7.1.09

13 SIFAT WANITA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN... JAUHILAH!


 
Sehingga tidak ada pertanyaan lagi oleh para isteri mulai saat ini, tentang sebab mengapa para suami mereka lari dari rumah. Kerana salah satu Pusat Kajian di Eropah telah mengadakan kajian seputar 20 sifat wanita yang paling tidak disukai lelaki. Kajian ini diikuti oleh 2000 peserta lelaki dari berbagai umur, wawasan dan taraf pendidikan. Kajian itu menguatkan bahawa ada 13 sifat wanita yang tidak disukai lelaki:

Pertama, wanita yang kelelakian, “mustarjalah”
Wanita sifat ini menempati urutan pertama dari sifat yang paling tidak disukai lelaki. Padahal banyak wanita terpandang berkeyakinan bahawa lelaki mencintai wanita “yang memiliki sifat perkasa”. Namun kajian itu justeru sebaliknya, bahawa para peserta kajian dari kalangan lelaki menguatkan bahawa wanita seperti ini telah hilang sifat kewanitannya secara fitrah. Mereka menilai bahawa perangai itu tidak asli milik wanita. Seperti sifat mununjuk-nunjuk diri lebih kuat secara fisikal, sebagaimana mereka menyaingi lelaki dalam berbagai bidang kerja, terutama bidang yang semestinya hanya untuk lelaki. Mereka bersuara lantang menuntut haknya dalam dunia kepemimpinan dan jawatan tinggi! Sebagian besar pemuda yang ikut serta dalam kajian ini mengaku tidak suka berhubungan dengan sifat wanita seperti ini.
 

Kedua, wanita yang tidak boleh menahan lisannya “tsartsarah”
Sifat wanita ini menempati urutan kedua dari sifat yang tidak disukai lelaki, kerana wanita yang banyak bercakap dan tidak memberi kesempatan orang lain untuk berbicara, menyampaikan pendapatnya, umumnya lebih banyak memaksa dan egois. Kerana itu kehidupan rumah tangga terancam tidak boleh bertahan lebih lama, bahkan berubah menjadi “neraka”.

Ketiga, wanita materialistis “maaddiyah”
Adalah sifat wanita yang orientasi hidupnya hanya kebendaan dan material. Segala sesuatu dinilai dengan harga dan wang. Tidak suka ada pengganti selain material, meskipun ia lebih kaya dari suaminya.

Keempat, wanita pemalas “muhmalah”
Sifat wanita ini menempati urutan keempat dari sifat wanita yang tidak disukai lelaki.

Kelima, wanita bodoh “ghobiyyah”
Iaitu sifat wanita yang tidak memiliki pendapat, tidak punya idea dan hanya bersikap pasif.
 

Keenam, wanita pembohong “kadzibah”
Sifat wanita yang tidak boleh dipercayai, suka berbohong, tidak berkata benar, baik menyangkut masalah serius, besar atau masalah remah. Sifat wanita ini sangat ditakuti lelaki, kerana tidak ada yang boleh dipercayai lagi dari segala sisinya, dan umumnya berkhianat terhadap suaminya.

Ketujuh, wanita yang mengaku serba hebat “mutabahiyah”
Sifat wanita ini selalu menyangka dirinya paling pintar, ia lebih hebat dibandingkan dengan lainnya, dibandingkan suaminya, anaknya, di tempat kerjanya, dan kedudukan material lainnya…

Kedelapan, wanita rasa jagoan, tidak mahu kalah dengan suaminya
Sifat wanita yang selalu menunjukkan kekuatan fisikalnya setiap saat.

Kesembilan, wanita yang iri hati dengan wanita lainnya.
Adalah sifat wanita yang selalu menjelekkan wanita lain.

Kesepuluh, wanita murahan “mubtadzilah”
Sifat wanita murahan yang menunjukkan kerendahan dirinya, perilakunya, menggadaikan kehormatan dan keperibadiannya di tengah-tengah masyarakat.
 

Kesebelas, wanita yang perasa “syadidah hasasiyyah”
Sifat wanita seperti ini banyak menangis yang mengakibatkan lelaki terpukul dan terpengaruh semenjak awal. Suami menjadi masyghul dengan sikap lemahnya.


Keduabelas, wanita cemburu yang berlebihan “ghayyur gira zaidah”
Sehingga menyebabkan kehidupan suaminya terperangkap dalam perselisihan, persengketaan tak berkesudahan.


Ketigabelas, wanita fanatis “mumillah”
Model wanita yang tidak mahu menerima perubahan, nasihat dan pengisian meskipun itu benar dan ia memerlukannya. Ia tidak mahu menerima perubahan dari suaminya atau anak-anaknya, baik dalam urusan peribadi atau urusan rumah tangganya secara umum. Model seperti ini memiliki kemampuan untuk terima dengan satu kata, satu cara, setiap harinya selama tiga puluh tahun, tanpa ada rasa jenuh! 

Sumber: Dakwatuna.com

No comments: