3.11.11

Seksualiti Merdeka 2011 kerja gila dan binatang - Ditentang Oleh Semua Agama...

OTA KINABALU 2 Nov. - Penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 yang bermula semalam hingga 13 November depan bukan sahaja dikecam hebat oleh umat Islam, tetapi agama lain termasuk Kristian.

Tokoh Kristian Sabah, Webley Disim berkata, ia satu kerja gila dan jelas bertentangan dengan kepercayaan semua agama di seluruh dunia yang tidak menghalalkan hubungan sejenis.

Katanya, pendekatan yang cuba dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab itu perlu ditentang sekeras-kerasnya supaya ia tidak merosakkan akhlak semua lapisan masyarakat, terutama golongan belia yang mudah terpengaruh.

Menurut beliau, setiap agama mempunyai kitab suci masing-masing yang memerintahkan untuk berlaku baik dan tidak membenarkan mereka melakukan perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri sendiri dan masyarakat.

“Amat jelas, menghalalkan perkara yang tidak dibenarkan oleh agama seperti hubungan sejenis adalah satu perkara biadab dan ia jelas sekali bertentangan dengan norma kehidupan.

“Saya menentang keras tindakan terkutuk itu dengan menganjurkan program yang jelas terpesong dan merosakkan akhlak setiap penganut yang mempercayai kitab ajaran agama masing-masing. Ini sangat melampau,” katanya yang dihubungi di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan kira-kira 20 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu cuba mempromosikan program Seksualiti Merdeka 2011 yang 1 hingga 13 November depan.

Antara penaja dan penyokong program yang berlangsung selama 13 hari itu ialah Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dengan beberapa aktiviti diatur seperti bengkel, perbincangan, filem, pameran dan persembahan.

Mengulas lanjut, Disim berkata, sekiranya sesuatu program yang dianjurkan bertentangan dengan ajaran di dalam kitab suci, maka ia perlu ditolak dan diketepikan demi memastikan ia tidak mengkucar-kacirkan kehidupan.

Selain itu, katanya, penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 jelas mengaibkan bangsa Malaysia yang terkenal dengan tatasusila dan kesopanan dalam kehidupan seharian.

“Ia benar-benar memalukan saya sendiri sebagai bangsa Malaysia yang menitik beratkan nilai dan etika kehidupan normal. Sekali lagi saya tegaskan, saya menentang keras program seumpama itu.

“Malah saya berharap kerajaan membendung gejala tidak sihat ini dengan kadar segera dan dapat mengambil tindakan tegas kepada pihak yang cuba menganjurkan program seumpama itu,” katanya.

==============================

Ketua Wiranya, Irwan Fahmi Ideris berkata, Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) itu perlu dikenakan tindakan tegas kerana telah melakukan banyak perkara yang boleh memecah-belahkan perpaduan dan mengugat ketenteraman awam.

"Pihak Peguam Negara perlu mendakwa Ambiga jika Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah selesai membuat siasatan. Sudah lebih 100 hari dia terlibat menganjurkan perhimpunan haram Bersih, Ambiga masih lagi bebas.

"Ambiga cuba membangkitkan kemarahan orang ramai khususnya kaum Melayu.

"Tindakan Ambiga ini sudah melampau apabila menyokong pula hubungan sejenis dan seks bebas yang jelas bertentangan dengan agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Negara sebagai agama rasmi Persekutuan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita sebelum menyerahkan memorandum bantahan terhadap Program Seksualiti Merdeka 2011 anjuran kira-kira 20 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu kepada Ketua Polis Negara (KPN) di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Memorandum itu diterima oleh Penolong Ketua Urus Setia KPN (Perhubungan Awam), Asisten Komisioner Ramli Mohamed Yoosuf yang mewakili Tan Sri Ismail Omar.

Program Seksualiti Merdeka 2011 yang bermula semalam hingga 13 November ini akan dirasmikan oleh Ambiga malam ini.

Ia dipromosikan melalui laman web www.seksualitimerdeka.org yang kononnya bertujuan mempertahankan hak golongan homoseksual agar boleh diterima dalam kalangan masyarakat negara ini.

Antara penaja dan penyokong program yang berlangsung selama 13 hari ini ialah Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dengan beberapa aktiviti seperti bengkel, perbincangan, filem, pameran dan persembahan.

Menurut Irwan Fahmi, memorandum bantahan diserahkan hari ini meminta PDRM dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan tegas dengan membatalkan semua permit yang telah dan sedang diproses bagi menghalang aktiviti program itu.

"Dengan membenarkan program ini berlangsung, secara tidak langsung Malaysia telah bersedia menerima golongan rakyat yang berfikiran bahawa hubungan sejenis adalah hak asasi mereka, sedangkan perbuatan seks luar tabii adalah dilarang bukan sahaja oleh agama Islam, malah agama-agama lain di negara ini," ujarnya.

Sementara itu, Ramli ketika ditemui memberitahu, beliau akan menyerahkan memorandum tersebut kepada KPN untuk menentukan tindakan lanjut yang akan diambil.

======================================

Pemuda Pas tentang penganjuran Seksualiti Merdeka

KUALA LUMPUR 2 Nov. – Dewan Pemuda Pas sekali lagi bertegas dalam isu moral apabila sayap parti Pas itu bangun menentang penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 kerana jelas ia bertentangan dengan syariat, adab susila dan fitrah manusia.

Selain itu kata Ketuanya, Nasrudin Hassan ketika dihubungi Utusan Malaysia program itu juga berlawanan dengan akhlak Islam.

Sementara itu beliau di dalam ruangan facebooknya yang kemudian dihubungkan kepada Harakahdaily mahu penganjur dan penyokong program tersebut agar tidak meneruskan perjuangan dan kempen mereka itu.

‘‘Pihak terbabit harus sedar bahawa gaya hidup seperti itu akan berhadapan dengan kemurkaan Allah SWT serta membuka pintu kepincangan sosial dan budaya di negara ini,’’ katanya di http://www.facebook.com/pages/Nasrudin-Hassan/, hari ini.

Beliau mengulas penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 dengan temanya Queer Without Fear yang berlangsung semalam hingga 13 Nov 2011 di The Annaxe Gallery.

Nasrudin berkata, Islam mempunyai pandangan sendiri dalam isu hubungan sejenis dan Dewan Pemuda akan berpegang teguh dengan ketetapan yang telah ditentukan.

Islam katanya adalah agama fitrah sementara fitrah manusia ialah hidup berpasang-pasangan lelaki dan perempuan.

‘‘Perkahwinan yang sah di sisi Islam hanyalah perkahwinan yang melibatkan lelaki dengan pasangannya perempuan yang bukan mahramnya,’’ ujarnya.

Manakala beliau berkata, perkahwinan atau hubungan sesama jenis adalah suatu noda yang dilarang oleh Islam kerana ia jelas bertentangan dengan fitrah kejadian atau ciptaan manusia di atas muka bumi.

Dalam perkembangan sama kata Nasrudin sekilas pandang pihak terlibat sedang memperjuangkan hak dan kebebasan dengan gaya hidup pilihan mereka dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia.

‘‘Oleh itu mereka tidak lagi teragak-agak untuk mengiklan, memperjuang dan menganjurkan programnya secara terbuka.

‘‘Sungguhpun begitu Islam mempunyai pandangannya yang tersendiri berhubung perkara ini dan kami akan berpegang teguh dengan syariat yang telah ditetapkan,’’ katanya.

====================


“Adalah jelas program ini cuba melaksanakan agenda asing atas nama hak asasi manusia dan demokrasi untuk mempengaruhi akhlak generasi muda dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada usaha kira-kira 20 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu mempromosikan program Seksualiti Merdeka 2011 melalui laman web www.seksualitimerdeka.org.

Antara penaja dan penyokong program yang berlangsung selama 13 hari itu ialah Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram).


================

Accin bantah penganjuran Seksualiti Merdeka


Mohd. Roslan Mohd. Nor (tiga dari kanan) yang mengetuai badan-badan NGO membuat laporan polis bagi membantah penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 di Balai Polis Pantai, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 2 Nov. - Gabungan Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (Accin) hari ini membuat laporan polis bagi membantah penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 yang dilihat bagi menjayakan gerakan homoseksual di negara ini.

Laporan dibuat bagi menghalang penganjuran program yang menuntut pengiktirafan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana jelas bertentangan dengan tuntutan semua agama.

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terlibat Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Malaysia (Prowaris), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), dan Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (Gepima).

Setiausaha Agung PUM, Dr. Mohd. Roslan Mohd. Nor berkata, sebagai sebuah negara Islam, tidak seharusnya wujud program itu kerana boleh menyumbang kepada keruntuhan moral masyarakat di negara ini.

Katanya, walaupun semua agama mempunyai banyak perbezaan dalam kepercayaan, namun masih berkongsi nilai moral yang sama iaitu berdosa sekiranya menghalalkan perbuatan haram seperti hubungan homoseksual.

"Justeru, kita meminta pihak berkuasa khususnya polis menyiasat dan bertindak tegas bagi menghalang program mahupun gerakan tersebut serta individu yang mengaku sebagai homoseksual.

"Tindakan perlu dilakukan berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada di mahkamah sivil dan syariah tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan," katanya ketika ditemui pemberita di Balai Polis Pantai di sini, hari ini.

Sementara itu, Presiden Prowaris, Feriz Omar berkata, penganjuran program itu adalah usaha mengangkat demokrasi liberal yang disokong oleh parti pembangkang.

"Demokrasi liberal yang mereka perjuangkan menuntut hak kebebasan mutlak yang dikatakan sebagai hak asasi manusia," katanya.

Ketua Biro Tugas-tugas Khas bahagian Undang-undang ABIM, Mohd. Khairul Anwar Ismail berkata, penganjuran program tersebut jelas melanggar deklarasi Kaherah mengenai hak asasi manusia dalam Islam.

"Malaysia antara negara anggota dalam Pertubuhan Persidangan Islam yang menegaskan kebebasan dan hak hidup bermaruah berdasarkan syariah Islam," katanya.

No comments: