6.6.09

Kenali Sensitiviti Kekawan


Dalam pergaulan harian kita dengan kekawan, kita akan memahami sensitivitinya apabila sedikit bergaduh atau berselisih pandangan atau pendapat atau juga cara kekawan kita menjawab "joke" yang kita lontarkan walaupun "joke" itu sebenarnya untuk menceriakan suasana yang malap.


Teringat satu al Kisah bagi golongan kami sebagai trainers apabila ada seorang kawan yang sedang memberikan pengisian kuliah maghrib kepada peserta yang rata-rata nampak keletihan dan tak biasa mendengar kuliah agama selepas maghrib.

Ada yang nampak mengantuk, ada curi-curi tidur, ada yang memfokuskan kepada penyampaian "ustaz" trainer tersebut. Lalu Ustaz Trainer inipun menceritakan sedikit pengalaman beliau berkomunikasi dengan isteri yang tengah down emosi akibat sesuatu peristiwa yang berpunca daripada kesedihan seolah-olah dgn peristiwa sedih itu... si isteri tak dapat membahagiakan suaminya...

Pada masa itu nampaklah suasana yang sedikit ceria sebab peserta - peserta ni memang suka dengar cerita daripada teori-teori semata-mata.

Adalah dua orang kekawan trainer secara spontan buat joke untuk menceriakan suasana... seorang cakap secara perlahan dan seorang lagi sedikit kuat...."bersabarlah sayang.............................. nanti saya kawin lagi"

Maka Ustaz Trainer ini mungkin pada waktu itu kurang bersedia menjawab joke itu maka beliau sedikt beremosi lalu dijawab dgn sedikit kasar dan jawapan terus menuju ke arah peribadi trainer yang nyaring suaranya tadi (dan terselamatlah yang membuat joke secara perlahan) lalu digambarkan bahawa Trainer yang nyaring itu mcm dah ready nak pasang sorang lagi seumpama kereta yang kena calibrate setiap 5 tahun atau secara mudah faham "kena tukar" setiap 5 tahun.

Namun begitu, trainer yang buat joke ni nampak macam sporting aje.... cool aje... may be dia terfikir..."microphone" di tangan engkau.... atau tak perlu jawab... agar peserta nampak kesportingan di kalangan peserta...


Kekadang pada waktu itulah kita akan nampak dan melihat sertai merasai bahawa ada kalanya manusia yang biasa sebelum ini buat joke dan membalas joke secara terbaik boleh terleka apabila menyentuh sensitivitinya .... maybe... sesetengah manusia boleh buat joke lain tetapi jangan sentuh joke indirect berkaitan kesetiaannya kepada isterinya yang tersayang atau joke berkaitan dengan anak-anaknya.... maybe beliau terlalu "caring" dan "fathering" ataupun sensitif yang tinggi terutama dapat anak baru atau sedang berpuasa 40 hari atau 100 hari.

Untuk yang lain... hati-hati ketika buat joke terutama apabila kekawan sedang keletihan tenaga fizikal atau tenaga emosi atau kedua-duanya sekali selepas mengharungi program latihan hampir 3 bulan secara non-stop.

Wassalam

No comments: