Hadits-Hadits Yang Selalu Digunakan Oleh Syi`ah Untuk Menghujah Ahli As-Sunnah Wa Al-Jama`ah
Maulana Muhammad `Asri Yusoff
www.darulkautsar.net
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله الأمين وعلى آله وأصحابه الميامين. أما بعد:
Hadits-hadits yang selalu digunakan oleh Syi`ah untuk menghujah Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah dapat dibahagikan kepada beberapa kelompok berikut:
(1)
Hadits-hadits yang memang sahih menurut piawaian Ahli as-Sunnah wa
al-Jama`ah. Tetapi Syi`ah memakainya dengan ma`na-ma`na yang disimpul
mereka sendiri tanpa mengambil kira pendapat Ahli as-Sunnah wa
al-Jama`ah yang memahaminya berdasarkan qaedah-qaedah yang absah menurut
al-Qur’an dan as-Sunnah. Antara hadits seperti ini ialah hadits
Tsaqalain yang tersebut di dalam Sahih Muslim.
(2)
Hadits-hadits dha`if dan maudhu` rekaan Syi`ah yang tersebar di
kalangan Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah. Walaupun ia tersebut di dalam
kitab-kitab turats (warisan) Sunni, tetapi pengarang kitab-kitab turats
itu biasanya mengemukakannya dengan sanad-sanad yang mengandungi
perawi-perawi Syi`ah. Tujuan mereka memasukkan hadits-hadits Syi`ah itu
ke dalam kitab-kitab mereka antara lainnya ialah untuk:
a) Memperkenalkan perawi-perawi Syi`ah.
b) Menyatakan
bahawa perawi-perawi itulah yang merupakan paksi dalam penyebaran
fahaman-fahaman Syi`ah di kalangan masyarakat Sunni.
c) I`tibar
iaitu untuk perbandingan di antara riwayat-riwayat yang dikemukakan
oleh mereka dengan riwayat-riwayat yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh
perawi Sunni.
d) Menyatakan
ciri-ciri riwayat mereka. Riwayat dengan ciri-ciri tertentu seperti
mengandungi unsur kebencian kepada sahabat Nabi s.a.w. atau
memburuk-burukkan mereka, tidak terdapat kecuali pada golongan Syi`ah.
Merekalah orang-orang yang bertanggungjawab menyebarkannya.
e) Perbezaan
yang terdapat di dalam riwayat yang dikemukakan oleh perawi Syi`ah
dengan fahaman dan pegangan mereka yang sebenar. Keadaan ini berlaku
apabila perawi-perawi Syi`ah bertaqiyyah dalam masyarakat Sunni.
(3)
Hadits-hadits rekaan syi`ah yang dikatakan tersebut di dalam
kitab-kitab utama Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah tertentu seperti Sahih
Bukhari sebagai contohnya, padahal ia tidak ada pun di dalam Sahih
Bukhari. Dengan cara ini golongan Syi`ah cuba mengelirukan orang-orang
awam Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah, kononnya ia terdapat di dalam kitab
berkenaan.
(4)
Hadits-hadits rekaan syi`ah yang dikatakan tersebut di dalam
kitab-kitab tokoh-tokoh Sunni. Padahal kitab-kitab itu tidak pernah
diterima sebagai kitab Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah oleh sesiapa pun.
Penulis-penulisnya yang dikatakan Sunni itu pula sebenarnya adalah
Syi`ah. Sebagai contohnya kitab Yanaabi` al-Mawaddah dan pengarangnya
Sulaiman bin Ibrahim al-Qanduzi.
(5)
Hadits-hadits dha`if dan maudhu` yang memang tersebut di dalam
kitab-kitab karangan tokoh-tokoh Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah. Tetapi
kitab-kitab itu ditulis mereka khusus untuk menghimpun dan membahaskan
hadits-hadits dha`if dan maudhu`. Ia tidak ditulis untuk dijadikan
hujah. Kewujudan hadits-hadits seperti itu tidak lebih daripada
contoh-contoh yang diberikan sahaja. Seperti Kitab al-Kaamil Fi Dhu`afa’
ar-Rijaal oleh Ibnu `Adi, ad-Dhu`afaa’ oleh al-`Uqaili, Mizaan
al-I`tidaal oleh az-Zahabi dan lain-lain.
(6)
Hadits-hadits rekaan syi`ah yang terdapat kononnya di dalam kitab-kitab
tokoh Sunni tertentu. Dan tokoh itu menjadikannya sebagai dalil.
Sedangkan ia adalah karangan tokoh Syi`ah yang senama dengan tokoh Sunni
yang dida`wakan. Sebagai contohnya Ibnu Qutaibah dan kitabnya
al-Imaamah wa as-Siaasah. Sebenarnya terdapat dua orang yang dikenali
sebagai Ibn Qutaibah. Pertama: Ibrahim bin Qutaibah seorang Syi`ah
pelampau dan kedua ialah `Abdullah bin Muslim, seorang tokoh Ahli
Sunnah. Kitab al-Imaamah wa as-Siaasah yang dida`wa karangan tokoh Sunni
`Abdullah bin Muslim itu sebenarnya ialah karangan tokoh Syi`ah Ibrahim
bin Qutaibah tersebut.
(7)
Hadits-hadits yang dihukum oleh sesetengah `ulama’ Sunni seperti
Tirmizi sebagai hasan gharib menurut istilahnya sendiri. Pada hakikatnya
hadits-hadits itu adalah hadits dha`if bahkan ada kalanya maudhu`.
Tetapi golongan Syi`ah mengambil sebahagian saja daripada keputusan
Tirmizi tentangnya. Misalnya dikatakan Imam Tirmizi menghukum hadits ini
‘hasan’ sahaja. Tanpa menyebutkan juga gharib. Padahal Tirmizi telah
mengatakan hasan gharib.
(8)
Hadits-hadits yang zahirnya sahih, tetapi ia syaz daripada segi sanad
atau daripada segi matannya. Hadits-hadits seperti ini pada hakikatnya
dha`if juga. Ia tidak harus dikatakan sahih dalam erti kata sebenarnya.
Seperti hadits Kisaa’ dan lain-lain.
(9)
Hadits-hadits yang menjadi bahan sendaan golongan Syi`ah terhadap
golongan Ahli as-Sunnah wa al-Jama`ah kerana menerima dan berpegang
dengannya. Padahal di dalam kitab-kitab mereka juga ada hadits-hadits
itu. `Ulama’-`ulama’ mereka bahkan mensahihkannya. Sebagai contohnya
hadits, ‘Kami para nabi tidak diwarisi…’ . Hadits Nabi s.a.w. kencing
sambil berdiri dan sebagainya.
(10)
Hadits-hadits dha`if dan maudhu` yang tersebar dengan agak meluas dan
banyak pula saluran riwayatnya. Tetapi tidak ada satu pun daripadanya
yang tsabit. Apa lagi hendak dikatakan sahih. Seperti hadits أنا مدينة العلم وعلي بابها (Aku kota ilmu dan `Ali adalah pintunya) dan sebagainya.
(11)
Hadits-hadits sahih yang dipesong dan diselewengkan dengan diubahsuai,
dipinda atau ditokok tambah supaya sesuai dengan pegangan dan
kepercayaan mereka. Sebagai contohnya hadits: تركت فيكم ما إن تمسكتم [به] لن تضلوا كتاب الله وعترتي . Perkataan بهditukar mereka dengan perkataan بهما yang tentu sekali membawa pengertian yang jauh bezanya.
(12)
Hadits-hadits mungkar yang terdapat di dalam kitab-kitab yang tidak
mu`tabar dan tidak boleh dipertanggungjawabkan. Seperti hadits yang
menceritakan Abu Thalib mengucap dua kalimah syahadah (memeluk Islam)
sebelum kematiannya. Ia hanya terdapat di dalam kitab-kitab yang
dikarang oleh orang-orang seperti Ibnu Ishaq. Dan Ibnu Ishaq itu sendiri
adalah seorang yang dipertikaikan `aqidahnya oleh `ulama’-`ulama’
Sunni.
(13)
Hadits-hadits yang memang berpunca daripada Syi`ah dan tersebut di
dalam kitab Syi`ah juga. Tetapi mereka mengemukakannya tanpa memberikan
rujukan sebenar. Seolah-olahnya ia hadits yang diterima oleh semua
pihak.
Walaupun
pada hakikatnya golongan Syi`ah gagal menghujah golongan Ahli as-Sunnah
wa al-Jama`ah dengan menggunakan hadits-hadits seperti itu, namun tidak
dapat dinafikan potensinya sangat besar dalam memesongkan `aqidah umat
Islam. Malah bukan sedikit juga orang-orang Sunni yang telah terpedaya
dengannya. Maka adalah wajar diketengahkan kepada masyarakat
hadits-hadits yang selalu digunakan oleh mereka itu dengan pendedahan
kelemahan dan kekarutan di sebaliknya. Sebahagian besar daripada tulisan
ini merupakan saringan daripada buku yang berjodol أحاديث يحتج بها الشيعة karangan
Syeikh `Abdur Rahman Muhammad Sa`id Dimashqiya. Penyusunan
hadits-hadits menurut abjad di dalamnya sangat menarik. Ia perlu sekali
dikekalkan utk kemudahan pembaca. Tetapi di sana sini banyak sekali
tambahan, pindaan dan tokok tambah dibuat oleh penulis sendiri. والله ولي التوفيق.
(1)
الأئمة من بعدي إثنا عشر كعدة نقباء بني إسرائيل
Maksudnya: “Para imam sesudahku dua belas orang, sebanyak bilangan nuqabaa’ Bani Isra’il.”
Hadits ini lengkap dengan sanad dan matannya adalah seperti berikut:
حدثنا
حسن بن موسى حدثنا حماد بن زيد عن المجالد عن الشعبي عن مسروق قال: كنا
جلوسا عند عبد الله بن مسعود وهو يقرئنا القرآن فقال له رجل يا أبا عبد
الرحمن هل سألتم رسول الله كم تملك هذه الأمة من خليفة؟ فقال عبد الله بن
مسعود: ما سألني عنها أحد منذ قدمت العراق قبلك ثم قال نعم ولقد سألنا رسول
الله فقال إثنا عشر كعدة نقباء بني إسرائيل
Maksudnya:
Kata Masruq: “Pernah kami duduk di hadapan `Abdullah bin Mas`ud ketika
beliau mengajarkan al-Qur’an kepada kami. Tiba-tiba ada seorang lelaki
bertanya beliau. Katanya: “Wahai Aba `Abdir Rahman, pernahkan kamu
bertanya Rasulullah s.a.w. tentang bilangan khalifah yang akan
memerintah umat ini?” Jawab `Abdullah bin Mas`ud: “Tidak pernah ada
sesiapa pun sebelummu bertanya saya tentang perkara itu semenjak saya
datang ke `Iraq ini.” Kemudian beliau seterusnya berkata: “Ya, memang
kami pernah bertanya Rasulullah s.a.w.” Jawab Baginda s.a.w.: “Dua belas
orang, sebanyak bilangan nuqabaa’ Bani Isra’il.” (Hadits riwayat Ahmad,
Abu Ya`la dan al-Bazzaar).
Hadits ini dha`if.
Di dalam isnadnya terdapat Mujaalid bin Sa`id al-Hamdaani. Dia seorang
perawi dha`if menurut jumhur `ulama’ Rijaal Hadits. Hafiz Ibnu Hajar di
dalam at-Taqrib berkata: ليس بالقوي و قد تغير في آخرعمره
Maksudnya: Dia perawi tidak kuat. Di akhir hayatnya, fikirannya telah
berubah. Demikian juga kata al-Haitsami di dalam Majma` az-Zawaa’id.
Hadits ini juga tidak mahfuz. Kerana yang ma`lum dari Sya`bi ialah
beliau meriwayatkannya daripada Jaabir bin Samurah menurut riwayat Ibnu
`Aun dan Ibnu Abi Hind daripadanya. Mujaalid sendiri juga telah
meriwayatkan begitu di dalam Musnad Ahmad. Besar kemungkinan riwayat ini
termasuk dalam salah satu kesilapan yang telah berlaku kepada Mujaalid.
Maka hadits ini dari sudut yang lain merupakan hadits mungkar. Dari sudut dirayah
juga hadits ini tidak dapat diterima. Kerana Syi`ah mengemukakannya
untuk membuktikan kebenaran dua belas orang imam mereka, sedangkan di
dalam hadits yang merupakan puncanya tidak tersebut pun perkataan imam.
Yang tersebut di dalamnya ialah khalifah. Seperti sedia dima`lumi semua,
bagi Syi`ah khalifah dan imam adalah dua istilah yang berbeda. Bagi
mereka kalifah bukan imam dan imam bukan khalifah. Kalau diandaikan
hadits ini hasan atau sahih sekalipun, tetap juga ia tidak menunjukkan
bilangan imam. Yang ditunjukinya ialah bilangan khalifah bukan bilangan
imam.
(2)
ابحث عن دينك حتى يقال مجنون
Bermaksud: Carilah ugamamu sehingga dikatakan (engkau) gila.
Ucapan
ini bukan hadits pun. Tetapi at-Tijaani berani mengaitkannya dengan
Bukhari. Kononnya Bukhari telah meriwayatkannya di dalam Sahihnya! Kalau
hendak dikatakan hadits pun boleh juga. Tetapi hadits rekaan
at-Tijaani, seorang Syi`ah yang menda`wa dirinya telah menemui
kebenaran!! Padahal yang telah ditemuinya itu kesesatan bukan
kebenaran!!! Dengan lafaz di atas, tidak tersebut di dalam mana-mana
kitab hadits pun ia sebagai hadits. Kalau ada pun hadits yang hampir
sama dengannya, hanyalah hadits berikut ini: أكثروا ذكر الله حتى يقولوا مجنون
Bermaksud: “Perbanyakkanlah zikrullah sehingga orang berkata (engkau)
gila.” (Hadits riwayat Ahmad, `Abd bin Humaid, Abu Ya`la, Ibnu as-Sunni,
Ibnu Syaahin, Ibnu Hibbaan, Baihaqi di dalam Syu`ab al-Iman dan
Haakim). Di dalamnya tidak tersebut pun perkataan “carilah” dan tidak
tersebut juga perkataan “ugamamu”. Hadits أكثروا ذكر الله
ini pun tidak sahih. Ia hanya sebuah hadits dha`if dan mungkar.
Walaupun Haakim mengatakan sanadnya sahih, tetapi sebetulnya ia dha`if.
Sebabnya ialah di dalam isnadnya terdapat perawi dha`if bernama Darraaj
Abi as-Samh. Kebanyakan `ulama’ Rijaal al-Hadits mengatakan dia dha`if.
Abu Daud, Nasaa’i, Abu Haatim, ad-Daaraquthni dan Ahmad sendiri
menganggap dia seorang perawi dha`if. Apa lagi kalau hadits itu hadits
yang diriwayatkannya daripada Abi al-Haitsam. Ibnu `Adi, az-Zahabi dan
lain-lain juga menganggap hadits ini termasuk dalam manaakiir
(hadits-hadits dha`if yang diriwayatkan oleh) Darraaj daripada Abi
al-Haitsam.
(3)
ابني هذا إمام ابن إمام أخو إمام أبو أئمة تسعة تاسعهم قائمهم اسمه كاسمي وكنيته كنيتي يملأ الأرض عدلا وقسطا كما ملئت جورا وظلما
Bermaksud: “Cucuku ini adalah imam, anak imam, saudara imam. Dia
bapa kepada sembilan imam (seterusnya). Yang kesembilan daripadanya
ialah Imam Mahdi. Namanya seperti namaku. Kunyahnya seperti kunyahku.
Dia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan sebagaimana
ia (sebelumnya) dipenuhi kezaliman dan kekejaman.”
Demikianlah
sabda nabi s.a.w. kepada cucunya Husain sebagaimana yang dida`wa oleh
tokoh Syi`ah yang dikenali dengan Ibnu Muthahhar di dalam Minhaaj
al-Karaamahnya. Apa yang dikatakan sebagai hadits ini hanya berpunca
daripada Syi`ah Imam Dua Belas semata-mata. Ia langsung tidak terdapat
di dalam kitab-kitab Sunni yang mu`tabar. Bagi `ulama’-`ulama’ Sunni
hadits ini langsung tidak berasas dan ia hanya satu pembohongan.
Meskipun golongan Syi`ah Imam Dua Belas menda`wa hadits ini mutawatir
dan mereka menwarisinya turun-temurun, namun mereka sahaja yang
membenarkannya. Adapun berpuluh-puluh lagi golongan Syi`ah, semuanya
mendustakan hadits ini. Golongan Zaidiah, Ismailiah, Kaisaniah,
Qaramithah, Rawandiah, Mukhtariah dan lain-lain pecahan Syi`ah tidak
menerimanya. Mereka bahkan menganggapnya sebagai hadits rekaan golongan
Syi`ah Imam Dua Belas semata-mata. Imam Ibnu Taimiyyah menolak hadits
ini dengan mengemukakan dua belas hujah di dalam kitabnya Minhaj
as-Sunnah an-Nabawiyyah. Hadits rekaan syi`ah seperti ini tidak wajar
sama sekali digunakan oleh syi`ah untuk menghujah golongan Ahli
as-Sunnah wa al-Jama`ah.
bersambung…
No comments:
Post a Comment