29.4.12

Satu Kajian Isu Kereta Diterbalikkan....bersih 3.0

Salam,

Saya suka cara ameno world ulas peristiwa kononnya "kereta polis langgar pendemo, cedera, pompuan cina bawah kereta...

Saya tengok pelbagai video yang memaparkan isu yang sama tetapi masih belum berjaya melihat "pompuan cina" tu...

Akhirnya saya jumpa ulasan ini... yang saya kira agak kritikal orangnnya....

(tak kira ianya daripada parti mana tetapi logik dan rasional ada padanya...)

================================

" Ada orang baling batu pada kereta polis. Patutlah.. "

" Sapa2? Sapa yang kurang ajar sangat tue? Ada rakam tak gambar dia? " Aku tanya.

Pakcik india potpet2 sambil berjalan depan aku. Aku masa neh dah tanggal lencana bersih. Tujuan nya? Sebab aku nak meronda2 tanpa dikejar polis. Kalau aku pakai lencana bersih maka polis akan tahu aku pendemo bersih. 

Jadi strategi aku memakai baju putih = baju rasmi pengamal media [baju kaler lain pun boleh, tapi kalau pakai baju putih, pakai pas dan bawa kamera automatik orang dah boleh detect sebagai wartawan] adalah untuk neh. Ini tujuannya, untuk melakukan apa2 yang aku rasa perlu dan patut dilakukan.

Oke, lupakan hal neh. Kita citer pasal kereta dulu.

Betul ke provokasi datang dari pendemo bersih ?

Punca provokasi sebenarnya sebab mereka kena serang dengan teargas. Marah. Nak cakap LRT kena tutup? Takde kaitan. Untuk rekod, LRT jalan bandaran tidak ditutup, cuma masjid jamek dan plaza rakyat jek. Aku kan dari LRT semenjak2 dari tadi.. dok pusing2 kat situ last2 tetap sangkut kat MASJID JAMEK. Hanya masjid jamek jek dari kedua2 arah, sri petaling dan ampang serta plaza rakyat dia shutdown tadi.

Kalau dorang cakap LRT tue kena tutup ia mungkin selepas insiden provokasi. Sebelum provokasi lrt tue bebas digunakan sebenarnya. Yang aku tahu kat situ ada monorel. Yang tue aku dengar citer ditutup. Fakta atau tidak aku taktau. Aku cuma dengar citer.

Sekarang mari kita lihat video kat bawah neh oke ;

 

Ini part 1. Yang neh pun dah cukup sebenarnya untuk explain apa yang berlaku. Harus diingat, aku tak kenal langsung sapa uncle india tue dan uncle india tue pula hanya mengomel2 sendiri bukan pergi kecoh2kan kat orang kereta polis kena baling batu. Bila aku dah dengar aku cakap apa2 yang patut then aku pergi ke lokasi kejadian yang mana dah clear masa tue [polis dah took over].

Lihat jek gambar kat bawah neh dulu ;


- Ada kon

- Ada batu

- Lampu kereta pecah

- Kereta kemek

- Kaki sempat tendang kereta.. maksudnya kelajuan kereta neh dah berkurang atas sesuatu sebab.

- Cermin kereta pecah. Baling botol air boleh pecahkan cermin ka? Kalau tengah memandu ko baling batu cermin pecah kena muka ko macam mana ko nak memandu dengan betul?

Lihat gambar kat bawah neh pula ;

Individu neh secara tidak sengaja di langgar oleh polis. Tapi apa info yang sampai kat telinga aku? Polis bawa kereta laju2 sampai langgar seorang budak remaja sehingga maut.


Ini bukan darah azri tapi darah indidivu yang dilanggar tue. Tolong betulkan fakta anda.


Ini cameraman. Dia sedang keluar dari kereta. Kenapa? Sebab dia nak tolong polis yang berada dalam kereta tue.

Anak panah merah ialah pembelasah. Anak panah hijau orang yang sedang cuba menolong. Last2 dia surrender sebab dengan dia2 sekali kena tibai. Azri juga membalas balik asakan. Itu normal sebab refleksi nak melindungi diri. Dia juga nak jaga filem dia. Dan dengan gambar neh mohon amek tindakan ke atas pencetus provokasi. Penting untuk menjaga kredibliti bersih.


Lihat gambar kat atas neh. Nampak apa yang aku nampak? Kepala pemandu dah ke atas stereng. Napa? Yang korang g belasah kereta dia sapa suruh? Sapa suruh lompat atas kereta dia? Sapa suruh bertindak kasar? Sapa suruh jadi samseng, kurang ajar dan biadap?


Anak panah merah = pembelasah kereta polis. Anak panah merah [arh aku dah malas nak tukar kaler dia kepada lain] = azri, individu yang dibelasah. Dia mai dari arah bertentangan. Dia mai nak tolong. Sebab apa? Aku rasa dia neh kot antara cameraman yang dilantik oleh polis. Dia kena rakam semua perkara2 yang berlaku. Last2 kena tibai dengan orang. Adoi.

Dan diharapkan dengan gambar neh penganjur bersih boleh membersihkan nama baik bersih dengan menyerahkan mereka kepada pihak polis kerana bertindak liar ketika berhimpun.


Anak panah hijau = penghenti provokasi. 


Anak panah hijau = penghalang / pelindung. Anak panah merah = pembelasah. Kenapa dia belasah azri? Dia tak perasan kot azri mai dari arah bertentangan. Lepas belasah azri dia letak kon dalam kereta then dia lari. Kon tue tak kena polis yang berada dalam kereta tue dan aku tatau apa motif dia enh. 

Sekali lagi perhatikan aksi membelasah dia kat bawah neh ;


Ada pendemo bersih yang balon si azri neh gak. Jangan2 dorang neh salah sangka ingat dia polis yang melanggar pendemo bersih. Dah korang baling2 batu, lepas tue nak salahkan orang terlanggar plak apa ke hel?



Individu yang baling kon tue = individu yang sama terbalikkan kereta = lepas tue rasa bangga sebab dapat terbalikkan kereta. Pada awalnya pendemo bersih ingatkan ada orang bawah kereta tapi takde.. tapi lepas tue oke lah dorang cuma rakam tapi apahal ada 3 orang individu tersebut bersorak termasuk yang pakai baju oren tue hah?

Dorang2 neh tak pakai baju bersih dan buat provoke sana sini. Individu yang baling kon tue juga baling pada pendemo bersih oke. Lihat video selangortv kat sini sendiri. Jadi diharap penganjur bersih boleh bersikap adil dalam isu neh. Siasat siapa mereka dan kenapa mereka berbuat demikian.


Anak panah merah = yang cuba melindungi polis. Yang belasah2 tadi tue dah lari kemana? Anak panah hijau menunjukkan pistol polis yang terdedah.. ermm..  memang kalau nak rembat semudah ABC jek.

Kesimpulannya kat sini ialah ;

1. Aku tak kenal siapa yang buat provokasi, kalau korang kata mereka pelakon, penyamar, sb atau apa maka biarkan sahaja bersih serahkan mereka kepada polis untuk dinilai. Kita boleh trace mereka semula berdasarkan video2 yang wujud. Bukan kah kita dah ada teknologi perincian gambar ? Mari kita kaji kebenaran neh bersama2. 

2. Kebanyakkan yang provoke tak pakai pun baju bersih. Ini analisis aku. Mungkin dorang neh ikut ikutan. Maksudnya dia tengok tiba2 ada crowd bersih jadi dia pun sibuk2 ikut. Pada asalnya dia bukan nak join bersih. Mungkin dia berjalan2 kat kl. 

Oleh kerana dia tatau bahawa kita dilarang berbuat provokasi maka dia pun berbuat sesuka ahti dia. Namun yang lebih menyedihkan ialah kenapa yang menghalang tersangatlah kurang berbanding dari yang menyorak? Kalau aku ada disitu sah2 aku sound then rakam, tangkap gambar dorang jelas2 dan paparkan di blog aku inilah pencetus provokasi. Aku tak kesah der. Kalau ko provoke ko tetaplah provoke. Ko jangan bagi alasan haktui kat aku oke. 

Apatah lagi dah dipesan bahawa sesiapa yang memprovokasi akan dianggap sb dan kita sewajarnya menghentikan mereka.. tetapi kenapa crowd sogo tak alert pasal neh? Disebabkan anda terlalu lemah menghalang mereka, maka seluruh bersih 3 menjadi mangsa kini.  Aku, ko dan kita seme tak pasal2. Kalau pun sungguh dia sb, so what? HALANG lah.. HALANG..takan seratus dua ratus orang kat situ pun SB gak kot?

3. Mana unit amal? Unit amal tiada. Itu lah punca masalah neh menjadi besar. Hadirin terlalu ramai. Unit amal tersangatnya kurang. Unit amal terlatih dalam menanggani sebarang bentuk provokasi. Bukan salahkan unit amal ye. Cuma menegaskan betapa pentingnya unit amal dalam kes seperti neh. Apabila hadirin berpecah selepas diserang teargas, peluang untuk mereka bertindak agresif memang terbuka. 

Ia perkara normal sebenarnya. Selalu sangat dah bersabar akhirnya dapat peluang untuk belasah polis, memang lah amek cukup2. Tapi sayang, tindakan neh tersangatlah salah. Sudah sewajibnya bersih menghantar individu2 yang terlibat dalam provokasi neh kepada mereka2 yang berkuasa. Walaupun mungkin ada yang secara tidak sengaja terpengaruh untuk melakukan provokasi ia tetaplah salah.

Aku sangat percaya memang wujud sb di mana2 tetapi kan.. aku lebih2 lagi percaya ia bukan masalah SB, ia adalah bagaimana cara kita mengawal situasi. Kalau letak 10 SB dihadapan kita sekalipun, kalau kita pandai kawal keadaan kita tetaplah pandai kawal keadaan, kalau kita tak pandai kawal keadaan, takde SB sekalipun kita tetap boleh terbabas. Renungkan.

Updated ;


Bukti yang lebih jelas bahawa azri datang dari arah bertentangan. Dia bukan pemandu kereta tersebut. Aku cadangkan jadi orang belajar cari fakta sebelum tuduh melulu. tenkiu.




Updated ;


29 / 4



Azri melalui utusan MENGAKUI bahawa dia bukan nak SELAMATKAN POLIS sebaliknya nak tangkap gambar kejadian. Macam aku ada tulis kat atas neh, aku suspect dia petugas media bagi pihak polis so memang tanggungjawab dia sepenuhnya untuk merakam apa seme. 


Ameno : Sila dakwa 7 individu di atas neh ye. tq

LELAKI BERSIH 4.0 ADALAH PADA TAHAP TINGGI HORMON T

Makin tua makin lemah


hmetro.com.my

KUALITI HIDUP TERJEJAS... tahap testosteron yang rendah menyumbang kepada kurang keinginan seks.
KUALITI HIDUP TERJEJAS... tahap testosteron yang rendah menyumbang kepada kurang keinginan seks.
PERUBAHAN KETARA... tubuh yang dulu cergas dan aktif bersukan, kini cepat letih.
PERUBAHAN KETARA... tubuh yang dulu cergas dan aktif bersukan, kini cepat letih.
SEJAK kebelakangan ini, mood Zaki kerap kurang baik. Ada saja yang tidak kena hingga membuatkan dia cepat melenting biarpun perkara kecil. Pertanyaan anak yang sepatutnya dijawab dengan baik, dirasakan soalan bodoh yang membuatkannya ‘angin satu badan’. Akibatnya, kemesraan dengan si kecil semakin berkurangan.
Tubuh yang dulu cergas dan aktif bersukan, kini cepat letih. Perubahan paling ketara ialah setiap kali selepas makan tengah hari, dia rasa mengantuk. Malah lebih teruk, dia makin cepat lupa hingga merasakan dirinya semakin tua walaupun baru melangkau empat dekad.
Kata orang, kehidupan lelaki bermula pada usia 40 tahun dan jika ini yang dialami, ternyata cakap-cakap indah yang selama ini didengar tidak tepat kerana dia mengalami sebaliknya.

Apa sebenarnya berlaku pada Zaki? Jika wanita mengalami menopaus atau putus haid, inilah fenomena yang lebih kurang sama dialami lelaki tetapi ia dipanggil andropaus, viropaus atau lewat mula hipogonadisme (LOH) disebabkan tahap testosteron rendah (TDS) yang dikaitkan dengan usia lanjut.

Penurunan tahap hormon testosteron dialami lelaki berusia 40 tahun ke atas. Testosteron ialah hormon seks lelaki paling penting yang bertanggungjawab terhadap perkembangan seorang budak lelaki untuk menjadi dewasa dan hormon itu diperlukan sepanjang hayatnya demi kesihatan dan kualiti hidup lelaki.

Keadaan ini semakin diterima berlaku di kalangan lelaki berusia lanjut di Asia. Ia keadaan yang kerap berlaku tetapi selalunya kurang dikenal pasti dan dirawat.

Perunding Urologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Dr Zulkifli Md Zainuddin, berkata LOH tidak mudah dikenal pasti kerana gejala dialami tidak jelas dan mudah disalahertikan sebagai masalah lain.

Ia juga boleh menyebabkan penurunan ketara dalam kualiti hidup dan memberi kesan buruk kepada individu yang mengalaminya.

“Tiga gejala utama yang biasa dialami lelaki berusia lanjut ialah kelesuan, kurang nafsu dan perubahan mood. Antara lain, ia menyebabkan mati pucuk, kekuatan dan jisim otot berkurangan, peningkatan lemak badan, pengurangan ketumpatan tulang dan kemurungan,” katanya pada majlis pelancaran terapi penggantian testosteron (TRT) anjuran Orient Europharma (M) Sdn Bhd.

Penyelidikan Kesihatan Lelaki Subang 2007 mendapati kadar kewujudan LOH sebanyak 18.5 peratus di kalangan lelaki berumur 40 tahun ke atas di negara ini.

Wanita mengeluarkan hormon estrogen dan progesteron yang membentuk payudara dan kitaran haid manakala lelaki cuma memiliki satu hormon iaitu testosteron yang bertanggungjawab membangunkan otot kasar dan misai/bulu.


Apakah testosteron?

Hormon seks utama lelaki yang dihasilkan oleh testis. Ia berfungsi sebagai:
  • membangunkan tisu reproduktif lelaki seperti testis dan prostat
  • membentuk ciri seksual sekunder termasuk otot kasar, tulang dan pertumbuhan misai/bulu
  • mengekalkan kesihatan tubuh dan mencegah osteoporosis
  • meningkatkan nafsu seks
  • menyebabkan perubahan suara (lebih kasar)
  • membantu meningkatkan daya tumpuan dan ingatan

    Secara purata, tubuh lelaki dewasa menghasilkan 10 kali ganda lebih testosteron berbanding tubuh wanita dewasa tetapi wanita lebih sensitif terhadap hormon.

    Tahap testosteron yang rendah menyumbang kepada:
  • sindrom metabolik
  • hiperinsulinaemia (tahap berlebihan insulin yang beredar di dalam darah)
  • diabetes
  • penyakit arteri koronari
  • darah tinggi
  • obesiti
  • trombosis (pembekuan darah dalam salur darah)
  • retensi protein
  • penurunan ketumpatan tulang (osteoporosis)
  • penurunan jisim otot
  • perkembangan tisu buah dada
  • peningkatan lemak badan
  • letih keterlaluan
  • anemia
  • lemah badan
  • penurunan pertumbuhan bulu badan
  • murung
  • kurang keinginan seks
  • kurang daya tumpuan
  • mengalami masalah lupa
  • ereksi pada waktu pagi semakin berkurangan
  • kurang ghairah seks

    Menurut Dr Zulkifli, terapi penggantian testosteron (TRT) antara pilihan paling baik bagi menangani gejala LOH. Banyak data klinikal menunjukkan TRT berkesan dan selamat. TRT membantu mengembalikan fungsi seks, nafsu dan kesejahteraan.

    Penggunaan TRT juga mengoptimumkan ketumpatan tulang untuk menghalang osteoporosis dan meminimumkan risiko patah tulang serta meningkatkan komposisi badan dengan mengurangkan peningkatan obesiti dan meningkatkan fungsi otot.

    “TRT sepatutnya menjadi sebahagian daripada pendekatan menyeluruh dalam pengurusan LOH. Aspek pengurusan lain termasuk mengubah gaya hidup, mengamalkan pemakanan seimbang, kerap bersenam, berhenti merokok dan mengelakkan pengambilan alkohol,” katanya.

    Ujian makmal bagi mengukur tahap testosteron akan dilakukan bagi mengenal pasti masalah itu. Terapi testosteron dimulakan pada 1940 dengan penggunaan picagari.

    Teknologi bagi penggantian terapi hormon semakin berkembang dari semasa ke semasa hingga mendorong penciptaan pil, koyok dan kemudian, gel pada 2000 dan yang terbaru gel yang dikeluarkan Orient Europharma.

    Pengurus besarnya, Tham Kong Weng, berkata lelaki Malaysia tidak sepatutnya dibiarkan menderita dan patut berusaha meningkatkan kualiti hidup dengan peningkatan dan pengetahuan terhadap masalah itu dan rawatan sedia ada.

    “Pada umumnya, lelaki mungkin sukar menerima hakikat mereka boleh menghadapi perubahan hormon kerana ia mencabar kejantanan.

    “Oleh itu, kesedaran dan pemahaman terhadap LOH akan membantu lelaki memahami keadaan mereka dengan lebih baik dan membolehkan mereka membuat keputusan bijak untuk memastikan kualiti lebih baik.

    “Terapi penggantian hormon testosteron memberi penyelesaian kepada lelaki berusia lanjut untuk menghadapi LOH dengan pembekalan testosteron secara berterusan, bantuan menangani gejala fisiologi, seksual dan psikologi secara berkesan serta kaedah aplikasinya yang mudah,” katanya.

    Seorang pesakit dikenali sebagai Andrew, 40-an berkata, dia memulakan rawatan TRT pada November, tahun lalu, selepas diperkenalkan seorang rakan dari Singapura.

    “Saya sangat rapat dengan anak lelaki berusia 10 tahun. Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini, emosi saya tidak stabil. Saya sering marah-marah hinggakan anak bertanya soalan pun, saya memarahinya kerana menganggap dia tanya soalan bodoh.

    “Saya juga cepat letih. Jam 2 atau 3 petang iaitu selepas makan tengah hari, saya mula mengantuk. Saya aktif bersukan tapi apabila asyik letih, ia mengganggu kehidupan seharian saya.

    “Selepas mendapatkan terapi, saya dapat membuang sikap suka marah-marah dan kembali cergas seperti dulu,” katanya.

    Selepas menjalani TRT, berlaku peningkatan:
  • jisim tulang
  • jisim tubuh dan otot
  • penghasilan sel darah merah dalam tisu sumsum tulang
  • aktiviti fizikal
  • aktiviti mental
  • mood baik
  • keupayaan kognitif (kemahiran berasaskan otak)
  • ghairah seks
  • kualiti hidup
  • 28.4.12

    BERSIH 3.0 ANTARA SUARA RAKYAT, KEGEMBIRAAN, KEKECEWAAN DAN KEMUSNAHAN HARTA AWAM...SATU PENGIKTIBARAN..

    Salam Semua,


    Saya kumpulkan maklumat yang dibuat oleh wartawan KLPOS yang berada di dataran merdeka dan kawasan sekitarnya melaporkan ttg Bersih 3.0

    ===============================


    BERSIH 3.0 'Tewas' Dalam Menang

    E-mail Print
    alt
     
    KUALA LUMPUR, 28 Apr - Pihak penganjur BERSIH 3.0 dilihat gagal mengotakan janji apabila segelintir peserta dan penyokong merempuh pagar halangan polis untuk memasuki Dataran Merdeka, pada jam 3 petang tadi, menyebabkan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) menembak gas pemedih mata.
     
    Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan yang pernah mengadakan pertemuan Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail didakwa pernah berjanji perhimpunan kali ini akan berlaku dengan aman.
     
    Sebelum itu, Mahkamah Majistret Kuala Lumpur telah mengeluarkan perintah menghalang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka bermula dari 28 April hingga 1 Mei 2012 dengan alasan  perhimpunan BERSIH 3.0 tidak diluluskan oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di bawah Undang-Undang Kecil Kerajaan Tempatan (Dataran Merdeka) (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992.
     
    Perintah mahkamah yang dikeluarkan ini juga telah diserahkan kepada Pengerusi BERSIH, Ambiga Sreenevasan pada hari ini yang merujuk Ambiga dan penganjur BERSIH sebagai "Responden".
     
    Para penyokong BERSIH 3.0 merempuh benteng yang dibuat selepas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin lain termasuk Ambiga tiba.
    alt
     
    Polis FRU melepaskan gas pemedih mata bagi menyuraikan tindakan segelintir penyokong yang cuba merempuh benteng dan melakukan provokasi terhadap pihak polis dengan membaling botol air mineral.


    Dipercayai pada waktu kejadian, 50,000 penyokong BERSIH 3.0 telah membanjiri sekitar Dataran Merdeka.



    Pengerusi bersama BERSIH 3.0, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Wong Chin Huat telah mengarahkan supaya para penyokong beredar dari sekitar Dataran Merdeka bagi mengelakkkan perkara yang tidak diingini berlaku.

     
    Penyokong Bersih tidak bersurai sepenuhnya dan ada yang dilihat membaling semula bekas gas pemedih mata yang dilepaskan, menyebabkan FRU menggunakan meriam air. Dalam kejadian tersebut, beberapa orang dikejarkan ke hospital akibat sesak nafas.
     
    Polis mengusir penyokong BERSIH 3.0 sehingga ke pusat beli belah Globe di Jalan Tunku Abdul Rahman dan sekitar Puduraya.
     
    Sehingga akhir perhimpunan, 20 penunjuk perasaan ditahan setelah merempuh benteng di Dataran Merdeka. Jumlah yang ditahan sehingga jam 6.00 petang ini masih belum diketahui.
     
    Perhimpunan kali ini menyaksikan hampir 50,000 penyokong BERSIH 3.0 berkumpul di jalan raya sekitar Dataran Merdeka walaupun mengikut kenyataan awal polis, sekitar 25,000 orang berkumpul di ibu negara.
     
    Namun begitu, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub mendakwa pihaknya menganggarkan lebih 100,000 menyertai perhimpunan hari ini.
    alt
     
    alt
    Dalam satu kejadian lain, perhimpunan yang sepatutnya bertukar aman bertukar menjadi medan para penyokong BERSIH 3.0 merosakkan harta awam termasuk kenderaan pihak polis dan beberapa kenderaan orang awam.
     
    Difahamkan para penyokong menterbalikkan kereta polis sebagai tanda protes dimana kejadian tersebut berlaku di sekitar kompleks beli belah Sogo. Satu paparan video dari portal Malaysiakini menunjukkan kenderaan tersebut diterbalikkan oleh para penyokong BERSIH 3.0
    ========================

    Saya Mengaku Gagal Kawal Penyokong BERSIH 3.0 - Ambiga

    E-mail Print
    alt


    KUALA LUMPUR, 28 Apr - Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga mengakui gagal mengawal emosi peserta demonstrasi Bersih 3.0 hingga memaksa polis mengambil tindakan menembak meriam air dan gas pemedih mata.

     
    Sambil melahirkan rasa kecewa, Ambiga bagaimanapun menegaskan tindakan provokasi sebilangan penyokong Bersih hingga bertindak merempuh penghadang polis di Dataran Merdeka bertentangan dengan arahan yang dikeluarkan pihaknya.
     
    "Tindakan merempuh dan melanggar penghadang polis di Dataran Merdeka bukan sesuatu yang kita sokong.
     
    "Sejak daripada awal kita sudah berjanji untuk tidak melanggar sekatan. Saya percaya akibat daripada itulah pihak polis mengambil tindakan menembak meriam air dan gas pemedih mata," katanya pada sidang media di KL Sentral sebentar tadi

    ====================================

    Kemaskini: Bersih 3.0 Dikuasai Penyokong Cina

    E-mail Print
    alt
     
    [TERKINI - 12.45 Tengah Hari]
    KUALA LUMPUR, 28 Apr - Jumlah penyokong BERSIH 3.0 yang berkumpul di luar kawasan Dataran Merdeka di sini terus mengalami peningkatan, secara berperingkat-peringkat  sejak awal pagi tadi.
     
    Angka terbaru dan maklumat yang diperolehi oleh KLPOS menunjukkan bilangan penyokong BERSIH 3.0 sudah mencecah hampir 20,000 orang. Tiga kumpulan terbesar datangnya dari arah Kompleks Sogo, Masjid Negara dan Masjid Jamek.
     
    Maklumat baru yang diperolehi mengesahkan pihak pengurusan Kompleks Sogo telah menutup premis tersebut bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
     
    Menurut sumber diperolehi KLPOS, majoriti penyokong BERSIH 3.0 kali ini dikuasai oleh orang Cina (hampir 67 peratus) dan dipercayai kebanyakkannya dari badan-badan NGO.
     
    Turut kelihatan, beberapa pemimpin utama pembangkang sudah pun menyertai penyokong Bersih, termasuklah Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Naib Presidennya, Tian Chua. Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk S. Ambiga juga sudah berada di kawasan pusat bandar untuk menghampiri Dataran Merdeka.
     
    Kehadiran penyokong BERSIH 3.0 ini mengalami peningkatan secara berperingkat sejak awal pagi tadi.
    alt
     
    Kemaskini Terdahulu
    9.35 pagi -  Masjid Negara - Jalan menuju ke Jalan Sultan Hishamuddin dari Jalan Travers ditutup.

    Terdapat kira-kira 500 peserta berhimpun di sini bersama dengan Unit Amal PAS yang berpakaian merah hati. Lebih ramai datang dari arah stesen KTM untuk menyertai mereka. Kira-kira 50 anggota polis dan sebuah trak polis dilihat berada di situ.



    9:36am JLN TUN PERAK Peserta dihiburkan dengan nyanyian lelaki Cina. Seorang OKU India berucap kepada peserta



    9.35am JLN SULTAN/JLN HANG JEBAT Polis buat perisai manusia halang orang ramai ke Yang Keng Benevolent Dramatic Association.



    10.40am: KLCC - Kumpulan Himpunan Hijau 3.0 mula bergerak.


    Pengerusinya, Wong Tack dan ahli jawatankuasanya mengetuai kira-kira 5,000 orang berarak di sepanjang Jalan Ampang menuju ke Suruhanjaya Tinggi Australia.



    10:40am: Masjid Negara - Datuk S Ambiga dilihat  berjalan ke arah stesen lama keretapi lama sekarang.



    10.34am Setakat ini, tidak kelihatan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di pusat bandar. Juga tidak kelihatan trak meriam air setakat ini.



    10.31am Tweet dari PDRM - 8 objek disyaki bahan letupan dikesan di luar Menara Dayabumi.


    Sementara itu, polis KL mengumumkan di Facebook bahawa mereka telah menutup 58 jalan di bandaraya KL bermula dari jam 6 pagi sehingga notis selanjutnya.



    10.20am: Masjid Negara - Kira-kira 100 orang mendengar ucapan di halaman masjid tersebut.



    10.19am Brickfields - Peserta mula mengedarkan belon dalam bentuk permainan popular komputer - Angry Birds.



    10.16am Dataran Merdeka - Benteng polis berhampiran ibu pejabat Majlis Peguam menjadi tumpuan pelancongan untuk bergambar di situ.



    10.15am Bangsar  - Pengerusi Bersama BERSIH Datuk A Samad Said baru menaiki LRT yang penuh sesak di stesen Bangsar. Orang ramai bertepuk ketika beliau masuk ke dalam koc.



    10.05am Brickfields - Kira-kira 50 peserta memaki baju-T BERSIH berhimpun di luar luar Old Town Coffee Shop di Jalan Thambypillai.



    10:03am JLN TUN PERAK Suasana makin meriah dengan sorakan, persembahan silap mata.



    9.57am Central Market - Sekumpulan kecil sibuk meneliti salinan perintah mahkamah yang ditampal di tiang lampu. Perintah mahkamah itu melarang ahli jawatankuasa pemandu BERSIH memasuki Dataran Merdeka.



    9.40am Dataran Merdeka - Simpang Jalan Tun Perak-Jalan Tunku Abdul Rahman merupakan titik perhimpunan utama dengan orang ramai mencecah kira-kira 3,000 orang yang menyanyi dan melaungkan slogan.


    Kelihatan ratusan anggota polis tetapi tiada kelihatan anggota FRU.



    9.42am - Pasar Seni: 60 anggota polis telah membentuk barisan di Leboh Pudu, bagi mencegah kenderaan masuk ke Medan Pasar dan Jalan Lebuh Pasar. Walau Bagaimanapun, peserta berjalan kaki dibenarkan lalu.



    9.37am KLCC - Anggota jawatankuasa anti-cyanide Bukit Koman dari Raub, Pahang membawa kain rentang dan poster untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap syarikat perlombongan emas Australia yang menggunakan cyanide untuk mengekstrak emas.


    Jumlah orang ramai di KLCC meningkat kepada 1,000 dan emosi mereka tinggi dan semakin tinggi.



    9.36am Jalan Sultan - Sekumpulan kira-kira 50 anggota polis membentuk benteng manusia di Jalan Sultan dan Jalan Hang Jebat untuk menghalang orang ramai daripada menuju ke Yan Keng Benevolent Dramatic Association di mana penggambaran video muzik untuk lagu tema 'Protect Jalan Sultan' akan diadakan pada jam 10 pagi, oleh pengarah filem Pete Teo.



    9.32am: kemaskini pengangkutan awam - Tweets dari RapidKL, perkhidmatan seperti biasa, semua jalan menuju ke bandaraya KL ditutup


    ==============================

    Penyokong Semakin Ramai - PDRM Terus Kawal Kawasan Dataran.

    E-mail Print
    alt
     
    KUALA LUMPUR 28 April - Beberapa Kumpulan Penyokong BERSIH 3.0 dilihat sudah mula berhimpun di hadapan Stesen LRT Masjid Jamek  dan laluan utama persimpangan Jalan Raja dan Jalan Tun Perak.sejak awal pagi tadi.
     
    Mereka dijangka akan berkumpul sehingga jam 1 petang sebelum berarak ke Dataran Merdeka bagi memulakan perhimpunan tersebut.
     
    Sementara itu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga telah memulakan tugas mengawal laluan masuk ke Dataran Merdeka  susulan perintah larangan yang dikeluarkan Mahkamah Majistret Kuala Lumpur ke atas penganjur Bersih 3.0 dan orang awam, semalam.
     
    Pihak PDRM malam tadi juga telah melaporkan beberapa Penyokong yang telah mula berhimpun malam tadi melakukan provokasi dan bertindak menghasut dengan melemparkan penghinaan terhadap anggota petugas yang tiba lewat malam tadi di sekitar kawasan menuju Dataran Merdeka.
     
    Tindakan tersebut didakwa PDRM sengaja dilakukan bagi menguji emosi anggota tersebut agar bertindak menyerang mereka dan seterusnya dilihat melakukan keganasan yang mampu mencemar imej Polis.
     
    9.35 pagi -  Masjid Negara - Jalan menuju ke Jalan Sultan Hishamuddin dari Jalan Travers ditutup.

    Terdapat kira-kira 500 peserta berhimpun di sini bersama dengan Unit Amal PAS yang berpakaian merah hati. Lebih ramai datang dari arah stesen KTM untuk menyertai mereka.


    Kira-kira 50 anggota polis dan sebuah trak polis dilihat berada di situ.
     
    9:36am JLN TUN PERAK Peserta dihiburkan dengan nyanyian lelaki Cina. Seorang OKU India berucap kepada peserta
     
    9.35am JLN SULTAN/JLN HANG JEBAT Polis buat perisai manusia halang orang ramai ke Yang Keng Benevolent Dramatic Association.
     
    10.40am: KLCC - Kumpulan Himpunan Hijau 3.0 mula bergerak.

    Pengerusinya, Wong Tack dan ahli jawatankuasanya mengetuai kira-kira 5,000 orang berarak di sepanjang Jalan Ampang menuju ke Suruhanjaya Tinggi Australia.
     
    10:40am: Masjid Negara - Datuk S Ambiga dilihat  berjalan ke arah stesen lama keretapi lama sekarang.
     
    10.34am Setakat ini, tidak kelihatan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di pusat bandar. Juga tidak kelihatan trak meriam air setakat ini.
     
    10.31am Tweet dari PDRM - 8 objek disyaki bahan letupan dikesan di luar Menara Dayabumi.

    Sementara itu, polis KL mengumumkan di Facebook bahawa mereka telah menutup 58 jalan di bandaraya KL bermula dari jam 6 pagi sehingga notis selanjutnya.
     
    10.20am: Masjid Negara - Kira-kira 100 orang mendengar ucapan di halaman masjid tersebut.
     
    10.19am Brickfields - Peserta mula mengedarkan belon dalam bentuk permainan popular komputer - Angry Birds.
     
    10.16am Dataran Merdeka - Benteng polis berhampiran ibu pejabat Majlis Peguam menjadi tumpuan pelancongan untuk bergambar di situ.
     
    10.15am Bangsar  - Pengerusi Bersama BERSIH Datuk A Samad Said baru menaiki LRT yang penuh sesak di stesen Bangsar. Orang ramai bertepuk ketika beliau masuk ke dalam koc.
     
    10.05am Brickfields - Kira-kira 50 peserta memaki baju-T BERSIH berhimpun di luar luar Old Town Coffee Shop di Jalan Thambypillai.
     
    10:03am JLN TUN PERAK Suasana makin meriah dengan sorakan, persembahan silap mata.
     
    9.57am Central Market - Sekumpulan kecil sibuk meneliti salinan perintah mahkamah yang ditampal di tiang lampu. Perintah mahkamah itu melarang ahli jawatankuasa pemandu BERSIH memasuki Dataran Merdeka.
     
    9.40am Dataran Merdeka - Simpang Jalan Tun Perak-Jalan Tunku Abdul Rahman merupakan titik perhimpunan utama dengan orang ramai mencecah kira-kira 3,000 orang yang menyanyi dan melaungkan slogan.

    Kelihatan ratusan anggota polis tetapi tiada kelihatan anggota FRU.
     
    9.42am - Pasar Seni: 60 anggota polis telah membentuk barisan di Leboh Pudu, bagi mencegah kenderaan masuk ke Medan Pasar dan Jalan Lebuh Pasar. Walau Bagaimanapun, peserta berjalan kaki dibenarkan lalu.
     
    9.37am KLCC - Anggota jawatankuasa anti-cyanide Bukit Koman dari Raub, Pahang membawa kain rentang dan poster untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap syarikat perlombongan emas Australia yang menggunakan cyanide untuk mengekstrak emas.

    Jumlah orang ramai di KLCC meningkat kepada 1,000 dan emosi mereka tinggi dan semakin tinggi.
     
    9.36am Jalan Sultan - Sekumpulan kira-kira 50 anggota polis membentuk benteng manusia di Jalan Sultan dan Jalan Hang Jebat untuk menghalang orang ramai daripada menuju ke Yan Keng Benevolent Dramatic Association di mana penggambaran video muzik untuk lagu tema 'Protect Jalan Sultan' akan diadakan pada jam 10 pagi, oleh pengarah filem Pete Teo.
     
    9.32am: kemaskini pengangkutan awam - Tweets dari RapidKL, perkhidmatan seperti biasa, semua jalan menuju ke bandaraya KL ditutup.

    ================================

    Terkawal - PDRM

    E-mail Print
    alt


    KUALA LUMPUR
    , 28 Apr - Polis Kuala Lumpur melaporkan melalui laman facebook mengesahkan menutup 58 jalan serta susur laluan berikutan perhimpunan BERSIH 3.0, bagi memberi laluan kepada perarakan penyokong kumpulan itu.
     
    Kesesakan jalan yang teruk dilaporkan berlaku di pinggir pusat bandar setelah pihak polis terpaksa menutup jalan dan laluan tertentu.
     
    Polis Kuala Lumpur turut melaporkan laluan tesebut ditutup secara berperingkat sejak 6 pagi dan beberapa batang jalan pula dilencongkan.
     
    Dalam pada itu, pihak polis turut melaporkan keadaan di sekitar Dataran Merdeka masih terkawal sehingga pukul 2 petang tadi.
     
    Setakat ini, tidak ada kejadian tidak diingini berlaku walaupun hampir 50,000 peserta BERSIH 3.0 mula berarak ke Dataran Merdeka.
     
    Polis Kuala Lumpur turut melaporkan akan terus memantau keseluruhan gerakan peserta perhimpunan dan memastikan ketenteraman awam terpelihara dan tidak terganggu





    27.4.12

    Testosteron pengaruh kualiti hidup lelaki

    Testosteron merupakan hormon seks yang penting kepada golongan lelaki kerana ia bertanggungjawab kepada pembentukan perwatakan lelaki seperti perkembangan genital, kalenjar prostat, otot-otot, pertumbuhan bulu badan seperti janggut dan bulu pada bahagian badan yang lain. 

    Bagaimanapun, penuaan menyebabkan kemerosotan progresif paras testosteron yang lazimnya dihidapi oleh lelaki yang berusia 40-an.

    Untuk mengetahui paras hormon, seseorang itu boleh melakukan ujian darah. 
     
















    Tahap hormon testosteronnya berada di paras normal antara 12 hingga 40 dan jika di bawah 12 maka anda dinasihatkan mengambil ubat-ubatan untuk menangani masalah berkenaan.

    Simptom penyakit ini ialah mudah marah, letih dan sukar untuk tidur.

    Simptom awal penyakit itu biasanya lesu, kurang nafsu, angin berubah dan pengurangan jisim otot.
    Selain itu, individu yang mempunyai masalah tersebut juga akan mengalami peningkatan lemak badan dan kemurungan. 

    “Untuk itu, bagi individu yang mengalami gejala-gejala sedemikian mereka perlu segera berjumpa dengan doktor untuk memeriksa tahap hormon testosteron,”ujarnya.
    Ketika ditanya sama ada ada masalah itu boleh membawa maut beliau berkata, ia hanya akan menjejaskan kualiti kehidupan individu itu.





    PELBAGAI INFORMASI TENTANG BERSIH 3.0..PRO DAN KONTRA...

    YANG TAK SETUJU DGN BERSIH 3.0!


    'Perhimpunan sokong maksiat'


    Umat Islam, Melayu biarkan diri diperalat Ambiga sengaja cari dosa

    KUALA LUMPUR: Mereka yang mengaku Islam dan Melayu tidak harus menghadiri perhimpunan anjuran BERSIH 3.0 yang dikatakan akan diadakan di Dataran Merdeka, esok kerana ia dipimpin mereka yang menyokong maksiat.

    Bekas pensyarah Ilmu Wahyu, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Yusof Mohammed, berkata orang Islam dan Melayu tidak harus membiarkan diri mereka diperalat pengerusi bersama gabungan itu, Datuk S Ambiga yang jelas menyokong seks bebas dan golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT).
    Beliau menjelaskan, umat Islam yang merelakan diri mereka berada di bawah ‘ketiak’ Ambiga seolah-olah turut menyokong maksiat itu, sekali gus meletakkan diri mereka dalam keadaan dimurkai Allah SWT.

    “Kita harus faham siapa Ambiga ini? Dia menyokong LGBT, iaitu maksiat yang secara terang-terangan melanggar hukum Islam. Buat apa umat Islam, terutama belia menyokong perhimpunan yang tidak mendatangkan manfaat itu?

    “Apakah dengan duduk sambil membantah sistem pilihan raya di negara ini, penganjur boleh menjamin tiada kekacauan. Kalau kita mengaku kita Islam dan Melayu, lebih baik jangan hadirlah,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

    Beliau mengulas keengganan kumpulan itu mematuhi larangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya tidak berhimpun di Dataran Merdeka dengan alasan kesuntukan masa untuk mengubah lokasi.
    Yusof juga berkata, beliau tidak setuju dengan kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kononnya rakyat wajib menghadiri perhimpunan itu dan menyifatkannya sebagai lebih bersifat politik.

    “Wajib atas dasar apa? Wajibkah umat Islam atau masyarakat bukan Islam di negara ini membuat huru-hara? Apakah dengan memporak-perandakan ibu kota, kita rasa puas?

    “Semua itu hanya alasan politik. Perhimpunan itu hanyalah topeng. (Ketua Pembangkang, Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) hanya ingin memperalatkan Ambiga dan begitu juga sebaliknya demi kepentingan masing-masing,” katanya.

    Beliau berkata, pembangkang juga melihat pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai peluang untuk mencabar kerajaan dengan menganjurkan pelbagai program mengancam keselamatan dan ketenteraman awam dengan anggapan kerajaan tidak ada landasan kukuh untuk menahan mereka.


    =========================

    Pemimpin kanan DAP bantah perhimpunan BERSIH

    Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim
    Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim
    KUALA LUMPUR: Ketika pemimpin PAS, DAP dan PKR sepakat menyokong perhimpunan BERSIH 3.0 esok, Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim secara terbuka menyatakan pendiriannya membantah perhimpunan itu.

    Ahli Dewan Negara itu juga mendakwa tidak semua ahli parti pakatan pembangkang bersetuju dengan perhimpunan itu kerana tidak ada jaminan ia akan berakhir dengan aman.
    “Walaupun daripada pembangkang, saya mengisytiharkan saya menentang demonstrasi jalanan berdasarkan prinsip. Kita mungkin sebahagian daripada parti atau pertubuhan tapi itu tidak bermakna kita perlu mengetepikan pendirian kita. Kita semua tidak patut buat begitu. Ada perkara yang kita sokong dan ada perkara yang kita mesti bantah,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, semalam.
    BERSIH bercadang mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka esok walaupun lokasi itu tidak mendapat kebenaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

    Tunku Abdul Aziz juga berkata, berdasarkan pengalamannya tinggal di beberapa negara, beliau menyaksikan sendiri perhimpunan yang dianjurkan banyak pertubuhan dan menyedari walaupun bermula dengan aman, ia akan berakhir dengan keganasan.

    “Pihak yang menganjurkan perhimpunan itu kemungkinan tidak ada di situ. Siapa yang akan bertanggungjawab jika berlaku kemalangan dan kerosakan? Kemungkinannya nanti adalah menyalahkan pihak berkuasa dan saya rasa ini tidak adil,” katanya.

    Beliau turut memberi contoh demonstrasi oleh pelajar di London tahun lalu yang mengakibatkan kerosakan harta benda dan merugikan perniagaan.
    “Apabila London ditawan penunjuk perasaan, negara itu berada dalam keadaan kacau bilau dan saya tidak mahu BERSIH 3.0 juga memberi impak yang sama kepada negara,” katanya.

    Tunku Abdul Aziz berkata, perhimpunan berkenaan juga umpama mengajak rakyat melanggar undang-undang yang sepatutnya dihormati.

    “Kita sepatutnya menjadi penggubal undang-undang dan saya rasa di sini ada percanggahan.

    Saya menyokong untuk berhimpun jika ia tidak melanggar undang-undang dan saya menolak perkara yang melanggar undang-undang,” katanya.

    Beliau juga berkata, penganjur perhimpunan sepatutnya menerima pelawaan pihak berkuasa untuk mengadakan perhimpunan di tempat yang lebih selamat.

    “Sebenarnya mereka nak protes. Pentingkah di mana protes itu diadakan? Undang-undang membenarkan kita berhimpun tapi siapa yang akan menjaga keselamatan.

    Justeru, apa juga yang kita lakukan, kita perlu berbincang dengan polis. Bila polis menasihatkan kita menukar tempat, mungkin kita patut adakan di tempat lain,” katanya.

    Beliau juga berkata, pandangannya itu bersifat peribadi dan tidak mewakili pendirian pakatan pembangkang. 


    ==========================

    Ismail Mina : Haram Sokong Ambiga Pejuang LGBT

    KUALA LUMPUR 25 April – Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, adalah haram bagi umat Islam menyokong Datuk S.Ambiga kerana Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih) itu merupakan pejuang tegar kepada amalan seks songsang di negara ini.
    Sehubungan itu, beliau yang juga tokoh agama berkata, umat Islam yang terlibat dalam perhimpunan Bersih wajib malu kerana dikepalai oleh pejuang yang menyokong perkara bercanggah dengan agama.
    “Sewajarnya umat Islam menjauhi pemimpin seperti ini dan membuat pilihan lebih tepat dengan memilih ketua yang selayaknya dan melakukan perhimpunan di lokasi tertutup dalam menuntut sesuatu perkara,’’ katanya di sini, hari ini.
    Beliau mengulas kenyataan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berdasarkan fatwa ulama tersohor dunia, Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi berhubung amalan LGBT iaitu umat Islam dilarang makan dan minum bersama dengan pengamal serta penyokong seks songsang, apatah lagi, jika berada di belakang individu yang cukup dikenali sebagai penyokong kuat amalan tersebut.
    Ismail Mina menegaskan, kredibiliti Ambiga wajar dipertikaikan pengikut perhimpunan tajaan pembangkang itu, gara-gara beliau tidak mempunyai hubungan dan pemikiran yang bersih.
    “Di mana bersihnya Ambiga apabila sudah terang lagi bersuluh bahawa beliau selama ini jelas memperjuangkan hak golongan LGBT di negara ini.
    “Jika dinilai melalui perspektif mana-mana agama terutama Islam, Ambiga sama sekali tidak layak mengetuai apa-apa disebabkan beliau sudah dikotori najis kekufuran apatah lagi perjuangannya dalam perhimpunan tersebut hanyalah daripada suara minoriti masyarakat dalam negara sahaja,” katanya.
    Beliau berkata, kerajaan sudah memberikan kebebasan bersuara dan berhimpun, oleh itu rakyat perlu belajar memahami erti demokrasi.
    ‘‘Demonstrasi jalanan hanya menyusahkan orang ramai yang tidak terlibat dan sewajarnya Bersih tahun lalu dijadikan pengajaran,” katanya lagi.
    Sementara itu, Pengerusi Yayasan Darul Quran Wal Hadith, Datuk Rameli Musa berkata, kebanyakan penggerak Bersih terdiri daripada ahli Pas, sepatutnya mereka memilih pemimpin yang jelas akidah dan bersih daripada ideologi menyesatkan umat Islam.
    ‘‘Sejak kebelakangan ini, Ambiga bukan sahaja dilihat menyokong perjuangan LGBT malahan mempromosikannya di negara ini yang majoriti penduduknya beragama Islam,’’ katanya.
     
     Beliau mengulas kenyataan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berdasarkan fatwa ulama tersohor dunia, Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi berhubung amalan LGBT iaitu umat Islam dilarang makan dan minum bersama dengan pengamal serta penyokong seks songsang, apatah lagi, jika berada di belakang individu yang cukup dikenali sebagai penyokong kuat amalan tersebut.



    Manakala Pengerusi Bersama Bersih 3.0, Ambiga Sreevanasan, yang juga Pengerusi program Seksualiti Merdeka pula berkata, beliau akan menggabungkan perhimpunan Bersih dengan himpunan "Lesbian, Gay, Bisexual and Transexual (LGBT)" yang terganggu oleh larangan pihak berkuasa ke atas penganjuran program Seksualiti Merdeka pada November tahun lepas.

    Ambiga dikatakan melihat himpunan kali ini adalah kesempatan terbaik untuk memperjuangkan hak golongan LGBT, dalam masa yang sama mempromosikan Pakatan Haram sebagai organisasi yang menjuarai isu-isu berkaitan hak asasi manusia di Malaysia.


    ===================

    YANG MENYOKONG BERSIH 3.0! 


    Bersih 3.0: Cerita yang mesti dibaca

    Tuan Ibrahim Tuan Man, 27 Apr 2012

    Ini hanya cerita rekaan....

    Situasi 1:


    Ada sebuah rumah terbakar. Rumah terbakar tu ada manusia. Tidak pasti agamanya apa, amalannya apa, bangsanya apa.

    Seorang bukan Islam bergegas cuba menyelamatkan mereka dan memadam api. Dia menjerit-jerit suruh orang ramai datang bersama selamatkan orang. Orang ramai pun datang, dia bagaikan ketua, sambil mengarah dan merisikokan nyawa utk menyelamatkan mereka yang terperangkap.

    Tiba-tiba ada seorang Muslim yang berfahaman asabiah datang :


    "Mengapa kamu semua terlibat dalam misi menyelamat yang diketuai oleh seorang yang minum arak? Tahukah siapa yang kamu hendak selamatkan? Mereka mungkin bukan orang kita...."

    Seorang yang Muslim yang faham agama berkata :


    "Selamatkan orang dulu. Manusia yang terperangkap itu ciptaan Allah juga. Matlamat kita membantu di sini untuk menyelamatkan nyawa, bukan bersama untuk menyokong orang minum arak? Apa gunanya orang yang tidak minum arak tapi tidak tahu membantu orang yang dalam kesusahan?”


    Situasi 2:


    Ada satu perlawanan bola, antara dua pasukan, team A dan team B. Team A adalah campuran antara orang Islam (majoriti) dan bukan Islam. Team B adalah orang Islam.

    Selama 4 dekad, team A yang kaya dan selalu menang - walaupun diketuai orang Islam, mereka sanggup menang dengan cara merasuah pengadil, menindas team B dengan menghalang peruntukan yang sepatutnya sampai ke team B, yang semuanya Islam.

    Walaupun tewas, miskin, team B tetap wujud tetap melawan team A.

    Selama ini, penonton ditindas kerana membeli tiket menyaksikan perlawanan bola sepak berat sebelah yang memihak pada team A.

    Team B sedar, bahawa ia perlukan bantuan utk menewaskan team A yang bermain secara kotor. Team B mula bergabung dengan pihak lain termasuk bukan Islam dan bekas pemain team A yang turut inginkan satu perlawanan yang adil untuk melawan team A.

    Team A mula mengalami kekalahan, dulu daripada 14 perlawanan, team A tewas satu. Kini, team A kalah 5 daripada 14 perlawanan kpd team B walaupun dengan penipuan.

    Orang yang berfahaman asabiah penyokong team A berkata:

    "Mengapa team B sanggup bekerjasama dengan orang bukan Islam utk mengalahkan team A yang diketuai orang Islam. Mengapa team B tak nak bekerjasama dengan team A? Jika team B bekerjasama dengan team A, makan orang bukan Islam dalam team B tak boleh menang."

    Orang ini terlupa bahawa walhal dalam team A, selama 4 dekad, mereka bekerjasama dengan orang bukan Islam untuk menang team B dengan cara kotor.

    Orang yang betul memahami agama pula berkata:

    "Kita bekerjasama atas sifat tahaluf siyasi - utk menentang ketidakadilan, ketidaksamaan dan kezaliman team A utk kekal kemenangan. Penonton selama ini ditindas, kerana mereka sebagai pembeli tiket tidak dapat menyaksikan satu pertandingan adil selama ini. Bukan soal menang atau kalah, soalnya ialah penonton mesti dapat melihat dua pasukan yang sama kuat bersaing dengan adil utk memajukan sukan bola utk negara.

    Masa team A menang 4 dekad, tak terfikir pun nak bergabung dengan team B. Bergabung antara team A dan team B pula tidak betul, kerana team B yang mempertahankan prinsip keadilan selama ini akan bersekongkol dengan team A yang ingin menang dengan cara yang kotor. Takkan team B nak bersekongkol dengan orang yang menindas. Bila team A mula menang balik, apakah mereka masih perlukan team B?

    Team B hanyalah sekadar utk menghilangkan saingan pd team A supaya team A boleh kekal juara."

    Kini, wujud pula satu kumpulan C, yang cuba menghalau pengadil yang dibeli. Seperti situasi 1, team A yang ingin mempertahankan pengadilnya, menuduh team B bersekongkol dengan team C yang diketuai bangsa dan amalan berlainan utk menindas team A.

    Bagaimanakah misi menukarkan pengadil, memastikan perlawanan bola lebih adil boleh dilihat sebagai satu tindakan menindas dan mencabar team A?

    ----------------------------------------------------------------------------------
    Penulis adalah Ketua Penerangan PAS Pusat.


    ==================


    “Halal separa” umat Islam


    26 Apr 2012
    Umat Islam di Malaysia, dari segi makanan, antara yang halal dan haram cukup dijaga.

    Apa yang perlu letak di dalam mulut, dijaga dengan baik, ketat, tegas dan berdisiplin.


    Akan tetapi sumber yang digunakan untuk membeli makanan yang dimasukkan ke mulut kurang dijaga.


    Secara perbandingan:

    Ramai yang tidak terasa jijik apabila menipu wang syarikat dengan membuat claim palsu dan claim OT pada kerja yang tidak lakukan.

    Ramai yang tidak terasa jijik untuk berkawan dengan orang yang disangsi kekayaannya - hidup terlampau mewah jika dibandingkan dengan pekerjaan siangnya.


    Ramai yang tidak terasa jijik menerima wang hasil daripada mereka yang menindas orang yang lemah.


    Ramai yang tidak terasa jijik untuk menerima hasil rasuah, dan menggunakan hasil rasuah untuk menyuapkan isteri dan anak-anak…. jika dibandingkan dengan perkara seperti khinzir, kelakuan seksual tidak senonoh yang dibuktikan dengan pengadilan Islam dan sebagainya.


    Jarang kedengaran di negara Malaysia para pejuang Islam berteriak pada mereka yang disangsikan kekayaannya tidak layak menjadi pemimpin, atau mereka yang disangsikan sumber pendapatannya dibandingkan dengan pekerjaan tetapnya, atau terlibat dengan mencuri duit rakyat dan rasuah tidak layak menjadi pemimpin.


    Benda ini seolah-olah ok, walhal pemimpin sebegini cukup berbahaya kerana akhlaknya yang buruk ini boleh membawa sengsara kepada jutaan rakyat Malaysia.


    Di mana keseimbangan kita dalam hal ini? 


    Allah mementingkan makan yang halal DAN juga daripada sumber yang halal.


    Ramai umat Islam kini hanya pastikan makanan itu halal, sumbernya tidak kisah - dan tidak perlu ditegur walaupun tahu ada mereka yang sedang makan makanan yang halal daripada sumber yang haram.


    Islam itu syumul dan menyeluruh. Tapi mengapa umat Islam hari ini hanya mengambilnya dengan separa? 


    Jika merasa jijik untuk makan makanan haram, 

    harus juga merasa jijik yang sama terhadap peninggalan ibadah,
    harus juga merasa jijik kepada ketidakadilan sosial yang berlaku,
    harus juga merasa jijik kepada kezaliman, penindasan dan penipuan,
    harus juga merasa jijik terhadap orang yang hanya melihat dan membiarkan kezaliman dan penindasan terus berlaku.

    Itulah keseluruhan, bukan separa seperti apa yang ramai amalkan kini.

    ==========
    Sabtu, 28 April ini, cuaca mungkin cerah, mungkin mendung, mungkin hujan, mungkin juga angin bertiup kencang, namun semuanya itu memperkukuh keazaman rakyat prihatin ini. Mengandungi rahmat yang tersembunyi, justru Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang sentiasa mengasihi dan berlaku adil kepada hamba-Nya.

    Kini orang ramai mulai tiba di Kuala Lumpur dengan pelbagai cara, semuanya dengan belanja sendiri. Mereka membawa keazaman dan harapan bahawa Himpunan Bersih 3.0 ini akan menelurkan hasil supaya senarai pengundi dibersihkan dan seterusnya pilihan raya yang benar-benar demokratik.

    Ini sebuah tuntutan yang sangat munasabah kerana masakah negara sudah merdeka lebih setengah abad lalu tetapi pilihan raya masih sedemikian rupa. Apa eertinya kemerdekaan jika keadaan seperti ini berlaku.

    Hampir setiap tahun, sambutan Ulang Tahun Hari Kemerdekaan diadakan di Dataran Merdeka yang bersejarah ini. Tentu sekali kerana ia adalah simbol kemerdekaan dan kebebasan dari penjajah. Oleh itu, tidak munasabah jika rakyat yang mahukan pilihan raya bersih mengadapi pelbagai halangan untuk menggunakannya.

    Himpunan yang dikatakan ‘Ibu Segala Himpunan’ ini memang sangat wajar diadakan di Dataran Merdeka, justru menepati namanya. Kalau tidak boleh maka namakan saja ‘Dataran Penjajah’ seperti kata A. Samad Said.

    Mereka yang berhimpun adalah rakyat Malaysia yang cinta damai, sangat mengasihi tanah airnya, akan sama-sama mempertahankan negara ini dari sebarang ancaman luar. Oleh itu terimalah kehadiran mereka di Dataran Merdeka itu dengan penuh pengertian kerana mereka adalah pendukung setia negara.

    Boleh jadi di kalangan generasi lama yang turut berhimpun pada 28 April ini adalah mereka yang ikut sama dalam kemeriahan menyambut kemerdekaan tanah air 31 Ogos 1957 dulu. Dan mungkin juga ramai di kalangan generasi baru yang menyertai Himpunan 3.0 kali ini adalah anak cucu generasi lama yang sama-sama memperjuangkan kemerdekaan tanah air dulu.

    Kini generasi baru itu mahu melihat dan menikmati hasil perjuangan orang tua mereka yang berjuang mendapatkan kemerdekaan dan kebebasan dengan keringat dan air mata.

    Kita sedar perjalanan ke destinasi demokrasi masih jauh dan sukar, namun rakyat telah memulakan langkah melalui Lebuh Raya Demokrasi Bersih 3.0 ini dan semoga dengan izin Allah ia akan sampai juga kedestinasinya.

    Puluhan, malah ratusan NGO sudah menyatakan sokongan terhadap Himpunan Bersih 3.0 ini.
    Bermakna Himpunan tersebut didukung oleh rakyat pelbagai golongan, merentasi bangsa dan agama. Mereka, bukan saja golongan petani, aktivis alam sekitar, pelajar, golongan profesional bahkan golongan budayawan, seniman dan sebagainya akan menyertai Himpunan ini.
    Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang sedang menyaksikan gelombang ini.

    Rakyat prihatin bersyukur kepada-Mu kerana memberikan kekuatan dan ketabahan terhadap perjuangan ini. Mereka berdoa supaya mereka yang masih ‘tidur lena’ akan bangkit sama menyertai gelombang ini.
    ------------------------------------------------------------

    Penulis boleh dihubungi menerusi shukurharun@yahoo.com
    ==================
     
     

    KURSUS ASUHAN DI RUMAH SECARA PERCUMA!

    kURSUS PERCUMA, JANGAN LEPASKAN PELUANG INI? Khas untuk 1.Graduan yang ingin menceburi bidang penjagaan di rumah 2. Suri Rumah sepenuh ...