22.6.09

Antara Duo Persepsi

Ketika mengadakan latihan bersama satu kumpulan pengurusan di satu resort bandar.

Daripada perbincangan demi perbincangan yang dibuat mengenai staff bawahan, apa yang kami nampak ialah persepsi-persepsi minda. Kenapa begitu?

Ketika bersama staff bawahan organisasi tersebut dalam program yang khusus untuk mereka... staff bawahan akan melihat persepsi-persepsi yang berlainan atau bertentangan dengan apa yang dilihat oleh pengurusan atasan.

Staff bawahan akan bertindak dengan lingkungan minda pekerja bawahan. Pengurusan pula terbahagi kepada duo, jika pengurusan di peringkat tengah atau pertengahan, mereka akan bertindak dalam lingkungan minda pengurus dan pekerja, pengurusan atasan pula akan bertindak juga dalam lingkungan minda boss dan minda pekerja dalam peratusan atau nisbah yang berbeza-beza.



Apabila boss bertemu dengan staff bawahannya, boss mahukan setiap pergerakan staff mestilah disampaikan kepadanya sebagai tanda concern beliau terhadap orang bawah. Boss mahukan yang terbaik daripada staff... untuk mendapatkan quality dalam tindakan dan pekerjaan terbaik, staff perlukan bekerja bersungguh-sungguh dan sepenuh hati, jiwa dan raga... bekerja tanpa penat lelah dan sentiasa meninggal jauh segala keletihan dan menambah stamina tenaga agar lebih power.

Apa bila pihak pengurusan mengadakan meeting... kebanyakkan kata-kata yang diutarakan akan mendesingkan telinga staff bawahan.... ada yang akan terluka atau luka lama berdarah kembali......



Bila berbicara dengan pihak staff bawahan sama ada kakitangan sokongan, barisan hadapan (frontliner) , lain pula kisah tanggapannya..

Mereka merasakan bahwa merekalah aset syarikat yang sebetulnya... kenapa?
1. Jumlah mereka jauh lebih ramai daripada pihak atasan.
2. Tanpa mereka, tidak wujud perkataan "pengurusan".
3. Tanpa mereka, operasi syarikat tak jalan....
4. Mereka adalah pembawa rezeki kepada syarikat. Dengan hasil usaha dan kerja merekalah ...duit masuk setiap hari.

Mereka terasa hati bila boss kata.... bila penat kena fikirkan adakah anda kurang stamina atau anda kena tambah stamina?

Mereka terasa betapa hati mereka menderita bila setelah penat bekerja..... dilihat bila pengurusan tidak hargai.... bukan duit yang dipinta tapi penghargaan walaupun hanyalahkata-kata... kalau dihulurkan duit...bagus juga... yelah gaji kecik, tanggungan besar sedangkan pihak pengurusan pula gaji mereka besar berlipat kali ganda tapi tanggungan kurang...anak tak ramai.....





BERSAMbung................

No comments: