29.7.12

BIla Ada Bangsa Melayu Yang Dah Mula BERANI Hina Para sahabat Rasulullah?

Pusat tuisyen didakwa guna karikatur hina sahabat Nabi
Wartawan Sinar Harian
29 Julai 2012
Pusat tuisyen didakwa guna karikatur hina sahabat Nabi
Sulaiman
TANGKAK – Sebuah pusat tuisyen di sini mencetuskan kontroversi apabila menggunakan karikatur dalam nota ringkas subjek Sejarah tingkatan empat, yang didakwa telah menghina sahabat-sahabat Nabi Muhammad SAW dan baginda.

Nota tersebut didakwa digunakan sebagai bahan rujuan bab Kerajaan Islam di Madinah.


Menurut Kadi Daerah Ledang, Sulaiman Maidin, dalam nota berkenaan, terdapat 16 gambaran sahabat nabi yang dilukis mencerminkan perwatakan tidak baik.


Sulaiman berkata, Pejabat Agama Daerah Ledang (PADL) telah menerima nota tersebut pada 4 Julai lalu selepas seorang lelaki menyampaikannya kepada salah seorang kakitangan PADL.

“Sebenarnya, nota ini dijumpai seorang pelajar sebuah sekolah menengah di Tangkak, di tepi longkang sekolahnya.
“Kemudian pelajar itu menyerahkannya kepada guru agama sekolah terbabit, sebelum diserahkan kepada PADL,” katanya.

Menurutnya, berikutan penemuan itu, PADL membuat laporan polis di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Ledang, 26 Julai lalu dan mahu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya.

Jelas Sulaiman, beliau juga mahu pusat tuisyen terbabit ditutup dan diberikan amaran manakala tenaga pengajar yang terlibat diminta meminta maaf secara terbuka.

“Kami bimbang perbuatan individu tidak bertanggungjawab mempermainkan agama Islam ini akan menjadi bertambah serius. Ini yang kami jumpa, yang kami tidak jumpa mungkin lebih teruk.

“Tindakan menghina sahabat nabi samalah seperti menghina Rasulullah SAW. Mereka adalah pejuang Islam,” katanya kepada Sinar Harian.

Sinar Harian difahamkan, Persatuan Imam-imam Daerah Ledang akan membuat laporan polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ledang, Superintendan Harun Idris ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut.


Namun beliau enggan mengulas lanjut kerana kes itu masih dalam siasatan.ends

======================
 

No comments: