16.5.12

Apabila NAGA Galaksi Terbuka LUas dan Menjadi Hebat

Ular teman ulang kaji


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
TIDAK GENTAR...Wan Nor Amirah menjadikan ular sawa sebagai teman.
TIDAK GENTAR...Wan Nor Amirah menjadikan ular sawa sebagai teman.
PASIR MAS: “Mirah hanya suka ular sawa dan tidak pernah rasa takut, malah sayang padanya,” kata Wan Nor Amirah Wan Apendi, 12, dari Kampung Bechah Tendong, di sini.
Dia tidak gentar menjadikan ular sawa seberat lima kilogram (kg) dan dua meter panjang sebagai teman karibnya sejak kecil dan sering menemaninya setiap hari ketika meluangkan masa lapang, menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran.

Minat terhadap ular itu turut dikongsi semua adik-beradiknya iaitu abang sulungnya, Mohd Asraf, 28, Wan Mohd Arif, 26, Wan Nor Azain, 21, Wan Mohd Aziz, 15, dan adiknya, Wan Nor Alysya, 9.
Menurut Wan Nor Amirah, dia memanggil reptilia itu sebagai ‘Sayang’ dan dia lebih dikenali dengan ‘Mirah Ular’ di kalangan guru dan rakan sekolah.

“Mirah dan ayah juga akan memandikan ‘Sayang’ seminggu sekali dan memberinya ayam antara seekor hingga tiga ekor sebagai makanan setiap sebulan dua kali,” katanya.

Ular itu adalah milik bapanya, Wan Apandi Wan Daud, 51, yang juga mempunyai kepakaran menjinakkan ular selain mempunyai koleksi enam ekor ular terdiri daripada jenis sawa, tedung selar dan senduk.
Wan Apandi berkata, dia memelihara semua ular berkenaan untuk tujuan membuat persembahan bermain ular di khalayak ramai.

No comments:

Srategy Kepemimpinan 1 dari Joseon

1. Layakkan anak berusia bawah 12 tahun menjadi pemimpin utama? Mampukan dia memahami hakikat politik dunia?   2. "Kemarahan dan kese...