PERTAMA : HADIS AL-GHADIR
Perbahasan
kita dimulakan dengan sebuah hadis yang masyhur dikenali sebagai
Hadis al-Ghadir atau Khutbah Ghadir Khum. Hadis
tersebut berbunyi:
Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya.
Pelengkap
kepada hadis di atas adalah sabda baginda:
Sesungguhnya ‘Ali adalah daripada aku dan aku adalah daripadanya
(‘Ali) dan dia (‘Ali) adalah wali bagi setiap orang beriman
sesudahku.
================================
PERTAMA : HADIS AL-GHADIR
Perbahasan
kita dimulakan dengan sebuah hadis yang masyhur dikenali sebagai
Hadis al-Ghadir atau Khutbah Ghadir Khum. Hadis
tersebut berbunyi:
Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya.
Pelengkap
kepada hadis di atas adalah sabda baginda:
Sesungguhnya ‘Ali adalah daripada aku dan aku adalah daripadanya
(‘Ali) dan dia (‘Ali) adalah wali bagi setiap orang beriman
sesudahku.
Tak kira
tempat atau masa, apabila sahaja seseorang itu menemui seorang
Syi‘ah yang ingin menghujahkan mazhabnya, pasti antara
hadis pertama yang disebutkannya ialah Hadis al-Ghadir di
atas. Mereka menjadikannya sebagai hujah seperti berikut:
HUJAH
SYI‘AH
Dalam
perjalanannya kembali daripada Haji Wida’, Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam kononnya ingin melantik ‘Ali
bin Abi Thalib radhiallahu 'anh sebagai khalifah
penggantinya. Akan tetapi Rasulullah bimbang untuk melantik ‘Ali
kerana menjangkakan bantahan daripada para sahabat yang lain,
radhiallahu 'anhum. Kebimbangan Rasulullah tidak diterima
oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala, lalu Allah menurunkan
ayat berikut:
Wahai
Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu
dari Tuhanmu; dan jika engkau tidak melakukannya, maka bermakna
tiadalah engkau menyampaikan risalah-Nya; dan Allah jualah akan
memeliharamu daripada manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi
hidayah petunjuk kepada kaum yang kafir.
[al-Maidah
5:67][1
Berdasarkan
firman Allah: “Sampaikanlah…”, maka Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam telah menghentikan perjalanan
rombongan baginda di sebuah tempat yang bernama Ghadir Khum. Ia
terletak beberapa kilometer selepas Kota Mekah dalam perjalanan
ke arah Madinah. Dalam suasana panas yang menyengat, baginda
menyuruh para sahabat semuanya mendirikan solat Zohor. Kemudian
baginda berkhutbah, di antara mesej terpenting dalam khutbah
tersebut ialah sabdanya:.
Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya.
Perkataan
Mawla dalam hadis di atas, dakwa Syi‘ah,
bermaksud pemimpin atau khalifah. Dengan itu yang sebenarnya
dimaksudkan oleh hadis tersebut kononnya ialah:
Barangsiapa yang aku adalah khalifahnya maka ‘Ali adalah
khalifahnya.
Justeru
melalui khutbahnya di Ghadir Khum, Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam telah melantik ‘Ali sebagai khalifah
penggantinya. Jawatan ini akan disandang oleh ‘Ali sesudah
kewafatan Rasulullah kerana dalam sebuah hadis yang lain
baginda bersabda:
Sesungguhnya ‘Ali adalah daripada aku dan aku adalah daripadanya
(‘Ali) dan dia (‘Ali) adalah wali bagi setiap orang beriman
sesudahku.
Demikianlah
secara ringkas bagaimana Syi‘ah menjadikan Hadis
al-Ghadir di atas sebagai hujah. Sekarang marilah kita
membahas sejauh mana kekuatan hujah Syi‘ah ke atas
Hadis al-Ghadir di atas.
************
JAWAPAN
AHL AL-SUNNAH
Perbahasan
kita dibahagikan kepada dua bahagian, yang pertama adalah darjat
Hadis al-Ghadir manakala yang kedua adalah maksud
Hadis al-Ghadir.
DARJAT
HADIS AL-GHADIR:
Terdapat dua
hadis yang perlu diterangkan darjatnya:
Hadis
pertama:
Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya.
Hadis ini
adalah sahih. Ia memiliki banyak jalan periwayatan, antaranya
dikeluarkan oleh al-Tirmizi di dalam kitab Sunannya –
hadis no: 3797 (Kitab Manaqib, Bab Manaqib ‘Ali bin Abi
Thalib). Ia diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat,
antaranya Zaid bin Arqam, Sa‘id bin Abi Waqas, Buraidah bin
al-Hashib, ‘Ali bin Abi Thalib, Abi Ayub al-Anshari, al-Bara’
bin ‘Azib, ‘Abd Allah bin ‘Abbas, Anas bin Malik, Abu Sa‘id
al-Khudri dan Abu Hurairah radhiallahu 'anhum. Dalam
beberapa rujukan Syi‘ah, disebut bahawa hadis ini
diriwayatkan oleh lebih 110 orang sahabat radhiallahu 'anhum.
Nashr al-Din al-Albani rahimahullah telah
mensahihkannya dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah –
hadis no: 1750.
Hadis
kedua:
Sesungguhnya ‘Ali adalah daripada aku dan aku adalah daripadanya
(‘Ali) dan dia (‘Ali) adalah wali bagi setiap orang beriman
sesudahku.
Hadis ini
juga adalah sahih. Ia dikeluarkan oleh al-Tirmizi di dalam kitab
Sunannya – hadis no: 3796 dan disahihkan olah al-Albani
di dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no:
2223.
Kedua-dua
hadis di atas adalah sahih. Akan tetapi yang tidak sahih adalah
cara Syi‘ah menjadikannya sebagai hujah. Ini akan
dijelaskan seterusnya.
MAKSUD
HADIS AL-GHADIR:
Maksud
Hadis al-Ghadir dan kesalahan Syi‘ah dalam
menjadikannnya sebagai hujah boleh dikaji dari tiga sudut:
Sudut
pertama: Maksud Hadis al-Ghadir di sisi
Rasulullah. Nah! Jika
kefahaman para sahabat terhadap agama (al-Qur’an dan al-Sunnah)
adalah salah atau mereka sengaja menyembunyikan kefahaman yang
benar, pasti Allah tidak akan redha kepada mereka, apatah lagi
menjanjikan syurga yang kekal kepada mereka. Ini tidak lain
menunjukkan kefahaman para sahabat terhadap agama adalah benar
dan apa yang mereka amal serta sampaikan kepada generasi
seterusnya adalah juga benar. Tidak ada orang yang menyangkal
kefahaman agama para sahabat melainkan mereka menyangkal
persaksian Allah dalam ayat di atas.
Termasuk
dalam kebenaran fahaman para sahabat terhadap agama ialah
kefahaman mereka terhadap perkataan Mawla dan Wali
dalam Hadis al-Ghadir. Sebelum ini para pengkaji
Syi‘ah sendiri telah menerangkan bahawa terdapat 110 orang
sahabat yang meriwayatkan Hadis al-Ghadir. Ahl
al-Sunnah menambah, bahawa para sahabat tidak sekadar
meriwayatkan
hadis tetapi
mereka juga memahami apa yang mereka riwayatkan. Justeru apakah
kefahaman para sahabat seramai 110 orang yang menyaksikan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkhutbah
menyampaikan Hadis al-Ghadir?
Kefahaman
mereka adalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
ingin menjadikan ‘Ali sebagai sebaik-baik penolong dan pelindung
mereka. Ini kerana umat Islam asalnya adalah penolong dan
pelindung bagi sesama mereka. Firman Allah:
Dan
orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya
menjadi penolong bagi setengahnya yang lain.
[al-Taubah
9:100] Maka ‘Ali adalah penolong dan pelindung yang paling utama
bagi orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan.
Para
sahabat tidak memahami perkataan Mawla dalam Hadis
al-Ghadir dengan erti khalifah kerana jika demikian hadis
tersebut akan berbunyi: “Barangsiapa
yang aku adalah khalifahnya, maka ‘Ali adalah khalifahnya.”
Ini akan menjadikan wujudnya dua khalifah dalam satu waktu yang
sama. Hal ini adalah tidak mungkin kerana dalam
sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Muslim di dalam kitab
Shahihnya – hadis no: 1853 (Kitab kepimpinan, Bab apabila
dua khalifah menuntut bai‘ah),
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menegaskan:
Apabila
terdapat dua khalifah yang menuntut dibai‘ah (diberi ikrar janji
taat setia), maka bunuhlah yang kedua daripada mereka.
Seandainya
didakwa Hadis al-Ghadir hanya melantik ‘Ali sebagai
khalifah manakala jawatan tersebut disandang sesudah
kewafatan Rasulullah, ia tidak mutlak kepada sebaik sahaja
sesudah kewafatan baginda tetapi pada bila-bila masa
sesudah kewafatan baginda. Lebih dari itu urusan umat Islam pada
bila-bila masa sesudah kewafatan Rasulullah tidak terhad merujuk
kepada ‘Ali kerana dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah juga
telah berpesan:
Ikutilah dua orang sesudahku (yakni) Abu Bakar dan ‘Umar
(bin al-Khaththab).
Ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh beberapa sahabat,
antaranya Huzaifah bin al-Yaman, ‘Abd Allah ibn Mas‘ud, Abu
al-Darda’, ‘Abd Allah ibn ‘Umar dan Anas bin Malik
radhiallahu 'anhum. Lafaz di atas dikeluarkan oleh
al-Tirmizi dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih
Sunan al-Tirmizi – hadis no: 3662 (Kitab al-Manaqib, Bab
manaqib Abu Bakar dan ‘Umar).
Oleh itu di
sisi para sahabat radhiallahu 'anhum, perkataan Mawla
dan Wali tidak bermaksud khalifah tetapi penolong dan
pelindung umat Islam. Ini tidak sedikit jua mengurangi keutamaan
‘Ali kerana khalifah adalah satu kedudukan yang dibebani dengan
pelbagai tanggungjawab manakala Mawla adalah satu
kedudukan yang dipenuhi dengan pelbagai keutamaan.
Sudut
ketiga: Maksud Hadis al-Ghadir di sisi ‘Ali
bin Abi Thalib.
Di antara
semua sahabat, orang yang paling memahami Hadis al-Ghadir
ialah ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh. Ini kerana
apabila Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
berkhutbah menyampaikan Hadis al-Ghadir, baginda
menyampaikannya dalam suasana memegang dan mengangkat tangan
‘Ali. Zaid bin Arqam radhiallahu 'anh menerangkan
peristiwa khutbah Ghadir Khum, di mana antara lain
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
“Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian dua perkara yang
penting, salah satu daripadanya lebih besar daripada yang lain:
Kitab Allah Ta‘ala (al-Qur’an) dan ahli keluarga terdekatku.
Maka perhatikanlah bagaimana
sikap kalian terhadap kedua-duanya sepeninggalan aku kerana
sesungguhnya kedua-duanya tidak akan berpisah sehingga bertemu
dengan aku di Telaga Haudh (di Akhirat kelak).”
(Zaid
berkata): Kemudian baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah 'Azza
wa Jalla adalah Mawla aku
dan aku adalah mawla bagi setiap mukminin.”
(Kemudian Zaid menerangkan): Kemudian baginda mengangkat tangan
Ali radhiallahu 'anh lalu bersabda: “Barangsiapa aku adalah
mawlanya maka inilah (‘Ali) walinya. Ya Allah! Cintailah sesiapa
yang memperwalikannya dan musuhilah sesiapa yang memusuhinya.”
Hadis
di atas dikeluarkan oleh al-Hakim di dalam kitabnya
al-Mustadrak – hadis no: 4576 (Kitab Ma’refah
al-Shahabah, Bab manaqib ‘Ali bin Abi Thalib). Ia disahihkan
oleh al-Zahabi sebagaimana sebut Ibn Katsir di dalam
al-Bidayah wa al-Nihayah, jld. 5, ms. 209. Terdapat beberapa
poin penting daripada hadis di atas:
1.
Sabda
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “…aku tinggalkan
kepada kalian dua perkara yang penting…”, inilah yang
dimaksudkan sebagai Hadis al-Tsaqalain dan ia akan kita
kupas dalam perbahasan seterusnya insya-Allah.
2.
Sabda
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “…Sesungguhnya
Allah 'Azza wa Jalla adalah Mawla aku…”
bererti Allah adalah penolong dan pelindung Rasulullah. Di sini
perkataan Mawla tidak bermaksud khalifah kerana Allah
bukanlah khalifah kepada Rasulullah, tidak juga kepada umat
Islam. Ini selanjutnya menjadi bukti bahawa Hadis al-Ghadir
yang menggunakan perkataan Mawla dan Wali pada
asalnya tidak membahas subjek kekhalifahan tetapi subjek
penolong dan pelindung bagi umat Islam.
3.
Keterangan Zaid bin Arqam radhiallahu 'anh bahawa
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memegang dan
mengangkat tangan Ali seraya bersabda: “Barangsiapa
aku adalah mawlanya maka inilah (‘Ali) walinya”
menunjukkan
bahawa orang yang paling memahami maksud Hadis al-Ghadir
adalah ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh.
Timbul
persoalan, apakah kefahaman ‘Ali terhadap Hadis al-Ghadir?
Jawapannya dapat diperolehi dengan mengkaji dua petunjuk:
Petunjuk
pertama: ‘Ali tidak pernah menggunakan Hadis al-Ghadir
untuk menuntut hak menjadi khalifah.
Seandainya
Hadis al-Ghadir bermaksud melantik ‘Ali radhiallahu 'anh
sebagai khalifah, pasti ‘Ali akan menuntut haknya berdasar
hadis tersebut. Pasti ‘Ali akan bangun berkhutbah di hadapan
orang ramai sejurus selepas kewafatan Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam mengingatkan mereka tentang Hadis
al-Ghadir dan menuntut umat Islam melantiknya menjadi
khalifah.
Akan tetapi
fakta yang sahih menunjukkan ‘Ali tidak pernah melakukan
sedemikian. Adakah ‘Ali menderhakai kehendak Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam? Pasti tidak! Tidak ada apa-apa
penjelasan melainkan ‘Ali sendiri mengetahui bahawa Hadis
al-Ghadir tidak bermaksud melantik dirinya sebagai khalifah.
Tokoh-tokoh
Syi‘ah memberi alasan kononnya ‘Ali tidak menuntut haknya
sebagai seorang khalifah demi menjaga kesatuan umat Islam.
Kononnya setelah melihat umat Islam melantik Abu Bakar
radhiallahu 'anh, ‘Ali mengambil keputusan untuk
berkompromi, yakni dengan tidak meminta hak kekhalifahannya demi
mengelakkan perpecahan umat Islam saat itu. Di sisi Ahl
al-Sunnah, ini adalah alasan yang amat lemah. Sebabnya:
1.
Ahl al-Sunnah
mengenali ‘Ali sebagai seorang yang berani lagi teguh menegakkan
kebenaran. Berdasarkan sikapnya ini, ‘Ali tidak sekali-kali akan
membiarkan haknya menjadi khalifah diambil oleh orang lain.
Membiarkan sedemikian bererti menderhakai wasiat Rasulullah
dalam Hadis al-Ghadir.
Melainkan,
‘Ali sendiri memahami bahawa ketika Rasulullah mengangkat
tangannya dalam Hadis al-Ghadir, baginda tidak bermaksud
menjadikannya sebagai khalifah Islam tetapi sebagai penolong dan
pelindung umat Islam.
2.
Seandainya
benar ‘Ali mengambil keputusan untuk berkompromi, ia adalah
keputusan yang amat fatal. Disebabkan keputusan inilah
umat Islam berpecah kepada Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah
sebagaimana yang disaksikan sehingga hari ini.
Padahal jika ‘Ali membuat keputusan untuk tidak berkompromi,
yakni dengan tetap menuntut haknya menjadi khalifah yang pertama
tanpa berlengah, nescaya perpecahan umat Islam tidak akan
berlaku.
Melainkan,
‘Ali sendiri mengetahui bahawa Hadis al-Ghadir tidak
bermaksud memberi dirinya hak menjadi khalifah. Atas pengetahuan
inilah ‘Ali tidak pernah membuat keputusan untuk berkompromi
kerana pada asalnya memang tidak ada apa-apa untuk
dikompromikan.
Petunjuk
kedua: ‘Ali menggunakan Hadis al-Ghadir hanya
setelah dirinya dilantik menjadi khalifah keempat.
‘Ali bin Abi
Thalib radhiallahu 'anh tidak menggunakan Hadis
al-Ghadir untuk menuntut haknya menjadi khalifah. Sebaliknya
‘Ali menggunakan Hadis al-Ghadir untuk menuntut orang
ramai membantunya dalam tugas-tugas kekhalifahan. Ini berlaku
setelah beliau diangkat menjadi khalifah umat Islam yang keempat
selepas ‘Utsman radhiallahu 'anh dibunuh. Sa‘id bin Wahab
dan Zaid bin Yutsay’ (زيد
بن يثيع)
menerangkan:
‘Ali
pernah meminta persaksian orang ramai di sebuah tanah lapang,
sesiapa yang pernah mendengar sabda Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam pada hari Ghadir Khum, hendaklah dia berdiri.
Maka berdirilah di belakang Sa‘id (bin Wahab) enam orang dan di
belakang Zaid (bin Yutsay’) enam orang, mereka bersaksi bahawa
mereka telah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda kepada ‘Ali radhiallahu 'anh pada hari Ghadir Khum:
“Bukankah Allah lebih utama terhadap kaum mukminin?” Orang ramai
(yang hadir di Ghadir Khum ketika itu menjawab): “Ya!”.
Rasulullah melanjutkan: “Ya Allah! Barangsiapa yang aku adalah
mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya. Ya Allah! Cintailah sesiapa
yang memperwalikannya dan musuhilah sesiapa yang memusuhinya.”
Hadis ini
dikeluarkan oleh Ahmad bin Hanbal. Dalam beberapa riwayat yang
lain, disebut bahawa yang berdiri adalah tiga puluh orang, dua
belas daripadanya adalah mereka yang pernah menyertai Perang
Badar. Hadis ini dinilai sahih oleh Syu‘aib al-Arna’uth dalam
semakannya ke atas Musnad Ahmad – hadis no: 950
(Musnad sepuluh orang yang diberi berita gembira dengan syurga,
Musnad ‘Ali bin Abi Thalib).[2]
Kenapakah
‘Ali meminta persaksian orang ramai tentang Hadis al-Ghadir?
Fakta-fakta sejarah menerangkan bahawa orang-orang yang
membai‘ah ‘Ali terdiri daripada dua kumpulan:[3]
1.
Pertama
adalah para sahabat radhiallahu 'anh dan mereka bersikap
jujur dalam memberi bai‘ah kepada ‘Ali dan membantu tugas-tugas
kekhalifahannya.
2.
Kedua adalah
orang-orang yang terlibat dalam peristiwa pembunuhan ‘Utsman
radhiallahu 'anh dan mereka berpura-pura memberi bai‘ah
kepada ‘Ali dalam rangka menyamar dan mengelakkan diri daripada
dijatuhkan hukuman. Ciri-ciri utama untuk mengenali orang-orang
dalam kumpulan kedua ini adalah mereka enggan membantu ‘Ali
dalam tugas-tugas kekhalifahannya.[4]
Justeru ‘Ali
berkhutbah kepada orang ramai dan meminta persaksian mereka
tentang Hadis al-Ghadir. Melalui persaksian ini,
orang-orang yang hadir pada hari Ghadir Khum, yakni para sahabat
daripada kumpulan pertama, dapat memberitahu kepada orang-orang
yang tidak hadir pada hari Ghadir Khum, yakni orang-orang yang
menyamar daripada kumpulan kedua. Apabila para sahabat daripada
kumpulan pertama memberitahu mereka daripada kumpulan kedua
tentang peristiwa Ghadir Khum dan Hadis al-Ghadir: “Ya
Allah! Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah
mawlanya. Ya Allah! Cintailah sesiapa yang memperwalikannya dan
musuhilah sesiapa yang memusuhinya”, sebahagian orang
daripada kumpulan kedua sedar akan kesilapan mereka dan kembali
bertaubat dengan membantu ‘Ali dalam tugas-tugas kekhalifahnnya.
Sebahagian lagi enggan bertaubat kerana sejak awal tujuan mereka
memasuki Islam ialah untuk merosakkannya dari jalan dalam.
Fakta yang
penting di sini adalah, tindakan ‘Ali meminta persaksian orang
ramai untuk membantunya dalam tugas-tugas kekhalifahan melalui
Hadis al-Ghadir menunjukkan beliau memahami hadis
tersebut dalam konteks penolong dan pelindung, bukan dalam
konteks kekhalifahan. Seandainya ‘Ali memahami Hadis al-Ghadir
dalam konteks kekhalifahan, nescaya beliau meminta persaksian
orang ramai sebaik sahaja selepas kewafatan Rasulullah, tidak
selepas dirinya dilantik menjadi khalifah keempat.
Demikianlah
kajian kita terhadap maksud Hadis al-Ghadir dari sisi
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, para sahabat
radhiallahu 'anhum dan ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh.
Jelas bahawa mereka memahami Hadis al-Ghadir sebagai
menerangkan keutamaan ‘Ali bin Abi Thalib
radhiallahu 'anh
sebagai penolong dan pelindung umat Islam. Hadis al-Ghadir
tidak bermaksud melantik ‘Ali sebagai khalifah umat Islam
sebagaimana yang didakwa oleh Syi‘ah.
[1]
Dakwaan bahawa ayat 67 surah al-Maidah turun
atas alasan Rasulullah bimbang untuk melantik ‘Ali
adalah tidak benar. Lihat jawapan penulis dalam buku
Siri Kedua, ms. 117 dan seterusnya (Ayat al-Tabligh)
[2]
Bagi Musnad Ahmad edisi enam jilid,
rujuk jld. 1, ms. 118.
[3]
Lebih lanjut rujuk kitab al-‘Awasim min al-Qasim
oleh Ibn al-‘Arabi.
[4]
Untuk membuktikan hal ini, ‘Ali Ahmad al-Salus
dalam bukunya Ma‘a al-Itsna ‘Asyariyyah fi al-Ushul
wa al-Furu’, jld. 1, ms. 136 telah menukil sebuah
khutbah dari kitab Nahj al-Balaghah, ms. 53-54,
yang mengisahkan tentera Sufyan bin ‘Auf menyerang
al-Anbar (gudang simpanan barang jualan). Ketika
berlaku serangan, orang-orang Syi‘ah melarikan
diri meninggalkan ‘Ali tanpa membantunya menahan
serangan tentera Sufyan bin ‘Auf. ‘Ali kemudian
berkhutbah:
Suatu perbuatan yang tercela dan sangat menyedihkan
ketika kalian menjadi sasaran tembak, kalian diserang
namun kalian tidak menyerang, kalian diperangi namun
kalian tidak melawan. Ada yang berbuat maksiat kepada
Allah dan kalian membiarkannya.
Apabila aku perintahkan kalian untuk menyerang mereka
pada musim panas, kalian berkata: “Suasana kini sangat
panas, tunggulah sehingga panasnya hilang.” Dan apabila
aku perintahkan kalian untuk menyerang mereka pada musim
dingin, kalian berkata: “Suasana sangat dingin,
tunggulah sehingga dinginnya hilang.” Ini semua hanya
sebagai alasan supaya kalian terhindar dari panas dan
dingin. Kalau kalian takut kepada panas dan dingin,
tentu demi Allah kalian akan lebih takut dari pedang (yakni
untuk berperang)!
Wahai kaum yang mirip lelaki tetapi tidak jantan,
berfikiran seperti anak kecil dan perempuan, aku akan
mencintai kalian seandainya aku belum pernah melihat dan
mengenal kalian. Demi Allah! Perkenalan ini menjadi
penyesalan dan menambah kekecewaan, semoga Allah
melaknat kalian! Telah kalian isi hatiku dengan nanah
dan kalian bakar dadaku dengan kemarahan sehingga
membuat aku harus menelan dukacita yang berpanjangan.
Kalian hancurkan pendapatku dengan kedurhakaan tanpa
mahu menolongku sama sekali sampai-sampai kaum Quraisy
berkata: “Sesungguhnya anak Abu Thalib adalah seorang
pemberani tetapi dia tidak mengenal strategi peperangan
(disebabkan mereka yang enggan membantunya).”
No comments:
Post a Comment