28.6.12

AWAS KALAU KERETA ANDA DILANGGAR OLEH LELAKI INDIA


 Peristiwa seperti ini pernah berlaku kpd Salah Seorang "Orang Kuat" Uniten. Prof ini kehilangan kereta dan beliau cedera di tumbuk..kejadian itu berlaku di Jalan Reko berhampiran restoren Village View... kini ianya berlaku lagi kpd sahabat dibawah ini... modus operandi lebih kurang sama 

tetapi rakan kita ini dilindungi Allah kerana beliau pernah dgr cerita seumpamanya sebelum ini....

Moga Allah melindungi kita semua!....


Aritkel ini wajib dibaca semua pemandu kereta tak kira lelaki atau wanita. Terjadi kepada salah seorang rakan fb.

Kisah ini terjadi sekitar jam 9 malam tadi setelah diminta oleh isteri yang sedang sarat mengandung untuk membelikan nasi goreng. Terbayang wajah isteri yang sedang kelaparan di rumah, saya memecut laju sedikit.

Setibanya
di hadapan Petronas SKVE menghala ke Shah Alam/Banting, sebuah kereta Wira menghentam kereta saya dari belakang. "Bam!" Lantas saya berhenti ke tepi. Keadaan agak gelap walaupun banyak kereta sedang melalui lebuhraya tersebut.

Seorang lelaki berbangsa India turun dari kereta tersebut yang berhenti di belakang. Lagak jalannya macam gengster dengan tubuhnya yang besar. Saya buka tingkap dan tanya "Apa sudah jadi?"

"Brek tada makan la, bang!" katanya sambil memandang pada belakang kereta saya. Saya masih berada di dalam kereta.

"Macam mana ni, bang? teruk ni.. kemek ni.." katanya sambil menggaru-garukan kepalanya.

Saya jadi serba salah juga, nampak muka mamat ni macam betul-betul bersalah. Namun saya juga teringat kisah-kisah 'langgar dan rompak' sebegini. Untuk keselamatan saya masih bertahan di dalam kereta.

"Bang, boleh turun tengok tak kalau boleh setel kat sini ke?" umpan mamat tu.

Saya pun jadi tidak menentu, antara mahu turun dan lihat atau teruskan berada di dalam kereta.

"Mari tengok ni bang, kemek jugak ni. Kena settle ni.." tambah mamat tersebut.

Saya pun matikan enjin kereta. Tarik nafas dalam-dalam dan beristighfar. Kemudian saya buka pintu perlahan-lahan. Lain macam pula rasa di dalam hati ni, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Saya terus tutup pintu kereta dan meminta nombor telefon mamat tersebut.

Pada mulanya mamat itu macam gabra semacam untuk berikan no telefonnya kemudian dia minta saya tunggu sekejap dan dia terus ke keretanya di belakang.

Setelah itu dia berikan no telefon kepada saya untuk saya salin. Katanya itu nombor kawannya seorang lagi yang berada di dalam kereta.

"Besok saya call" kata saya.

"Tak nak turun tengok ke ni, bang?" tanya mamat tersebut.

Saya gelengkan kepala dan terus memecut ke hadapan. Saya perasan ada sebuah kereta Proton Perdana berhenti di hadapan sedikit dari tempat saya berhenti tadi.

Setelah sampai di restoran di Taman Equine, saya turun dan terus memeriksa belakang kereta saya.

Apa yang saya dapati ialah LANGSUNG TIADA SEBARANG KEROSAKAN!

Menggeletar lutut setelah mengetahui situasi yang amat menakutkan berlaku sebentar tadi. Alhamdulillah tiada sebarang perkara yang buruk terjadi.

Kepada rakan-rakan, semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita termasuk saya sendiri. Nyawa lebih penting dari kerosakan kereta yang tidak seberapa.

Memang kita akan berasa geram, marah atau bengang sebab yang dilanggar itu adalah sebuah kenderaan yang kita bayar setiap bulan. Tetapi pertimbangan juga HARUS diberikan kepada keselamatan nyawa sendiri.

Semoga menjadi iktibar kepada kita semua.

Seri Kembangan, 10:15 malam, 1 jam setelah kejadian, 18 Jun.

Google Lancar Tablet Nexus dgn ANDROID JELLY BEAN...

Google launches Nexus 7 tablet, Jelly Bean and spherical Nexus Q device for home use

New tablet is 'built for Google Play,' a media repository in the cloud

June 27, 2012 03:24 PM ET
Computerworld - As expected, Google on Wednesday announced a $199, 7-in. tablet called Nexus 7 that will run on Android 4.1, a.k.a. Jelly Bean.
Nexus 7 tablet
Google launched its Nexus 7 tablet at its Google I/O conference in San Francisco. (Image: Google) 
 
Built with Asus, the tablet can be ordered starting today on Google Play, and will ship in the U.S. and three other countries in mid-July, Google said.

Google described the tablet as principally a conduit for Google Play, its cloud-based repository for Google apps and movies, books and other content. Nexus 7 is "built for Google Play," said Hugo Barra, product management director for Android at Google.

At Google I/O, its annual developer conference, Google also introduced a spherical Android-based media player called Nexus Q, which is designed to receive music and other content from Android smartphones and tablets and distribute it over home stereos and TV screens.

Google Play will launch on the home screen of the Nexus 7, and people who purchase the new tablet will get a $25 credit toward Google Play content, such a music, e-books and movies. The Nexus 7 screen features 1280-x-800-pixel resolution, which is good for watching movies, playing games and viewing other content, Barra said.

Google also listed a series of improvements that are included in Android 4.1, including paid app encryption to help developers protect their intellectual property and an on-device speech recognition engine that eliminates the need for speech input to work over a wireless connection.

Jelly Bean will also ship in the Galaxy Nexus and Motorola Xoom smartphones in mid-July and will be available as open source at that time, according to Google. A developer blog on the improvements was posted at the same time that Android 4.1 was announced on stage during the Google I/O opening keynote. 

In a side-by-side demonstration of a device running Android 4.1 and a device running Android 4.0 during the keynote, Google demonstrated that Jelly Bean features a smoother and more responsive user interface than its predecessor, which is known as Ice Cream Sandwich and was launched last October.

Given the price and focus on content streaming from Google Play, analysts said the Nexus 7 tablet will primarily serve the same audience as the Amazon Kindle Fire, a $199, 7-in. device that Amazon is expected to update in July.

Google didn't offer many details about how it developed the tablet or whether it relies on Nvidia's Kai reference design, a means of holding down costs without sacrificing performance. 

Google announces its Nexus 7 tablet and Android 4.1.

Moga Allah Memberikan Kemenangan Kepada Kebangkitan Rakyat Di Syria

Syria dalam situasi perang

Pejabat saluran televisyen satelit al-Ikhbariya yang pro kerajaan musnah teruk dalam satu kebakaran di luar Damsyik, semalam, selepas Presiden Bashar al-Assad mengumumkan situasi perang sedang berlaku di Syria. - AFP 
 
DAMSYIK 27 Jun - Presiden Syria, Bashar al-Assad menyatakan negara ini kini berada dalam keadaan perang dan mengarahkan Kabinetnya mengambil tindakan keras terhadap pemberontakan antirejim ketika pertempuran berlaku berdekatan ibu negara ini.
Ketika pemberontakan rakyat memasuki bulan ke-16, Assad semalam memberitahu Kabinet bahawa Syria kini menghadapi 'situasi perang sebenar'.

"Apabila negara berada dalam keadaan perang, semua polisi dan kemampuan yang ada digunakan untuk mencapai kejayaan,'' katanya yang dipetik oleh agensi berita SANA.

Di Syria, keganasan berlanjutan dengan sekurang-kurangnya 116 orang termasuk 68 orang awam, 41 askar dan tujuh anggota pemberontak maut semalam, kata Pemantau Hak Asasi Manusia Syria.

Pertempuran semakin menghampiri ibu negara ini dengan kejadian terbaru di kawasan luar Damsyik melibatkan pasukan pemberontak dan tentera Syria berdekatan pos Pengawal Republikan Qudsaya dan al-Hama.

Ketua pertubuhan pemantau, Rami Abdel Rahman berkata, buat pertama kali jentera berat digunakan dalam pertempuran berdekatan ibu negara.

"Perkembangan ini penting kerana ia merupakan pertempuran paling berat di kawasan itu dan berdekatan ibu negara,'' katanya.

Jurucakap aktivis di Damsyik, Abu Omar berkata, semua bentuk komunikasi diputuskan di dalam dan sekitar al-Hama dan Qudsaya.

"Tentera rejim menyerang kawasan berkenaan dengan kereta kebal,'' katanya.

SANA melaporkan, tentera rejim bertempur dengan kumpulan bersenjata di al-Hama dan membunuh berpuluh-puluh orang serta menangkap sejumlah yang lain. - AFP

AMANAH adalah SEGALAnya!

Pastor Singapura didakwa seleweng duit gereja

Pengasas Gereja City Hervest, Kong Hee (dua dari kanan) dan isterinya, Ho Yeow Sun (tiga dari kanan) semasa beredar dari Mahkamah Rendah Singapura, semalam. - REUTERS
 
SINGAPURA 27 Jun - Pengasas sebuah gereja paling kaya di Singapura hari ini didakwa di Mahkamah Rendah atas dakwaan menyeleweng wang derma hampir S$23 juta (RM57.45 juta) untuk menyara kerjaya nyanyian isterinya.

Pastor Kong Hee, 47, berdepan tiga dakwaan pecah amanah berhubung penyalahgunaan dana Gereja City Hervest, gereja terbesar di Singapura dengan keanggotaan lebih 30,000 orang.

Hee dituduh menyeleweng dana pembinaan gereja itu dalam tempoh beberapa tahun bagi menyara kerjaya isterinya, Ho Yeow Sun yang cuba menjadi penyanyi di Amerika Syarikat (AS).

Menurut laporan media Singapura sebelum ini, Yeow Sun yang kini berumur 40-an berharap popularitinya di peringkat antarabangsa akan membantu menyebarkan mesej bagi pihak gereja itu.

Empat eksekutif gereja itu turut didakwa di sebuah mahkamah kerana bersubahat dengan Hee dan cuba menyeleweng dana gereja melibatkan berjuta-juta dolar.

Hee dan empat tertuduh lain ditangkap semalam oleh Jabatan Hal Ehwal Komersial, unit polis yang ditubuhkan bagi membendung jenayah kewangan.

Mereka berdepan hukuman penjara seumur hidup dan denda jika disabit kesalahan.
Kelima-lima tertuduh itu digantung tugas dan dibenarkan ikat jamin S$500,000 (RM1.248 juta) setiap seorang serta pasport mereka dirampas.

Pegawai yang memantau kebajikan menyatakan, Hee menyeleweng sebanyak S$23 juta (RM57.45 juta), namun dalam kertas pertuduhan yang difailkan hari ini, jumlah itu dinaikkan kepada S$24 juta (RM59.94 juta).

Menurut dokumen mahkamah, dana gereja itu disalurkan melalui bon pelaburan di dua syarikat, namun ia merupakan satu transaksi palsu.

"Ia direka oleh tertuduh bagi menyembunyikan peralihan Dana Pembangunan Gereja kepada dana kerjaya muzik Yeow Sun selain beberapa tujuan yang tidak dibenarkan,'' kata dokumen itu. - AFP

26.6.12

Bagaimana Anda Hilang Duit Dengan SMS?

Salah satu cara SMS Content Provider mengambil duit anda sebanyak RM3 per SMS ialah dengan cara licik khas untuk anda yang kurang mengerti permainan dan penipuan yang dilakukan. Mereka menghantar SMS iklan kepada anda menerusi sistem iklan yang diperkenalkan oleh Celcom, Maxis, Digi, UMObile, Yes dll.

Cara penipuan yang dibuat ialah menghantar mesej kpd anda dgn offer yang pelbagai lagu, video, tips, kata motivasi dan pelbagai gaya pengiklanan dan langganan..anda diberi pilihan sama ada setuju atau tak.

Jika anda kata setuju maka setiap mesej yang dihantar kepada anda akan dicaj RM3 (itu biasalah sebab anda setuju).

Jika anda menjawab NO, tetap di kira anda menjawab dan akan dikatakan juga anda bersetuju, pelbagai mesej akan dihantar pada anda dan semuanya dicaj RM3 per mesej.

Dalam sebulan anda akan dihantar mesej sebanyak antara 10 - 22 mesej. Ini bermakna anda akan hilang wang sebanyak RM30 - RM66 sebulan....

Ramai yang tak kena, ada yang sedar dan ada yang tak sedar....
Yang paling malang mangsa ialah pelajar sekolah rendah, menengah atau individu yang tak berapa tahu IT...

Bagaimana cara nak stopkan atau elakkan pencuri alam siber ini?
Saya tanya celcom dan maxis, kata mereka ialah...
1. Terus delete ketika terima offer, JANGAN JAWAB "NO" sebab "no" bererti "yes" 
2. cara stop ialah reply dengan huruf besar/capital letter "STOP ALL" 

25.6.12

kaedah cegah barah usus

Belum ada kaedah cegah barah usus

hmetro.com.my
      
BERHENTILAH...rokok turut meningkatkan risiko kanser usus.
BERHENTILAH...rokok turut meningkatkan risiko kanser usus. 
 
 
BERSENAM...gaya hidup aktif boleh kurangkan risiko pelbagai masalah kesihatan termasuk kanser usus.
BERSENAM...gaya hidup aktif boleh kurangkan risiko pelbagai masalah kesihatan termasuk kanser usus. 
 
KETIKA menerima berita kematian rakan sekerja akibat kanser usus baru-baru ini, ramai terkejut kerana dia masih muda belia. Belum mencecah 30 tahun pun lagi, sedangkan kanser usus diketahui umum sebagai penyakit golongan yang lebih berusia dan kebanyakannya berumur 50 tahun ke atas. 

Namun dalam soal penyakit kanser, semuanya berkemungkinan. Pun begitu kes kematian akibat kanser usus di kalangan pesakit muda masih jauh lebih rendah berbanding pesakit warga senior, kata Perunding Onkologi Klinikal Pusat Perubatan Prince Court, Dr Muhammad Azrif Ahmad Annuar.

Kanser usus adalah kanser ketiga lazim di dunia selepas paru-paru dan payudara, tetapi pesakit ada peluang hidup dalam tempoh lima tahun yang jauh lebih rendah iaitu antara 30 hingga 60 peratus jika dikesan pada tahap ketiga dan kurang lima peratus bagi tahap keempat.

Walaupun kanser usus sudah banyak kali dibincangkan tetapi masih ramai yang mempunyai pelbagai anggapan kurang tepat mengenai penyakit ini. Dr Muhammad Azrif menyenaraikan beberapa tanggapan umum seperti:

1. Saya terlalu muda untuk mendapat kanser usus.

Tidak. Sebilangan pesakit yang datang mendapatkan rawatan untuk kanser usus terdiri daripada golongan muda, malah ada yang berumur 17 tahun. Namun biasanya pesakit seperti ini mengalami masalah genetik yang membuatkan mereka mendapat kanser usus pada usia muda walaupun tidak mempunyai sebarang faktor risiko atau sejarah keluarga.


2. Lelaki lebih berisiko mendapat kanser usus.

Ya. Risikonya tinggi sedikit berbanding wanita. Bagaimanapun ini bukan bermakna wanita terlepas daripada ancaman kanser usus kerana ia berada pada tempat ketiga utama selepas kanser payudara dan pangkal rahim. Pada lelaki, kanser usus berada pada tangga pertama.

Ada banyak sebab mengapa perkara ini berlaku. Antaranya ialah lelaki makan daging lebih banyak berbanding wanita. Walaupun tidak dilarang makan daging, namun biarlah pengambilannya secara sederhana. Kena perhatikan juga cara memasak daging. 
Kurangkan daging yang dipanggang, goreng dan daging berproses seperti burger, sosej, salami dan peperoni. Ini kerana proses pembuatan dan memasak mengubah struktur kimia dalam daging yang menyebabkan ia menjadi karsinogenik iaitu bahan yang menyebabkan kanser.

Selain itu lelaki mempunyai lebih banyak tabiat buruk jika dibandingkan dengan wanita seperti merokok dan minum minuman keras. Ini menyebabkan risiko untuk mendapat kanser usus lebih tinggi.


3. Ada ahli keluarga saya menghidap kanser usus, bermakna saya juga akan mendapatnya.

Tidak semestinya. Namun jika ahli keluarga terdekat menghidap kanser usus pada usia 45 tahun ke bawah, anda disarankan berjumpa doktor. Doktor akan membantu melakarkan sejarah kanser dalam keluarga anda yang membolehkan anda mengetahui risiko yang dihadapi. Bagi yang ada sejarah keluarga, disarankan menjalani saringan atau pemeriksaan kesihatan pada umur 40 tahun kerana kebanyakan kanser usus mengambil masa 10 tahun untuk membesar dan menimbulkan tanda.

Begitu juga sebaliknya. Jika tiada sejarah kanser usus dalam keluarga anda, tidak bermakna anda bebas sepenuhnya daripada penyakit ini.


4. Pemakanan tidak sihat akan menyebabkan kanser usus.

Dulu pakar perubatan percaya bahawa pemakanan yang kurang serat (sayur-sayuran dan buah-buahan) turut menyumbang kepada pembentukan kanser usus. Bagaimanapun dalam kajian yang lebih baru mendapati pemakanan kurang serat bukanlah faktor utama dan penting kepada kanser usus berbanding masalah berat badan berlebihan dan amalan gaya hidup yang tidak aktif.

Kajian menunjukkan obesiti, pemakanan dan gaya hidup tidak sihat serta kurang bersenam bergabung memberi sumbangan besar kepada pelbagai masalah kesihatan termasuk kanser usus. Gaya hidup tidak sihat itu termasuklah tabiat merokok dalam jangka masa yang lama.


5. Merokok dan minum minuman beralkohol akan menyebabkan kanser usus.

Ya, merokok dan banyak minum minuman beralkohol adalah antara faktor risiko kanser usus. Namun risiko untuk mendapat kanser ini boleh dikurangkan dengan menghentikan kedua-dua tabiat ini.

Merokok itu sendiri sudah menjadi faktor risiko kepada banyak jenis kanser. Jadi jika anda merokok, jarang bersenam dan kurang menitikberatkan soal pemakanan, maka sudah sampai masa untuk berubah demi kebaikan diri sendiri dan keluarga.


6. Saya tidak akan dapat kanser usus kalau tiada tanda.

Tidak benar. Walaupun antara tanda utama kanser usus ialah kewujudan darah dalam najis, tetapi ramai yang tidak menyedarinya. Kanser usus bermula dengan pembentukan polip pada dinding usus dan polip ini biasanya mengambil masa sehingga 10 tahun untuk berubah menjadi kanser. Dalam tempoh ini (ketika masih dalam bentuk polip), pendarahan tidak berlaku sehinggalah ia berubah menjadi kanser.

Kanser usus peringkat pertama tidak mempunyai sebarang tanda, biasanya tanda hanya akan muncul apabila kanser sudah memasuki ke peringkat kedua. Justeru, jika mengalami sebarang tanda atau gejala kanser usus seperti berlaku perubahan jadual ke tandas (sama ada terlalu kerap atau jarang), berasa tidak puas walaupun sudah buang air, sakit perut atau perut berasa tidak selesa (banyak angin, kembung), berat badan menurun dan sentiasa berasa penat, berlaku pendarahan dari dubur, pergilah berjumpa doktor.

Malah perhatikan juga sama ada warna najis bertukar. Jika ada kesan merah gelap, ia mungkin bermakna pendarahan berlaku pada hujung awal usus.


7. Pembersihan kolon dan program detoks boleh mencegah kanser usus.

Sehingga kini dakwaan ini belum terbukti. Untuk mengatakan ia benar atau tidak, perlu ada kajian jangka panjang sebelum ia boleh disahkan bermanfaat. Namun jika mahu melakukannya sekali-sekala atas tujuan kesihatan, rasanya tiada masalah walaupun ia sebenarnya tidak perlu.


8. Polip bermakna kanser.

Tidak. Polip bukan kanser tetapi ia boleh berubah menjadi kanser selepas satu jangka masa tertentu. Biasanya polip mengambil masa selama bertahun-tahun untuk berubah menjadi kanser. Inilah sebabnya bagi individu yang ada sejarah kanser usus disarankan menjalani ujian kolonoskopi yang boleh mengesan kehadiran polip dan membuangnya.


9. Kolonoskopi menyakitkan dan membuat kita berasa tidak selesa.

Kolonoskopi adalah kaedah untuk melihat keadaan di dalam usus bagi mengesan kehadiran polip. Pesakit akan diberikan suntikan bius menyeluruh sebelum proses kolonoskopi dijalankan. Jadi pesakit tidak sedar sepanjang prosedur berlangsung justeru, tidak perlu bimbang rasa sakit atau tidak selesa.

Antara kaedah lain untuk mengesan kanser usus ialah ujian kehadiran darah dalam najis, bagaimanapun melalui kaedah ini kita tidak dapat mengetahui kewujudan polip di kalangan individu yang menunjukkan keputusan negatif (tiada darah dalam najis). Ujian saringan ini disarankan kepada individu yang ada sejarah keluarga menghidap kanser usus terutama pada usia muda.

Ujian penanda tumor didapati gagal menunjukkan keputusan tepat kehadiran kanser usus tetapi ia penting untuk kanser prostat atau ovari.


10. Pembedahan adalah satu-satunya cara merawat kanser usus. Kalau saya tidak mahu dibedah, adakah saya akan mati awal?

Pembedahan adalah antara kaedah penting dalam merawat kanser usus terutama pada peringkat pertama dan kedua. Ada juga pesakit perlukan rawatan kemoterapi dan radioterapi sebelum pembedahan untuk mengecutkan kanser.

Masalahnya, ramai pesakit di negara ini 'menghilang' selepas menjalani kemoterapi dan radioterapi. Biasanya ia mengambil masa enam minggu untuk kanser ini mengecut tetapi yang sedihnya, apabila gejala hilang, pesakit turut menghilangkan diri. Mereka sepatutnya menjalani pembedahan membuang ketumbuhan berkenaan kerana kanser boleh menyerang semula. Dianggarkan hanya 10 peratus kes ketumbuhan pada dubur boleh hilang terus melalui kemoterapi dan radioterapi. Selebihnya (90 peratus) masih ada kanser dan ia perlu dibuang melalui pembedahan. 

Jika kanser usus menyerang buat kali kedua, rawatan akan menjadi lebih sukar dan mahal. Ajal maut bukan doktor yang tentukan. Doktor hanya memberi rawatan terbaik untuk meningkatkan kualiti kehidupan pesakit. Kini perkembangan rawatan membolehkan pesakit hidup lebih lama (sekitar tiga hingga empat tahun) dengan baik walaupun penyakitnya sudah sampai ke peringkat teruk (keempat).

Walaupun sehingga kini tiada kaedah untuk mencegah kanser usus, tetapi dengan mengamalkan gaya hidup sihat iaitu menjaga pemakanan dan kerap bersenam, risiko mendapat penyakit ini boleh dikurangkan. Malah ada kajian menunjukkan orang kurus mempunyai risiko 30 peratus lebih rendah berbanding orang gemuk untuk menghidap kanser usus. Jadi, tunggu apa lagi, ambillah langkah untuk menjaga dan menyayangi badan kita

Kalau Nak TUkar Kerajaan, TUkarlah Kepada Yang Lebih Baik, Lebih Alim, Lebih Bermoral,Lebih Beriman DAN BUKAN SETARA! Tahniah! BUat Rakyat Mesir

Morsi Presiden baharu Mesir

MOHAMED MORSI melambai kepada penyokongnya pada satu perhimpunan di Kaherah pada 20 Mei lalu.


KAHERAH - Calon pegerakan Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi diisytihar Presiden negara demokratik Mesir yang pertama oleh jawatankuasa pilihan raya semalam selepas beliau menewaskan bekas Perdana Menteri, Ahmed Shafiq dengan 51.7 peratus undi pada pusingan kedua pilihan raya Presiden yang berlangsung minggu lalu.

"Pemenang pilihan raya Presiden Mesir pada 16 dan 17 Jun ialah Mohamed Morsi Eissa Al-Ayat," kata ketua suruhan jaya pilihan raya, Faruq Sultan.

Menurutnya, Morsi memperoleh 13,230,131 undi berbanding 12,347,380 undi yang diperoleh Shafiq.

Sekitar 51.8 peratus daripada lebih 50 juta pengundi berdaftar keluar membuang undi pada pilihan raya tersebut.

Morsi, 60, bakal menggantikan Hosni Mubarak yang digulingkan semasa kebangkitan rakyat Mesir 16 bulan lalu.

Namun, majlis tentera yang memerintah sejak kejatuhan Mubarak telah bertindak mengekang kuasa Presiden Mesir.

Langkah tersebut dilihat akan memaksa Morsi bekerjasama dengan tentera sebelum boleh merombak perlembagaan negara.

Dalam perkembangan berkaitan, beribu-ribu penyokong Ikhwanul Muslimin yang merupakan kumpulan Islam terbesar dan paling berpengaruh di Mesir membanjiri Dataran Tahrir di sini bagi meraikan kemenangan Morsi.

Mereka bersorak "Tuhan Maha Besar!" sambil mengibarkan bendera Mesir.

"Kemenangan ini merupakan hasil keazaman rakyat Mesir yang mahu suara mereka didengari," kata seorang jurucakap Morsi. 

Sementara itu, Shafiq belum mempamerkan sebarang reaksi berhubung kemenangan Morsi.

Bekas Perdana Menteri itu sebaliknya memberitahu, beliau akan menawarkan diri untuk berkhidmat di bawah pentadbiran Morsi.

Morsi sebelum ini memenangi pusingan pertama pilihan raya Presiden Mesir.

Beliau turut berjanji akan membentuk pentadbiran inklusif yang dapat memuaskan hati pelbagai lapisan masyarakat Mesir termasuk golongan minoriti Kristian di negara berkenaan. - Agensi

iPhone or Android?

iPhone or Android? 6 questions to ask yourself before deciding (updated)


iPhone or Android iPhone or Android? 6 questions to ask yourself before deciding (updated) 

Not sure whether to spring for an iPhone or go the Android way? Well, there’s more to the decision than just flipping a coin.
My advice? Don’t pick a new iPhone or Android smartphone until you answer six crucial questions for yourself, starting with…

1. Do smartphones scare you?


When you fiddle with the latest and greatest phones at your local carrier store, do you feel like a deer in the headlights?
Afraid you’ll break something if you tap one of the little icons on the screen?
If so, think twice about Android. Personally, I’m a sucker for all the settings and personalization options on an Android phone, but the thicket of menus and sub-menus may feel bewildering for beginners, or anyone easily frustrated by tricky phone interfaces.
The iPhone, on the other hand, boasts (if you ask me) a clean, simple interface that’s perfect for smartphone novices, while also jettisoning the extra “menu” and “back” buttons that make navigating the standard Android interface such a chore.

2. Do you want a physical QWERTY keypad?


Tapping out lengthy messages on a virtual keypad can be royal pain if you have clumsy fingers, and even those with nimble fingertips may prefer the feel of actual keys to a slippery glass touchscreen.
So if a physical QWERTY keypad is a must, go with Android. Several makes and models of Android phones with roomy, full-on keypads are available. In some cases, the keyboards slide out from behind the touchscreen (like so), while others sit on the front of the phone, just beneath the display.
Apple, on the other hand, shows no signs of making an iPhone with a physical keypad—and while it is possible to connect a wireless Bluetooth keyboard to, say, the iPhone 4S, you’d also have to tote the keyboard accessory wherever you go.

3. Do you depend on Gmail and Google Calendar?


One of the beauties of Android is that the initial setup process is a piece of cake—for Google users, anyway.
If you have a Google account, you can take your new Android phone out of its box, power it up, sign in with your Google ID and password, and presto! All your Gmail messages, mailboxes, Google contacts and calendars will start syncing to your handset automatically. It’s a beautiful thing.

Dedicated Google users who go with the iPhone won’t have too tough a time setting up their Gmail or calendars; dealing with Google contacts is another story, however. A secondary service called Google Sync will help keep all your Google contacts synchronized with the iPhone Address Book, but setting it up is a rather lengthy, tedious process.

4. Do you use a Mac?


Just as Gmail and Google Calendar users will have an easy transition to an Android phone, so will Mac users glide right into an iPhone—particularly if you’re storing your contacts in the Mac OS X Address Book and using iCal for your calendars.

The desktop iTunes software will quickly sync all your Address Book contacts and iCal calendars to a new iPhone (along with all your apps and music, of course), while Apple’s new iCloud service (coupled with iOS 5, the latest version of the iPhone system software) will coordinate all your desktop and iPhone contacts and events wirelessly, no cords required.

5. Want to play Flash videos?


Ever visit a website on a smartphone, only to see a blank panel on the page that reads “Adobe Flash plug-in required”?

That’s because some of the snazziest sites on the web depend on a technology called “Flash” for displaying videos and fancy graphical menus—and without Flash, those sites won’t function properly.

The latest Android phones do support Flash content, meaning just about any site on the web should render properly—and completely.

That’s not the case with the iPhone, though. Indeed, Apple has been openly critical about Flash technology (the late Steve Jobs once called it a battery hog, a slow-poke, and a security concern) and has essentially declared both the iPhone and iPad to be Flash-free zones.

Keep in mind, however, that more and more Flash-heavy websites offer alternate versions tailored for non-Flash smartphones like the iPhone—a development that may eventually render mobile Flash support a moot point.

6. Are you an app addict?


While Android boasts one of the liveliest communities of app makers around, Apple’s App Store is the undisputed king of mobile applications. Its shelves are stocked with 500,000 apps and counting (compared to a still quite healthy 350,000 or so for Google’s Android Market), and the most interesting and exciting applications and tend to be built for the iPhone first. 

Angry Birds, for example, didn’t land on Android until nearly a year after debuting on the iPhone, while Android users had to wait nearly a year and a half for their own version of the wildly popular Instagram.

Still debating whether to go with Android or the iPhone?

20.6.12

TISU MAGIS ADALAH TISU TRAGIS....

IPOH: 

Ia dimomok sebagai ‘tisu magis’ kerana kononnya mampu menambah tenaga seksual lelaki dan akibat terpengaruh dakwaan palsu itu, ada pengguna produk berkenaan mengalami masalah mati pucuk dan bengkak saraf berpanjangan pada alat kelamin.

Ini kerana tisu basah berharga RM3 sebungkus yang diseludup dari luar negara itu dikesan mengandungi bahan kimia berat iaitu benzocaine, lidnocaine dan anestetic yang boleh membahayakan pengguna jika tidak digunakan dengan sukatan yang betul.

Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Penguat Kuasa Farmasi (BPF), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Mazlan Ismail berkata, tiga jenis bahan kimia berat itu biasanya digunakan sebagai ubat bius ketika prosedur pembedahan.


**** mcm pernah dengar je...byk iklan seperti itu ada di laman iklan berita harian...... ada lagi tak sekarang nie? ****

19.6.12

Handphone + Tablet + Notebook = ?



Asus first announced the Padfone way back in May 2011. At that point the smartphone and tablet combination seemed like nothing more than a prototype. In October Asus reiterated that it planned to bring the Padfone to market with Ice Cream Sandwich. Now Asus has announce the device along with a few new accessories and the finalized specs.

In case you’ve forgotten, the Asus Padfone is an Android smartphone that docks into a tablet (the Padfone Station). The tablet won’t work without the phone inserted, but it does give the phone 5 times it’s original battery power.

At Mobile World Congress Asus announced that the Padfone Station will also be able to dock into a keyboard just like the Eee Pad Transformer Prime. The keyboard dock essentially turns the phone into an ultraportable laptop and provides 9 times the original phone’s battery.Asus Padfone with Padfone Station
The Padfone will also ship with the Padfone Stylus Headset Stylus, which can act as a capacitive stylus for the Padfone and Padfone Station as well as a headset for calls.

While the docking features are nice, the Padfone also has the specs to make the phone worthwhile as a standalone device. The Padfone will ship with the new Qualcomm Snapdragon 4 dual-core CPU running at 1.5 GHz (the same CPU inside the US version of the HTC One X). 

The phone sports a 4.3-inch Super AMOLED qHD display (960×540 resolution) with Gorilla Glass, which already seems like it could have a better resolution.
PadFone Stylus Headset+PadFone+PadFone Station
The phone also packs and 8MP rear-facing camera with f/2.0 aperture, a VGA front-facing camera, and will have options of 16GB, 32GB, or 64GB of storage space.

The Padfone Station is a 10.1-inch tablet dock that will have a 1280×800 display, along with a front-facing camera. It will also be able to sue the Padfone’s rear-facing camera.
The Asus Padfone will ship in April with support for HSPA+ networks. An LTE version of the phone will follow later this year.

It’s an intriguing convergence device, making it easy to just carry essentially one device at all times. It would make it much easier to sync data to just one device and have it accessible on both a phone and a tablet. We have an April release window, now we just need to wait on an exact date, pricing, and carrier announcements.



18.6.12

Pertembungan dan Kerjasama Dunia Gergasi Telefon...

Pertempuran Samsung, Apple

Dua syarikat telekomunikasi gergasi Samsung Electronics Co. dan Apple Inc. kini berlumba-lumba memberikan yang terbaik untuk memikat hati pelanggan.

Masing-masing menawarkan keluarga peranti dengan menggunakan platform berbeza dan kaedah pemasaran yang menarik.

Persoalannya siapakah akan kekal memegang takhta untuk tahun-tahun akan datang?
Seperti diketahui, Apple hanya mengeluarkan satu telefon pintar dan satu tablet setiap tahun selain menggunakan platform yang dibangunkan sendiri secara dalaman.

Perkara ini memberikan Apple lebih kawalan dan pada masa sama mengoptimumkan peranti mereka dengan menyeluruh bagi telefon pintar dan juga tabletnya sendiri.
Populariti iPhone dan juga iPad amat meluas, sehingga memberikan tekanan kepada pelbagai pengeluar peranti yang lain.

Samsung pula menggunakan strategi berbeza dalam mengukuhkan kedudukannya dalam arena industri peranti mudah-alih.

Samsung mempunyai pelbagai jenis tawaran peranti, memfokuskan bukan sahaja pada peranti dengan spesifikasi tinggi bahkan spesifikasi rendah bagi membolehkan semua pihak memiliki telefon pintar.

Ia menggunakan pelbagai platform termasuk BadaOS, Android, Windows Phone dan akan datang - Tizen. Kini Android amat popular berbanding yang lain.

Kedua-dua gergasi semakin popular dari hari ke hari, masing-masing mempunyai penyokong tersendiri.

Selain perang antara peminat, kedua-dua gergasi ini sering bertemu di mahkamah melibatkan beberapa kes saman.

Sekali lagi persoalannya, siapakah yang akan memenangi persaingan ini? Atau adakah kedua-duanya akan kekal sebagai dua nama besar dalam industri peranti mudah-alih dunia?

Apple dan Samsung seharusnya jelas bahawa industri telefon pintar semakin terbahagi kepada ada atau tidak.

Kedua-dua syarikat dijangka melaporkan rekod pendapatan masing-masing untuk tempoh tiga bulan pertama tahun ini, sebahagian besarnya hasil kekuatan jualan telefon pintar.
Tidak syak lagi, kedua-dua syarikat gergasi ini berjaya menguasai hampir separuh pasaran telefon pintar, meninggalkan pesaing lain seperti Nokia Corp., HTC Corp. dan Research In Motion Ltd. (BlackBerry).

Apple dan Samsung, musuh dari dua benua berjaya menggunakan ‘senjata’ yang sangat berbeza.

Apple, syarikat yang paling berharga di dunia, menjual hanya satu telefon iaitu iPhone.
Syarikat Cupertino, California, menekankan reka bentuk dan keuntungan ke atas jualan, selain banyak melabur dalam jenama pengguna dan kedai-kedai runcit yang dikawal ketat.
Syarikat berkenaan mendapat faedah daripada ekosistem perisian dan aplikasi yang kukuh.
Sementara itu, Samsung adalah syarikat teknologi terbesar di dunia mengikut skala perolehan tahun lepas.

Syarikat Korea Selatan ini cepat belajar, membuat pertaruhan dengan mewujudkan versi pelbagai produk seperti telefon pintar Galaxy untuk memenuhi citarasa pengguna. Ia memaksimumkan keuntungan dengan mengawal pengeluaran sendiri.

Samsung membuktikan ia mampu untuk terus mara dengan pelbagai model daripada yang ringkas kepada paling canggih seperti Galaxy Notes dan Samsung Tab.

Pasaran
Menurut firma penyelidikan International Data Corporation (IDC), Apple dan Samsung masing-masing hampir menguasai 25 peratus pasaran global bagi telefon pintar yang dianggarkan mencapai AS$219 bilion dalam jualan tahun ini.

Bahagian pasaran Apple mencapai 23.5 peratus, meningkat 16 peratus berbanding akhir 2010.

Samsung pula memegang 22.8 peratus daripada pasaran suku yang sama, meningkat daripada 9.4 peratus.

Sebuah firma penyelidikan pasaran yang berpangkalan di London, Strategy Analytics melaporkan, gabungan Apple dan Samsung bakal merebut 91 peratus daripada keuntungan operasi semua pembuat telefon bimbit pada suku keempat.

“Pada peringkat ini, ia tidak kelihatan seperti kedua-duanya akan beralah," kata seorang penganalisis teknologi di Credit Suisse di Hong Kong, Manish Kaun.

Perjuangan untuk menjadi yang terbaik mencetuskan pertempuran antara Apple dan Samsung.
Pada April tahun lalu, Apple menyaman Samsung kerana paten reka bentuk dan telefon pintar.

Samsung menyerang balas dan pertempuran undang-undang mereka merebak ke mahkamah di sembilan buah negara.

Bekerjasama
Bagaimanapun kedua-dua gergasi juga telah belajar untuk bekerjasama antara satu sama lain.

Apple adalah pelanggan terbesar bagi bahagian komponen Samsung yang membuat skrin paparan dan cip.

Pertempuran dalam perundangan tidak memperlahankan jualan atau prestasi kewangan syarikat masing-masing.


Kedua-duanya, Apple dan Samsung enggan mengulas mengenainya.
"Ia tidak akan menjadi perlumbaan dua gergasi selama-lamanya," kata Ketua Penyelidikan bagi Bank Pelaburan Rutberg & Co, Rajeev Chand.

Beliau mencatatkan bahawa pemain yang lebih kecil seperti pembuat peralatan telekomunikasi, Huawei Technologies Co. bakal berkembang walaupun pada skala kecil.
“Industri telefon telah dicorakkan dengan kitaran produk yang bergerak pantas dan jika satu kitaran terlepas, menyebabkannya tergelincir.

"Industri ini bergerak dalam kitaran di mana beberapa syarikat menguasai beberapa ketika dan kemudian diganti dengan yang lain," kata Pengarah Eksekutif di Strategy Analytics, Neil Mawston.

"Pada tahun 1980-an, Motorola menerajui pasaran telefon bimbit, diikuti Ericsson dan menjelang 2000 Nokia mengunggulinya. Kini, masa Apple dan Samsung."

Pemain industri berkenaan sedang mengambil langkah berjaga-jaga untuk bertindak balas terhadap peningkatan penguasaan kedua-dua syarikat.

Momentum Samsung semakin menarik dengan penganalisis menjangkakan syarikat berkenaan, bergantung sepenuhnya kepada telefon yang dijana oleh perisian Android Google Inc., untuk menggandakan bilangan penjualan telefon pintar tahun ini.

Berdasarkan maklumat IDC, tahun lepas, Samsung menjual 94 juta unit berbanding 93.2 juta unit Apple.

Samsung telah dapat merebut pasaran pengganti Nokia dengan membawa pelbagai sistem operasi dan apabila muncul Android dengan meletakkan lebih banyak aplikasi yang menggunakan perisian berkenaan.

Samsung menggunakan strategi yang sama apabila produk elektronik yang lain, seperti televisyen dan pemain DVD melalui peralihan teknologi.

Samsung juga telah mendapat manfaat daripada keinginan menawarkan alternatif kepada iPhone, memberikan mereka lebih banyak produk untuk dipamerkan di kedai dalam beberapa kategori harga.

Seperti Apple, skala Samsung membolehkan ia membayar harga yang lebih rendah bagi komponen daripada pesaing.

Samsung telah mencipta lima peringkat telefon berasaskan Android yang dibezakan oleh harga dan ciri-ciri dengan setiap satunya mempunyai kelebihan tersendiri.

16.6.12

AWAS! LELAKI 45 TAHUN KE ATAS!

Ancam lelaki lewat usia

Chin Poon mendengar taklimat daripada Dr. Adel di pusat onkologi Pusat Perubatan Gleneagles Pulau Pinang. 
 
KAJIAN menunjukkan lelaki sebenarnya terdedah dengan pelbagai risiko kesihatan dan penyakit. Jangka hayat lelaki kurang lima hingga enam tahun daripada wanita. Lelaki yang berumur 45 hingga 54 tahun tiga kali ganda lebih kerap mati akibat serangan sakit jantung berbanding dengan wanita.
Kadar kematian atas sebab penyakit kronik seperti sakit jantung, kencing manis, penyakit buah pinggang, strok dan kanser di kalangan lelaki juga lebih tinggi.

Antara penyakit yang menjadi risiko utama kaum lelaki kini ialah pembesaran prostat (BPH) dan kanser prostat. Ia merupakan antara pembunuh utama golongan lelaki, tetapi masih ramai di kalangan mereka tidak memiliki kesedaran dan pengetahuan mengenai bahayanya.
Prostat sering dipandang remeh dengan alasan bahawa simptom-simptomnya hanya berkaitan orang tua.

Namun, kanser ini digeruni oleh golongan lelaki kerana ia menduduki tempat teratas dalam carta jenis-jenis kanser yang 'dibenci' lelaki.
Mengapa begitu? Ini kerana prostat yang disifatkan sebagai organ dalaman kaum Adam yang paling berharga mungkin hilang nilai kualitinya apabila ancaman kanser menyerang.

Purata umur kaum lelaki yang kebiasaannya dikenal pasti menghidapi kanser prostat adalah lebih kurang umur 68 tahun.

Bagaimanapun, disebabkan kelenjar prostat mengalami pengembangan dan perubahan dari tahap baligh lagi, adalah digalakkan agar lelaki berumur 50 tahun ke atas menjalani pemeriksaan saringan kanser prostat setahun sekali.

Bagi kaum lelaki yang mempunyai sejarah kanser prostat di dalam keluarga, mereka dinasihatkan supaya membuat saringan tersebut pada usia 45 tahun.

Prostat merupakan kelenjar di pangkal pundi kencing lelaki dan mengelilingi salur kencing yang juga dikenali sebagai uretra.
Saiznya sebesar kacang walnut sementara fungsinya adalah menghasilkan cecair yang beralkali untuk air mani.

Kanser Kanser prostat terjadi apabila sel-sel prostat mengalami mutasi dan bertambah tanpa terkawal. Pada peringkat awal, kanser prostat tidak menyebabkan apa-apa tanda yang ketara berbanding BPH.

Di Malaysia, kanser prostat mewakili 7.4 peratus daripada kes-kes kanser di kalangan lelaki. Terdapat sejumlah 735 kes yang dilaporkan dan didaftarkan, menjadikannya jenis barah keempat paling biasa di kalangan kaum lelaki. Lazimnya, kanser ini membesar dengan perlahan.

Kajian bedah siasat menunjukkan bahawa ramai lelaki berumur (dan kadangkala lelaki muda juga) yang mati akibat penyakit-penyakit lain, juga menghidapi barah prostat yang tidak pernah mendatangkan masalah semasa hayat mereka .

Menurut Pakar Radioterapi dan Onkologi, Datuk Dr. Adel Zaatar, apabila saiz prostat bertambah, ia akan menyebabkan tanda-tanda yang serupa dengan BPH seperti kesusahan keluar air kencing, aliran kencing yang lemah atau kencing kerap.

"Dalam pada itu, mungkin akan terdapat darah yang keluar bersama air kencing pesakit. Pada ketika ini, kanser prostat boleh dikesan secara pemeriksaan dubur kerana ciri-ciri strukturnya yang berbiji-biji kasar serta keras," ujarnya.

Pada peringkat akhir, sel-sel kanser prostat boleh merebak melalui aliran darah ke organ-organ lain seperti tulang, terutamanya tulang paha, serta ke paru-paru.

Seseorang pesakit akan mengalami sakit pada tulang serta masalah bernafas. Sekiranya tulang belakang juga terlibat, tekanan terhadap saraf tunjang akan menyebabkan seseorang itu lumpuh pada kedua-dua kaki.
Tambah Dr. Adel, kanser ini boleh dirawat secara pembedahan dengan mengeluarkan seluruh kelenjar tersebut (radical prostatectomy).

Berdasarkan prosedur ini, radioterapi (sinaran X) juga boleh digunakan untuk merawat kanser prostat dengan memusnahkan sel-sel kanser .

Ia juga digunakan untuk merawat mereka yang mempunyai sel-sel kanser yang telah merebak ke tulang paha dan tulang belakang.

"Rawatan perlu dilakukan awal sebelum simptom menjadi parah. Justeru itu, pemeriksaan awal tentang kanser ini perlu dilakukan awal khususnya golongan lelaki yang berumur 50 tahun ke atas," katanya.

Dr. Adel menjelaskan, terdapat rawatan baru, Jevtana (cabazitaxel) yang digunakan bersama rawatan terapi hormon kanser prostat.

"Berbeza dengan ubat-ubat yang ada sebelum ini, ia menunjukkan kesan yang positif pada pesakit. Misalnya, pesakit lebih selesa selepas menjalani rawatan kimoterapi berbanding dahulu. Ini kerana kesan rambut gugur berkurangan dan pesakit boleh berjalan tanpa bantuan tongkat," ujar Dr. Adel

SOLAT SEMPURNA MEMBENTUK AKHLAK TERPUJI

Keajaiban di sebalik ibadah solat



DALAM tempoh empat hari lagi bulan Rejab akan melabuhkan tirai bagi memberi laluan kepada bulan Syaaban dan seterusnya bulan Ramadan. Bulan Rejab, cukup sinonim dengan peristiwa agung dalam sejarah Islam iaitu Israk dan Mikraj .

Ia merupakan sebuah perjalanan kilat Rasulullah S.A.W menghadap Allah S.W.T, pada malam hari. Kisah perjalanan baginda bermula dari Masjidil Haram, Mekah menuju ke Masjidil Aqsa, Baitulmuqaddis. Baginda kemudiannya dibawa ke langit sehingga ke Sidratulmuntaha, lalu kembali ke Mekah pada malam yang sama. Sidratulmuntaha digambarkan sebagai pohon bidara yang tumbuh di langit keenam dan ketujuh. Peristiwa itu berlaku pada 27 Rejab 662 Masehi pada usia baginda 52 tahun.

Peristiwa Israk dan Mikraj memberikan pelbagai hikmah dan kelebihan. Pada peristiwa itu, Allah S.W.T telah memfardhukan solat lima waktu iaitu solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak ke atas semua umat Islam. Solat sehari semalam itu merupakan rukun Islam yang kedua.

Peristiwa Israk dan Mikraj membawa peringatan dan pengajaran yang wajib dilaksanakan oleh seluruh umat Islam di dunia ini, terutamanya amalan solat yang merupakan tiang agama yang wajib ditunaikan.

"Sebelum bertudung, saya terlebih dahulu menyucikan hati dan membaiki solat. Saya sentiasa berusaha menunaikan solat lima waktu walaupun sibuk dengan bermacam-macam aktiviti. Amalan solat tidak boleh dipandang remeh kerana ia perkara pertama akan dihisab pada hari akhirat," luah selebriti Wardina Saffiyah Fadhlullah Wilmot, 33. Beliau menyatakan, adalah lebih bermakna sekiranya seseorang muslimah itu bukan sekadar menutup aurat dan bertudung litup, tetapi turut menjaga solatnya.
Tegas wanita berdarah campuran Australia (sebelah bapa) dan Aceh (sebelah ibu) itu, dengan mendirikan solat ia membantu mengukuhkan hati dan iman para muslimin. Pada masa yang sama, orang yang bersolat itu jelas menunjukkan bahawa mereka tidak sombong kepada Allah, Yang Maha Mengetahui dan Maha Pencipta.

"Jika tidak bersolat, ini bermakna kita sombong dengan Allah. Justeru, jika kita bersikap bongkak dengan-Nya, maka tidak mustahil kita akan sombong terhadap manusia dan hidupan lain," kata Wardina yang mendidik tiga orang anaknya, Amna Ikhwan Johari, 9, Azra, 6, serta Imran, 3, solat berjemaah pada waktu Subuh, Maghrib dan Isyak.

Solat membentuk akhlak
SEHARUSNYA amalan solat disemai dalam diri individu sejak zaman kanak-kanak.


Sementara itu, Syahmi Hakim Kechnter Sha, 13, mengakui transisi kehidupannya hari ini lebih bermakna. Pada zaman kanak-kanaknya, dia tidak terlalu memikirkan soal solat dan mengaji al-Quran kerana beranggapan amalan tersebut akan dilaksanakan apabila dewasa kelak.

"Biasalah masa zaman kanak-kanak terlalu asyik dengan pelbagai aktiviti sehingga saya lalai. Kalau solat pun ikut mood, padahal solat itu perlu dilaksanakan mengikut waktu yang ditetapkan. Jenuh jua keluarga menasihati, tetapi saya tetap leka.

"Setelah mencapai usia 12 tahun, saya mula berubah dan berusaha untuk tidak meninggalkan solat lima waktu," terang anak bongsu daripada lima orang adik-beradik itu yang bercita-cita bergelar pendidik dan pakar motivasi.

13.6.12

iOS6, Mountain Lion, Mac Pro Serba Canggih Menanti Anda..oh! Apple!

iOS6 mula diperkenalkan

hmetro.com.my
     
PEMBUKA...CEO baru, Tim Cook memberi ucaptama.
PEMBUKA...CEO baru, Tim Cook memberi ucaptama. 
KONGRES Pembangun Sedunia (WWDC) yang dianjurkan vendor elektronik terkemuka, Apple bermula pagi kelmarin dengan beberapa pengumuman mengejutkan berkaitan masa depan syarikat itu.

Ia pertama kali dianjurkan tanpa pengasas dan bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Steve Jobs yang meninggal dunia Oktober tahun lalu.
   
  • MACBOOK...resolusi paparan paling canggih setakat ini.
  • SESAK...antara peserta WWDC 2012 yang menunggu giliran untuk masuk ke dewan.
  • Foto PETA...Apple tampil gunakan peta sendiri dan meninggalkan Google Maps.
  • Foto POWER NAP...ciri kemas kini notifikasi walaupun laptop ditutup.
  • Foto MACBOOK PRO...lebih berkualiti tinggi.
  • Foto IOS6...banyak perubahan.

Foto
FotoBeberapa spekulasi membabitkan WWDC 2012 ternyata benar-benar berlaku seperti barisan baru Mac iaitu Macbook, Macbook Pro dan iMac mula diperkenalkan.

Selain itu, penyepaduan laman sosial popular, facebook dan iOS turut menjadi kenyataan selepas Apple melakukan gabungan hampir sama tahun lalu dengan twitter.


Kali ini, fungsi Siri juga disediakan untuk iPad di samping penambahbaikan iCloud yang semuanya direaliasikan menerusi iOS baru versi keenam.

OS X 10.8 Mountain Lion khusus untuk Mac juga tersedia dengan beberapa ciri baru yang cukup mengujakan dan dijual pada harga murah iaitu hanya RM60.


Macbook Air

Tidak, kita tidak mendapatkan paparan Retina pada Macbook Air seperti yang ramai antara kita harapkan, tetapi Apple merangsangkan nafsu membeli laptop nipis terbabit dengan beberapa ciri baru termasuk pemprosesan Ivy Bridge.

Selain itu, terdapat sepasang port USB 3.0 dengan pilihan untuk menggandakan kapasiti setoran flash menerusi SSD 512GB.

Tidak dilupakan, penambahan 8GB RAM 1600MHz DDR3L dan penyambungan baru Apple iaitu MagSafe 2.

Model asas iaitu 11 inci berharga kira-kira RM2,999 manakala saiz 13 inci pada harga RM3,599 iaitu diturunkan sehingga RM300.


Macbook Pro

Ia perubahan paling menonjol sejak Macbook dicipta dengan penetapan paparan Retina dengan dikemas kini kepada pemprosesan Ivy Bridge 2.7GHz dan grafik GeForce GT 650M yang menarik.

Lebih mengejutkan, Apple melengkapkan laptop ini dengan paparan beresolusi paling tinggi di dunia iaitu 2880 x 1800 piksel 220ppi pada skrin 15.4-inci menjadikan antara laptop yang perlu dimiliki pengguna.

Malah, Macbook Pro baru ini mempunyai tahap kenipisan membanggakan apabila menyerlahkan saiz 0.71 inci pada rekaannya sekali gus menghilangkan gelisah pengguna yang beranggapan ia terlalu tebal untuk dibawa.

Ketua Pemasaran Apple, Phil Shiller ketika menjelaskan mengenai Macbook Pro baru berkata, ia paparan tertinggi untuk resolusi mana-mana laptop di dunia yang hebat.

“Tidak lama lagi, ia akan menjadi LCD kepada mana-mana rumah yang menawarkan tiga juta piksel berbanding HDTV 1080p anda,” katanya.


OS X Mountain Lion

Apabila bercakap mengenai OS X Mountain Lion (ML) mereka, Apple memaklumkan syarikat itu sudah menjual lebih 26 juta salinan perisian Lion OS sebelum ini berbanding 66 juta pengguna desktop Mac sedia ada.

Angka terbabit tujuh kali lebih tinggi berbanding jualan pada tahun 2007 syarikat terbabit.

ML memperkenalkan lebih 200 ciri inovatif termasuk semua app Message baru, Notification Center, Sharing, penyepaduan facebook, Dictation, Power Nap, AirPlay Mirroring, Game Center dan Gatekeeper

“Kepantasan inovasi pada Mac sangat menakjubkan, OS X Mountain Lion datang hanya setahun selepas pelancaran Lion yang sangat berjaya,” kata Schiller. Menggunakan akaun iCloud anda, ML menjadikannya lebih mudah untuk membuka ciri mail, contacts, kalendar, mesej, reminder dan notes pada satu kesepaduan.

Aplikasi reminder dan notes membantu anda ingat tugas penting dan mencatat fikiran anda dengan cepat manakala iCloud secara automatik menyimpan segala-galanya sehingga tarikh terbabit tiba. Sementara itu, app mesej baru menggantikan iChat dan membawa iMessage ke Mac, jadi anda boleh menghantar mesej kepada sesiapa yang mempunyai iPhone, iPad, iPod Touch atau Mac lain.

Anda boleh memasukkan lampiran, foto berkualiti tinggi dan video HD dan iMessages anda muncul pada semua peranti.

ML juga memperkemaskan penyampaian Notification Center apabila membenarkan anda melihat semua notifikasi anda dari OS X dan aplikasi pihak ketiga dalam satu platform yang mudah. Di samping itu, ML juga memperkenalkan Power Nap, satu ciri baru yang inovatif mengemas kini maklumat untuk semua notebook.

Ia secara automatik akan mengemaskini e-mel, kenalan, kalendar, notifikasi, notes, stream foto, Find My Mac dan dokumen dalam cloud. Manakala revolusi Gatekeeper membenarkan pindah turun perisian selamat dari Internet dengan memberi anda kawalan automatik.


IOS 6

iOS 6, versi seterusnya untuk platform mudah alih Apple mencuri tumpuan dengan beberapa kemaskin baru yang nampak canggih.

Antaranya, Apple akan menyepadukan facebook ke iOS, serupa dengan apa yang Apple lakukan pada twitter tahun lalu. Ia membenarkan anda untuk berkongsi gambar, pautan, dan kandungan lain ke facebook dengan hanya beberapa klik berbanding mendaftar masuk dan keluar app facebook iOS yang leceh.

Penyepaduan facebook juga membuatkannya lebih mudah untuk mendaftar masuk ke aplikasi lain dalam iOS dan perkhidmatan web dengan hanya menggunakan ID facebook anda. Pengguna iPad Apple juga tidak lama lagi mungkin dapat bercakap dengan tablet mereka dengan cara yang sama mereka lakukan pada iPhone 4s.

Antara pendedahan hangat juga termasuk kesediaan Apple sendiri mengeluarkan peta dan tidak bergantung kepada Google Maps semata-mata.

Aplikasi peta baru dijangka melakukan penampilan sulung pada hari ini di WWDC iaitu ketika pertengahan kongres.

Menurut The Wall Street Journal, Apple pada tahun kebelakangan ini bergabung dengan beberapa syarikat pemetaan termasuk Placebase, C3 Technologies dan Poly9 yang mencetuskan desas-desus terbabit.

Setakat ini, 365 juta produk iOS berada di pasaran manakala Apple mendedahkan lebih 80 peratus peranti iOS menggunakan kemaskini OS terkini berbanding hanya tujuh peratus menggunakan OS terkini Android.

Ciri Eyes Free juga diperkenalkan pada sokongan iOS 6 bermakna fungsi Siri boleh diperluaskan dalam kenderaan seperti memberi arahan tertentu.

Setakat ini, hanya beberapa model bersetuju untuk melengkapkan teknologi terbabit dalam kenderaan mereka pada masa depan termasuk BMW, GM, Land Rover, Audi dan Honda.

Aplikasi PassBook pada iOS 6 juga menarik dengan kemudahan menyimpan tiket penting seperti tiket wayang, kad diskaun, tiket kapal terbang dan sebagainya dalam satu poket digital.

Tidak dilupakan, mod ‘Lost Mode’ pada iOS yang menghantar nombor telefon dan notifikasi nombor terbabit akan muncul di skrin jika telefon anda hilang.

Sekiranya, individu menjumpai telefon terbabit, mereka hanya perlu mendail nombor yang sudah sedia terpampang di skrin.

12.6.12

ROKOK ADALAH BAPA SEGALA PENYAKIT

BERCERITA mengenai rokok, kita tentu terbayang banyak jenama rokok di pasaran memandangkan setiap negara mempunyai jenama sendiri.

Mengimbau iklan rokok Malboro Man - lelaki berpakaian koboi dengan sebatang rokok di tangan menunjukkan 'kehebatan'. 

Tapi tidak ramai tahu tiga lelaki yang terlibat dalam iklan Malboro Man - Wayne McLaren, David McLean dan Dick Hammer meninggal dunia akibat kanser paru-paru.
Budaya merokok dibawa ke Eropah pada abad ke-16, kemudian menjadi kebiasaan dalam kalangan bangsawan. 

Di Amerika Syarikat pula, puak Red Indian merokok untuk acara pemujaan dan bukan menunjukkan kehebatan.

Walau untuk tujuan apa pun, hakikatnya merokok menimbulkan banyak masalah bukan saja dari segi kesihatan bahkan kehidupan sosial. 

Kajian saintifik menunjukkan terdapat begitu banyak bahan kimia berbahaya terkandung di dalam rokok. 

Daripada nikotin, tar, sianida, benzena, cadmium, metanol, asetilena, amonia, formaldehid, hidrogen sianida, arsenik sehinggalah karbon monoksida. 

Nikotin mungkin menyebabkan perokok merasa tenang namun tar mengandungi lebih 4,000 bahan kimia dengan 60 daripadanya bersifat karsinogen iaitu pencetus kanser.
Karbon monoksida pula sejenis gas berbahaya yang jika disedut dengan banyak boleh mengurangkan keupayaan darah untuk membawa oksigen ke tisu-tisu dan menyebabkan sukar bernafas dan cepat letih.

Aceton dan toluidine - yang juga terdapat dalam rokok pula biasanya digunakan masing-masing sebagai penanggal cat dan pelarut industri antaranya terdapat dalam pencuci lantai.
RoketMetanol pula terdapat dalam bahan api roket; napthalene adalah ubat gegat; DDT ubat pembunuh serangga manakala butane biasa digunakan dalam pemetik api. 

Menurut Pakar Runding Perubatan, Pusat Perubatan Taman Desa, Datuk Dr. G. Selvaraju, kanser pertama kali dikaitkan dengan merokok pada 1964. 

"Bagaimanapun mekanisme sebenar mengaitkan merokok dan kanser masih belum diketahui," katanya semasa ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Menurutnya, nikotin dan tar yang terdapat dalam rokok adalah faktor yang mengganggu fungsi paru-paru. 

Biasanya, apabila pesakit didiagnosis dengan kanser paru-paru, masanya sudah terlambat kerana penyakit telah sampai ke peringkat serius. 

"Ubatnya mudah. Jauhi rokok, arak dan jaga pemakanan. 

"Penyakit menjadi kronik jika seseorang itu merokok dan mengambil pula alkohol serta tidak menjaga pemakanan," kata Dr. Selvaraju yang masih sihat biarpun sudah berusia lebih 70 tahun. Mengikut anggaran, 20 juta daripada 28 juta penduduk Malaysia adalah perokok.

Tambah Dr. Selvaraju, semasa usia remajanya sekitar 1950-an amat sukar melihat orang menghisap rokok kerana ia bukan budaya Asia. 

"Tetapi sekarang saya lihat kadangkala satu keluarga menghisap rokok," katanya kesal.
Dalam hal ini, beliau menyalahkan iklan sebagai penyebab remaja terdedah dengan budaya merokok. 

"Biasanya perokok yang merokok lebih 15 tahun, kelihatan normal semasa ujian kesihatan kerana sel kanser tidak kelihatan. 

Ini kerana apabila berlaku 'kesilapan' dalam badan, tubuh masih boleh bertahan sehingga 80 peratus. 

"Selepas tahap itu, barulah badan bertindakbalas menyebabkan pengesanan terlewat," katanya.

Menurutnya, seorang pesakitnya yang pernah dinasihatkan agar berhenti merokok datang semula kepadanya selepas 15 tahun kerana batuk berpanjangan, kahak berdarah dan berat badan menyusut. 

"Dia didiagnosis kanser paru-paru pada peringkat lewat. 

"Tiada apa yang boleh dilakukan selain kemoterapi dan pembedahan di samping menjaga kesihatan kerana sistem badan tidak lagi berfungsi seperti biasa," katanya.

RadangDr. Selvaraju berkata, majoriti perokok menghidap radang paru-paru atau bronkitis menyebabkan sesak nafas dan batuk berpanjangan. 

Apa yang menyedihkan, perokok pasif atau mereka yang tidak merokok tetapi dikelilingi perokok - juga boleh mendapat kanser kerana sering menghidu asap rokok.
"Sebenarnya lebih bahaya dikelilingi oleh perokok berbanding anda sendiri yang menjadi perokok," katanya. 

Bagi perokok aktif, menurut beliau, kesannya akan dirasai mereka biasanya selepas 15 tahun. "Mereka akan terdedah kepada lebih 20 penyakit kronik yang terdiri daripada pelbagai jenis kanser antaranya pundi kencing, perut, usus dan rahim, mulut, esofagus, tekak, pankreas, payudara dan paru-paru. 

"Mereka juga mudah mendapat penyakit berkaitan saluran pernafasan, strok, osteoporosis, jantung dan mandul," ujarnya. 

Bagi perokok wanita pula, mereka mungkin mengalami putus haid awal, melahirkan bayi cacat, keguguran, bronkitis, batuk, ulser peptik, otot lemah, penyakit gusi dan kerosakan mata. 

Menurut Dr. Selvaraju, perokok pasif atau mereka yang dikelilingi perokok aktif terdedah kepada risiko kanser paru-paru dan penyakit jantung, masalah pernafasan termasuk radang paru-paru dan bronkitis, sakit atau pedih mata, bersin dan batuk-batuk, sakit kerongkong dan sakit kepala.

11.6.12

“Syria: The Inside Story” oleh Ikhwan Muslimin Syria


“Syria: The Inside Story” anjuran IKRAM, ABIM dan HALUAN 
di Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Ceramah yang diterjemahkan oleh
Ustaz Abdul Muhaimin Mohd Sahar dihadiri lebih 2,000 jamaah.

Dr Khaled merakamkan penghargaan atas keprihatinan rakyat Malaysia
berkenaaan isu Syria. Menurutnya, pembunuhan terhadap golongan dewasa,
wanita dan kanak-kanak dilakukan  oleh golongan yang menentang Ahlus Sunnah
Wal Jamaah (ASWJ) sejak 40 tahun yang lalu.

Sejak 40 tahun, tambahnya, seramai 60,000 orang syahid dan rejim Basyar
telah melakukan penyembelihan rakyat tidak kurang daripada 100 tempat tanpa
bantuan mana-mana pihak untuk rakyat.

Terkini, rakyat bangun dengan lebih bersemangat bila ditindas ditambah lagi
dengan para tentera Syria yang berpaling tadah meninggalkan rejim ini yang
mencecah 200,000 orang. Beliau menterjemahkan iman kita ibarat muslim yang
satu jasad menentang rejim yang zalim ini.
“Pemerintah yang bertamadun ialah yang adil bukan yang menindas dan
memenjarakan saudaranya,” ujarnya.

Katanya, meskipun rejim ini mendakwa kononnya mereka menentang Yahudi,
sejak 40 tahun lalu, rejim ini tidak pernah bunuh walau seorang Yahudi pun
malah kini telah menghalakan senjata mereka dan membunuh 60,000 rakyat yang
tidak berdosa.

Tambah Khaled, PM Israel Benjamin Netanyahu pernah berkata bahawa Basyar
Al-Assad merupakan orang yang dikasihinya seperti mana mereka kasihi
ayahnya (Hafez Al-Assad) yang kekal membawa kebaikan dan kemaslahatan
kepada Israel.

Mengatakan mereka berjuang melawan Israel merupakan satu penipuan. Baru-baru
ini, di perkampungan bernama Hawlah, seramai  150 orang disembelih,
dicincang termasuk 50 orang kanak-kanak. Ujarnya, rejim ini telah dibantu
oleh Russia, Hizbullah dan Iran yang ingin menghapuskan rakyat ASWJ.
Menurut beliau lagi, ada menara masjid yang ditembak rejim, di tempat
bernama Dar’a, negeri kelahiran Imam An-Nawawi dan ada juga rakyat yang
ditanam hidup-hidup kerana tidak mahu mengatakan “Tiada Tuhan melainkan
Assad”.

Pimpinan IM Syria, Dr Amer Abu Salamah pula menambah, rakyat Syria
menampakkan keberanian mereka hingga sanggup berkorban dan syahid, ribuan
mereka yang cedera dan lebih 2 juta menjadi pelarian.

Sungguhpun Allah SWT berfirman bahawa orang beriman itu bersaudara, namun
demikian katanya, hanya dengan ucapan sahaja tidak memberi manfaat kerana
ia juga menuntut pengorbanan daripada kita jika kita katakan kita
bersama-sama dengan rakyat Syria.

Menurut beliau, amat bahaya bila ada yang mengatakan “Kami tiada apa-apa
kaitan dengan apa yang berlaku di Syria, itu masalah mereka“ sedangkan kita
merupakan jasad yang satu, umat yang satu.

Katanya, umat Islam amat simpati dengan apa berlaku di Gaza dan memang
wajib kita bantu umat Islam di Gaza. Beliau turut mencetuskan persoalan
yang mengheningkan suasana:

“Kini berlaku di pelbagai tempat di Syria seperti mana yang berlaku di
Gaza. Di manakah saudara-saudara Islamku yang telah membantu saudaranya di
Gaza? Takutlah Allah, hendaklah kamu bersama dengan anak yatim yang
dizalimi, mata dikorek, leher mereka dikapak.”

Tambahnya, Kesatuan Ulama Sedunia yang berjumlah 50,000 yang diketuai oleh
Dr Yusuf Al-Qardhawi turut menyokong rakyat Syria dan mengatakan kewajipan
umat Islam membantu rakyat Syria. Jemaah yang hadir turut dipertontonkan
dengan gambar dan video kekejaman rejim Basyar membunuh rakyatnya.

Dr Amer turut mencabar jemaah yang hadir termasuk para ahli perniagaan
untuk menginfakkan harta mereka untuk mencontohi infak para sahabat baginda
Abu Bakr RA, Umar Al-Khattab RA dan Abdur Rahman Auf RA bagi membantu
rakyat Syria yang tertindas.

Menambah semangat untuk menyumbang, beliau menceritakan bagaimana seorang
jutawan Qatar yang menyumbang sebanyak 3 juta Riyal. Dalam masa dua hari
selepas sumbangan, beliau telah mendapat 4 juta Riyal keuntungan
perniagaannya.

Lebih terharu, seorang ibu menyahut cabaran Dr Amer dengan menyumbang
sebanyak RM50,000. Sejumlah lebih RM67,000 sumbangan tunai berjaya dikumpul
selain mereka yang menyahut cabaran infak lebih RM200,000 yang akan
disumbangkan kemudian. Selepas ceramah, kelihatan sebahagian jemaah
berpusu-pusu beratur di mesin ATM Masjid Negeri untuk memindahkan sumbangan
tersebut melalui akaun.
*Sumbangan boleh dibuat melalui Tabung Kasih Ummah Syria atas nama
Pertubuhan Ikram Malaysia akaun Bank Islam Malaysia Berhad 12029010063512. *
**
*Ayuh bantu umat seakidah kita daripada dizalimi dan dibunuh berterusan!
*

Lawatan lima hari ulama dan pimpinan IM Syria di Malaysia berjaya membuka
mata masyarakat negara ini dan memberi gambaran sebenar apa yang berlaku di
Syria. Bagi mereka yang mengatakan kebangkitan rakyat Syria adalah kerana
rencana Barat, anda silap.

*Rakyat Syria seperti Dr Khaled dan Dr Amer sendiri datang ke Malaysia
untuk menceritakan realiti di sana dan bangkit kerana tidak sanggup lagi
melihat kekejaman dan kezaliman berlaku sesuka hati di hadapan mata
lantaran dibiarkan dan didiamkan oleh dunia.
*

Penghargaan harus diberikan kepada penganjur lawatan ini iaitu Sekretariat
Gabungan Selamatkan Syria mewakili suara 27 NGO di mana koordinatornya
adalah anak muda, Saudara Naim Jusri di samping tiga NGO utama gabungan
iaitu IKRAM, ABIM dan HALUAN. Program kesedaran dan pendedahan mengenai
Syria akan terus digerakkan oleh gabungan ini dari masa ke semasa,
insya-Allah.
 
Nota :
 
Bashar Al-Assad adalah berfahaman SYIAH, sebab itu beliau ditolong dan 
disokong oleh Iran dan Hizbullah, Lubnan... itulah yang dimaksudkan oleh
 Dr Khaleed (golongan yang menentang Sunni (ASWJ). 
==========
KISAH SATU
BEIRUT 11 Jun 2012- Tentera Syria hari ini membedil kubu kuat pemberontak di tengah wilayah Homs sebagai usaha menawan semula bandar itu ketika seramai 22 terbunuh di seluruh negara, menurut pasukan pemantau.

Tentera kerajaan menggunakan helikopter untuk menyerang kedudukan pemberontak di bandar Rastan yang menjadi sasaran serangan sejak pertengahan Mei lalu, kata Pemantau Hak Asasi Manusia Syria yang berpangkalan di Britain.


Di Qusayr, pemberontak menyerang pondok kawalan keselamatan tentera Syria pada awal pagi, menyebabkan beberapa anggota terbunuh dan cedera.

"Pasukan tentera rejim turut memasuki kampung Shaghoureit dan Qastoun di Hama.

"Kami bimbang tentang keganasan yang terus berlaku kerana tentera kerajaan menggunakan penduduk awam sebagai perisai," kata seorang aktivis, Abu Ghazi al-Hamwi.

Menurut jurucakap pemantau hak asasi manusia, sekurang-kurangnya empat terbunuh di Shaghoureit, Qastoun dan al-Laj.

Keganasan di Deir Ezzor turut menyebabkan enam anggota tentera Syria terbunuh manakala satu letupan di bandar Idlib meragut nyawa seorang penduduk awam dan empat tentera kerajaan.

KISAH DUA

Tentera Syria bedil Al-Haffe


IMEJ yang disiarkan di laman YouTube semalam menunjukkan asap menjulang tinggi semasa pertempuran antara tentera Syria dengan para penentang Bashar di Homs.



DAMSYIK - Tentera rejim pemerintah Syria membedil bandar Al-Haffe di utara negara berkenaan untuk hari kelapan semalam.

Perkembangan tersebut mencetuskan kebimbangan akan berlaku pembunuhan beramai-ramai terbaharu di Syria.

Serangan berkenaan turut mendorong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuntut agar pasukan pemerhatinya diberikan akses untuk melawat bandar itu.

Seorang pegawai pertubuhan Pemerhati Syria bagi Hak Asasi memberitahu agensi berita AFP bahawa tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad menggunakan meriam berat untuk membedil bandar berkenaan sementara mengumpul kekuatan untuk melakukan serangan darat.

Beberapa penduduk Al-Haffe memberitahu bahawa helikopter-helikopter tempur membedil kedudukan pemberontak di bandar itu.
Mereka bimbang tragedi pembunuhan beramai-ramai akan berlaku jika tentera Bashar memasuki Al-Haffe.

Sebelum ini, 55 orang maut dalam pembunuhan beramai-ramai di Al-Kubeir pada minggu lalu dan sekurang-kurangnya 108 mangsa lagi dibunuh dekat Houla pada 25 dan 26 Mei lalu.

Bandar Al-Haffe dianggap strategik kerana terletak berdekatan bandar kelahiran Bashar, Qardaha.

Menurut Abdel Rahman, terdapat ratusan anggota Tentera Pembebasan Syria yang masih aktif dalam dan di sekitar Al-Haffe.

Bandar yang terletak dalam wilayah Latakia dan dihuni oleh sekitar 30,000 orang itu bakal menjadi medan konfrontasi ganas antara pemberontak dan tentera Syria.


Kelmarin, tentera Syria dilaporkan melepaskan bedilan di bandar Homs dan Hama, wilayah Daraa, Aleppo dan pinggir bandar Damsyik.

Pertempuran antara tentera Syria dengan para penentang pemerintahan Bashar bermula pada awal tahun lalu yang dikatakan telah meragut nyawa lebih 14,000 orang. - Agensi

KISAH 3

Syria guna budak: PBB


2012/06/13

NEW YORK: Tentera Syria menyeksa kanak-kanak, membunuh mereka dan menjadikan golongan itu yang semuda usia lapan tahun sebagai perisai manusia ketika menyerang pemberontak, menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam.

PBB melabel kerajaan Syria antara pemerintah paling teruk mengikut senarai negara bermasalah tahunannya kerana kanak-kanak diseksa, dibunuh atau dipaksa berperang. 
Kumpulan hak asasi manusia menganggarkan 1,200 kanak-kanak maut dalam bantahan anti pemerintah selama 15 bulan terhadap Presiden Bashar al-Assad yang dikecam masyarakat antarabangsa kerana bertindak kejam ke atas penunjuk perasaan. 
“Jarang sekali saya lihat kekejaman terhadap kanak-kanak seperti di Syria apabila kanak-kanak lelaki dan perempuan ditahan, diseksa, dibunuh dan digunakan sebagai perisai manusia,” kata wakil khas PBB bagi kanak-kanak dalam konflik bersenjata, Radhika Coomaraswamy.

Tentera kerajaan mengumpul berpuluh-puluh kanak-kanak lelaki berusia lapan hingga 13 tahun sebelum menyerang kampung Ayn l’Arouz di Idlib pada 9 Mac lalu, menurut laporan.

Mereka digunakan tentera dan anggota militia sebagai perisai manusia, ditempatkan di depan tingkap bas yang membawa askar menyerang kampung itu.

Memetik kenyataan saksi dalam laporan PBB, askar dan pasukan perisik Syria serta militia Shabiha pro-kerajaan (SYIAH), mengepung sebelum menyerang kampung berkenaan lebih empat hari.

Di kalangan 11 yang maut pada hari pertama ialah tiga remaja lelaki berusia 15 hingga 17 tahun, 34 lagi termasuk dua remaja lelaki berusia 14 dan 16 tahun dan seorang budak perempuan berusia sembilan tahun, ditahan.

Srategy Kepemimpinan 1 dari Joseon

1. Layakkan anak berusia bawah 12 tahun menjadi pemimpin utama? Mampukan dia memahami hakikat politik dunia?   2. "Kemarahan dan kese...