana beluncas tahu bahawa mereka akan melalui satu masa untuk berada dalam kepompong yang bersifat inkubator (pupa) dalam tempoh yang lama. Sebagai ahli organisasi yang sedang menuju ke arah transformasi, setiap ahli perlu bersedia melengkapkan dirinya dengan apa sahaja ilmu, kemahiran dan sikap yang akan membantunya nanti menghadapi proses transformasi. Mereka menimba ilmu, kemahiran dan membina sikap tanpa perlu disuruh atau diberi arahan bahkan mereka mengambil inisiatif sendiri dengan semangat yang berkobar-kobar mempelajarinya dari perpustakaan yang ada atau perpustakaan maya (internet). Di samping itu mereka telah bersedia meninggalkan apa sahaja perbuatan dan pemikiran yang sia-sia yang tiada kena mengena dengan transformasi yang akan dilaksanakan dalam organisasi mereka.

Beluncas yang sudah matang dan bersedia melakukan transformasi akan mula membina sarang mereka dengan menggunakan apa sahaja bahan yang ada disekelilingnya. Beluncas akan membina inkubator yang kukuh dan kuat yang mampu bertahan dalam tempoh yang lama melebihi dua minggu. Pembinaan inkubator yang kukuh iaitu pupa atau chrysalis diperlukan untuk memudahkan beluncas memeram diri untuk melentur, menukar struktur baru dirinya dan memperkukuhkan diri sebelum bertukar menjadi rama-rama. Proses transformasi yang besar ini memerlukan satu daya kerja yang hebat, ketahanan menghadapi pelbagai dugaan, cabaran dan kesengsaraan bertukar struktur badan. Kalaulah proses ini digambarkan sebagai proses transformasi organisasi, setiap ahli organisasi perlu bersedia membina inkubator diri masing-masing dengan kukuh dan kuat. Inkubator pertama ialah inkubator diri ahli organisasi dalaman atau luaran iaitu memperkukuhkan dimensi rohani, dimensi emosi di samping perkukuhkan dimensi akal, pemikiran dan dimensi kekuatan fizikal. Inkubator yang kedua ialah fizikal, struktur dan sistem organisasi juga perlu diperkukuhkan. Setiap pertukaran yang dibuat perlu diterima dengan hati yang terbuka tanpa membenarkan hasutan nafsu, syaitan dan persekitaran. Setiap diri menjadi kukuh dan bersedia mengukuhkan yang lain.

Pada peringkat terakhir transformasi rama-rama, ketika membebaskan diri dari pupa itu, rama-rama akan membukanya secara perlahan-lahan sebagai tanda kembali berjuang. Membiarkan udara memasuki setiap ruang rongga kepak dan anggota badannya. Setelah segala tenaga dikumpulkan, rama-rama akan mencuba mengepak-ngepak dan akhirnya terbang bebas ke udara dengan struktur badan yang baru tanda kepuasan hidup melaksanakan transformasi secara holistik. Jika digambarkan kepada transformasi yang ingin kita lakukan, setelah berani membuat perubahan organisasi, setiap ahli bersedia memulakan perjuangan baru, daya kerja baru, gaya pengurusan organisasi juga baru sebagai tanda kejayaan melaksanakan transformasi secara holistik.
Secara kesimpulannya, kita boleh mempelajari proses transformasi dari alam semulajadi. Pada setiap transformasi yang dilakukan, kita boleh mempelajari kelebihan dan kelemahan yang ada. Pada kelebihan itu, kita ambil dan perkasakan dalam melakukan proses transformasi organisasi. Pada kelemahan yang wujud, kita ambil dan membaikinya supaya kita tidak melakukan kesilapan yang sama yang akhirnya akan menjadikan proses transformasi organisasi dan individu menjadi satu proses yang lengkap dan bersifat holistik.

Salam Transformasi!

6.6.11

Jadilah MindMapper!

Sebagai seorang yang pernah diperkenalkan dengan konsep MindMapping - Peta Minda oleh Sifu Mind Mapping yang juga kawan baik iaitu Encik TAslim, saya memperaktiskan ilmu tersebut secara berdikit-dikit- saya mula meminati dan mencintai konsep mind mapping tony buzan ini kerana gabungan otak kanan dan otak kiri iaitu menggabungkan konsep kreatif seperti melukis, membina grafik dengan konsep keyword, lines, radiant thinking.

Saya mula serius ttg mind mapping ini pada tahun 2002, setelah bersama encik taslim mengajar Nota Kreatif di Yayasan sehingga tahun 2005/2006, saya bertemu dgn Tony Buzan dan disahkan sebagai mindmapper.

Mindmapper adalah individu yang membudayakan mindmapping dalam hidupnya terutama konsep berfikir, membuat nota, brainstorming, decision making n problem solving.....di samping mampu mengajar orang lain tanpa perlu melihat nota-nota mind mapping....


APA itu Mind Mapping?

  • Mind maps are, by definition, a graphical method of taking notes.
  • Their visual basis helps one to distinguish words or ideas, often with colors and symbols.
  • They generally take a hierarchical or tree branch format, with ideas branching into their subsections.
  • Mind maps allow for greater creativity when recording ideas and information, as well as allowing the note-taker to associate words with visual representations.
  • Mind maps differ from concept maps in that mind maps focus on only one word or idea, whereas concept maps connect multiple words or ideas.
BAGAIMANA CARA MEMBUATNYA - KONSEPNYA?

In his books on Mind Maps author Tony Buzan suggests using the following guidelines for creating Mind Maps:

  1. Start in the center with an image of the topic, using at least 3 colors.
  2. Use images, symbols, codes, and dimensions throughout your Mind Map.
  3. Select key words and print using upper or lower case letters.
  4. Each word/image is best alone and sitting on its own line.
  5. The lines should be connected, starting from the central image. The central lines are thicker, organic and thinner as they radiate out from the centre.
  6. Make the lines the same length as the word/image they support.
  7. Use multiple colors throughout the Mind Map, for visual stimulation and also to encode or group.
  8. Develop your own personal style of Mind Mapping.
  9. Use emphasis and show associations in your Mind Map.
  10. Keep the Mind Map clear by using radial hierarchy, numerical order or outlines to embrace your branches.

This list is itself more concise than a prose version of the same information and the Mind Map of these guidelines is itself intended to be more memorable and quicker to scan than either the prose or the list.





DISEBELAH TEPI KANAN BLOG ini, saya masukkan contoh-contoh mindmap dalam bahasa MELAYU.....

KEGUNAAN MINDMAP:

A mind map is often created around a single word or text, placed in the center, to which associated ideas, words and concepts are added.

Mind maps have many applications in personal, family, educational, and business situations, including notetaking, brainstorming (wherein ideas are inserted into the map radially around the center node, without the implicit prioritization that comes from hierarchy or sequential arrangements, and wherein grouping and organizing is reserved for later stages), summarizing, as a mnemonic technique, or to sort out a complicated idea. Mind maps are also promoted as a way to collaborate in color pen creativity sessions.

Mind maps can be used for:

  • problem solving
  • outline/framework design
  • anonymous collaboration
  • marriage of words and visuals
  • individual expression of creativity
  • condensing material into a concise and memorable format
  • team building or synergy creating activity
  • enhancing work morale



LAPORAN KOSMO:

1. Membina otak seperti komputer

“Saya sering menggantikan benda-benda yang perlu dihafal dengan perkara-pekara yang mudah diingati dan menjadikan subjek yang bosan seperti sejarah satu keseronokan,” ujarnya.

Pakar Neurologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Dr. Raymond Azman Ali berkata, otak manusia berfungsi seperti sebuah komputer dengan proses input, penyimpanan dan mendapatkan semula tetapi ia lebih kompleks"

"Sebagai contoh, jika individu mahu menghafaz al-Quran, mengingati gambar atau wajah manusia, dia perlu melihat bagi menerima data.

“Data-data dari mata akan disimpan di korteks oksipital dan korteks posterior temporal di bahagian belakang otak untuk interpretasi,” ulas Raymond ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Tambah Raymond, untuk individu yang mahu mengingati kata-kata atau lagu, maklumat yang dapat dari telinga bergerak ke pangkal otak dan berakhir di neokorteks lateral temporal untuk interpretasi.

“Jika menonton filem pula, kedua-dua aliran akan berfungsi. Selepas maklumat ditafsir dan kita memahaminya, ia akan disimpan ke dalam pusat memori yang dipanggil hipokampus,” katanya.

Apabila seseorang itu mahu menggunakan maklumat yang disimpan, arah aliran bergantung kepada cara yang digunakan untuk mengingat.

“Jika seseorang itu mahu menulis ayat-ayat yang diingati, aliran memori akan bergerak dari hipokampus ke korteks motor yang terletak di lubas frontal supaya tangan dapat digerakkan,” ulasnya.

Kata Raymond lagi, secara saintifik, manusia mampu meningkatkan memori dan mengingat lebih banyak fakta kerana setiap maklumat disimpan dengan sambungan baru antara sel-sel otak.

Genetik

“Kita hanya perlu ada keinginan yang kuat untuk mengingat selain faktor genetik yang memainkan peranan penting. Kerana itu, jika ibu bapa pandai, selalunya anak akan pandai tetapi tidak bermakna ibu bapa yang sederhana, anaknya tidak boleh pandai.

“Terdapat pelbagai cara yang boleh meningkatkan daya memori seseorang seperti sentiasa mempunyai keinginan untuk mengeluarkan semula maklumat yang disimpan.

“Jika kita sentiasa menggunakan maklumat yang disimpan di hipokampus untuk disampaikan kepada orang lain, lama-kelamaan ia akan menjadi lebih mudah untuk dikeluarkan apabila perlu.

“Sebab itu, pensyarah-pensyarah di universiti kelihatan pandai kerana mereka sentiasa mengeluarkan maklumat yang disimpan untuk mengajar,” katanya.

Selain kerap mengeluarkan maklumat, Raymond juga mengamalkan teknik mnemonik dan akronim dalam proses pengajarannya dan ia terbukti memudahkan pelajar mengingat sesuatu fakta.

Menurut beliau, teknik mnemonik menggunakan perkataan atau nama untuk mengingati sesuatu maklumat. Contohnya, untuk mengingati warna-warna pelangi, huruf pertama setiap awalan perkataan dibina menjadi satu kisah ringkas.

“Dianggarkan, manusia biasa hanya menggunakan 10 peratus daripada otak dan ia bersifat keplastikan neuronal. Otak perlu kerap dilatih, dengan cara itu mungkin ia mampu ditingkatkan kepada dua kali ganda daripada biasa,” ujarnya."

Mind Mapping perlukan Sistem Pemakanan Yang Seimbang

Faktor pemakanan

Dalam pada itu, Pakar Dietetik Hospital Universiti Sains Malaysia, Prof. Madya Dr. Shariza Abdul Razak menegaskan, corak pemakanan yang betul sejak peringkat kandungan lagi memainkan peranan penting membentuk keupayaan mental seseorang.


PELAJAR adalah golongan yang perlu mendalami dan mengamalkan teknik meningkatkan daya ingatan.


Namun, Shariza turut mengakui amalan pemakanan untuk menguatkan memori perlu diamalkan sepanjang hayat.

“Sayur-sayuran seperti brokoli, kobis, bok choy serta buah-buahan yang mengandungi pigmen antosianin dan bahan aktif kuarcetin merupakan makanan yang amat baik untuk memori.

“Asid folik dan kumpulan vitamin B seperti B1, B3, B6 dan B12 dikatakan dapat membantu dalam mempercepat pemprosesan maklumat dan proses mengingat,” ulasnya.

Selain itu, menurut Shariza, kajian daripada Universiti Waikato, New Zealand mendapati madu lebah asli dikatakan baik dalam melegakan tekanan dan membaiki daya ingatan.

“Walaubagaimanapun, madu perlu diambil secara terkawal kerana pengambilan berlebihan boleh meningkatkan risiko diabetis,” nasihat Shariza.

Tambahnya lagi, seorang individu itu perlu minum air kosong antara 1.5 hingga 2 liter sehari bagi mengelakkan penyahhidratan.

Penyahhidratan otak dan badan akan memberi masalah kepada memori jangka pendek dan tidak dapat menumpukan perhatian.

“Penggemar minuman diuratik seperti kopi, teh dan minuman beralkohol pula perlu mengambil lebih banyak air kosong,” katanya lagi.

Selain amalan pemakanan yang baik, Shariza turut berkongsi tip meningkatkan daya ingatan iaitu dengan selalu melakukan aktiviti riadah.

“Aktiviti tersebut mampu melancarkan aliran oksigen ke dalam otak,” ujar beliau.


5.6.11

JUTAWAN TAPi TAK BOLEH MEMBACA

Anda sebenarnya masih mampu menjadi jutawan walaupun tak boleh membaca, tiada ilmu dan tiada kemahiran...jutawan bermula di minda....jutawan bermula dgn keinginan dan memulakan langkah pertama dengan tindakan mudah , simple, senang, modal kecil yang penting adalah usaha...usaha..usaha...tanpa jemu - penuh konsisten....tak mudah fed-up atau putus asa....

Ilmu, kemahiran dipelajari dalam perjalanan menjadi jutawan setelah memulakan langkah pertama.....

Tak caya?

Ikuti pendedahan ini....

LONDON: Seorang jutawan yang tersenarai selaku antara orang paling kaya di Britain semalam membuat pengakuan mengejut - dia tidak tahu membaca.

Andreas Panayiotou, 45, tidak boleh mengisi sendiri borang pasport paling mudah.

Dia juga terpaksa memberi tumpuan untuk mentafsirkan tanda jalan apabila memandu.

Bapa lima anak itu yang mempunyai kekayaan mencecah £400 juta (RM2 bilion) dan menduduki tangga ke-200 orang paling kaya di Britain mengaku: “Ketika kanak-kanak, saya berusaha sedaya upaya untuk membaca.


“Tetapi otak saya tidak dapat mentafsirkan huruf yang membentuk perkataan itu.”


Selepas meninggalkan sekolah pada usia 14 tahun tanpa sijil, dia belajar mengatasi masalah disleksia yang dihadapinya itu dengan menghafal bentuk perkataan penting.

Bekas peninju itu yang dilahirkan di London dari keluarga keturunan Greek Cyprot bagaimanapun berkata: “Saya menghadapi masalah besar apabila menemui perkataan yang saya tidak pernah jumpa.


“Di jalan raya, saya tyerpaksa menumpukan perhatian sepenuhnya untuk membaca tanda jalan. Ia sentiasa merisaukan saya.


“Mengisi borang seperti kawalan kastam juga menjadi masalah.”


Meskipun buta huruf, Panayiotou kini memiliki tiga pesawat, satu daripadanya jet Gulfstream berharga £40 juta (RM200 juta), dan sebuah kapal layar berharga £12 juta (RM60 juta).


Dia tinggal di rumah di Epping Forest, Essex, yang kawasan tanahnya seluas 20 ekar.


Panayiotou yang menyuarakan hasrat untuk membantu mereka yang mengalami disleksia sepertinya berkata: “Ketika kanak-kanak, saya tidak suka membaca. Apabila dewasa, saya mengatur kehidupan seharian saya supaya dapat mengelak daripada membaca.” - Agensi


4.6.11

BAGAIMANAKAH DI AKHIRAT NANTI APABILA SEMUA KULIT BERTATU DIBUANG?

Moyang dinobat lelaki paling banyak tatu


TUBUH Tommy Wells dipenuhi dengan 1,000 bentuk tatu.


MANCHESTER - Seorang moyang berusia 69 tahun, Tommy Wells dinobatkan sebagai lelaki yang memiliki paling banyak tatu pada tubuhnya, lapor sebuah akhbar semalam.

Dia memiliki 1,000 tatu pada tubuhnya seperti di lengan, perut, kaki, tangan dan kemaluannya selepas menghabiskan masa selama 52 tahun untuk memiliknya.

Tatunya yang terakhir mempunyai ayat cinta yang menyatakan perasaan cintanya terhadap isterinya yang sudah meninggal dunia.

Isterinya, Sandra meninggal dunia tujuh tahun lalu semasa berusia 61 tahun kerana penyakit diabetes.

Wells dan isterinya itu menjalin hubungan semasa mereka bersekolah menengah dan mula keluar temu janji semasa kedua-duanya berumur 13 tahun.

Dia mula bertatu sejak berumur 17 tahun dan telah membelanjakan ribuan pound sterling bagi memenuhi hobinya itu.

Menurutnya, dia tidak lagi bertatu kerana semua bentuk tatu yang diidamkannya telah dimilikinya. -

3.6.11

PROGRAM TAMBAHAN DALAM LINUX UBUNTU YANG BOLEH DIGUNAKAN

Graphics

Dia

Dia lets you create and edit technical diagrams and plans. Whether its wiring diagrams, simple maps or a plan of your kitchen, Dia has all you need to produce a precise, professional-looking graphic. For more information, extension scripts and extra shapes for your diagrams, visit the Dia web site.

Scribus

Scribus is an open source desktop page layout program with the aim of producing commercial grade output in PDF and Postscript, primarily, though not exclusively for Linux.

Scribus can be used for many tasks; from brochure design to newspapers, magazines, newsletters and posters to technical documentation. It has sophisticated page layout features like precision placing and rotating of text and/or images on a page, manual kerning of type, bezier curves polygons, precision placement of objects, layering with RGB and CMYK custom colors. The Scribus document file format is XML-based.

scribus-small.png

Scribus supports professional DTP features, such as CMYK color and a color management system to soft proof images for high quality color printing, flexible PDF creation options, Encapsulated PostScript import/export and creation of 4 color separations, import of EPS/PS and SVG as native vector graphics, Unicode text including right to left scripts such as Arabic and Hebrew via freetype. Graphic formats which can be placed in Scribus as images include PDF, Encapsulated Post Script (eps), TIFF, JPEG, PNG and XPixMap(xpm), and any bitmap type supported by QT3.

For more information, visit the Scribus home page.

IconsPage/apt.png Scribus is available in Ubuntu's Main repositories.

IconsPage/info.png The Scribus team also maintains a software channel that contains the latest version of Scribus and a number of Scribus-related packages, including a scribus-ng package (Scribus 1.3.x developmental series). scribus-ng can be installed in parallel with the scribus package from the official Ubuntu repositories. It should be noted that packages from this software channel are not supported by Ubuntu and may be unstable development versions, and so may not function as expected. See the AddingRepositoriesHowto for information on how to add additional software channels.

PDF editors

Note: This section focusses on PDF editors and tools. Normal PDF viewers are not listed.

PDFEdit

OfficeApplications/ExtraPackages/PDFedit.png

PDF Compression script

This small script integrates in Nautilus (or other file managers) and it is designed to reduce the file size of existing PDF files.

  • Good for: Optimizing file size of an existing PDF file
  • Good for: Downsampling images in an existing PDF file
  • The script can easily be adapted, it is basically a GUI for GhostScript

  • Download: https://launchpad.net/compress-pdf

OfficeApplications/ExtraPackages/PDFCompressionScript.png

PDF Shuffler

  • Good for: Assembling PDF files into one, deleting pages, rotating pages
  • Not so good for: Minimizing file size

OfficeApplications/ExtraPackages/PDFShuffler.jpg

Commercial PDF software compatible with Ubuntu

Generally, there is a lack of good open source PDF software, although the situation is improving. If you don't mind paying money, there are some commercial options available.

Business, finance, etc

gLabels

gLabels is a program for creating labels and business cards. It is designed to work with various laser/ink-jet peel-off label and business card sheets that you'll find at most office supply stores. gLabels-small.png

GnuCash

GnuCash is a personal finance manager.

Semantik

Semantik (previously Kdissert) is a mindmapping-like tool to help students to produce complicated documents very quickly and efficiently : presentations, dissertations, thesis, reports. While targetted mostly at students, Kdissert can also help teachers, decision maker, engineers and businessmen. Semantik is also available exclusively for Linux and other free operating systems.

Database

Glom

Glom is an easy database application designer.

Huraian Kisah Saidina Umar Memukul Anaknya / Sebat Anak. Benar atau Palsu?

Pastikan anda telah mengikuti Siri Tabarra 1 - 10 sebelum anda membaca dan memahami Tabarra 11.... Jika belum sila hubungi penghantar siri...