11.1.09

ZIONIALAH NAZI KEPADA UMAT ISLAM!

Apabila Zionis jadi Nazi di Gaza

Oleh Zin Mahmud


Akhbar Utusan Malaysia hari Jumaat, 9 Januari menyiarkan tajuk besar Hizbullah bantu Hamas, serangan mungkin permulaan konflik lebih luas di Asia Barat.

Berita yang sama juga didengar melalui radio dan televisyen. Tetapi tajuk-tajuk mereka tidaklah menyebut Hizbullah membantu Hamas. Di satu pihak perkara itu tidak mustahil. Mungkin Hizbullah benar-benar melancarkan roket bagi mengalih tumpuan tentera Israel dan mengurangkan tekanan terhadap Hamas di Gaza.

Pada sudut lain pula, berasa naik semangat kerana penentang-penentang Israel turut membalas dengan apa senjata yang ada. Tentunya Hizbullah, walaupun ia bukan pihak Palestin, berasa setiakawan untuk membantu Hamas. Lebih-lebih lagi gerakan Hizbullah dan Hamas dilihat sebagai dua kumpulan militan yang masih mampu untuk menentang Israel. Kedua-duanya pula mendapat sokongan daripada Iran dan Syria, dua negara yang masih aktif menentang Israel dengan menggunakan ancaman senjata.

Tetapi pada hari yang sama penulis menerima khidmat pesanan ringkas (sms) menyatakan bahawa laporan itu adalah untuk memenuhi kepentingan Israel dan tujuannya adalah memberitahu dunia bahawa Israel sedang diancam oleh militan Islam terdiri daripada Hizbullah dan Hamas yang berupaya mempunyai roket untuk mencederakan rakyat Israel.

Oleh itu, dunia khususnya Amerika Syarikat dan Eropah Barat yang merupakan sekutu Israel harus terus memberi sokongan kepada rejim Tel Aviv itu untuk membunuh rakyat Palestin di Gaza. Bagi Israel, sokongan Amerika dan Eropah amat penting. Kalau lain-lain bahagian dunia, khususnya umat Islam marah padanya sekalipun, ia tidak peduli. Apa yang penting bagi mereka ialah Amerika dan Eropah mesti menyokongnya. Maka apa yang ia boleh lakukan ialah untuk sentiasa meyakinkan orang ramai di Amerika dan Eropah bahawa tujuannya membunuh rakyat Palestin di Gaza adalah semata-mata bagi menghapuskan pengganas iaitu Hamas.

Mereka juga mahu menekankan bahawa dua kumpulan yang dianggap pengganas ini, iaitu Hamas dan Hizbullah disokong oleh Iran dan Syria bukan saja mengancam Israel tetapi keseluruhan tamadun dan dunia barat, iaitu Amerika dan Eropah. Jadi, Israel mahu menggambarkan kepada mereka bahawa ia melakukan pembunuhan rakyat Palestin di Gaza itu adalah semata-mata berjuang bagi pihak Amerika dan Eropah untuk menyelamatkan tamadun Barat.

Justeru, oleh kerana Israel menggambarkan diri mereka sebagai pembela tamadun Barat daripada dimusnahkan oleh golongan yang dikatakan sebagai penegak tamadun Islam, maka Amerika dan Eropah mesti terus membantu Israel dengan bekalan dana dan senjata kerana apa yang dilakukan oleh negara Zionis itu adalah untuk menjadi benteng kepada Barat.

Itulah yang cuba digambarkan oleh Israel kepada dunia Barat. Sebab itu, Israel melalui pengulas-pengulasnya dalam televisyen satelit termasuk Al-Jazeera sentiasa menekankan mengenai matlamat perjuangan Hamas yang mereka turut kaitkan dengan Hizbullah dan Iran, iaitu perjuangan untuk menegakkan negara Islam. Maka Hamas digambarkan sebagai kuasa jahat yang mahu memusnahkan Israel dan menegakkan negara Islam di situ bersekali dengan amalan hukum Syariah, yang kemudian berusaha meluaskan wilayah takluk hingga ke Eropah dan Amerika.

Hamas dipaparkan sebagai suatu gerakan yang akhirnya akan memusnahkan dunia demokrasi dan kapitalisme untuk digantikan dengan fasisme Islam, atau istilah mereka Islamofasisme, sebagai pewaris kepada Nazisme Adolf Hitler.

Gambaran israel itu sentiasa diulang-ulang untuk dijadikan alasan bagi membolehkan mereka membunuh orang Palestin termasuk kanak-kanak. Dalam konflik di Gaza ini pula, kanak-kanak adalah dikatakan majoriti yang menjadi mangsa, baik terbunuh atau cedera. Antara alasan yang penyokong-penyokong Israel beri bagi membolehkan pembunuhan kanak-kanak Palestin ialah bahawa mereka itu bakal menjadi pejuang Hamas. Sebab itu dapat dipercayai bahawa askar Israel tidak sedikit pun berasa bersalah apabila membunuh ibu-ibu Palestin yang hamil. Ini kerana bagi mereka anak yang dikandung itu bakal menjadi ancaman kepada Israel.

Hamas

Sedangkan hakikatnya tidak sedemikian. Hamas walaupun merupakan organisasi berasaskan Islam hanya mahu sebuah negara Palestin yang merdeka di mana penduduknya bebas mengamalkan agama dan budaya mereka iaitu Islam. Hasrat untuk memusnahkan Israel adalah dalam konteks bahawa negara Zionis itu telah menghancurkan negara Palestin dan penghalang kebebasan rakyat Palestin itu sendiri. Begitu juga dengan Hizbullah. Mereka hanya mahu hidup merdeka sebagai rakyat Lebanon yang bebas mengamalkan agama dan budaya sendiri, iaitu Islam mazhab Syiah. Serangan mereka ke atas Israel adalah untuk menghalau negara Zionis itu daripada menjajah mereka. Sebagai seorang Islam dan berperikemanusiaan, sudah tentu mereka berasa setiakawan dengan rakyat Palestin.

Pastinya pihak israel faham mengenai perkara ini. Tetapi mereka hanya mahu menjadikan asas perjuangan Hamas itu sebagai alasan bagi membolehkan mereka terus menundukkan Palestin secara kejam. Tidak menghairankan bahawa di peringkat awal, Israel dan Amerika yang membantu Hamas untuk menjadi kuat supaya dapat melemahkan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang berjuang atas nasionalisme sekular.

Kini Amerika dan Israel memihak kepada PLO dan diberi bantuan supaya menekan Hamas pula. Ini kerana mereka melihat Hamas sudah menjadi ancaman kepada Israel. Itupun kalaulah benar. Dunia sukar untuk mengetahui apa yang sebenar kedudukan organisasi ini. Tetapi Amerika dan Israel mempunyai rangkaian perisikan yang lebih canggih daripada pihak lain dan mampu membuat penilaian lebih tepat.

Namun daripada pemerhatian dunia, apa yang dilakukan oleh Israel dan Amerika adalah untuk memastikan PLO khususnya organisasi utamanya iaitu Fatah akan sentiasa berseteru dengan Hamas. Maka akhirnya kedua- duanya lemah.

Maka daripada pemerhatian ini, keadaan kedudukannya ialah Israel merupakan pihak yang sebenarnya fasis. Demokrasi yang diamalkan oleh Zionisme ini hanya untuk bangsa mereka saja. Tetapi demokrasi mereka telah cacat dengan sikap perkauman yang tebal dengan melayan rakyat Palestin sebagai bukan manusia. Mereka percaya kepada keagungan bangsa sendiri iaitu Yahudi. Jadi, apa bezanya mereka dengan Nazi Jerman? Ketika mana mereka menuduh gerakan Islam sebagai Islamofasis, tetapi apa yang berlaku ialah bahawa negara Israel mempunyai fahaman dan amalan yang boleh diistilahkan sebagai Zionofasis. Kata dulang paku serpih.

Ketika Zionis menuduh umat Islam mahu menguasai dunia dan menubuhkan daulah Islamiah yang mengamalkan syariah, tetapi apa yang berlaku ialah mereka iaitu orang Yahudi yang bukan saja mahu menguasai dunia tetapi sebenarnya telah pun menguasai dunia. Mereka menguasai dunia ketenteraan, akademik, korporat, budaya, teknologi dan kewangan sejagat dengan teras wilayah penguasaannya ialah Amerika dan Eropah.

Sistem kewangan yang dipakai dunia hari ini berasal daripada Yahudi hingga hari ini mengancam manusia dengan sistem berasaskan riba. Sistem ini telah mengkayakan golongan mereka dan memiskinkan jutaan manusia yang lain. Bukan orang Islam yang merosakkan dunia, tetapi orang Yahudi. Dengan kecerdekan mereka, orang Yahudi juga memikul tanggungjawab memberikan kesejahtreraan kepada manusia. Tetapi apa yang mereka lakukan ialah merosakkan dunia, dalam semua segi termasuk alam sekitar.

Bagi umat Islam, Hamas dan Hizbullah bukannya gerakan yang perlu ditakuti. Syariah yang mahu diamalkan adalah suatu perkara yang sudah menjadi amalan seharian mereka. Sementara sistem Syariah masih jauh daripada mereka kerana apa yang mereka perlukan saat ini adalah kehidupan seharian iaitu makan, minum, pekerjaan dan pendidikan.

Kalaupun Syariah yang hendak diamalkan, sudah tentu ia mula berlegar pada soal-soal perkahwinan dan akhirnya kepada kewangan islam. Sistem kewangan Islam merupakan amalan Syariah yang semula jadi bagi orang Islam dan memberi manfaat kepada orang bukan Islam.

Maka kebangkitan Hamas serta dibantu Hizbullah adalah suatu yang wajar kerana kedua-duanya adalah sesama Islam. Namun begitu, apabila diteliti berita mengenai pelancaran roket oleh Hizbullah ke atas Israel, maka dapat dilihat ia berpunca daripada laporan oleh agensi berita Amerika iaitu AP, Associated Press.

Walaupun ia merupakan agensi berita profesional; tetapi dapat difahami bahawa ia tentunya memihak kepada Israel. Maka apabila diteliti di mana sumbernya, maka dapat diketahui bahawa laporan AP itu tidak menyebut di mana ia dapat berita itu. Apa yang dilaporkan adalah seolah-olahnya disaksikan sendiri oleh pemberita itu tetapi tidak pula dinyatakan demikian.

Laporan itu kemudian memetik media Israel yang mendakwa pejuang Palestin yang melancarkan roket dari Lebanon ke atas Israel. Tetapi adakah media Israel itu boleh dipercayai kerana mereka sudah tentunya mahu membantu tentera mereka. Persoalan juga timbul dari mana mereka memperoleh maklumat. tentunya daripada sumber tentera mereka yang juga mempunyai kepentingan.

Sementara kerajaan Lebanon pula, yang turut dianggotai oleh Hizbullah sedang menyiasat siapakah yang melancarkan roket itu. Dalam laporan lain pula dinyatakan bahawa Hizbullah, Hamas dan Fatah menafikan telah melancarkan roket. Malah Hizbullah menegaskan bahawa ia tidak mahu diperangkap oleh Israel dengan turut menyertai dalam peperangan itu.

Apa yang berlaku sebenar tidak akan dapat diketahui kerana Israel menguasai semua laporan daripada Gaza. Malah laporan mengenai serangan roket baik yang dikatakan dari Hamas mahupun Hizbullah boleh jadi dibuat oleh Israel sendiri bagi membolehkan mereka terus menyerang dan membunuh rakyat Palestin.

Bukan saja Israel menguasai maklumat di Gaza, tetapi di seluruh dunia. Para wartawan Barat hanya dibenarkan sampai di sempadan Gaza dan Israel. Bagaimanakah wartawan hendak mengetahui keadaan sebenar? Tentunya laporan mereka juga ditapis oleh pihak tentera Israel.

Namun begitu, ada wartawan yang masuk melalui Rafah di sempadan antara Mesir dan Gaza, itupun amat terhad. Sementara itu terdapat wartawan yang sudah bearda dalam Gaza, termasuk Al-Jazeera. Namun begitu, pergerakan mereka amat terhad dengan kekurangan bekalan peralatan dan ancaman dari Israel.

liputan

Dengan kesukaran wartawan untuk membuat liputan Gaza, maklumat yang dapat dikeluarkan pula akan ditapis di ibu pejabat agensi berita masing-masing. Sudah tentu laporan AP dan Reuters akan disunting di Amerika dan Britain yang kecenderungannya adalah kepada Israel. Agensi berita Perancis AFP mungkin lebih bebas sedikit tetapi ia tetap berada dalam jalur pemikiran Eropah yang juga cenderung kepada Israel. Begitu juga dengan stesen-stesen televisyen seperti CNN dan BBC.

Maka yang tinggal ialah Al-Jazeera milik kerajaan Qatar. Namun begitu pergerakan mereka juga terhad. Selain itu, politik negara-negara Arab di Asia Barat juga perlu diambil kira. Negara-negara Teluk termasuk Arab Saudi dan juga Mesir serta Jordan merupakan sekutu Amerika. Sedangkan Mesir dan Jordan mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel. Sukarnya rakyat Palestin di Gaza untuk menyelamatkan nyawa dan zuriat mereka.

Maka dunia termasuk Malaysia hanya dapat maklumat daripada apa yang disampaikan melalui aganesi-agensi berita. Palsu atau benar, seleweng atau berusaha untuk tepat adalah kesemuanya tidak ada kepastian. Suatu masa nanti akan terbit buku-buku yang ditulis oleh saksi mata mengenai peperangan di Gaza itu.

Para ahli akademik akan membuat penyelidikan melalui sumber pertama akan mengumpul maklumat yang akhirnya boleh memberi gambaran kejadian sebenar di Gaza. Tidak kurang pula wartawan yang terlibat menyampaikan maklumat termasuk penyunting mereka di ibu pejabat akan menceritakan tekanan-tekanan yang mereka terima daripada pelbagai pihak termasuk pemilik yang dipengaruhi oleh lobi Yahudi.

Dalam mana-mana peperangan, mangsa pertama adalah kebenaran. Atas cebisan maklumat yang diterima oleh dunia inipun dapat dirasakan betapa perit dan sengsaranya rakyat Palestin di Gaza menjadi mangsa Israel.

Buat masa ini perang panjang oleh Israel yang dilancarkan terhadap rakyat Palestin sejak tahun 40-an dahulu memihak padanya. Keupayaan mereka untuk menang bermula daripada penguasaan mereka terhadap media antarabangsa. Untuk melawan balik, umat Islam mesti menang dalam medan media.

No comments: