Saya petik dari blog Ibn Najib.
A. Definisi
Mutaah
Al Mut’ah berasal
dari kata Mata’a. Yamta’u dan Mut’ata (مَتَعَ – يَمْتَعُ - مُتْعَةَ) ertinya “membawa
suatu barang”. Mut’ah boleh juga diertikan barang yang menyenangkan, di ambil dari
kata istimtha’ iaitu bersenang-senang. Atau ia juga bererti
متعينى بنفسك , أو اتمتع بك , أو متعتك بنفسى
Kesedapan diri
sendiri, atau menikmatimu, atau benda yang dipergunakan dengan senang hati. (Abdur
Rahman Al Jaziry, Kitab al Fiqhu ‘Ala Madzahib Al Arba’ah, Darl Fikr, Beirut,
1969, ha. 90)
Dalam kamus lisan
al Arab Manzur mengatakan, mut’ah adalah bersenang-senang dengan perempuan,
tapi kamu tidak mengingininya kekal bersamamu. Al Azhari berpendapat al-muta’ (اَلْمَتَّعُ) adalah setiap apa
yang bermanfaat.(Muhammad Fuad Syakir, Zawajun Batil : Al Misyar, al Urfi, as
Sirri, al Mut’ah,)
Adapun pengertian
nikah mut’ah (menurut istilah) adalah hubungan suami isteri sementara yang
diadakan melalui akad tertentu yang disebutkan di dalamnya masa (batas perkahwinan)
dan mahar di samping pokok perkahwinan itu sendiri. Dalam hukum perkahwinan
istilah mut’ah ini lazim digunakan untuk benda dalam perkahwinan berupa nafkah
dan lain-lain serta lazim juga dipakai untuk istilah “kenikmatan hubungan
seks”. Yang terakhir ini diambil dari firman Allah :
فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ
أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً
Kemudian
mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah ia menjadi
isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna),
sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah) (Surah An-Nisa: 24)
Nikah Mut'ah di tepi jalan
Nikah mut’ah
merupakan perkahwinan yang bersifat sementara kerana adanya semacam kontrak
untuk suatu tempoh tertentu sebagai balasan bagi suatu imbalan jasa atau “Ajr”
dan jika berlalu masa yang dijanjikan itu, baik sehari, seminggu atau sebulan,
maka tercerailah hubungan kahwin antara keduanya. Oleh sebab itu nikah ini juga
dinamai dengan nikah terputus, dan disebut mut’ah kerana dengan perkahwinan
tersebut laki-laki dapat menikmatinya sepuas-puasnya sampai tempoh yang telah
disebutkan dalam akad.
Senada dengan ini
hakikat nikah mut’ah digambarkan dalam praktik bangsa Arab yang dahulunya telah
melaksanakan kontrak untuk suatu perkahwinan sementara yang disebut dengan
istilah itu. Ini dapat dilihat pada:
“Bila mana
seseorang datang ke suatu desa dan dia tidak mempunyai kenalan di sana (untuk
menjaga rumahnya), dia akan mengahwini seorang wanita untuk selama waktu dia
tinggal di sana, sehingga wanita tersebut akan menjadi isterinya dan menjaga
rumah suaminya”. Hal ini terus berlaku sampai turun wahyu :
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى
أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
Dan mereka yang
menjaga kehormatannya, Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka
sesungguhnya mereka tidak tercela (Surah Al-Mukminun: 5-6)
Di sini Ibnu
Abbas dilaporkan telah mengatakan, semua cara-cara lain kecuali yang dua ini
tidak dibolehkan.(Ibnu Al Humam, Kamaluddin, Fathul Qadir, Jilid 3, hal. 151)
Dari beberapa
pengertian yang ditinjau dari aspek bahasa dan istilah tersebut, nikah (kahwin)
mut’ah merupakan suatu jenis perkahwinan yang di dalam akadnya disyaratkan
menyebut batas waktu sesuai kesepakatan mereka yang berijab kabul. Perceraian
secara automatik terjadi dan berlaku manakala masa yang dijanjikan dalam akad
tersebut telah habis.
Yang demikian
menunjukkan bahawa nikah mut’ah ini memang ditandai dengan keharusan melafazkan
batas atau lamanya waktu yang mengikat mereka dalam akad pernikahan. Fukaha
Malik, Syafi’i, dan Hanbali sepakat menyatakan bahawa nikah ini tidak ada
bedanya dengan “Nikah Muqqat”. Masyhur di kalangan fuqaha Hanafi bahawa nikah
mut’ah ini mensyaratkan lafaz tersebut.
B. Hukum dan
Pendapat Fuqaha Tentang Nikah Mut'ah
Para fuqaha seperti
tokoh terkemuka imam madzhab sepakat bahawa nikah mut’ah itu batil dan haram
hukumnya, kerana Rasulullah s.a.w. telah melarangnya meski (pernah)
membolehkannya dengan sebab situasi dan kondisi tertentu pada saat itu. Ketika
Rasul membolehkannya itu pun, nikah semacam ini diikat oleh sejumlah syarat sebagai
mana di dalam Kitab Zawajun Batil karya Muhammad Fuad Syakir bab Al Misyar, al
Urfi, as Sirri, al Mut’ah seperti :
a. Dibolehkan
bagi musafir yang benar-benar memerlukan.
b. Harus dengan
kehadiran wali perempuan dan dua orang saksi.
c. Mahar harus
dengan kesepakatan bersama.
d. Ketika masanya
habis, perempuan tersebut harus menunggu idah hingga ada kejelasan apakah dia
hamil atau tidak.
e. Nasab anak
ditetapkan pada suami.
Secara sejarahnya
dibolehkannya nikah mut’ah oleh Rasul ini kerana umat Islam waktu itu berada
dalam masa transisi, iaitu peralihan dari masa Jahiliah menuju Islam.
Sebagaimana diketahui bersama praktik perzinaan di masa jahiliah begitu
membudaya, sementara Islam datang dari Rasul menyeru ummat Islam untuk
berperang, maka (keadaan) jauhnya dari isteri-isteri mereka tentu saja
merupakan suatu penderitaan tersendiri.
Kebolehan ini
berlangsung hingga datangnya ayat atau hadis Nabi sebagai nasakh (النسخ) atas praktik
tersebut dan larangan ini kemudian berlaku bertepatan dengan waktu-waktu
seperti pada saat perang Khaibar, penaklukan kota Mekkah, perang tabuk dan haji
wada’ sampai hari Kiamat. Nasakh bermaksud menukar satu hukum dengan hukum yang
lain atau menghapuskannya dengan tiada ganti apabila kita dapati dua dalil
berlawanan, maka diambil yang paling lewat diturunkan bagi ayat al-Quran dan
yang paling sahih bagi al-hadis.
Imam Malik
sebagaimana tersebut dalam kitabnya :
حَدَّثَنِي يَحْيَى عَنْ مَالِك عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ وَالْحَسَنِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ مُتْعَةِ
النِّسَاءِ يَوْمَ خَيْبَرَ وَعَنْ أَكْلِ لُحُومِ الْحُمُرِ الْإِنْسِيَّةِ
Telah
menceritakan kepadaku Yahya dari Malik dari Ibnu Syihab dari Abdullah dan Hasan
keduanya adalah anak Muhammad bin Ali bin Abu Thalib, dari Bapanya dari Ali bin
Abu Thalib berkata, "Pada perang Khaibar Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam melarang nikah mut'ah makan daging keldai jinak. (Hadis riwayat
Bukhari, Muslim , Imam Tirmidzi dan sekalian jumhur Imam Hadis meriwayatkannya)
Di dalam hadis
riwayat Tirmidzi, Imam Tirmidzi mengulas:
وَفِي الْبَاب عَنْ سَبْرَةَ الْجُهَنِيِّ وَأَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ عَلِيٍّ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَغَيْرِهِمْ وَإِنَّمَا رُوِيَ عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ شَيْءٌ مِنْ الرُّخْصَةِ فِي الْمُتْعَةِ ثُمَّ رَجَعَ عَنْ قَوْلِهِ
حَيْثُ أُخْبِرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَمْرُ
أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ عَلَى تَحْرِيمِ الْمُتْعَةِ وَهُوَ قَوْلُ
الثَّوْرِيِّ وَابْنِ الْمُبَارَكِ وَالشَّافِعِيِّ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَقَ
"Hadits Ali
merupakan hadits hasan sahih. Kebanyakan ulama dari kalangan sahabat Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam dan yang lainnya mengamalkan hadits ini.
Diriwayatkan juga dari Ibnu Abbas hadits yang memberi keringanan masalah nikah
mut'ah, namun dia mencabut pendapatnya setelah diberi kabar dari Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam. Kebanyakan kalangan ulama berpendapat pengharaman
nikah mut'ah. Ini juga merupakan pendapat Ats Tsauri, Ibnu Mubarak, Syafi'i, Ahmad
dan Ishaq." (Hadis Riwayat Tirmidzi)
Hudud Bagi
Yang Bernikah Mut'ah
Nikah mut’ah
diharamkan pada saat fathu makkah tahun 8 Hijriyah. Ini adalah pengesahan Imam
Ibnul Qoyyim dalam zadul Ma’ad 3/495, Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam fathul bari
9/170, Syaikh Al- Albani dalam irwaul Ghalil 6/314.
Secara berurutan
dapat dilihat pada Imam Malik bin Anas, Darl Jiil, Beirut, hal. 481; Imam Abi
Abdillah Muhammad bin Idris Al Syafi’iy, Al Umm, Juz kelapan, Darl Fikr, hal.
276-277, Imam Syafi’i dalam kitabnya menyebutkan :
اخبرنا مالك عن ابن شهاب عن عبدالله والحسن ابنى محمد بن
علي عن ابيهما عن على رضى الله عنه أن النبى صلعم هى يوم خيبر عن نكاح المتعة وأكل
لحوم الحمر الأهلية. وإن كان حديث عبد العزيزين عمر عن الربيع بن سبرة ثابتا فهو
مبين أن النبى صلى الله
{عليه وسلم احل نكاح المتعة ثم قال { هي حرام إلى يوم
القيامة
Dikhabarkan
kepada kami dari Malik dari Ibnu Syihab dari Abdullah dan Hasan keduanya adalah
anak Muhammad bin Ali bin Abu Thalib, dari Bapanya dari Ali bin Abu Thalib
berkata, "Pada perang Khaibar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang
nikah mut'ah makan daging keldai jinak. Di dalam hadis Abdul ‘Azizain
dari Rabi’ bin Sabrah Tsabit menjelaskan sesungguhnya Nabi Shallahu alaihi
wasallam menghalalkan nikah mut’ah (semasa perang Khaibar) kemudian baginda
bersabda “ia diharamkan sehingga hari kiamat.”
Kesepakatan dari
ulama terkemuka atas haramnya model pernikahan ini, didasari oleh beberapa hal
berikut :
a. Mut’ah ini
tidak boleh dihubungkan dengan hukum-hukum yang ada dalam Al-Quran tentang
pernikahan, seperti talak, idah termasuk masalah kewarisan. Sehingga tidak sah
pernikahan dimaksudkan sebagaimana halnya jenis-jenis perkahwinan lain yang batil.
b. Terdapatnya
sejumlah hadis yang secara tegas mengharamkannya.
c. Umar dalam
khutbah yang disampaikan pada masa kekhalifahannya telah melarang nikah mut’ah
ini dan para sahabat lainnya tidak ada yang menentangnya. Imam Malik
meriwayatkan hadis:
و حَدَّثَنِي عَنْ مَالِك عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ
بْنِ الزُّبَيْرِ أَنَّ خَوْلَةَ بِنْتَ حَكِيمٍ دَخَلَتْ عَلَى عُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ فَقَالَتْ إِنَّ رَبِيعَةَ بْنَ أُمَيَّةَ اسْتَمْتَعَ بِامْرَأَةٍ
فَحَمَلَتْ مِنْهُ فَخَرَجَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَزِعًا يَجُرُّ رِدَاءَهُ
فَقَالَ هَذِهِ الْمُتْعَةُ وَلَوْ كُنْتُ تَقَدَّمْتُ فِيهَا لَرَجَمْتُ
Telah
menceritakan kepadaku dari Malik dari Ibnu Syihab dari Urwah bin Zubair bahwa
Khaulah binti Hakim menemui Umar bin Khattab dan berkata; "Rabi'ah bin Umayyah
telah menikah secara mut'ah dengan seorang wanita, lalu wanita itu hamil!
" Umar bin Khattab kemudian keluar dengan membawa selendangnya, lalu ia
berkata, 'Ini adalah Nikah mut'ah, sekiranya aku mendapatinya, maka akan aku
rajam." (Hadis Riwayat Malik
secara automatik pegangan mazhab Maliki. Turut dikeluarkan di dalam Kitab
al-Istidzkar al-Jami` li Mazhab Fuqaha al-Amsar bagi mazhab asyairah dan Kitab
Al-Umm Imam Syafii bagi mazhab syafii)
d. Pernyataan Al
Khithaby yang menyatakan bahawa pengharaman ini didasarkan atas ijmak kecuali
oleh sebahagian ulama Syi’ah. Mereka menjadikan Ali bin Abi Thalib tempat
bersandar atas segala perkara yang diperselisihkan, justeru meriwayatkan bahawa
keabsahan nikah tersebut telah mansuh. Begitu juga halnya dengan Al Baihaqy
yang telah menukilkan berita dari Ja’far bin Muhammad ketika beliau ditanya
tentang nikah mut’ah ini. Oleh beliau dinyatakan bahawa yang demikian “nikah
tersebut merupakan zina”.
e. Tujuan nikah
ini semata-mata melampiaskan syahwat, tidak ada tujuan untuk menurunkan atau
mempertahankan generasi, padahal yang demikian merupakan tujuan asasi dari
sebuah pernikahan. Atas dasar ini mut’ah tersebut persis dengan zina. Selain
itu ia membahayakan kaum dipindah-pindahkan dari satu ke lain tangan. Tidak hanya
itu saja, masa depan anak pun menjadi terancam ketika terjadi kehamilan, sebab
mereka tidak akan mendapatkan bimbingan dan perlindungan rumah tangga yang kukuh
yang akan mendidik dan mendampingi pembesaran mereka. (Fiqih Sunah Sayid Sabiq)
Larangan Mut’ah
Haram dan batilnya
pernikahan mut’ah sebagaimana pendapat jumhur ulama, selain disebabkan oleh
alasan-alasan tersebut, mereka juga mengemukakan beberapa riwayat yang
menerangkan tentang pelarangan nikah mut’ah (setelah pernah dibolehkan) ini, di
antaranya ialah:
a. Pada saat
Perang Khaibar (7 H/628 M)
حَدَّثَنِي يَحْيَى عَنْ مَالِك عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ وَالْحَسَنِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ مُتْعَةِ
النِّسَاءِ يَوْمَ خَيْبَرَ وَعَنْ أَكْلِ لُحُومِ الْحُمُرِ الْإِنْسِيَّةِ
Telah
menceritakan kepadaku Yahya dari Malik dari Ibnu Syihab dari Abdullah dan Hasan
keduanya adalah anak Muhammad bin Ali bin Abu Thalib, dari Bapanya dari Ali bin
Abu Thalib berkata, "Pada perang Khaibar Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam melarang nikah mut'ah makan daging keldai jinak. (Hadis riwayat
Bukhari, Muslim , Imam Tirmidzi dan sekalian jumhur Imam Hadis meriwayatkannya)
b. Pada tahun Al
Fath (Penaklukan Kota Mekkah tahun 8 H)
حَدَّثَنَا أَبُو كَامِلٍ فُضَيْلُ بْنُ حُسَيْنٍ الْجَحْدَرِيُّ
حَدَّثَنَا بِشْرٌ يَعْنِي ابْنَ مُفَضَّلٍ حَدَّثَنَا عُمَارَةُ بْنُ غَزِيَّةَ عَنْ
الرَّبِيعِ بْنِ سَبْرَةَ أَنَّ أَبَاهُ غَزَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتْحَ مَكَّةَ قَالَ فَأَقَمْنَا بِهَا خَمْسَ عَشْرَةَ ثَلَاثِينَ
بَيْنَ لَيْلَةٍ وَيَوْمٍ فَأَذِنَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي مُتْعَةِ النِّسَاءِ فَخَرَجْتُ أَنَا وَرَجُلٌ مِنْ قَوْمِي وَلِي عَلَيْهِ
فَضْلٌ فِي الْجَمَالِ وَهُوَ قَرِيبٌ مِنْ الدَّمَامَةِ مَعَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا
بُرْدٌ فَبُرْدِي خَلَقٌ وَأَمَّا بُرْدُ ابْنِ عَمِّي فَبُرْدٌ جَدِيدٌ غَضٌّ حَتَّى
إِذَا كُنَّا بِأَسْفَلِ مَكَّةَ أَوْ بِأَعْلَاهَا فَتَلَقَّتْنَا فَتَاةٌ مِثْلُ
الْبَكْرَةِ الْعَنَطْنَطَةِ فَقُلْنَا هَلْ لَكِ أَنْ يَسْتَمْتِعَ مِنْكِ أَحَدُنَا
قَالَتْ وَمَاذَا تَبْذُلَانِ فَنَشَرَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا بُرْدَهُ فَجَعَلَتْ تَنْظُرُ
إِلَى الرَّجُلَيْنِ وَيَرَاهَا صَاحِبِي تَنْظُرُ إِلَى عِطْفِهَا فَقَالَ إِنَّ بُرْدَ
هَذَا خَلَقٌ وَبُرْدِي جَدِيدٌ غَضٌّ فَتَقُولُ بُرْدُ هَذَا لَا بَأْسَ بِهِ ثَلَاثَ
مِرَارٍ أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ اسْتَمْتَعْتُ مِنْهَا فَلَمْ أَخْرُجْ حَتَّى حَرَّمَهَا
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ و حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ سَعِيدِ
بْنِ صَخْرٍ الدَّارِمِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ حَدَّثَنَا
عُمَارَةُ بْنُ غَزِيَّةَ حَدَّثَنِي الرَّبِيعُ بْنُ سَبْرَةَ الْجُهَنِيُّ عَنْ أَبِيهِ
قَالَ خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ الْفَتْحِ
إِلَى مَكَّةَ فَذَكَرَ بِمِثْلِ حَدِيثِ بِشْرٍ وَزَادَ قَالَتْ وَهَلْ يَصْلُحُ ذَاكَ
وَفِيهِ قَالَ إِنَّ بُرْدَ هَذَا خَلَقٌ مَحٌّ
Telah
menceritakan kepada kami Abu Kamil Fudlail bin Husain Al Jahdari telah
menceritakan kepada kami Bisyr yaitu Ibnu Mufadldlal telah menceritakan kepada
kami Umarah bin Ghaziyyah dari Ar Rabi' bin Sabrah bahwa ayahnya pernah ikut
perang Fathu Makkah bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, dia
berkata; Kami tinggal di Makkah selama lima belas hari dan malam, lantas
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberikan izin kepada kami melakukan
nikah mut'ah. Lalu saya bersama seorang dari kaumku pergi mencari seorang
wanita untuk kami nikahi secara mut'ah, saya lebih tampan dari saudaraku yang
memang dia agak jijik daripadaku. Masing-masing dari kami membawa kain baju
(untuk mas kahwin); tetapi baju telah usang, sedangkan baju sepupuku masih baru
dan halus. Sesampainya kami di bawah kota Makkah atau di atasnya, kami bertemu
seorang wanita muda yang cantik dan berleher panjang. Lantas kami bertanya
kepadanya; "Mahukah kamu menerima salah satu dari kami untuk kahwin mut'ah
denganmu?" Dia menjawab; "Apa ganti (maskahwin) yang akan kalian
berikan?" Lalu masing-masing dari kami memperlihatkan baju yang telah kami
siapkan sebelumnya, sementara itu, wanita tersebut sedang memperhatikan kami
berdua, saudara sepupuku melihat kepadanya sambil berkata; "Sesungguhnya
baju yang ini sudah usang, sedangkan bajuku masih bagus dan halus." Wanita
tersebut berkata; "Baju usang ini juga tak masalah." Dia mengatakannya
sampai tiga kali atau dua kali. Kemudian saya nikah mut'ah dengannya. Saya
tidak keluar dari (Makkah) sehingga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
mengharamkannya (untuk selamanya)." Dan telah menceritakan kepadaku Ahmad
bin Sa'id bin Shakhr Ad Darimi telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man
telah menceritakan kepada kami Wuhaib telah menceritakan kepada kami 'Umarah
bin Ghaziyyah telah menceritakan kepadaku Ar Rabi' bin Sabrah Al Juhani dari
Ayahnya dia berkata; Kami pernah keluar bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam pada hari penaklukan kota Makkah menuju Makkah, kemudian dia
menyebutkan seperti haditsnya Bisyr dengan menambahkan; Gadis itu berkata;
"Apakah hal itu bolah?" dan ada juga tambahan (kata sepupu Sabrah);
"Sesungguhnya kain burdah yang ini sudah usang." (Sahih Muslim Bi
Syarh Al Nawawi, Juz ke 9, hal. 185)
c. Pada tahun
Authas (Masa Perang Hunain dan Thaif tahun 8 H)
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا يُونُسُ
بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ حَدَّثَنَا أَبُو عُمَيْسٍ
عَنْ إِيَاسِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَخَّصَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ أَوْطَاسٍ فِي الْمُتْعَةِ ثَلَاثًا ثُمَّ نَهَى عَنْهَا
Telah
menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada
kami Yunus bin Muhammad telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid bin Ziyad
telah menceritakan kepada kami Abu Umais dari Iyas bin Salamah dari bapaknya ia
berkata; "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam membolehkan nikah mut'ah
pada tahun Authas (tahun penaklukan kota Makkah) selama tiga hari. Kemudian
beliau melarangnya." (Sahih Muslim Bi Syarh Al Nawawi, Juz ke 9,
hal. 184)
d. Pada Perang
Tabuk (9 H/630 M)
عن جابر رضى الله عنه قال : خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه
وسلم إلى غزوة تبوك حتى إذا كنا عند العقبة مما يلي الشام جاءت نسوة قد كنا تمتعنا
بهن يطفن
برحالنا ، فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكرنا ذلك له ، قال فغضب وقام
خطيبا فحمد الله وأثنى عليه ونهى عن المتعة ، فتوادعنا يومئذ فسميت ثنية
الوداع
Dari
Jabir Radiallahuanhu berkata: “Kami keluar dengan Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam ke peperangan Tabuk, semasa kami berada di Aqabah menuju ke Syam, datang kepada kami wanita lalu
kami berseronok menari dengannya di tempat kami, datang Rasulullah shallallahu
alaihi wasallam lalu mengingatkan kami, katanya, beliau menjadi berang dan
berdiri seraya berkhutbah, lalu beliau memuji Allah dan menyanjung-Nya dan menegah
kami dari mut’ah. Mulai hari itu, tempat itu dikenali Tsaniyatul Wada” (Ibnu
Hajar Al Asqalany, Fath al Bari, Jilid IX, hal. 169)
e. Pada tahun
Haji Wada’ (tahun 11 H/632 M)
حدثنا مسسدد بن مسرهد أخبرنا عبد الوارث عن إسماعيل ابن أمية
عن الزهرى قال : {كنا عند عمر بن عبد العزيز فتذاكرنا متعت النساء, فقال رجل يقال له
ربيع بن سبرة : أشهد على أبى أنه حدث أن رسول الله صلى الله عليه وسلم هى فى حجة الوداع
Dikhabarkan
kepada kami Musadad bin Masrahad, dikhabarkan kami Abul Warits dari ismail bin Umayyah
dari Az-Zuhri berkata: “Ketika kami
berada di sisi Umar bin Abdul Aziz, dia mengingatkan kami akan keseronokan
dengan wanita, berkata seorang lelaki yang dipanggil Rabi; bin Subrah: Aku bersumpah
atas nama bapaku, sesungguhnya ia pernah berlaku di dalam haji wada’. (Abi Al
Thayyib Muhammad Syamsu Al Haqq Al ‘Adziem Abady, ‘Aun Al Ma’bud Syarh Sunan
Abi Dawud, Darl Fikr, Juz keenam, hal 82).
Bersumber dari
beberapa riwayat dimaksudkan, jelas bahawa para sahabat termasuk Ali bin Abi
Thalib juga menyatakan tentang adanya larangan Nabi s.a.w terhadap nikah mut’ah
ini. Ketidakbolehan nikah mut’ah yang mereka fahami melalui riwayat Sabrah Al
Juhny di atas, tampaknya terjadi sedikit perbezaan pendapat dalam penentuan
masa berlakunya. Oleh jumhur dinyatakan bahawa kebolehannya hanya terbatas pada
waktu perang Futuhu Makkah saja, sesudah itu Nabi-pun
melarang untuk
selama-lamanya dan syariatnya sudah mansuh.
C. Bagaimana
Nikah Mut’ah
Golongan agama Syiah yang
membolehkan secara mutlak dan yang jumhur ulama yang mengharamkan sama-sama
berdalil pada keumuman nas Al-Quran ayat 24 surat An Nisa di atas, kalimat فما استمتعتم
(apa yang kami nikmati) bagi mereka yang berpendapat haramnya nikah mut’ah mentafsirkan
“pernikahan dengan keharusan membayar mahar”, sedangkan golongan yang
beranggapan halal (boleh), istimtha’ diertikan dengan “nikah sementara untuk
menikmati hubungan lelaki dan wanita untuk waktu tertentu yang harus dibayar maharnya”.
Atas dasar ini,
terhadap dua versi pendapat tentang hukum nikah mut’ah, yakni haram dan halal.
Halalnya nikah mut’ah secara mutlak sebagaimana pendapat golongan agama Syi’ah tanpa
adanya nasakh tersebut secara automatik menjadikan praktik ini tetap ada dan
dilakukan di tempat-tempat yang komunitinya yang beraliran Syi’ah dan Imam
Mahdinya, Khomeininya dan Ayatus Syaithonnya sudah tentu bernikah Mut’ah. Namun
demikian, golongan Syi’ah Imamiyah membuat sejumlah persyaratan bagi kebolehan
praktik ini, dan untuk lebih jelasnya bagaimana pernikahan mut’ah menurut
Syi’ah ini, dapat dilihat pada huraian berikut:
Menurut agama Syi’ah,
perempuan yang boleh dinikahi secara mut’ah ini haruslah perempuan yang Muslim
atau wanita (kitabiyah) Yahudi dan Nasrani atau boleh juga perempuan Majusi.
Syarat akad nikahnya hanya dengan dua perkara yakni ijab dan kabul dengan model
kalimat : نكحتك
saya nikahi engkau تزوجتك
saya kahwini engkau dan متعتك saya kahwin mut’ah engkau.
Waktu lamanya
mut’ah merupakan syarat dalam pernikahan ini, bagi mereka yang melakukannya
harus membatasi lamanya pernikahan, dan ini diserahkan kepada dua belah pihak
yang berakad, baik panjang ataupun pendek, walaupun hanya setengah hari. Selain
itu harus ada mahar yang disepakati
keduanya dengan
dasar saling redha, meski hanya dengan segenggam gandum.
Akad nikah yang
dilafazkan, kadang-kadang mencakup seluruh syarat yang ada, contohnya :
أتزوجك متعة على كتاب الله وسنة نبيه نكاحا غير سفاح لاترثنى
ولا أرثك كذا يوما بكذا اجرا وعليك المدة
Perkahwinan ini
tidak menggunakan saksi dan i’lan, kerana kesaksian pada dasarnya hanya untuk
menentukan kewarisan. Meski laki-lakinya mensyaratkan bahawa perempuan
mendapatkan warisan darinya, ia tidak akan mendapatkannya, kerana dalam
pernikahan ini tidak ada pewarisan antara mereka (menjadi syarat).
Masa idah
perempuan yang di mut’ah adalah dua kali haid bagi yang sudah atau masih haid dan
45 hari bagi yang belum atau haidnya telah berhenti. Jika suami yang memut’ah
meninggal, maka idahnya 4 bulan 10 hari.
Perempuan yang
telah akil baligh, berhak memut’ahkan dirinya, walinya sendiri tidak berhak
untuk memaksa, baik perempuan tersebut perawan atau janda, dan bagi suami tidak
ada kewajiban memberi nafkah terhadap isteri yang dimut’ahnya.
Jika terjadi
kehamilan, maka anak dinasabkan kepada bapanya, dan apabila suami tersebut
menolak (tidak mengakui), ia tidak boleh memakai cara li’an yakni empat kali
sumpah persaksian yang disertai dengan kesaksian suami dalam tuduhan isteri
telah berzina, sedangkan isteri dengan kesaksian menunjukkan kemarahan (menolak
tuduhan), semua dilakukan suami untuk menolak nasab anak yang di kandung si
isteri.
Dalam nikah ini
tidak ada ihshan (pengakuan sudah menikah) baik dari pihak suami ataupun isteri
yang dimut’ah, sehingga jika salah satu atau keduanya berzina tidak dihukumkan
dengan rejam. Hukuman mati dengan lemparan batu kecil, khusus dikenakan bagi penzina
yang telah kahwin bukan perawan dan bujang.
Laki-laki boleh
bermut’ah dengan banyak perempuan, bahkan dengan perempuan yang sedang dimut’ah
orang lain. Agama Syi’ah membolehkan laki-laki nikah mut’ah dengan wanita pelacur
(jalang) dengan alasan bahawa ia boleh melakukan ihshan (pengakuan sudah
menikah) atas perempuan tersebut, dan tidak menanggung dosa wanita itu
sedikitpun.
Alasan Agama Syiah
Nikah Mut’ah
Adapun yang
menjadi dasar (alasan) kebolehan nikah mut’ah menurut agama Syi’ah ini adalah :
a. Sebahagian hadis
yang diriwayatkan dalam kitab-kitab mereka misalnya : Adapun yang menjadi dasar
(alasan) kebolehan nikah mut’ah menurut agama Syi’ah ini adalah :
لما اسرى بالنبى صلى الله عليه وسلم الى السماء قال : لحقنى
جبريل فقال : يا محمد إن الله يقول : إنى غفرت للمستمتعين من النساء من امتك
Kebolehan mut’ah
menurut mereka didasarkan pada ijma’ yang mutlak (qath’i), sementara pendapat
kebalikan hanya didasarkan pada hal yang bersifat spekulatif. Zhon (persangkaan) tidak boleh
dihapus oleh sesuatu yang qath’i. Mereka bahkan menganggap yang demikian itu
sebagai amal yang dapat mendekatkan diri kepada Allah. Pelarangan itu hanya
disebabkan oleh paksaannya Umar bin Khaththab.
b. Menurut mereka
Nabi Muhammad s.a.w pernah melakukan mut’ah berdasarkan firman Allah :
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثاً
dan (ingatlah), ketika Nabi memberitahu suatu perkara secara rahsia kepada
salah seorang dari isteri-isterinya. kemudian apabila isterinya itu
menceritakan rahsia Yang tersebut (kepada seorang madunya) (Surah at-Tahrim: 3)
c. Pakar agama Syi’ah kontemporari
berpendapat bahawa mut’ah boleh menanggulangi permasalahan seksual generasi muda.
Di samping sebagai benteng akhlak, penjaga diri, kehormatan dan menyelamatkan
diri dari dosa, apalagi bagi anak-anak muda yang sering musafir jauh untuk
menuntut ilmu atau kepentingan perniagaan.
d. Kitab-kitab agama Syi’ah mencatat riwayat yang sahih tentang pelarangan Nabi s.a.w terhadap nikah
mut’ah seperti pada perang Khaibar yang sanadnya dari Zain bin Zainal Abidin
dari bapanya Ali bin Abi Thalib. Mereka tidak mengingkari riwayat ini terjadi kerana
taqiyyah (menjaga keselamatan diri dari bahaya).
e. Meskipun agama Syi’ah mengakui bahawa Umar bin Khaththab telah melarang mut’ah di
tengah-tengah para sahabat termasuk Ali bin Abi Thalib pada saat itu, namun kerana
Umar membawa pedang di tangannya, maka Ali pun memilih diam saja (seperti tidak
mengingkarinya). Di samping itu mereka juga beralasan bahawa Ibnu Abbas tidak
menarik fatwanya, dalam erti yang tetap membolehkan mut’ah ini sampai akhir
hayat beliau.
D. Analisis
Perbandingan
Nikah mut’ah
sebagaimana diketahui merupakan sebuah persoalan yang sudah menjadi perdebatan
cukup lama di kalangan Islam, terutama antara Islam dan agama Syi’ah. Bagi
kelompok Ahli sunah Wal Jemaah, mut’ah adalah sesuatu yang dilarang agama,
meski pada periode tertentu ia pernah dibolehkan, namun kebolehan itu telah
dinasakh. Sementara bagi aliran agama Syi’ah yang telah kafir itu, nikah mut’ah
merupakan sesuatu yang dibolehkan dari dulu hingga sekarang, kerananya tidak
ada masalah jika penganutnya melakukan praktik tersebut.
Perdebatan
masalah fiqh di sekitar persoalan mut’ah yang sudah dimulai sejak belasan abad
yang silam dengan dua versi pendapat ini sungguh relevan jika dianalisis dengan
menggunakan pendekatan atau dalil tujuan sebuah pernikahan. Dalam pengertian bahawa
ia tidak hanya diperbincangkan sekadar boleh tidaknya secara fiqhiyah saja,
tapi hendaknya juga didiskusikan pada persoalan mampukah konsep pernikahan ini mengekalkan
laki-laki dan perempuan pada tujuan (hakikat) berumah tangga.
Kalau diperiksa
sebab-sebab dibolehkannya nikah mut’ah di masa-masa permulaan Islam itu ialah
lantaran adanya semacam kekhuatiran terjadinya perzinaan dan perbuatan yang
mencemarkan serta untuk menjaga kehormatan seseorang yang dalam masa
transisinya tidak sanggup membendung hasrat seksual yang begitu membudaya,
tetapi setelah berlaku dan dijalankan oleh beberapa orang sahabat Nabi,
kemudian datang keterangan dari Allah yang melarang melakukan pernikahan itu, dengan
segenap ketaatan mereka pun menjauhinya, dan larangan tersebut berlaku sampai
hari kiamat sebagaimana hadis Nab :
ثم غدوت ورسول الله صلى الله عليه وسلم قائم بين الركن والباب
وهو يقول : أيها الناس إنى قد كنت أذنت لكم فى الإستمتاع. ألاوان الله قد حرمها إلى
يوم القيامة. فمن كان عنده منهن شيئ فليخل سبيلها. ولا تأخذوا مما اتيتمو
هن شيئ
Kemudian telah
sampai Rasulullah lalu berdiri di antara sudut pintu dan berkata, “Wahai
manusia, sesungguhnya aku pernah mengizinkan kamu bermut’ah dengan
wanita. Sesungguhnya Allah telah mengharamkan perbuatan itu sehingga
hari kiamat. Sesiapa yang ada di sisinya wanita mut’ah, maka bebaskanlah
ia dan jangan kami ambil sesuatu yang kamu berikan pada mereka. (Al
Hafizh Abi Abdillah Muhammad bin Yazid Al Qazwiny, Sunan Ibnu Majah,
Darl Fikr,
tth, Kitab Nikah dengan nombor hadis 1962, bab 44, hal. 631. Hadis
riwayat Ibn Majah fi sunanihi fi bab an-nahi `an nikah al-mut`ah.
Jilid:1. Hal: 631 dan hadis riwayat al-Baihaqi fi al-s-Sunan al-Kubro fi
bab nikah al-mut`ah. Jilid:7.Hal: 203.).
Berbagai sumber
dan riwayat tentang pelarangan nikah ini, ditambah dengan pensyaratan dan
ketentuan hukum yang menjadi karakter pernikahan sebagaimana konsep agama syi’ah
seperti lafaz khusus dan ucapannya, tidak ada kewajiban nafkah, talak yang
automatik, lamanya masa idah serta tidak ada
hubungan
kewarisan antara pasangan yang bermut’ah, jelas menunjukkan bahawa praktik dimaksudkan
secara hukum mutlak tidak boleh dibenarkan.
Kalaupun dalam
tradisi ahli sunnah dikenal beberapa istilah seperti “Al-Ajr, Al-‘Ajl, Al-‘Aqd,
Al-Iftiraq, Al-‘Idah, Al-Mirats termasuk bukti ayat 24 surah Al-Nisaa’ dan
fatwa Ibnu Abbas yang dianggap kesahihan pernikahan jenis ini, namun yang
demikian itu belum sepenuhnya boleh dijadikan alasan kalau jumhur ulama Islam
juga mengakui pengharaman nikah mut’ah ini. Kerana yang demikian sesuai dengan
petunjuk syari’at telah menggariskan ketentuan hukum dan pensyaratan yang
tampaknya genting sekali dengan apa yang difahami dan diterapkan oleh agama
Syi’ah laknatullah itu.
Sebab Mut’ah
Dilarang
Terhadap beberapa
alasan yang dikemukakan oleh puak agama Syi’ah sebagai dalil pembolehnya nikah
mut’ah ini demikian juga sejumlah pendapat dan tanggapan yang dimunculkan para
fuqaha di bawah ini dapat dijadikan bahan pertimbangan akan kesahihannya.
a. Ibnu Umar dan
Abu Hurairah menyatakan bahawa mut’ah telah menghancurkan perkara talak, idah
dan hak waris serta bagaimana mungkin orang yang melakukannya boleh terbebas
dari persoalan muhshan yang semestinya dihukumkan hudud rejam. (Asy Syaukani,
Nail Al Authar, Jilid III, Darl Turats, hal. 138.)
b. Pernyataaan
Iman Syafi’i bahawa ijmak nikah mut’ah yang dilarang itu ialah setiap
pernikahan yang memakai batas masa baik pendek atau panjang, seperti perkataan
seorang laki pada perempuan “Saya menikahi engkau selama satu hari” atau
“sebulan” atau “sampai saya pergi dari negeri ini”. (Abdur Rahman Al Jaziry,
Kitab al Fiqhu ‘Ala Madzahib Al Arba’ah, Darl Fikr, Beirut, 1969, ha. 90)
c. Imam Al
Khaththaby, Imam Nawawi menyatakan bahawa keharaman nikah ini merupakan ijma’
yang berlaku untuk selama-lamanya sampai hari kiamat, termasuk Abu Bakar Al
Jaziri yang mengkategorikannya sebagai nikah fasid yakni tidak sah. (Fathul
Muin, Menara Kudus, Jilid 3, hal. 19)
Atas dasar ini,
Ahlus Sunnah wal Jama’ah telah sampai pada standard ijmak dalam mengharamkan
nikah mut’ah ini setelah adanya kepastian larangannya yang terjadi di masa
khalifah Umar bin Khaththab (13 H/644 M) yang langsung disuratkan beliau ketika
menyampaikan khutbah dengan dihadiri oleh para sahabat termasuk Ali bin Abi
Thalib. dan dikuatkan oleh Ibnu Rusyd Al Qurthubi dengan pernyataan bahawa
nikah tersebut merupakan perkara yang haram dan menjadi ijmak fuqaha di setiap
daerah.
Melalui riwayat
ini, dapat diyakinkan bahawa Umar melarang nikah tersebut bukan kerana hasil
ijtihad peribadi tapi didasarkan pada pelarangan yang datang dari Rasulullah
sendiri, dan bukan sahabat seperti Umar hanya sekadar mencari-cari muka atau
takut pada seseorang dalam menegakkan perintah Allah.
Al-Quran
berdasarkan surat Al Ahzab ayat 49 telah menegaskan bahawa akad nikah
(syari’at) tidak terputus kecuali dengan talak, sementara nikah mut’ah tidaklah
demikian. Talak secara automatik terjadi kerana berlalunya masa atau habisnya
waktu sesuai akad dalam ucapannya (sighat) tanpa adanya lafaz dan secara automatik
telah memutuskan ikatan nikah antara kedua orang yang bermut’ah. Atas dasar ini
nikah mut’ah merupakan akad yang batil. Begitu juga halnya dengan lafaz dalam ucapannya
yang sama sekali tidak mengarah dan mengisyaratkan sesuai petunjuk syari’at. (Lihat
Surat Al Mukminun ayat 1-7).
Dihubungkan
dengan surat Al Ruum ayat 21, dalam nikah mut’ah tidak didapatkan rasa kasih
sayang itu (mawaddah wa rahmah), kerana di dalamnya tidak diiringi dengan
kalimat nikah yang berimplikasi pada akibat-akibat hukum yang ditimbulkan oleh
pernikahan sebagaimana yang dikehendaki syari’at. Sebab isteri yang dimaksudkan
adalah isteri yang dinikahi dengan menggunakan wali dan saksi, walimatul ‘Urus,
terjadinya hubungan kewarisan dan talak suami dengan cara-cara yang baik ketika
mereka mengakhiri sebuah pernikahan.
Dalam kapasiti
ini perempuan mencuba berada di luar kawasan perdebatan, meski sesungguhnya boleh
saja memihak pada salah satu pendapat di atas, namun jika dilihat dari
perspektif keadilan jantina, perempuan dalam kondisi ini tampak terhina kemuliaannya.
Betapa tidak, akibat hukum yang ditimbulkan dari pernikahan mut’ah jelas
merugikan perempuan, kehormatannya menjadi hancur, harga dirinya rendah, kerana
nyaris sama dengan “penyewaan perempuan, untuk dinikmati sesaat”. Perlakuan ini
tidak mempedulikan perasaan dan kecenderungan-kecenderungan perempuan, mereka seakan-akan
barang yang dapat dijual belikan dan dipindah tangankan sesuka hati.
Walaupun sebahagian
pihak mengatakan sebaliknya; perempuan justeru diperdayakan kerana memiliki
kebebasan untuk menentukan segala sesuatu sesuai kesepakatan, perempuan berhak
menolak sesuai keinginannya, tapi persoalannya adalah, dalam konteks budaya
patriarki (lelaki mempunyai kedudukan kuasa yang tinggi berbanding wanita) yang
begitu kental, tidak semua perempuan dalam keadaan berdaya dan memiliki autonomi
bebas untuk menentukan kehendaknya. Meski di satu sisi tidak boleh diingkari bahawa
barangkali ada saja perempuan yang tidak merasakan ini sebagai sukar.
Sesuai dengan
satu cirinya iaitu tidak menimbulkan kelayakan ihshan (pengakuan sudah
menikah), nikah mut’ah sama dan cenderung membuat orang untuk berbuat maksiat
dan gejala pelacuran, bohsia dan GRO di tengah-tengah masyarakat. Suami boleh
melakukan zina dengan perempuan lain dengan tidak dihukum rejam, sementara
syari’at dengan hadnya tersebut memandang suci sebuah pernikahan, sehingga
menjauhkan seseorang yang telah terikat dengan akad nikah supaya menghindari
dari maksiat. Begitu pula dengan bilangan isteri yang diakui syari’at, justeru
bertolak belakang dengan ketentuan hukum nikah mut’ah ini iaitu memberikan
kebebasan pada laki-laki untuk mengahwini berapa pun jumlah perempuan, termasuk
mut’ah perempuan yang sudah dimut’ah orang lain. Kebolehan ini merupakan dalil
konkrit tidak sah atau batalnya pernikahan tersebut sebagaimana pendapat jumhur
termasuk dalam hal kebolehan mengahwini wanita penzina. Yang demikian merupakan
pelanggaran nyata terhadap agama dan akidah, dan secara jelas ini termasuk
dalam zina. (Lihat Surah an-Nur ayat 3).
Adapun tentang
pernyataan puak agama Syi’ah yang mengatakan bahawa sesuatu yang masuk
spekulatif tidak boleh dihapus oleh ijmak yang qath’i, dapat dibantahi dengan
kenyataan telah datangnya larangan dari Nabi Muhammad melalui riwayat sahih
yang kemudian menjadi ijmak ulama, kecuali yang mereka maksudkan itu ijmak yang
terjadi sebelum adanya pelarangan, padahal ini sesuatu yang tidak mungkin.
Dalil yang diajukan oleh kelompok ini dengan menunjuk dasar bahawa Nabi
Muhammad melakukan mut’ah berdasarkan firman Allah seperti disebutkan
terdahulu, tidak boleh dijadikan acuan dalam mentafsirkan ayat dimaksudkan, kerana
ayat tersebut tidak menerangkan “kepada salah seorang yang dimut’ah beliau”, di
samping tidak ada salah satu kitab hadis dan biografi yang mencatat satu nama
dari perempuan yang dimut’ah Nabi. Itu ertinya kelompok ini telah membuat suatu
kebohongan dengan melontarkan tuduhan palsu dan dusta besar yang sekali gus
merupakan penghinaan dengan menisbahkannya baginda shallallahu alaihi wasallam.
قال الخطابي: إن سعيد بن جبير قال : قلت لابن عباس هل تدري ما
صنعت ، وبِمَ أفتيت؟.. قد سارت بفتياك الركبان ، وقالت فيه الشعراء
قال : وما قالوا ؟
قد قلت للشيخ لما طال محبسه يا صاح هل لك في فتيا ابن عباس ؟
فقال ابن عباس :
إن لله وإنا إليه راجعون " ... والله ما بهذا أفتيت، ولا
هذا أردت، ولا أحللت إلاّ مثل ما احل الله الميتة والدم ولحم الخنزير ، وما تحل إلا
للمضطر ، وما هي إلا كالميتة والدم ولحم الخنزير
Berkata ibnu
Abbas dengan mengucap kalimat istirja’ (Innallah wa inna ilaihi waaji’un) “demi
Allah bukan itu yang telah aku fatwakan, dan bukan itu yang ku inginkan, aku
tidak menghalalkannya kecuali seperti Allah menghalalkan bangkai darah dan
daging babi. Ia tidak halal kecuali bagi yang sangat terpaksa (mudarat), dan
kehalalan mut’ah hanyalah seperti kehalalan bangkai darah dan daging babi. (Fiqh
Al Sunnah¸Darl Al Tsaqafah Al Islamiyyah karya Sayid Sabiq hal 28)
Dijelaskan lagi
oleh Ibnu Qayyim halalnya nikah mut’ah seperti yang difatwakan Ibnu Abbas
adalah untuk yang sangat terpaksa, mana kala orang-orang telah melewati
batas-batas (tidak meletakkan pada kondisi tersebut), beliau pun menahan dan
rujuk pada fatwanya. Berdalih dengan pendapatnya Ibnu Abbas ini memang secara
sengaja mereka maksudkan sebagai penguat alasan, kerana selain beliau dikenal
termasuk ahlul bait, beliau juga ahli dalam ilmu nasakh (النسخ) mansukh, tapi
beliau justeru tidak menarik fatwanya ketika diingatkan oleh Ali bin Abi Thalib
tentang pelarangan nikah mut’ah ini.
Terkait dengan
ini, dalil pakar agama Syi’ah kontemporari yang menyatakan bahawa mut’ah menjadi
benteng akhlak orang muda dari dosa dalam kaitannya terhadap permasalahan
seksual, sepenuhnya belum boleh dijadikan alasan untuk itu. Kerana berbagai
upaya dan penyelesaian boleh diterapkan untuk membendung hasrat demikian dengan
tidak harus lari pada pernikahan semacam ini. Al-Quran sendiri memberi peluang
untuk memenuhi hajat demikian dengan cara-cara yang dibenarkan syari’at, dalam ertian
tidak mesti menjadikan nikah mut’ah sebagai penyelesaiannya yang secara jelas
dilarang setelah adanya dalil yang bersifat nasakh (النسخ).
Atas dasar
demikian penulis cenderung fatwanya Ibnu Abbas yang difahami memberi isyarat
akan kebolehan nikah mut’ah “kerana terpaksa” dengan pertimbangan maslahat dan
mudaratnya ini dapat dipastikan tidak boleh dijadikan pegangan dalam mengatasi
persoalan di atas. Dengan menggunakan pendekatan pada kerangka makna dan tujuan
sebuah perkahwinan, nikah mut’ah sebenarnya merupakan sebuah konsep pernikahan
yang kurang memenuhi maksud dan tujuan dititahkannya pernikahan syari’at, Yakni
pernikahan sepanjang hayat, yang disepakati oleh kaum Muslimin dan seluruhnya
dengan pensyaratan yang kontradiksi dari perkahwinan sementara yang hanya
disepakati oleh agama Syi’ah (Lihat Kitab Syi’ah wat Tashhih Ash Shira’
Bainasy Syi’ah wat Tasyayyu’ karya Musa Al Musawy, hal. 166-167) sebab jika
ternyata timbul permasalahan, perempuan tidak memiliki kekuatan hukum untuk
mendapat pertolongan dan perlindungan seperti halnya nafkah dan kewarisan.
secara ideal,
pernikahan harus boleh melindungi kedua belah pihak yang terkait dalam akad.
Dengan demikian barangkali layak dan pantas jika dikedepankan pernyataan bahawa
mafsadat atau mudaratnya lebih banyak timbang maslahatnya. Sehingga nikah
mut’ah ini merupakan bentuk pernikahan yang dilarang dan terlarang oleh Islam,
dan adalah logik jika bertolak dari nikah yang fasid ini, ia berimplikasi hukum
sebagaimana versinya agama Syi’ah.
Nikah mut’ah seperti
yang difahami kelompok agama Syi’ah termasuk jenis pernikahan yang dilarang dan
dihukumkan batil (haram) sebagaimana pendapat jumhur ulama Islam. Dua versi
pendapat yang ada dalam konteks hukum nikah mut’ah dikemukakan oleh
kelompok-kelompok yang mendasarkan pada beberapa dalil dan alasan yang
memperkuatnya, dan dengan dalil yang sama ketika didiskusikan melahirkan perbezaan
pendapat di kalangan mereka. Makna kebolehan nikah mut’ah ini di masa-masa
permulaan Islam tidak sepenuhnya sama dengan apa yang dipraktikkan belakangan
oleh kalangan yang membolehkannya. Perdebatan masalah fiqhiyah yang kemudian
didekati dengan metode penggunaan mengesan makna dan tujuan sebuah perkahwinan,
kebolehan nikah mut’ah belum boleh dihubungkaitkan dengan darurat atau
keterpaksaan sebab masih ada penyelesaian yang dapat menyelesaikannya dengan
tetap bersumber pada ketentuan syariat yang sah.
No comments:
Post a Comment