18.12.09

Hati-Hati Ketika Menerima Phone Call Daripda CreditCard Centre!

Dua hari lepas saya mendapat satu telefon daripada AMbank Credit Card Centre, +60321788888, dapat mesej drpd suara yang dah ditape/ dirakam menyatakan yang saya terhutang credit card sebanyak RM3668. Tergamam saya dibuatnya tetapi saya rasa pelik sebab credit card saya ok je...katanya maklumat lanjut sila tekan 9.

Saya pun tekan 9, disambut oleh suara lelaki cina tapi nampak mcm dia gelabah!... lalu dia minta no card saya...so saya bagilah tahu...tapi saya rasa pelik sebab dia tak seperti perunding/telefonis Ambank sebelum ini...talian tak cukup cantik...dan saya dengar dia berbisik dgn seseorang... lalu..saya katakan padanya yang talian tak bagus...dia kata you call back.... lagi pelik? biasa telefonis yang akan call semula customer! (Mungkinkah fraud yang diceritakan oleh rakan-rakan dalam internet?)

Akhirnya, saya call balik dan disambut sebenarnya oleh telefonis ambank... setelah melalui langkah2 seperti biasa... saya dinyatakn oleh telefonis yang itu adalah FRAUD yang dilakukan oleh lanun maya untuk curi duit atau curi 3 nombor credit card yang mnjadi security....pada card... terkejut saya,
Ramai pelanggan ambank dah kena...alhamdulillah..saya
terselamat....
So kalau anda terima panggilan seperti saya maka berhati-hatilah.....

KAta telefonis itu ialah ambank tak akan call customer dgn no panggilan itu..+60321788888... ia adalah nombor khas untuk pelanggan call ambank sahaja..... Mereka akan menggunakan nombor telefon yang lain yang diakhiri dgn 3 "0" di belakang.

Kalau mereka call, mereka akan menyatakan bahawa panggilan ini akan dirakamkan untuk tujuan keselamatan, mereka akan berinteraksi dgn anda sambil melihat sistem... antara soalan yang dikemukankan ialah

1. Adakah encik tinggal di........?
Jika Ya, sila berikan alamat surat menyurat encik?

2. Nyatakan kata laluan panggilan encik? biasanya kita ada kata laluan atau kod untuk mempercepatkan proses pengenalan diri kita ketika berhubung dgn telefonis TETAPI ianya bukan Password/kata laluan kad kredit DAN BUKAN juga kad ATM Bank!

3. Nyatakan transaksi terakhir encik dan untuk apa?

Soalan-soalan ini boleh kita tanya juga untuk verify yang panggilan di terima itu betul-betul daripada telefonis ambank atau mana-mana bank.

Hati-hati juga kalau terima call sama ada suara yang telah ditapekan atau suara yang menyatakan bahawa kad credit anda telah digunakan oleh org lain..... sebab itu maybe lanun.... apa yg perlu anda buat ialah putuskan hubungan dan anda sendiri call centre....itulah yg terbaik....

JANGAN BIARKAN anda dikontrol oleh mereka, biar anda mengontrol mereka...

HATI-HATI!

No comments: