15.1.12

Kenapa Tak Guna Gas Ganti Diesel?

as SKMK henti operasi 31 laluan


BERMULA hari ini syarikat bas henti-henti SKMK tidak akan beroperasi di 31 laluan di Kelantan ekoran menanggung kerugian akibat kos operasi yang tinggi.


KOTA BHARU - Setelah lebih 60 tahun menjadi syarikat tunggal yang menyediakan perkhidmatan bas henti-henti di seluruh negeri ini, Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan Berhad (SKMK) menghentikan operasi di hampir 80 peratus laluannya mulai hari ini.

Langkah untuk menghentikan perkhidmatan bas SKMK/Cityliner itu dimaklumkan oleh syarikat tersebut melalui satu kenyataan yang difakskan kepada Kosmo! di sini semalam.

Syarikat itu memberitahu, ia tidak lagi mampu untuk meneruskan operasi bas henti-henti di hampir 80 peratus laluan akibat menanggung kerugian teruk.

"Kita tidak lagi berkemampuan untuk meneruskan perkhidmatan sebagaimana sedia ada setelah beberapa siri perbincangan dengan kerajaan negeri ini menemui jalan buntu dan gagal untuk mencapai penyelesaian," kata kenyataan itu di sini semalam.

Syarikat bas itu sebelum ini beroperasi di 37 laluan yang melibatkan 130 buah bas.

"Dengan ini, mulai hari Ahad (15 Januari 2012) perkhidmatan bas syarikat akan tergendala di 31 laluan kecuali enam laluan," katanya.

No comments: