Saya petik daripada terjemahan Pelajar-Pelajar Melayu Di Mesir.
Bahagian 1
TERJEMAHAN KITAB
(AL-KHOMEINIAH/KHOMEINISMA)
karangan oleh : Saied Hawwa
PENDAHULUAN
KITAB
Sesungguhnya
cinta kepada Ahli Keluarga Nabi s.a.w. merupakan kefardhuan kepada tiap-tiap
muslim lelaki dan perempuan. Akan tetapi telah tersebarnya pengaruh dan dakyah-dakyah
pelik sepanjang sejarah dengan pelbagai pegangan aqidah yang fasid dan
pendirian-pendirian yang buruk lagi jahat menyebabkan kecintaan kepada Ahli Bait Nabi s.a.w. disalah ertikan.
Sejak munculnya
Ayatullah al-Khomeini,[1]
ramai yang beranggapan bahawa dia pemimpin yang berkarisma dan akan membawa proses
penjernihan serta membebaskan ajaran-ajaran Syiah daripada aqidah-aqidah yang palsu
dan tipu.
Namun dia
terus menggubal kerajaannya dengan menyebarkan fahaman Syiah acuannya (Khomenisma) secara meluas
dengan pelbagai penyelewengan dan pengubahsuaian yang pelik-pelik dan ganjil. Akibatnya konsep taqrib (pendekatan) antara Syiah dan Sunni semakin tidak menemui jalan penyelesaian.
Maka seharusnya
bagi setiap penuntut ilmu membongkarkan kebenaran dan menjelaskan keadaan
sebenar tentang kelampauan dan kebiadaban mereka terhadap Islam, Rasul dan
umatnya. Ianya supaya kita tidak tertipu dan dijauhi daripada penyelewengan
tersebut yang akan membawa kepada gugurnya keimanan kita.
Al-Khomeini
telah mencampur adukkan dalam manhaj gerakan dakwahnya dengan dakyah kebatinan,
bermuka-muka dengan konsep taqiyyah dan mendapatkan pertolongan daripada
Zoroastrianism
(pemuja-pemuja api) untuk menjayakan rancangan dan tujuannya.
Tiga
tujuan utamanya :
1. Merosakkan Akidah umat Islam
2. Menghapuskan petanda-petanda Islam dan memutar belitkan petunjuk-petunjuk
1. Merosakkan Akidah umat Islam
2. Menghapuskan petanda-petanda Islam dan memutar belitkan petunjuk-petunjuk
yang mulia
3. Memenuhi keinginannya untuk menguasai dan memerintah
3. Memenuhi keinginannya untuk menguasai dan memerintah
Kitab
kecil ini mengandungi Dua Bab, Bab Pertama menceritakan tentang aqidah dan
pegangan-pegangan pelik oleh al-Khomeini, manakala Bab Dua pula menjelaskan
Pendirian-pendirian pelik oleh dia. Penutup kitab menerangkan kepada pemuda
pemudi dikalangan umat islam supaya berpegang dengan Aqidah Ahli Sunnah wal
Jamaah kerana kebenaran yang ada padanya dan keadilan yang sejagat.
BAB PERTAMA :
Antara Pegangan-pegangan Syiah Yang Diseleweng Oleh Ayatullah Khomeini
Semenjak
tersebarnya pengaruh Syiah yang mempunyai pelbagai tafsiran dan pandangan agama
yang pelik-pelik menyebabkan banyak kerosakan berlaku, lebih-lebih lagi dalam
aspek aqidah. Adapun pengaruh tersebut kadang-kadang akan membawa kepada kekufuran.
Setelah itu
timbullah pelbagai firqah (puak/kumpulan) dalam Syiah seperti Ismailiah,
Nusairiah, Alawiyyah, Druze dan lain-lain yang merupakan puak-puak Batiniah yang
bersepakat dalam mengkafirkan kelompok Ahli Sunnah wal Jamah dan Syiah Isna ‘Asyar.
Sesungguhnya
Syiah Isna ‘Asyar (yang diimani oelh al-Khomeini) banyak berselisih dalam pelbagai
masalah Usul dan Furu’ dengan puak-puak tersebut namun mereka itu dianggap
rakan karib dalam memerangi kelompok Ahli Sunnah wal Jamah.
Antara Aqidah dan pegangan pelik yang diimani oleh Khomeini secara ringkas :
1. Melampau
dalam berpegang kepada 12 Imam mereka (konsep Imamah)
Sebagaimana
maklum bahawa pengikut agama Kristian (setelah agama mereka diubah) menjadikan
Nabi Isa a.s. sebagai Tuhan, begitulah juga al-Khomeini dan pengikutnya, mendakwa
Imam-imam mereka itu maksum (daripada tersalah, lupa, lalai, tidak pernah
lakukan dosa) bahkan wajib bagi setiap pengikut Syiah menganggapnya sebagai
perkara Usul yang perlu diimani.
Sebagaimana
yang dinyatakan oleh al-Kulaini dalam kitabnya Usul al-Kafi (kitab yang
paling muktabar selepas Al-Quran disisi Syiah) mereka mengatakan bahawa
Imam-imam mereka lebih tinggi kedudukan daripada Nabi-nabi termasuk Nabi
Muhammad s.a.w.[2]
Mereka juga
berpendapat bahawa Imam-imam mereka menyamai dengan Ilmu Allah dalam mengetahui
perkara-perkara ghaib. [3]
Perkara-perkara
tersebut dinyatakan senndiri oleh Khomeini dalam kitabnya : “Adapun perkara
yang wajib berpegang dalam mazhab kita bahawa tidak ada yang boleh menyamai
kedudukan Imam-imam kita walaupun mana-mana Malaikat dan Nabi sekalipun yang
diutus.”[4]
2. Berpegang
bahawa Al-Quran telah diubahsuai
dan diputarbelitkan
Mereka
berpendapat bahawa Al-Quran telah dipinda dengan beberapa tambahan dan
pengurangan. aqidah ini muncul secara jelas ketika kurun ke-2 Hijrah.
Kemudian dihidupkan kembali pada era kerajaan Safavid oleh Mirza Hussien al-Nuri al-Thabarisi pada kurun ke-13 Hijrah melalui kitabnya "Faslu al-Khitab fi Ithbat Tahrifi Kitabi Rabbil Arbab". Dalamnya memuatkan lebih daripada 2000 riwayat yang dianggap Syiah sudah diseleweng.
Imam al-Kulaini ada menyatakan dalam kitabnya : “Sesungguhnya apa yang benar pada kita sekarang adalah Mushaf daripada Fatimah sahaja”[5]
Kemudian dihidupkan kembali pada era kerajaan Safavid oleh Mirza Hussien al-Nuri al-Thabarisi pada kurun ke-13 Hijrah melalui kitabnya "Faslu al-Khitab fi Ithbat Tahrifi Kitabi Rabbil Arbab". Dalamnya memuatkan lebih daripada 2000 riwayat yang dianggap Syiah sudah diseleweng.
Imam al-Kulaini ada menyatakan dalam kitabnya : “Sesungguhnya apa yang benar pada kita sekarang adalah Mushaf daripada Fatimah sahaja”[5]
Begitu juga
Imam al-Baqir ada menyatakan : “Sesungguhnya banyak dan jelas tentang
pengurangan Al-Quran dan penukarannya”[6]
Al-Khomeini ada menyatakan dalam Kasyful Asrar : "Perkara ini amatlah mudah bagi mereka (sahabat-sahabat Nabi), bahawasanya mereka semua telah mengeluarkan sebahagian daripada riwayat dan ayat-ayat Al-Quran dan memindah masuk daripada kitab-kitab Samawi lain dengan penelewengan".
3. Pandangan
mereka terhadap hadith-hadith Nabi s.a.w.
Telah
bersepakat kesemua pengikut Syiah bahawasanya tidak boleh behujjah
(tidak boleh
dijadikan hukum dan panduan) daripada Sunnah Nabi kecuali apa yang
selari
dengan pegangan mereka. Mereka menyatakan bahawa umat Islam
keseluruhannya
telah murtad selepas kewafatan Nabi s.a.w. kecuali empat orang sahaja
(Salman al-Farisi, Miqdad bin Aswad, Abu Dzar al-Ghifari, Ammar bin
Yasser).
Banyak daripada
hadith yang sampai kepada tahap Mutawatir[7]
mereka menafikannya daripada Nabi s.a.w. Begitu juga hadith-hadith Sahih
yang tidak selari dengan pandangan mereka dikatakan palsu.
Sebagaimana
yang dikatakan oleh Syeikh Muhammad Hassan Ali Kasyif al-Ghita’ : “Adapun
periwayatan Hadis Nabi s.a.w. yang sanadnya melalui Abu Hurairah, Samurah bin Jundub, Marwan bin
al-Hakam, Imran bin Hattan, Amru bin al-As, disisi Syiah Imamiah
tidak mengiktiraf kedudukan mereka”.[8]
Al-Khomeini
dalam kitabnya ada menyebut : “Bahawasanya Abu Bakar al-Siddiq telah mereka-reka
hadith palsu, begitu juga Samurah bin Jundub”[9]
Sebagai
ganti kepada sunnah yang didustakan, mereka beriman pula dengan
pendapat-pendapat khurafat yang dinisbahkan kepada para Imam-imam mereka sebagaimana
yang terdapat dalam Usul Min Al-Kafi oleh Al-Kulaini. Majoriti
riwayat di dalam ‘kitab suci’ Syiah ini adalah riwayat marfu’ yang
dinisbahkan kepada para imam oleh perawi yang ada di antaranya hidup
beberapa kurun selepas imam berkenaan!
Al-Khomeini mengangkat
riwayat-riwayat khurafat ini ke martabat Al-Quran dengan kata-katanya : "Sesungguhnya pengajaran para imam adalah seperti pengajaran Al-Quran
yang wajib dilaksana dan dipatuhi".
3. Pandangan
mereka terhadap para sahabat Nabi s.a.w.
Mereka secara
terangan mencerca para sahabat Nabi s.a.w. Mereka telah mengatakan sesat dan
terang-terangan melafazkan laknat kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, Talhah,
Zubair, Abu Ubaidah, Abdurrahman bin ‘Auf, Sayyidah ‘Aisyah dan lain-lain.
Bahkan sesetengah mereka ada yang mengkafirkan sahabat.
Al-Khomeini ada menyebut : “Adapun kita
tidak bersama dengan kedua-duanya (Abu Bakar dan Umar) terhadap apa yang mereka
berdua telah bersalahan dengan Al-Quran dan bermain-main dengan hukum-hukum
Allah, apa yang yang dihalal dan diharamkan dalam Al-Quran adalah daripada
pandangan mereka berdua, mereka berdua telah menindas Fatimah dan bermusuh dengan
anak cucunya, bahkan apa yang kita dapati daripada mereka berdua itu adalah
jahil dengan hukum Allah dan agama”[10]
Mereka
tetap berpegang bahawa Nabi s.a.w. telah melantik Ali bin Abi Thalib sebagai
khalifah selepas kewafatan baginda dengan berpegang kepada hadith Nabi s.a.w. Namun
para sahabat telah mengingkari dan mengkhianati Ali arahan Nabi lalu memilih Abu Bakar sebagai
pengganti.
4.
Merendah-rendahkan kedudukan Nabi sebagai Rasul.
Pada
pandangan mereka, wajib bagi Nabi s.a.w. mempunyai sifat taqiyyah (berolok-olok
demi melepaskan diri sebagaimana sifat munafik dengan perbuatan atau lisan)
kerana takut apabila menerima ancaman dan ugutan dalam melakukan dakwah. Bahkan
harus bagi Nabi nyatakan kekufuran demi menjaga nyawa baginda.
Mereka menyamakan
kedudukan Nabi s.a.w. dengan Ali bin Abi Thalib. Bahawa Nabi s.a.w.
bersama-sama dengan Ali ketika peristiwa Isra’ Mi’raj dan masing-masing
menerima wahyu. Cume bezanya adalah Nabi s.a.w. secara musyahadah
(bersaksi dengan mata kepala akan Dzat Allah yang Maha Agung) adapun Ali mendengar
Kalamullah al-Qadim sahaja.[11]
5. Mengingkari
dan menyalahi daripada Ijma’
Antaranya
adalah mereka mengharuskan Nikah Mut’ah[12]
yang menyalahi dengan Ijma’ (Imam Malik, Hanbali, Syafie, Hanafi dan semua
Imam-imam Muslim kecuali Syiah).
Sedangkan
Ibn ‘Abbas pernah menyatakan dalam khutbahnya yang diriwayatkan oleh Sa’ied bin
Jabir bahawa : “Sesungguhnya Nikah Mut’ah itu seumpama bangkai, darah dan
daging babi (yang haram dimakan)”.
Ianya umpama memperdagangkan wanita-wanita dengan beberapa perjanjian berbentuk
kontrak dan sedikit bayaran demi memuaskan nafsu. Boleh dijual beli tanpa harga
diri sedangkan Islam mengambil berat tentang keturunan dan maruah.[13]
7.
Pendirian Syiah terhadap Ahli Sunnah wal Jamaah
”Syiah
Isna 'Asyar berpendapat, sesiapa sahaja yang tidak beriman kepada 12 imam mereka maka
diharamkan baginya Syurga dan wajib masuk Neraka. Bagi mereka, Al-Quran dan
Sunnah telah diubahsuai maka harus untuk menyalahi dan menyanggahinya.
Al-Khomeini
dalam kitabnya : “Bahawa boleh jadi nas-nas daripada Ahli Sunnah wal Jamah
terbahagi kepada dua : Selari dengan Al-Quran dan Sunnah, bersalahan kesemuanya”.[14]
Sebab itulah
mereka tidak berpegang dengan Sunnah Nabi dan fatwa Imam-imam Mujtahid seperti
Imam Malik, Hanbali, Syafie dan Hanafi bahkan mereka menyarankan untuk
mengingkarinya. Apabila bergaul
dengan pengikut Ahli sunnah wal Jamaah mereka anggap samalah bergaul dengan
Yahudi dan Kristian yang wajib untuk diperbalahinya.
8.
Melampau mereka terhadap memuja Fatimah al-Zahra’
Dalam
kitab-kitab Syiah menyebutkan bahawa Fatimah al-Zahra’ juga menerima wahyu
daripada Allah taala seusai ayahnya (Rasulullah s.a.w.) menerima wahyu.
Al-Khomeini menambah dalam kenyataannya bahawa Fatimah al-Zahra’ diangkat
kedudukannya sehingga sebaris bersama Nabi-nabi a.s.
Kenyataannya
ketika menghuraikan Usul al-Kafi : “Setelah wafat Rasulullah 75 hari,
telah datang Jibril menemui Fatimah dengan mengucapkan takziah dan memberitahu
perkara-perkara yang akan berlaku nanti (sebagaimana wahyu yang diterima oleh
Rasulullah)”.
Al-Khomeini mendakawa bahawa keberjayaannya dalam Revolusi Iran adalah sebahagian daripada apa yang diberitakan Jibril kepada Fatimah.
Al-Khomeini mendakawa bahawa keberjayaannya dalam Revolusi Iran adalah sebahagian daripada apa yang diberitakan Jibril kepada Fatimah.
Dia berkata
lagi : “Turunnya Jibril kepada kepada seseorang bukanlah perkara yang remeh
temeh melainkan terhadap mereka yang benar-benar agung, ini boleh dinisbahkan
tingkatan yang pertama (paling agung) sebagaimana turunnya Jibril kepada Isa,
Musa, Ibrahim dan seumpama mereka para Nabi dan Rasul”.[15]
Bersambung pada
Bab Kedua (Pendirian-pendirian Pelik Khomeini)….
Wallahu a'lam.
Diterjemahkan oleh :
Muhammad Zuhairi bin Zainal Abidin
Felo MANHAL PMRAM
Felo MANHAL PMRAM
[1] Ayatullah Khomeini lahir di Khomein pada 24 oktober
1902. Khomein, merupakan dusun yang berada di Iran tengah. Keluarga Khomeini
adalah keluarga Sayyid Musawi.
[2] Kitab
Hayatil Qulub oleh Imam Muhammad al-Baqir al-Majlisi
: juzu’ 3 m/s 10
[3] Kitab
Usul al-Kafi oleh Imam Muhammad bin Yaakub
al-Kulaini : m/s 287
[4] Kitab
al-Hukumah Islamiyyah oleh Ayatullah Khomeini : m/s 52
[5] Usul al-Kafi : m/s 239
[6] Kitab
Mir’aatul Qulub oleh Muhammad al-Baqir al-Majlisi :
m/s 253
[7] Mutawatir
ialah Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh ramai sahabat yang tidak mungkin
bersepakat para sahabat untuk menipu dan memalsukannya.
[8] Kitab Aslu al-Syiah wa Usuliha
oleh Syeikh Muhammad Husain Ali Kasyif al-Ghita’ :
m/s 79
Beliau juga daripada Syiah Isna ‘Asyar namun beliau banyak menyingkapkan pelbagai kerosakan dan penyelewengan yang dilakukan oleh Syiah Isna ‘Asyar.
Beliau juga daripada Syiah Isna ‘Asyar namun beliau banyak menyingkapkan pelbagai kerosakan dan penyelewengan yang dilakukan oleh Syiah Isna ‘Asyar.
[9] Kitab Kasyful Asrar karangan
Ayatullah al-Khomeini : m/s 112
[10] Kasyful Asrar : m/s 107-108
[11] Kitab al-Syiah baina al-I’tidal
wal Ghuluw oleh Dr. Anuar Hamid Isa : m/s 90
[12] Nikah Mut’ah adalah nikah untuk melepaskan
keinginan nafsu dan bersedap-sedap. Hukum ini telah dinasakh dan Ijma’
mengharamkan pada zaman sekarang. Jika dilakukan juga ianya menjadi zina.
[13] Al-Syiah baina al-I’tidal wal Ghuluw
: m/s 163
[14] Kitab al-Ta’adil wa al-Tarjih
oleh Ayatullah al-Khomeini : m/s 82
[15] Pada
hari Ahad bersamaan 2/3/1986
ketika sambutan kelahiran Sayyidah Fatimah al-Zahra
No comments:
Post a Comment