24.2.12

Kebangkitan Penduduk Afghan

Penduduk Afghan dah lama bengkek dgn Tentera Asing ini atas jenayah mereka yang tak disiarkan oleh media iaitu

1. Bunuh orang awam sesuka hati mereka.

2. Rogol anak gadis penduduk sesuka hati mereka.

3. Geledah rumah penduduk sesuka hati mereka.

4. Pukul penduduk sesuka hati mereka.

5. Menghidupkan budaya perzinaan, budaya pelacur di sana sesuka hati mereka.


AKHIRnya, ledakan berlaku..... atas nama Membakar Al Quran.....


Protes bakar al-Quran memuncak


PENUNJUK perasaan berkumpul sambil melaungkan slogan anti-Amerika di Kabul, semalam.
PENUNJUK perasaan berkumpul sambil melaungkan slogan anti-Amerika di Kabul, semalam.

12 maut bergaduh dengan tentera Afghanistan, Obama turut mohon maaf

KABUL: Meskipun tentera Amerika Syarikat meminta maaf atas tindakan askarnya membakar al-Quran disusuli langkah sama oleh Presiden Barack Obama, penduduk Afghanistan keluar beramai-ramai membantah kejadian itu hingga mencetuskan pergaduhan dengan tentera menyebabkan 12 terbunuh dan berpuluh lagi cedera.
Pergerakan Taliban turut menggesa penduduk Afghanistan tidak hanya membantah isu berkenaan sebaliknya menyerang kepentingan Amerika di negara itu.

Kamu patut serang tentera asing di pangkalan tentera mereka termasuk konvoi, tahan, pukul dan ajar mereka supaya tidak hina al-Quran lagi. - Kenyataan Taliban
“Kamu patut serang tentera asing di pangkalan tentera mereka termasuk konvoi, tahan, pukul dan ajar mereka supaya tidak hina al-Quran lagi,” menurut kenyataan Taliban.

Beribu-ribu penduduk Afghanistan menyerbu sebuah markas tentera Amerika sambil membaling batu dan memanjat tembok luarnya pada hari ke-3 bantahan terhadap pembakaran kitab suci itu.

Selain itu, seorang askar Afghanistan bertindak menembak mati dua askar Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dipercayai berpunca daripada isu sama.

Penunjuk perasaan juga menyerbu markas tentera Perancis, Norway dan Amerika. Obama berkata, kejadian itu berlaku secara tidak sengaja dan berjanji melakukan siasatan terperinci untuk mengetahui apa sebenarnya berlaku.

“Saya mahu menyatakan rasa kesal atas kejadian itu. Saya meminta maaf kepada anda dan penduduk Afghanistan,” kata Obama dalam suratnya kepada Presiden Hamid Karzai yang disampaikan duta Amerika, Ryan Crocker.

Bagaimanapun, permohonan maaf itu mungkin terlewat selepas demonstrasi meletus di seluruh empat wilayah timur menggambarkan kemarahan memuncak rakyat Afghanistan yang menganggap tentera asing tidak menghiraukan undang-undang negara mereka dan menghina budaya tempatan.

Keganasan itu juga satu peringatan betapa mudahnya hubungan Afghanistan-Amerika boleh terjejas ketika kedua-dua negara berusaha membentuk kerjasama jangka panjang sebelum tentera asing berundur pada 2014.

Kekacauan bermula Selasa lalu apabila pekerja Afghanistan di pangkalan tentera utama Amerika di Bagram, terlihat askar membuang buku ke dalam sebuah parit di mana sampah dibakar termasuk al-Quran dan bahan bacaan agama lain.

Pemerintah tentera Amerika dan NATO, Jeneral John Allen, memohon maaf dan menelefon Karzai serta organisasi berita utama untuk menjelaskan bahawa satu koleksi bahan agama termasuk al-Quran tersilap dibakar.

“Sebaik sedar apa yang dibakar, mereka berhenti dan mengambil apa yang tinggal,” kata Allen.

Empat naskhah al-Quran dibakar sebelum pembakaran dihentikan, lapor kerajaan Afghanistan.

Tetapi, kemarahan penduduk tidak dapat dibendung.

Satu demonstrasi diadakan di luar pangkalan Bagram selain di bandar timur di Jalalabad, wilayah Logar dan Parwan, lokasi Bagram.

Kira-kira 2,000 penduduk berkumpul di luar kompleks perumahan dikawal ketat untuk rakyat asing, melaungkan ‘matilah Amerika’ dan membaling batu ke dinding perkarangan dan membakar sebuah trak.

Kompleks itu dikenali sebagai ‘perkampungan hijau’ kerana kawalan keselamatannya sama di pangkalan tentera menempatkan kontraktor asing, polis dan sesetengah tentera gabungan.

Seorang penduduk, Mohammad Shaker, 18, berkata kali pertama dia mendengar mengenai pembakaran al-Quran pada Selasa lalu hingga dia dan kariah masjid memutuskan membuat bantahan jalanan selepas solat Subuh.

“Ini bukan kali pertama mereka melakukannya. Setiap hari mereka bunuh orang awam dengan serangan udara. Kami tidak dapat terima jenayah mereka di negara kami,” kata Shaker. – AP

No comments: