7.1.13

Qazi Hussain Ahmed

TQ BUAT TINTA ASYRAF:
 

Mantan Amir Jamaat e Islami, Qazi Hussain Ahmed meninggal dunia awal pagi ini, 6 Januari 2013 pada pukul 1.40 pagi waktu Pakistan di Hospital Islamabad berikutan daripada serangan jantung.

Jenazahnya akan disolatkan di Jinnah Park, Peshawar pada jam 3 petang ini. Semua rakyat Malaysia digesa agar mengadakan solat ghaib untuk jenazah beliau.

Siapa Qazi Hussain Ahmed ni... mungkin inilah pertanyaan bagi kita yang kurang peka dengan ulamak dunia ni, kalau lah ustaz tidak menghantar pesanan ringkas pagi ini, aku tidak kenal siapa ulamak ini. Kurang pekanya aku ni...Allahu rabii...

Aku menyelak lambaian maya ini. 

Biodata Qazi Hussain Ahmed

Qazi dilahirkan pada tahun 1938 di rumah Maulana Qazi Muhammad Abdul Rab di ziarah Kaka Sahib, Distt. Nowshera, Khyber-Pakhtunkhwa,
Selepas melengkapkan pendidikan awal di rumah, Qazi Hussain Ahmed dimasukkan ke Islamia College, Peshawar dan selepas itu mendapat Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Geografi dari Peshawar University. Beliau berkhidmat sebagai pensyarah selama tiga tahun.
Beliau menyertai gerakan Islam sejak di zaman persekolahan dengan menyertai Islami Jamiat-e-Talaba (sebuah gerakan belia Islam),Pakistan.
Beliau menjadi anggota Jamaat-e-Islami pada tahun 1970 dan telah dilantik ke pejabat Presiden cawangan di Peshawar. Beliau berkhidmat dengan Jamaat-e-Islami sebagai Setiausaha dan dilantik sebagai Ameer di wilayah Khyber-Pakhtunkhwa.
Beliau telah dinaikkan ke pejabat Setiausaha Agung, Jamaat-e-Islami Pakistan pada tahun 1978 dan dipilih sebagai Ameer (Presiden) Jamaat-e-Islami Pakistan pada tahun 1987, beliau terus berkhidmat dipilih sebagai Ameer sebanyak empat kali (1992, 1994, 1999, 2003).
Pada tahun 2008, beliau memohon penarikan diri daripada dilantik menjadi Ameer dan ahli-ahli Parti (Jamaat-e-Islami Pakistan) memilih Syed Munawwar Hassan sebagai Presiden baru Parti.

Politik 
Qazi Hussain Ahmad pertama kali dipilih sebagai anggota Senat Pakistan pada tahun 1986 untuk tempoh enam tahun. Beliau dipilih semula pada Mac 1992, tetapi beliau meletak jawatan sebagai Senator pada tahun 1996 sebagai protes terhadap sistem politik yang korup.

Beliau dilantik sebagai Ahli Dewan Negara pada tahun 2002. dan berkhidmat sebagai Ketua Parlimen Parti Pembangkang (muttahida Majlis-e-Amal)


Qazi Hussain Ahmad luas mengembara di luar negara untuk mewakili Jamaat di forum antarabangsa, misi muhibah terkemuka serta dalam kapasiti peribadi beliau untuk menjadi pengantara dalam isu-isu berkaitan Ummat Islam.
Perkhidmatan beliau semasa Iran-Iraq dan Perang Teluk Parsi, Bulkan (Bosnia) krisis dan perjuangan pasca-Soviet kuasa di Afghanistan, telah secara meluas dipuji dan dihargai.
Malah sebelum Soviet Union menyerang Afghanistan, Qazi Hussain Ahmed mempunyai hubungan yang rapat dengan mujahidin Afghanistan dan pemimpin tertinggi Afghan. Beliau memainkan peranan penting dalam memperkenalkan Jihad Afghanistan ke dunia asing.
Beliau juga merupakan pengkritik tegar Dasar memerangi keganasan Amerika Syarikat.
...........................................................................................
TA : Setakat inilah sahaja saya dapat kongsikan ceritera ulamak yang disegani ini, ketiadaannya dirasakan di seluruh dunia. Saya sedang menunggu buku atau wacana ilmiah untuk sama-sama kita mengenang kembali jasa ulamak yang kita sayangi ini.
..........................................................................................
Al-Fatihah..


Bersama Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika lawatannya ke Malaysia



Pemidato yang hebat

Sebuah memoir dari rupa bumi Afghanistan dalam masa jihad menentang Soviet.


Budak-budak pun menyukai beliau
Sumber : 
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Qazi_Hussain_Ahmad 2. http://www.facebook.com/qazihusainahmad?fref=ts 3. http://dawn.com/2013/01/06/former-ji-chief-qazi-hussain-ahmed-passes-away-in-islamabad/

No comments: