Ahlan Wasahlan...

Manfaat Kesihatan Diri, Keluarga dan KeWANGan Anda!...Sila Click Bannernya..

Dunia KeWANGan Anda....

Dunia KeWANGan Anda....
Fast Action - Fast Result.. Sila "Click" Banner Di atas ini...

Jawatan Kosong Untuk Gadis Bawah 27 Tahun

HATI-HATI PENYAKIT GASTRIK TERUTAMA YANG BERUSIA 35 TAHUN KE ATAS

Gastrik punca pedih ulu hati

Ulu hati saya selalu berasa pedih dan boleh dikatakan hampir setiap hari saya mengalaminya. Saya tidak pasti sama ada penyakit itu gastrik atau sebaliknya. Kadangkala saya berasa makanan yang saya makan seperti tidak hadam. Jika saya mengalami pedih ulu hati, saya akan muntah. Anehnya, selepas muntah, saya berasa selesa dan pedih ulu hati itu akan berkurangan.Doktor, apakan masalah yang saya hadapi itu?

Jawapan:
Seseorang yang menghidap penyakit gastrik atau dalam istilah perubatan disebut ‘Penyakit Peptik Ulser’, sering mengalami pedih ulu hati.

Ia kerap berlaku dalam keadaan perut yang kosong, terutama pada waktu lewat malam atau awal pagi.

Kepedihan yang dialami oleh penghidap penyakit peptik ulser ini berbeza, tetapi berada dalam lingkungan sakit sedikit hingga kepada sakit yang teruk berdasarkan tahap penyakit yang dihidapi. Biasanya, apabila rasa pedih ulu hati menyerang, kebanyakan pesakit akan segera makan atau meminum sesuatu seperti susu atau makanan lain untuk melegakan kepedihan ini.

Seperti yang saudara katakan, apabila muntah saudara akan berasa lega. Sebenarnya, muntah juga membantu untuk melegakan rasa kepedihan.

Selain pedih ulu hati, kadangkala pesakit gastrik berasa sebu pada bahagian atas perut. Mereka juga sering mengalami jeluak dan sedawa. Ada juga kes yang dikategorikan sebagai teruk, pesakit akan buang air besar cair.

Penyakit peptik ulser adalah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh asid di dalam sistem penghadaman perut. Ia merangkumi penyakit ‘Duodenal ulser’, ‘Gastric ulser’ dan ‘Refluks Oesophagitis’.

Ia berpunca daripada asid yang merosakkan dinding perut. Sebahagian daripada pesakit gastrik ini mempunyai kuman ‘Helicobacter pylori’ dalam perut mereka, yang bertindak melemahkan ketahanan dinding perut daripada ancaman asid.

Komplikasi yang mungkin berlaku kepada pesakit peptik ulser atau gastrik termasuklah pendarahan, kebocoran dinding perut dan stenosis iaitu perut sumbat. Semua komplikasi ini dikategorikan sebagai teruk dan boleh mengancam nyawa.

Sekiranya seseorang itu mempunyai tanda penyakit gastrik adalah baik bagi mereka mendapatkan khidmat nasihat dan rawatan doktor.

Jawapan disediakan oleh: Dr Jamaludin Yusak, Pakar Bedah Am Pusat Perubatan Darul Ehsan

==============================
SAYA MENGAMBIL PIL MINYAK KELAPA DARA DAN MINUM CUKA KURMA... SETAKAT INI MASIH UNDER CONTROL...SAYA SELALU BERDEBAR BILA MASUK WAKTU MAGHRIB...SO SAYA AKAN MINUM BYK AIR SEHINGGA MUNTAH....

KALAU MUNTAH...BIASANYA AKAN KELUAR MAKANAN TERAKHIR YANG SAYA MAKAN....

KALAU MUNTAH WAKTU PAGI ATAU MLM SELEPAS GOSOK GIGI, SAYA KAN MUNTAH KUNING DAN MASAM......

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

kepada yg mengalami sakit ini…..banyakkan bersabar……

dengar satu persatu…..saya bukan nyer doktor tapi insan yang pernah melalui spesis penyakit ini……..

punca utama penyakit ini ialah stress…..stress…..stress….stress…

Apabila kita stress…..tubuh kita tertekan………dan ketika itu perut kita pulak kosong……..asid berlebihan keluar ketika kita stress…….perut tiada makanan untuk dihadamkan…..yang menjadi mangsa adalah dinding perut kita akan dikikis……

Untuk atasi nyer……

Atasi stress dengan amalkan gaya bersenam yg ringan bagi yg tak biasa bersenam seperti berjalan kaki lebih kurang 2 KM satu hari…..baik utk jantung dan tulang……

Atasi stress dengan banyak istigfar, solat,bacaan Al-Quran dan yg penting redha dan sabar dalam sesuatu perkara…..iaitu menilik diri kita apa yg sedang kita buat,cakap,gerak kita dan apa2 yg sedang kita laksanakan

jaga pemakanan seimbang….kurang makanan berasid…..cth….makanan bergoreng,berempah,sayuran berangin,makanan masam,

tambah pemakanan yg beralkali tinggi….sayuran hijau….yg tak berangin…

penuhi diri makan kurma+madu, habbatussauda, banyakkan minum air mineral yg tinggi alkhali…….

yg penting sentiasa senyum dan ceria…..

Method untuk minda: Tanamkan kata2 ke dalam minda kita…

1. sebelum tidor ….kita sarankan pada diri kita besok insyaallah aku akan sihat…..bila bangun esok…katakan ohhhh aku dah sihat dah…..amalkan sentiasa begitu…..walaupun sakit sedikit….katakan alah sedikit je nih…aku dah sihat….aku dah sihat….insyaallah lama2 kita akan sihat….sebab minda kita akan bekerja kearah itu….kena sabar menunggu…

2. Sarankan pada diri kita yang kita ingin berubah dari sakit kepada sihat….
jgnh banyak merungut akan sesuatu……redha sentiasa dan senyum sentiasa….

3. Tunggu dan lihat hasilnye sekiranya kita tekun berusaha….

INGAT KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN….

PERCAYA DAN YAKIN ADALAH UBAT YANG PALING MUJARAB….

PASRAH DAN BERDOALAH BAGIKITA ORANG ISLAM….

KEMBALILAH DAN BERDOALAH KEPADA ALLAH TUHAN YANG SATU…

AMALKAN BACA SURAH AL-INSYIRAH DAN DOA AL-SYIFAA….

======================

salam.myb ramai yg da kene gastrik.ni semua punca dr lambat makan.dan pastinya gastrik dtg dengan perlahan-lahan.byk petua yg kita boleh ambil utk melegakan gastrik.contoh utk melegakan gastrik minum susu,air laici,horlick,ecpi,coklat,air halia panas,air yg manis.elakkan minum tea,ais,nescafe,bergas,merokok,caffien tinggi.elak kan makan makanan yg pedas,jeruk,sayur2 pucuk ubi,syur yg boleh mendatang angin.bila seseorang menghidap penyakit gastrik mula rasa sesak nafas,dada berdebar,pernafasan sgt pendek atau tidak puas,cirit birit atau berak cair,berat turun mendadak,cepat penat,cepat letih,sakit tapak kaki,sering sendawa,pedih ulu hati,sgt kurang tenaga atau endurance,lutut mula sakit2,tangan,kaki atau seluruh badan bergetar.cepat marah,kerap kencing. utk kesihatan perlu la kita byk melakukan senaman di mana2 pusat kercergasan atau jogging.makan ikut waktu.dulu sya pun kene gastrik yg sgt teruk.berat turun mendadak.tp bila mula bersenam keluar kan peluh.makan makanan yg berkhasiat,jaga time makan.jaga pemakanan seharian .insyallah pasti rasa lega.utk infomasi ttg gastrik boleh la tanya saya ok.smoga kamu smua sihat sejahtera

===============================

Sakit perut terjadi kerana makanan yang tidak hadam. Perut yang tidak sesuai atau tidak dapat menerima makanan tertentu menyebabkan semacam berlakunya keracunan. Sakit berlaku akibat bakteria terdapat pada makanan diambil seperti makanan basi, tercemar dan menghasilkan racun. Akibatnya cirit birit dan muntah. Atau, dua dua sekali.

Sakit apendiks menyebabkan perut terasa sakit. Sakit di bawah badan abdomen sebelah kanan. Sakit seperti ini memerlukan pemeriksaan doktor untuk mengenali punca dan memastikan tahap penyakit berkenaan. Sakit ini boleh berlaku kerana serangan gastrik. Gastrik penyakit yang mempunyai banyak sebab. Ia lebih banyak dialami oleh mereka yang telah dewasa, melebihi umur 45 tahun.

Pernyataan Al Quran Mengenai Penyakit Perut

Surah Al Ma’idah Ayat 88.
MAKSUDNYA:
”Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.”

Pernyataan Al Hadith Mengenai Penyakit Perut
Di dalam sebuah hadith dari Abi Salamah. Hadith ini dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu ia berkata bahawa Rasullullah SAW ada bersabda:

HADITH
MAKSUDNYA:
”Kamu semua makan jintan hitam. Maka, sesungguhnya, padanya penawar semua penyakit kecuali as sam. As Sam itu ialah mati.” (Riwayat Tarmizi, Ahmad dan Ibn Habban. Termasuk periwayat hadith ini ialah Imam Bukhari, Ibn Majah dan Ahmad dari Aisyah Radhiallahu Anhu.)

Sakit ini memerlukan masa hendak sembuh seperti sedia kala. Bagi mereka yang tidak menjaga makanan dan pemakanan akan lebih parah apa kala tidak menghitung jenis makanan diambil. Waktu makanan diambil dan faktor faktor lain. Pesakit amat sukar sembuh selagi ia tidak menjaga waktu. Jenis dan tabiat pemakanan dari makanan dimakan.

Tidak semua orang mengalami sakit ini tidak boleh berpuasa. Atau sakit menjadi bertambah teruk sebab ia berpuasa. Jenis dan tahap sakit dialaminya hanya diketahui dirinya sahaja. Dalam keadaan begini nasihat doktor amat perlu.

================================

he following are known causes and factors related to gastritis:

Bacterial infection (most often by Helicobacter pylori and other Helicobacter spp.)
Fungal infection (most often in people with immunodeficiency)
Parasitic infection (most often by Anisakis spp. from poorly cooked seafood)
Bile reflux
NSAIDs
Cigarette smoke
Autoimmune disorders
Excessive alcohol consumption
Excessive caffeine consumption
Certain allergens
Certain types of radiation
Steroid treatments for other conditions
Stomach injury
Stress
Eating Disorders, such as Bulimia

Treatment for gastritis usually consists of removing the irritant or the infection. In cases of infection, a doctor will most often prescribe antimicrobial drugs. Helicobacter infection typically responds well to the triple therapy protocol (consisting of two antibiotics, and a proton pump inhibitor). Regimens that work well include PCA or PCM triple therapy (PPI, Clarithromycin, Amoxicillin) or (PPI, Clarithromycin, Metronidazole). Quadruple therapy has a >90% success rate and includes PPIs, Bismuth subsalicylates, Metronidazole, and Tetracycline.

=============================

Assalamualaikum=)
balqis selalu mengalami masalah kembung perut/sebu sampai satu tahap sesak nafas… malah mmg teruk hinggakan setiap kali lepas makan, balqis akan mengalami kembung perut. selama 2 bulan penyakit ni menyerang. mmg sgt2 tak selesa.. perut ni terasa penuh je. byk angin.

then balqis terjumpa satu penawar yang bersifat alkali. Aloe Vera seperti tuan/puan sedia maklum, bersifat alkali dan berupaya menyejukkan dalaman kita. balqis try buat research utk penyakit gastrik and terjumpa 1 produk dkt 1 laman web malaysia. Jus Aloe Vera… balqis trus beli sbb dh tak tahan asyik kembung. Penerangan berkaitan jus tu sgt sesuai utk masalah gastrik, penghadaman,pedih ulu hati n seangkatan dgnnya. balqis amalkan minum 20 ml pg sblm mkn n 20ml mlm sblm tdo.

Alhamdulillah, dengan izin Allah… penyakit gastrik balqis makin beransur hilang. Kesannya, lepas 2 hari amalkan, balqis terus tak kembung even lepas makan. balqis sekarang masih mengamalkan minum jus tersebut smpai sekarang.

========================

-Penolakan kembali makanan yg telah hadzam (digested food) dari dalam perut ke
bahagian kerongkong,

-Makanan yg mengandungi acid-enzyme-membuat tekak perit atau sakit kepanansan-kering- terluka.

-Perut kita mempunyai lapisan yg kuat untok menandingi acid tapi bahagian kerongkong tiada atau amat lemah sama sekali,senag terluka.

-Merasai keperitan tekak- kesakitan terluka di kerongkong atau kepanasan di bahagian dada.

-Ia nya belaku apabila penolakan makanan melalui kelemahan ‘pintu’ (dari perut ke kerongkong)- selaputan penahan saluran diaphgram yg lemah.muscle penutupan (LES)hilang upaya untok mecerut drp makanan melonjak ke atas.

-Kurangkan makanan yg tak menentu,beracid tinggi,arak,caffeine.merokok,obesity, atau ubatan tapa dosage yg berul.perut kosong yg tak menentu-aku selalu makan masa sama..kalau idak aku sakit perut.kata man…kalau lapar makan jo .jgn tunggu nak makan kat rumah,jgn terus tidur selepas makan-hukuman,mengetat tali pinggan atau pakaian yg ketat bahagian perut,tidur cara betul.


===============================

Salam semua, saya pun nak menempek berkongsikan pengalaman saya tapi bukan saya yang sakit tapi orang rumah saya. Dah lama dia gastrik (lebih 30 tahun dah) tapi sejak dua dan tiga tahun kebelakangan ini semakin teruk. Segala macam ubat doktor yang dah cuba dan macam-macam petua dah guna, kadang kadang ada sedikit perubahan tapi tak lama. Satu hari tu, kawan saya bagi emel sorang sifu perubatan alternatif dari Perlis. Nama sebenarnya Dr. Shamsinar (tapi lelaki) dan sifu ni katanya dah lama jadi buruan orang korporat kerana hebatnya tuh…Segan jugak nak email kat sifu korporat ni, maklumlah kita ni golongan marhaen je tapi saya cuba gak antar email tanyakan perubatan alternatif buat isteri saya kalau adalah. Pagi saya antar, petang dia jawab. Disyorkan saya beli ramuan herbanya. Tak mahal sangatlah. Set untuk 10 hari pertama cuma RM65 (ini cerita 3 bulan lepas. Sekarang tak tahu plak). Dia bagi 2 jenis. Yang satu dalam uncang…kira teh herba le kut dan satu jenis lagi berbentuk kapsul. Tak mahu cerita panjanglah tapi syukur pada Tuhan memang orang rumah saya rasa sangat banyak perubahan. Tak sakit kepala selalu dan teruk cam dulu, tak sesak nafas dan tak pedih perut teruk macam dulu. Sekarang ni sifu tu cuma bekalkan uncang teh herba dia saja untuk diamalkan. Kalau nak cuba, email je pada dia…… beserijaya@yahoo.com .Tapi kena ingat jugak, mungkin perubatan dia sesuai untuk isteri saya tapi tidak pada anda. Kerja Tuhan kan…

==============================

SALAM,PERCAYA ATAU TIDAK PENYAKIT MCM KITA BOLEH MAKAN SEPERTI ORG LAIN JUGA TETAPI PERLU KOMBINASI YG BETUL.NABI DH AJAR TU KAN,NGAPE X NAK IKUT……….DIBAWAH INI SY INGIN BERKONGSI CARA PAKAR PEMAKANAN YG JUGA PERNAH MENGALAMI MASALAH SPT KITA SELAMA 15 THN MALAH LEBIH TERUK DR KITA.DGN KAJIAN KEATAS DIRI BELIAU SENDIRI SELAMA BELIAU SAKIT,INILAH HASILNYA,MALAH SKRG BELIAU LEBIH SIHAT DR KITA SEMUA DGN USIA 45 THN.CUBALAH CARA BELIAU SELAMA 4 HARI SHJ,ADA AKAN RASA PERUBAHANNYA. If you’re ready for Day 4, then it’s ready for you!

Before you start Day 4′s meals (below)…

————————————-
Remember the 4 Basic Rules again:
————————————-

Rule #1
=======
If you are allergic to any of the foods listed below (or
think you are), do NOT eat them. Choose another option
instead (there are plenty of choices).

Rule #2
=======
Fresh fruit (NOT canned or jarred) can always be
substituted for any breakfast or snack. (When you eat
fruit as outlined in this plan, it does not create pain or
discomfort).

Rule #3
=======
EAT SLOWLY. It takes about 20 minutes for your brain to get
the “full” signal from your stomach. Eating fast almost
guarantees over-eating and PAIN. So when you feel
comfortable, STOP EATING.

Rule #4
=======
Believe in yourself. This is easy. It works. Don’t quit!

====================================

=================
NO Pain Day 4 Meals
=================

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
No Pain Breakfast:
(Choose 1 option and 1 beverage only)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Breakfast Option 1:
===================
Breakfast Smoothies (recipe follows).
If you choose this breakfast option, do not have a
beverage other than water. And eat nothing else with the
smoothie. Just the smoothie and nothing else.

Breakfast Option 2:
===================
Oatmeal with 1 tsp. maple syrup or honey and sprinkled
with cinnamon (no raisins)

Breakfast Option 3:
===================
Any fresh fruit of your choice (not canned).
If you choose this breakfast option, do not have a
beverage other than water. And eat nothing else with the
fruit. Just the fruit and nothing else.

Breakfast Beverages:
==================
Tea or herbal tea (with 1 tsp. milk or cream if desired),
vegetable juice, soy milk, rice milk, almond milk or water
(no coffee or fruit juice of any kind)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
No Pain Mid-Morning snack – (Choose only one)
(Must be at least 3 hrs after breakfast;
otherwise, don’t have it):
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mid-Morning Snack Option 1:
==========================
1 serving of fresh (not canned) fruit of your choice (Each
= 1 serving: 1 apple, 1 orange, 1 banana, 1 pear, 1 peach,
2 tangerines, 1 nectarine, 1 cup berries of any kind, 1 1/2
cups melon chunks of any kind, 2 plums, 1 cup grapes, 1 cup
cherries, 2 kiwi fruit, 1 cup pineapple chunks, 1 mango)

Mid-Morning Snack Option 2:
==========================
Carrot and/or celery sticks (with 2 tablespoons peanut
butter or almond butter if desired)

Mid-Morning Snack Option 3:
==========================
1 handful raw nuts of your choice (peanuts, cashews,
pistachios, pecans, walnuts, almonds etc.)

Mid-Morning Snack Option 4:
==========================
Raw vegetable dippers of your choice (cut-up broccoli,
carrots, cauliflower, bell peppers, cucumbers, radishes,
celery, summer squash) with 2 tablespoons salad dressing,
if desired

Mid-Morning Snack Option 5:
==========================
8 oz. fresh fruit juice of your choice (no Hi-C, Tang,
sports drinks, Hawaiian Punch or similar products)

Mid-Morning Snack Option 6:
==========================
1 slice whole wheat, whole grain or oat bran toast with
butter (Better, healthier options than butter are Earth
Balance, Smart Balance or similar products without
hydrogenated oils. Whatever you do, don’t use margarine.)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
No Pain Lunch:
(Choose 1 option and 1 beverage only)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Entree Option 1:
================
Sliced avocado sandwich on whole-wheat bread with
mayonnaise
and lettuce (no cheese)

Entree Option 2:
================
1 Bean burrito (no meat) with lettuce, tomatoes, olives and
salsa

Entree Option 3:
================
1 Burger of your choice without bread or a roll

Side Dish Option 1:
===================
Carrot and celery sticks with 2 tablespoons salad dressing
if desired

Side Dish Option 2:
===================
Large tossed salad (any kind of lettuce and whatever raw
vegetables you desire) with olives and dressing of your
choice

Lunch Beverages:
================
Tea or herbal tea (with 1 tsp. milk or cream if desired),
vegetable juice, soy milk, rice milk, almond milk or water
(no coffee, alcohol or fruit juice of any kind)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
No Pain Mid-afternoon snack (must be at least 3 hrs after
lunch; otherwise, don’t have it): – (Choose only one)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mid-Afternoon Snack Option 1:
============================
1 serving of fresh (not canned) fruit of your choice (Each
= 1 serving: 1 apple, 1 orange, 1 banana, 1 pear, 1 peach,
2 tangerines, 1 nectarine, 1 cup berries of any kind, 1 1/2
cups melon chunks of any kind, 2 plums, 1 cup grapes, 1 cup
cherries, 2 kiwi fruit, 1 cup pineapple chunks, 1 mango)

Mid-Afternoon Snack Option 2:
============================
Carrot and/or celery sticks (with 2 tablespoons peanut
butter or almond butter if desired)

Mid-Afternoon Snack Option 3:
============================
1 handful raw nuts of your choice (peanuts, cashews,
pistachios, pecans, walnuts, almonds etc.)

Mid-Afternoon Snack Option 4:
============================
Raw vegetable dippers of your choice (cut-up broccoli,
carrots, cauliflower, bell peppers, cucumbers, radishes,
celery, summer squash) with 2 tablespoons salad dressing if
desired

Mid-Afternoon Snack Option 5:
============================
8 oz. fresh fruit juice of your choice (no Hi-C, Tang,
sports drinks, Hawaiian Punch or similar products)

Mid-Afternoon Snack Option 6:
============================
1 slice whole wheat, whole grain or oat bran toast with
butter (Better, healthier options than butter are Earth
Balance, Smart Balance or similar products without
hydrogenated oils. Whatever you do, DON’T use margarine.)

xxxxxxxxxxxxxxxx
No Pain Dinner:
xxxxxxxxxxxxxxxx

Entrée Option 1:
================
Seafood Stew (recipe follows)

Entrée Option 2:
================
5 oz. serving of beef, chicken or pork of your choice
prepared
without breading of any kind (5 oz. is a piece about the
size of a checkbook)

Side Dish Option 1:
=================
Not the Spinach You Grew Up With (recipe follows)

Side Dish Option 2:
=================
Steamed broccoli and/or cauliflower with olive oil or
butter (Better, healthier options than butter are Earth
Balance, Smart
Balance or similar products without hydrogenated oils.
Whatever you do, don’t use margarine.) Add a sprinkle of
parmesan cheese if desired.

Salad Option 1:
=============
Caesar Salad (recipe follows)

Salad Option 2:
=============
Tossed salad (any kind of lettuce and whatever raw
vegetables you desire) with cheese, olives and dressing of
your choice

Dinner Beverages:
================
Tea or herbal tea (with 1 tsp. milk or cream if desired),
vegetable juice, soy milk, rice milk, almond milk or water
(no coffee, alcohol or fruit juice of any kind)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

—> Day 3 Recipes <—

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

===============================
Breakfast Smoothies Serves: 2-3
===============================

4 cups fresh fruit of your choice
1 large banana
1 cup fruit juice
1 cup ice cubes

Put all ingredients into a blender; blend on high speed 1
minute until smooth and thoroughly mixed. If mixture is
too thick, add fruit juice to desired consistency.

Great fresh fruit and juice combinations include:

1- Mixed berries–strawberries, blueberries, blackberries
and raspberries with berry juice
2- Peaches, mangos, nectarines and pineapple with orange
or pineapple juice
3- Mixed melons-watermelon, cantaloupe and honeydew with
mixed
fruit juice
4- Apples, pears and grapes with apple or cran-apple juice

==============================
Seafood Stew Serves: 6
==============================

1 large Vidalia onion, chopped
1/4 cup olive oil
3 stalks celery, chopped
1 green bell pepper, chopped
1 red bell pepper, chopped
5 garlic cloves, pressed
Pinch of crushed red pepper flakes
2 teaspoons dried oregano
1 teaspoon dried marjoram
3 tablespoons chopped fresh basil leaves (or 1 tablespoon
dried)
2 cups bottled clam juice
1-28 oz. can crushed tomatoes
2/3 cup dry red wine
1 lb. firm white fish fillets (such as swordfish or orange
roughy), cut into 1″ cubes
1 pound scallops, rinsed and halved if very large
1 pound extra large shrimp, shelled and deveined
1 tablespoon fresh lemon juice
Salt and pepper to taste
Grated Parmesan or Romano cheese for garnish

Heat olive oil in a Dutch oven or soup pot over medium
heat. Add onions and sauté 5 minutes. Add celery and
peppers and sauté for 2 more minutes.

Stir in garlic, crushed red pepper flakes, oregano,
marjoram and basil. Lower the heat, cover and cook for 2
minutes. Add the clam juice, tomatoes, and wine. Cover
and simmer for 15 minutes.

Add the fish, scallops and shrimp, and cook until the
seafood is just done-about 4-5 minutes. Stir in lemon
juice and season with salt and pepper to taste. Top with
grated Parmesan or Romano cheese if desired.

======================================
Not The Spinach You Grew Up With Serves: 3-4
======================================

1 1/2 lbs. fresh spinach leaves (preferably baby spinach if
you can find it)
3 tablespoons water
3 tablespoons olive oil
1/4 cup shredded Parmesan or Romano cheese
Salt and freshly ground black pepper to taste

Thoroughly wash spinach (if not using pre-washed). Drain
thoroughly.

Place water, then spinach into a Dutch oven or large
saucepan. Cover and steam over medium heat until just
barely wilted, about
2-3 minutes.

Remove from pan with a fork (to drain off excess water)
and place in serving bowl. Drizzle with olive oil,
sprinkle with cheese and add salt and pepper to taste.

===================================
Caesar Salad Serves: 4-6
===================================

1 very large head romaine lettuce, washed and torn into
bite-sized pieces

Dressing:
3 cloves garlic, minced
3/4 cup mayonnaise
1 1/2 teaspoons anchovy paste
3 tablespoons Parmesan cheese
1/2 teaspoon Worcestershire sauce
1/2 teaspoon Dijon mustard
1 tablespoon fresh lemon juice
Salt and pepper to taste

Parmesan cheese for topping

Combine dressing ingredients and whisk until well combined.

Place lettuce in a very large bowl. Toss with dressing
until well combined; top with additional Parmesan cheese
and serve.

====================================
====================================

Congratulations!

In just 4 days you are, no doubt, feeling much better than
you have felt in a long time, possibly years. You’ve got
more energy and you may have even lost some weight! And
you were probably able to reduce and even eliminate some or
all of your stomach medications.

I’m thrilled, because those were all my goals for you and
more.

But don’t get feeling too satisfied.

Unless you own the Great Taste NO Pain Health System, you
haven’t yet learned how to do this on your own.

You need to know what to eat and when to eat it so you can
stay healthy and pain-free no matter where you are. Eating
the foods suggested in this 4 Day Plan day in, day out,
year in, year out would get pretty boring and be difficult
to stick with.

=======================================




No comments: