5.7.12

Menjayakan Bisnes Sebagai Satu Jihad

Ali Hashim tiada tandingan
Wartawan Sinar Harian
2 Julai 2012
Ali Hashim tiada tandingan
Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub (kanan) beri penerangan percetakan majalan kepada Ali Hashim.
 
Berteraskan slogan kata ‘Menjayakan Bisnes Sebagai Satu Jihad’, nama Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM), Tan Sri Muhammad Ali Hashim tidak asing dalam kalangan korporat dan menjadi kebanggaan umat Islam di Malaysia.

Kepimpinannya semakin terserlah menerusi pendekatan Islam dengan memperkenalkan produk berdaya saing seperti Wakaf Korporat, Klinik An Nur dan sebagainya.

Mengambil keputusan melepaskan jawatan sebagai Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCorp) hampir dua tahun lalu tidak menghalang hasratnya menggalakkan usahawan menjalankan perniagaan mengikut sunah dan al-Quran.

Berpengalaman dalam bidang perniagaan korporat hampir 30 tahun mendorongnya memperkenalkan ‘Wakaf Korporat’ dalam memastikan pembaharuan nilai perniagaan dapat dilaksanakan.

Muhammad Ali diibaratkan ‘Jurutera Perniagaan’ menerusi misi dan kepemimpinannya menjadikan restoran makanan segera KFC dengan jaminan halal berkembang sehingga Singapura, Brunei, Kemboja dan Mumbai.

Kini ideologi seperti ‘Jihad Bisnes’ adalah perjuangannya dan fokus utama menjadikan negara sebagai destinasi unggul pengembangan perniagaan tersebut. Menerusi kunjungannya ke Kumpulan Media Karangkraf baru-baru ini, beliau berkongsi pengalaman dalam bidang itu bersama warga kerja menerusi sesi dialog yang diadakan.

Pada hemat Tan Sri, sejauh mana Islam diiktiraf dalam perniagaan sejak pendekatan perniagaan Islam diperkenalkan?
MUHAMMAD ALI: Selaku Ketua Eksekutif JCorp, sehingga kini saya telah meninggalkan aset bernilai RM18 bilion, anggota kerja 65,000 dan 280 syarikat. Pada saya, apa yang paling penting adalah nilai Islam dari segi budaya, amalan berurusan, hubungan antara anggota. Salah satunya, istilah ‘kakitangan’ diharamkan kerana kita perlu mengubah minda kebanyakan orang termasuk pemimpin.

Apabila kita panggil orang bawahan dengan gelaran ‘kakitangan’ maknanya ia tidak islamik dan merendahkan darjat orang. Lebih baik sekiranya kita menggunakan istilah anggota atau warga kerja. Selain itu, saya berpendapat pelancaran dasar penswastaan dengan tegas sebelum ini hanya merugikan orang Melayu dan tidak menepati nilai sebenar.

Apabila kebanyakan syarikat diswastakan, masalah besar yang berlaku adalah kebocoran. Individu tersebut tidak dapat bertahan khususnya dalam bersaing dengan bukan Islam di negara ini.

Sehubungan itu, apabila memiliki KFC, ia adalah amanah dan menjadi milik semua orang kerana tiada orang mengajar kita bahawa amanah itu boleh masuk ke poket sendiri.

Perjuangan DPIM tidak bersetuju dengan penswastaan maka alternatif lain ditawarkan adalah wakaf yang boleh menjadi hak milik komuniti dan kita boleh bekerja seperti orang biasa kerana pangkalnya bermula dengan orang ramai.

Maka, cara untuk menjayakan Islam selain daripada nilai budaya dalam, tetapi pangkalnya pemilikan dan ia menjadi salah satu sebab mengapa saya memilih memulakan perusahaan Wakaf Korporat di Johor. Sejak penubuhannya, kita telah mewakafkan sembilan peratus saham KPJ, empat peratus saham Kulim Malaysia Berhad ke Wakaf An Nur Corporation Berhad bermula dengan RM200 juta sejak 2006, tetapi sehingga hujung tahun lalu ia merekodkan RM583.5 bilion.

DPIM perjuangkan dan menggalakkan penubuhan lebih banyak wakaf korporat, walaupun tiada saham, tetapi saya yakin mereka boleh bekerja keras dengan memasukkan nilai semangat serta sentimen jihad kepada perniagaan kerana ramai yang sanggup berkorban. Insya-Allah. Tetapi apa yang dibimbangkan adalah formula tersebut dirombak walaupun ia telah diterapkan lebih 30 tahun.

Bagaimana dengan produk? Sebagai contoh KFC, sejauh mana kita boleh tahu bahawa ia halal?
MUHAMMAD ALI: Orang Islam kalau kita suruh dia buat sesuatu bertentangan pasti tidak sampai ke mana. Sekiranya kita ingin berjaya perlu mempunyai minat dan sanggup berkorban.

Dalam kes itu, apabila kita jihad bisnes tidak boleh jahat. Mungkin apa yang kita buat dulu juga bergelumang dengan riba, tetapi kini kita berpeluang ubah kepada islamik dengan pelbagai penawaran diberikan.

Begitu juga dengan produk. Sewaktu kita mengambil alih KFC pada 2006, pada masa itu hanya mempunyai 400 restoran tetapi hari ini kita mempunyai 900,000 malah telah membuka cawangan di Kemboja dan Mumbai.

Pembukaan dan pelaksanaan KFC secara halal di Kemboja dan Mumbai adalah kerana keyakinan Amerika berdasarkan pelaku terbaik di Asia.

Malah, KFC telah memenangi Tiger Award pada 2007 dan 2008 menerusi jualan paling tinggi meningkat. Pencapaian yang mampu dicapai dalam tempoh dua tahun itu didorong nilai ‘Jihad Bisnes’ dalam memastikan makanan disajikan adalah halal.

KFC adalah restoran makanan segera pertama di Malaysia yang memperkenalkan audit halal dan tidak hanya tertumpu pada syariah sahaja. Audit halal diperkenalkan itu melibatkan pelbagai faktor termasuk indeks prestasi pekerja (KPI) semua anggota serta mematuhi prosedur halal tanpa mengira agama.

Adakah DPIM menjalin kolaborasi bersama negara Islam lain bagi melaksanakan ‘Jihad Bisnes’ di negara mereka?
MUHAMMAD ALI: ‘Jihad Bisnes’ yang utamanya adalah satu prinsip menjalankan perniagaan berlandaskan Islam dan universal. DPIM lebih mengutamakan Malaysia tetapi ‘Jihad Bisnes’ tersebut telah dibawa ke beberapa negara menerusi seminar antarabangsa yang dihadiri termasuk Brunei, Singapura, Dubai, Kuwait, Turki dan Oxford.

Sambutan sangat menggalakkan khususnya di negara yang mempunyai komuniti Islam dalam kuantiti minoriti seperti di Kanada, Afrika Selatan, Australia, Amerika dan Eropah. Mereka lebih menginginkanwakaf kerana tiada kerajaan. Walaupun keutamaan adalah di Malaysia, tetapi penyebaran semakin meluas.

Dalam negara kita pun masih belum terlaksana secara menyeluruh, tetapi DPIM tetap mempunyai perancangan menembusi negara lain sekiranya ia dilaksanakan dengan baik di Malaysia.

Baru-baru ini, Oxford telah menyatakan bahawa Malaysia adalah negara contoh bagi perkhidmatan perbankan islamik, kewangan malah kita telah mendahului dalam bidang wakaf serta diperakui malah boleh diterima pakai di negara Islam lain.

Selain itu, DPIM turut melaksanakan program ‘Rakan Jihad Bisnes’ (RKB) iaitu perniagaan berbentuk rangkaian dan setiap ahli dapat menawarkan transaksi perniagaan kepada rakan lain dalam kumpulan yang sama. Sejak dianjurkan selama lebih 80 minggu, kini RKB mempunyai ahli di setiap negeri dan terbahagi dalam beberapa kumpulan.

Selain JCorp, syarikat mana yang boleh menerapkan perjuangan sama seperti diamalkan Tan Sri?
MUHAMMAD ALI: Saya melihat syarikat swasta lebih mudah mengamalkannya dan keutamaan adalah kepada mereka. Itu adalah salah satu faktor mengapa saya konsep ‘Jihad Bisnes’ dalam kalangan korporat dibawa ke KFC.

Apa pendapat Tan Sri mengenai perancangan Felda untuk disenaraikan dalam Bursa Malaysia?
MUHAMMAD ALI: Sekiranya mengikut rekod prestasi saya, penyenaraian tersebut dilihat adalah strategi perniagaan yang baik dan penswastaan syarikat korporat juga boleh dipertimbangkan.

Sekiranya modal kita tidak cukup kita boleh senaraikannya, begitu juga yang saya lakukan dalam KPJ bagi mengurangkan beban dan tidak meminjam sumber kewangan yang banyak daripada bank, tetapi dengan syarat syarikat tidak cukup duit.

Saya tidak mahir dengan susur galur Felda, tetapi rancangan untuk menyenaraikan Felda ke Bursa Malaysia mungkin wajar. Apabila kita tersenarai, banyak mata yang memerhati. Sebagai contoh, JCorp yang menguruskan 280 syarikat telah menyenaraikan kebanyakan syarikat besar supaya sistemnya lebih mudah dan dapat berkongsi dengan umum.

Bagaimanapun, mereka perlu tahu niat untuk menyenaraikan Felda kerana ia juga boleh mengundang bahaya. Apa yang dibimbangkan, jual beli syarikat lebih mudah dilakukan dan ia tidak menjadi 100 peratus milik kita

No comments: