18.4.12

BELI RM 5, JUAL RM 100,000

Batu jalan berharga RM100,000


AH TIAM menunjukkan sebutir batu permata palsu pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Terengganu di Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Orang ramai khususnya warga emas dinasihatkan agar tidak terpedaya dengan penjualan batu permata atau batu delima yang kononnya berkuasa ajaib sehingga mampu menyembuhkan penyakit mahupun dijadikan ubat pengasih.

Ia ekoran polis menerima 11 kes sepanjang tahun lalu yang melibatkan kerugian RM200,000 melibatkan mangsa yang membeli batu kononnya mempunyai kuasa ajaib.

Pada tahun ini sehingga Mac lalu, polis menerima laporan daripada lima warga emas yang mendakwa terpedaya membeli batu kononnya mempunyai kuasa ajaib.

Siasatan polis mendapati batu-batu yang dibeli mangsa hanya merupakan batu yang dikutip di jalanan. Namun mangsa-mangsa terpedaya selepas batu itu didakwa mempunyai kuasa ajaib selepas batu-batu itu dibalut kertas, diwarnakan atau dibalut dengan wang syiling bagi memperdaya mangsa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Superintendan Khoh Ah Tiam berkata, kes terbaharu melibatkan penipuan batu ajaib dilaporkan di Chukai, Kemaman pada bulan lalu melibatkan warga emas berusia 70 tahun.

“Warga emas wanita itu bersetuju membeli batu yang didakwa mempunyai kuasa ajaib apabila batu tersebut dapat mengeluarkan cahaya ketika diletakkan di dalam air,” kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK) negeri di sini semalam.

No comments: