9.6.09

Buat Perhatian Semua Isteri.

Salam Buat Semua,

Seronok juga membaca forum berkaitan perhubungan suami isteri... bagaimana mereka berkomunikasi dan berkaitan kelemahan dan kekuatan sesuatu persahabatan antara keduanya dan pelbagai isu yang menarik

Antara perbualan atau luahan hatii suami ialah

1. Isteri saya bila usia dah mencecah 36 ke atas, dah mula tunjuk kepelikan sedikit, kalau saya bercakap dgn nya, beliau tak pandang muka saya pun.... beliau tengok ke arah lain.... lebih baik saya cakap dengan tunggul kayu sebab dah tahu itu tunggul ..... taklah menyakitkan hati...


2. Isteri saya pula, bila bercakap dengannya.. beliau hanya jawab... emm...emmm, muka tak pandang saya.... tak romantiklah... asyik baca buku...buku...buku atau ngasik pegang handphone je... lepas tu sms...sms....

3. Isteri saya pula, kalau cakap dengan saya, garangje... tak senyum langsung.... tegasnye ayat yang dikeluarkan... tapi kalau bercakap dengan kekawannya atau adikberadiknya... asyik ketawa aje... kokek...kokek.... tak faham langsung....

4. Isteri saya pula, bila nak bersama dengannya, saya yang kena mula dulu..... kalau nak tunggu dia mula dulu.... kiamatlah....
Lepas tu... asyik menolaknya je......... kekadang terpaksalah saya memaksa sikit........
Mana boleh orang lelakinya...bila empangan penuh.... takut melimpah ke tempat lain.... haramlah jadinyaaaa.....


5. Tanya ahli forum tu.... wahai suami kat luar sana.... engkau seronok tak.... bila nak tidurnya... isteri mula sms....sms....sms.... ! tak terganggu tidurnya ke.......


"Dgn jejantan manalah dia sms"---- usikkan daripada netters yang lain.....

Maksud kat sini... tak berapa elokklah si isteri SMS ketika nak tidur.... takut datang fitnah......


6. Isteri saya selalu kata kat saya.... "itu, dia nak betulkan pandangan dia sahajalah tu" atau "awak sahaja yang betul... pandangan oranglain salah"!

Sedang pada pandangan saya yang sebenarnya... beliau nak orang lain ikut pandangannya seolah-olahpandangannya sahaja yang betul... jadi sebelum orang lain kata padanya... beliau akan mengeluarkan statement itu dulu......

Beliau suka buat keputusan dulu dan meminta saya sebagai suami memperteguhkan keputusannya walaupun nampak salah.....
Mana perginya hak saya sebagai seorang suami yang menjadi nakhoda dalam perlayaran kapal... tentulah saya berhak buat keputusan yang terbaik untuk keluarga.... sepatutnya dia ikuti keputusan saya selagi tidak bertentangan dgn agama...


7. Isteri saya businesswoman, beliau hebat mengendalikan syarikatnya... tetapi beliau kadang-kadang konfus dgn suaminya.... anda nak tahu kenapa?.... cara beliau bercakap dgn saya mcm beliau bercakap dengan staffnya.... pening juga nak melayannya.... kekadang beliau lebih memntingkan syarikat daripada suaminya...

Tu yang saya perhatikan... ramai isteri businesswoman ni jadi ibu tunggal... dan suaminya kahwin lain dgn perempuan lain yang kurang sibuk....

8. Isteri saya pula, ada kenangan negatif pada lelaki terutama lelaki yang kuat tidur, lelaki yang tak pandai urus diri atau lelaki yang tak tolong isteri....
Nak tahu kenapa.? sebab beliau dibesarkan dalam situasi seperti itu.....

Pada peringkat mula perkahwinan saya, kalut juga dgn sikapnya.... dia mahukan kita menjadi suami yang tak mudah penat.... beliau nak kita jadi contoh the best buat lelaki dalam keluarganya..... woh! monat rasanya..... susah juga nak sedarkannya bahawa suaminya sekarang berbeza dgn situasi yang pernah dia alami... jangan samakan suaminya dgn lelaki yang beliau tak suka....

sekarang ni dah ok sedikit.... beliau dah boleh terima bahawa pengalaman yang lepas perlu dilepaskan dan dihancurkan daripada belenggu kehidupan kini... dunia dah berubah... duna dah baruu dnsemakin mden... kita perlu membina pengalaman baru yang lebihbaik dan lebih mnarik


ITULAh sebahagian luahan para suami di luar sana buat isteri-isteri mereka.....

Dalam mencari kebahgian rumahtangga bukanlah sesuatu perkara yang mudah.... perlu ada perbincangan.....

Si isteri tak boleh mengharapkan suami perfect segalanya... begitujuga si suami....

Setiap manusia ada kelemahannya..... bertolakansurlah danberbincanglah.......

KOMUNIKASI adalah perkara penting dalam semua kehidupan kita......

Wassalam



No comments: