5.6.09

Tabiat buruk kewangan

KITA tidak dapat menganalisis sesuatu kelemahan yang dilakukan sendiri, lebih-lebih lagi masalah hutang melibatkan kad kredit.

Menyedari masih ramai di kalangan ahli keluarga atau sahabat handai kita tidak berdisiplin ketika membeli-belah, minggu ini saya catatkan tabiat buruk yang ada pada diri sendiri agar kita tidak mengulangi kesilapan lalu.

Menyalahgunakan pemindahan baki kad kredit

Memindahkan baki kad kredit dari bank yang memberikan kadar faedah yang tinggi ke bank yang memberikan kadar faedah yang rendah merupakan satu langkah yang baik dalam mengurangkan bayaran semula hutang. Tetapi kesilapan besar yang kerap berlaku ialah apabila kita masih lagi menambah transaksi-transaksi pembelian yang baru.

Kelewatan pembayaran kredit

Jangan sesekali melewatkan pembayaran kredit, tidak kiralah hutang kad kredit, pinjaman rumah mahupun kereta. Anda akan berhadapan dengan kerugian yang besar sekiranya masih bersikap sebegini setiap hujung bulan. Sekiranya perkara ini tidak ditangani dengan segera, ia boleh mendatangkan kerugian lebih beribu-ribu ringgit dalam masa 10 hingga 20 tahun akan datang.

Selalunya, setiap bank akan memberikan tarikh yang tertentu untuk membuat pembayaran. Oleh kerana kita sudah biasa dengan membayar semua bil-bil pada permulaan bulan, selalunya bayaran pada pertengahan bulan akan dibayar lambat atau dibayar pada bulan hadapan. Di sinilah kesilapannya.

Walaupun kita rasakan faedahnya hanyalah RM32 sahaja tetapi, kalau ditambah dengan beban hutang yang baru dan dilambatkan lagi pembayarannya, faedahnya juga akan menjadi bertambah.

Apa yang boleh kita lakukan ialah mencatit tarikh pembelian dan tarikh perlu dibayar dalam masa 20 hari. Ini kerana, bank yang memberikan kad kredit telah memberikan tempoh 20 hari untuk membayar tanpa dikenakan faedah. Antara kaedah lain untuk mengelakkan kadar faedah tinggi adalah dengan segera membuat pembayaran dalam talian.




Menggunakan kad kredit walaupun mempunyai wang tunai

Menjadi lumrah hidup kita yang tinggal di bandar, setiap kali membeli-belah kad kredit yang digunakan. Sama ada seorang diri mahupun dengan keluarga, kita lebih gemar menghulurkan kad kredit walaupun saku, dompet dan beg kita dipenuh dengan wang tunai.

Walaupun jumlah pembelian kecil, ia tetap meningkatkan dan menambahkan lagi baki bulan lepas yang masih belum berbayar.

Melengahkan dana kecemasan

Masih ramai di kalangan ibu bapa hari ini melengahkan simpanan keluarga menerusi dana kecemasan. Wang yang disimpan dalam dana ini amat mustahak kerana ia akan menyelamatkan kita apabila berlakunya kecemasan. Keadaan kecemasan inilah yang memaksa kita menggunakan kad kredit dan ini secara tidak langsung akan menambahkan lagi bebanan hutang.

No comments: