28.12.09

Kenapa Graduan Tak Dipanggil Untuk Interview?

Ramai graduan universiti bertanya, "saya dah hantar banyak resume kepada pelbagai syarikat tak kira besar, sederhana atau kecil TETAPI tak dipanggil untuk interview...kenapa? apa kekurangan kami graduan?... kalau tak de pengalaman maka berilah peluang kepada kami mendapatkan pengalaman. Kalau kata tak de kemahiran maka berilah peluang kpd kami mendapatkan kemahiran?"

Itulah antara soalan yang sukar untuk kami sebagai penceramah/trainer untuk menjawabnya, namun..

ADA beberapa PERKARA yang harus difikirkan oleh GRADUAN...

1. Graduan kena fahami bahawa zaman sekarang masih lagi dianggap zaman gawat... walaupun ada pihak cuba menidaknya.

2. Majikan sekarang lebih berhati-hati dalam memilih pekerja baru...sebab permintaan melebihi penawaran..mereka dah boleh memilih pekerja baru dalam kriteria yang ketat... Majikan boleh menyombonglah katakan...

3. Majikan sekarang memerlukan seorang pekerja yang tak perlu dilatih. Masuk kerja dah boleh buat itu dan ini tanpa perlu disuruh atau perlu dipantau. Kalau beri latihanpun sekadar asas sahaja..yang lain tu pekerja boleh belajar sendiri dan mahir sendiri. Apa maksudnya?.... Pekerja itu seorang yang kreatif, inovatif, boleh cari ilmu dan kemahiran yang dikehendaki syarikat sendiri tanpa perlu disuruh. Pekerja baru yang cepat faham kehendak majikan dan cepat sesuaikan diri.

4. Majikan mencari pekerja yang sanggup berkorban untuk syarikat dan bersedia bekerja walaupun gaji yang kecil daripada usaha/tenaga yang diberikan. Maknanya pekerja yang mengejar pengalaman dan kemahiran diri melebihi gaji yang diterima.!

5. Majikan tak nak bazirkan duitnya untuk hantar pekerja pergi kursus itu dan ini maka kemahiran perlu dicari oleh graduan sebelum ceburi bidang yang diminati.

6. Semasa hantar resume...graduan kena konsen byk perkara:
a) alamat email anda kadang kala kelakar dan tak menggambarkan anda seorang yang profesional
contoh : girlpink@yahoo.com, badansasa@yahoo.com, cute2000@gmail.com,

sepatutnya letakkan nama anda seperti azmil2020@yahoo.com, rina@gmail.com...

b) Bila letak kemahiran berkomputer, jangan buat kerja tak cerdik dengan membuat andaian majikan atau barisan panel buta IT.
Sebagai Contoh:
Kemahiran dalam komputer ialah adobe acrobat reader!, apa...! adobe acrobat reader kena belajar ker?

Lagi KELAKAR ialah kemahiran komputer saya ialah melayari internet, menggunakan IE 8, Firefox, Opera dan Google Chrome... kelakarnya...adakah ini dikira sebagai seorang graduan....

Zaman sekarang semua yang kat ofis boleh dan tahu melayari internet.... malah tukang sapu pun kadang-kadang boleh bermuka buku (facebook).

c) Minta GAJI yang bukan-bukan,
Anggaran gaji (expected salary) ialah RM3000.00! Wow! belum bekerja dah demand gaji mahal.... apakah kemahiran dan bukti yang kukuh menyatakan anda layak untuk gaji sebanyak itu?...lebih-lebih lagi kalau mintakpada company kecil...lainlah kalau hantar resume ke petronas, shell, ESSO, PNB, MSC Companies...

d) Tak nyatakan kemahiran yang dimiliki atau kursus yang telah dimiliki malah terkini

Contoh: Dalam IT, saya boleh menggunakan software Adobe pagemaker, Adobe ilustrator, Flash, Grafik, Web design, Microsoft Office 2003 dan 2007, OpenOffice, Ubuntu, Kubuntu.

Kemahiran yang saya pelajari atau kursus yang telah saya ikuti ialah Mindmapping, NLP, Mindpower, Innerpower, Reiki, Time Management, Stress Management, Management at Work, Teamwork, Teambulding, Komunikasi Berkesan dan pelbagai kemahiran yang diperlukan..... seperti yang telah dinyatakan oleh sebuah akhbar tempohari

"Menurutnya, mahasiswa perlu mempunyai kemahiran komunikasi, pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, kemahiran keusahawanan, etika dan moral profesional serta kemahiran kepimpinan sebagai persiapan diri bersaing di pasaran kerjaya." METRO

Justeru itu, Graduan perlu mengkaji dan membaiki diri sehingga boleh meletakkan diri dalam kesesuaian yang yang diperlukan oleh majikan.... janganlah mengejar kerja yang relax dan mewah serta selesa tetapi kejarlah kerja yang memberikan banyak kerja, banyak pengalaman yang boleh mendirikan kita menjadi manusia yang punya banyak potensi.... kerana itulah yg diingini oleh MAJIKAN masa kini.


No comments: