22.6.09

Pekerja Dalam Generasi Y

Apa itu generasi Y? Siapakah mereka? Sikap Mereka bagaimana pula? Susah ke nak deal dgn mereka?

Perbagai isu dan komen yang dilontarkan untuk generasi Y yang kini sedang membesar dan telah memasuki alam pekerjaan... pada merekalah tanggung jawab untuk mendidik generasi selepas mereka iaitu generasi Z supaya lebihh cekal menjaga alam ini.

Generasi Y ialah generasi yang hidup di dalam siber, maya, IT, YM, IM, Facebook, blog, internet, broadband, handphone atau lebih dikenali sebagai pintu kepada generasi Millenium/millenial.. mereka lahir ketika bermulanya zaman Digital Revolution.

Ada yang menyatakan bahawa Generasi Y ialah individu yang lahir daripada tahun 1979 sehingga 1994. Ada yang memberikan pandangan bahawa mereka lahir antara tahun 1976 sehingga 2001 Namun begitu, pandangan ramai daripada pengkaji ialah generasi yang lahir daripada tahun 1980 (awal tahun revolusi digital) sehingga 1988.


Generasi ini dikatakan terbiasa dengan kemudahan IT dan kurang menghadapi cabaran hidup dari sudut guna tenaga tetapi terdedah kepada cabaran emosi, pendek aqal, cabaran pembebasan nafsu dan cabaran cetek agama.

Gen Y dikatakan suka benda/kerja yang mudah tanpa perlu melakukan pemikiran kompleks atau analitika.... majoritinya begitu...namunn pendidikan atau pengalaman hidup akan mematangkan mereka sekiranya wujud mentor yang boleh membawa atau menyedarkan mereka yang tenggelam alam dunia IT dan siber.

Gen Y dikatakan mengalami cabaran hidup dalam pergaulan bebas disebabkan sistem pendidikan Islam atau agama lebih menjurus kepada peperiksaan dan bukan mengamalkan dalam kehidupan... dikatakan kebanyakan guru di sekolah tidak berjaya membawa mereka menghayati erti amalan agama dalam kehidupan kerana guru juga ada halangan dan cabaran tersendiri dalam penghayatan kematangan 4 dimensi manusia.... justeru itu J-Qaf di perkenalkan.

Apakah hasilnya? Berlakulah gejala sosial, anak luar nikah, pembuangan bayi, termengandung walaupun lulusan universiti atau sedang berada di IPT, rempit, bohjan, bohsia dan pelbagai cabaran remaja dan belia di alaf baru.

Generasi Y dikatakan terlalu bergantung kepada dunia IT dan teknologi. Sebagai contoh...

1. kalau mesin basuh rosak.... berarti tak boleh membasuh.... kurang usaha membasuh secara manual.

2. Kalau nak berjaya dalam exam, wajib pergi kelas tuisyen tanpa dilatih boleh berjaya dengan syarat diri nak berjaya dan usaha sendiri. (Tahniah! Madiha sebab telah buktikan anak yang hidup kekurangan boleh berjaya dan dapat 20A).

Gen Y dikenali di kalangan pensyarah / lecturer sebagai golongan yang suka "copy and paste" setiap assignment yang diberikan tanpa ada usaha untuk bawa maklumat - buat analisa - buat rumusan dan olah semula menggunakan ayat sendiri.

Gen Y dikenali di kalangan Majikan sebagai individu yang nak relax bekerja, bekerja sekadar dalam lingkungan job description sahaja tanpa sedikit usaha lebih untuk pengalaman dan ilmu. Kerja nak relax tapi gaji nak banyak.

Mereka dikatakann kurang meminati kerja sedikit murah tetapi boleh ceduk pengalaman yang banyak dan kemahiran jangka panjang untuk bina keusahawanan diri. Saya teringat komen daripada pengurus besar sumber manusia di satu organisasi terkenal bahawa ciri-ciri di atas cukup membimbangkan mereka.

Mereka tak mahu bekerja di taska atau tadika yang ofer gaji murah tapi penuh pengalaman dan mampu meningkatkan kemahiran diri serta memantapkan potensi diri untuk bukak biznes pendidikan dgn ilmu baru dan pengalaman baru seperti ilmu Dr Glenn Doman dalampendidikan anak-anak... secara teori boleh dibaca... secara praktikal kena dipelajari selama setahun ke atas. Antara taska yang amalkan sistem terbaik itu ialah taska alhumairaa di bandar baru bangi (www.geniuskdiscentre.blogspot.com). Sayang kalau generasi Y tak mengambil peluang yang ada.


GEN Y kena bersedia mengubah segala anggapan, tanggapan, perspeksi umum masyarakat tentang mereka...

Buktikan bahawa Gen Y adalah terbaik!!

*****************************************************************************
Buat Zoo yang didiami oleh Sesinga, kuhadiah lagu ini........

http://www.youtube.com/watch?v=eUm-zvGsgiE


No comments: