23.3.11

Konsep pendidikan anak-anak yang boleh dicontohi - thx to NURY

konsep prinsip NURY

1. bahawa setiap anak dr dlm kndgn ibunya lg tlh dibekalkan dn potensi utk membesar & membangun ke tahap setingginya, iaitu ke tahap cemerlang, pd segi fizikal, sosio emosi, iman, intelek dan fisiologi (kesihatan)

2. bahawa pembangunan setiap anak mempunyai peluang bsr utk menjadi nyata hanya sekiranya ibubapa, sbg PENDIDIK dan PENGASAS utama dan pertama, berusaha memberinya stimulasi serta pengasasan awal sejak anak itu dalam kandungan secara berterusan dgn keutamaan diberikan kpd usia 3 tahun.

3. bahawa ibubapa perlu memperolehi pengetahuan dan kemahiran sehingga dapat menyempurnakannya dgn penuh tawadhu', fungsi serta tanggungjawab sbg pengasas dan pendidik pertama dan utama kpd anak sendiri.

4. bahawa perkembangan potensi optima setiap anak yg bermula di suasana rumah mestilah diperkayakan dgn pengetahuan di luar rumah dan pengetahuan dan pengalaman yg diperoleh dr luar rumah itu harus pula dihalusi dgn bimbingan di rumah masing - masing.

5. bahawa apabila konsep dan pengetahuan itu menjadi amalan sejumlah besar keluarga - keluarga sehingga dijadikan CARA HIDUP dan ADAT RESAM, masyarakat itu, maka barulah tercapai pembangunan keluarga yg sebenarnya dan dgn itu, pembangunan agama, bangsa dan negara yg utuh.


PEMBANGUNAN ANAK ADALAH SATU IBADAH

1.Anak adalah ANUGERAH dan AMANAH bukan BEBANAN, MENJAGA dan MENDIDIK anak adalah ibadah yg besar, saham utk pelaburan di akhirat apabila anak itu mampu menjadi KHALIFAH di muka bumi Allah ini.Kenapa KHALIFAH, krn ia antara sebab penciptaan manusia dan ia adalah model manusia CEMERLANG yg berILMU, berIMAN, berAKAL dan berAMAL BAIK.

2. 3 tahun pertama usia anak adalah usia penting perkembangannya krn otak berkembang dgn pesatnya pd waktu ini (25% pd waktu lahir, 50% 6bln, 85% 3thn dan 95% 6thn) dan dpt menyerap banyak informasi tanpa berasa susahnya sesuatu fakta seperti kewujudan Allah, krn ia adalah suatu fitrah.

3. Kasih sayang tanpa syarat. Sayangilah semua anak tanpa pilih kasih krn setiap satu mempunyai kelebihan dan kelemahannya sendiri. Rasulluah saw sangat menekankan ttg keadilan orang tua dalam menyikapi setiap anak-anak mereka. contoh Nabi Yusuf dibuang dlm perigi oleh saudaranya adalah disebabkan saudara lain merasa dengki dgn kasih sayang Nabi Ya'kub kpd Nabi Yusuf. Anak yg selalu ditinggalkan akan meninggalkan ibubapa keseorangan di usia tua.

4. Pukulan dan herdikan bukannya akan mendisiplinkan anak bahkan merosak sosio emosi dan minat anak utk belajar. Tegurlah dengan baik dgn memberikan kefahaman kenapa sesuatu itu tidak boleh dilaksanakan. Jd ibubapa sgt perlu utk bersabar dgn telatah anak.

5. kepimpinan melalui teladan. Apa yg kita buat akan mudah diikuti anak berbanding apa yg kita perintahkan. Jd siaplah utk menjadi contoh terbaik anak - anak.


-> Checklist ANAK CEMERLANG
1. sihat dan jarang sakit, klw sakit cepat sembuh
2. mempunyai sosio emosi yg positif dan produktif
3. anak sering riang dan gembira, jk menangis cepat diam
4. berminat pd buku dan boleh membaca
5. minat pd ilmu pengetahuan
6. mempunyai daya sentuhan yg tepat
7. berdiri tegak dan bergerak dgn gerak silang sepenuhnya (tgn kiri dan kaki kanan=kawat)
8. faham dan boleh bertutur sekurang - kurangnya dlm 2 bhs dgn tepat dan jelas serta penuh adab
9. menulis dan melukis dgn tepat dan jelas
10.guna jari dan tgn dgn halus, tepat dan beradab
11.suka bertanya, mencari, mencuba dan meneroka
12.cekap mengatasi masalah
13.cekap mewujudkan sesuatu yang baru dan lebih sempurna
14.mempunyai daya intuit dan daya firasat yg kuat dan berkesan
15.anak yg suka dan kagum kpd ilmu dan persekitarannya
16.anak yg ada disiplin diri, keyakinan diri dan maruah diri
17. boleh menghafaz sekurang - kurangnya 20 surah, doa - doa dan beberapa hadis pd usia 4 - 5 tahun
18. kenal lebih 50 bendera


-> 14 PROGRAM NURY
1. kesihatan dan keselamatan
2. pemakanan dan khasiat makanan
3. pembangunan fizikal
4. pembentukan sosio emosi dan daya intuit
5. pertuturan dan bahasa (BI/ BM/ aL-Quran)
6. muzik dan irama
7. cebisan intelek
8. hafaz quran, hadis, doa dan zikir
9. bacaan (BI/ BM/ aL-Quran)
10. konsep bilangan dan matematik
11. pembangunan daya manipulasi
12. pembangunan daya kreatif dan daya fikir
13. akil baligh
14. organisasi dan kepimpinan

No comments: