3.11.08

Yoga Akan Diharamkan? Betul ke?

Ada kawan bertanya, betul ke Yoga diharamkan?.

Sebenarnya saya sendiri mendengar berita itu daripada Radio 24.



Buat masa sekarang ini, saya akan berkata "no komen". Biarlah Majlis Fatwa keluarkan dulu sebab musabbabnya.

Isu ini akan nampak confuse sehinggalah Majlis Fatwa perjelaskan yang mana salah dan yang mana betul kerana mereka telahpun membuat penyelidikan 6 bulan dgn bantuan kepakaran tertentu.

Sebagai insan yang pernah belajar yoga secara ringkas dan sedikit aktif dalam senaman Shaolin Chi Gong, apa yang saya perhatikan ialah

1. Kita sebagai Malay Muslim perlu ada stand dan ilmu agama untuk elakkan perkara yang mengganggu aqidah kita... jadi sebelum belajar kena tahu sedikit latar belakang sifu.

2. Setakat gerakan yoga atau tai chi atau chi gong, pada hemat saya... ianya tidak menyalahi malah memberi kesihatan dengan gerakan perlahan dan konsisten.

kalau kita perhatikan betul-betul pergerakan tersebut... kita dapati Islam telah lama mengajar satu pergerakan yang lembut, perlahan, konsisten yang mana mampu menyihatkan tubuh badan dan juga memperkasakan minda dan intelektual....... nak tahu ape dia ? TENTULAH Solat 5 waktu dan juga Solat Sunat kita...

Terkejut bukan.... itulah realitinya...

Bila saya belajar yoga dan chi gong.... saya tersedar bahawa dalam Islam banyak benda yang kita tak hargai.... ketika itu dan kini... saya lebih menghargai Gerakan Solat kerana ianya adalah ibadat khusus untuk kita semua.... selain kita rapat dgn Allah, kita juga sihat tubuh badan.. dengan syarat buat seelok mungkin kesempurnaannya dan bukan "solat touch n go" atau "solat smart taq".

3. Cuba elakkan dan kalau boleh tak yah langsung... buat yoga atau chi gong menggunakan musik atau alunan daripada temple, kuil kerana alunan itu ada unsur keraguan padanya. Seumpama anak-anak kita di taska atau tadika yang kononnya utamakan bahasa Inggeris... kalau ownernya Kristian, maka anak kita akan didedahkan lagu-lagu gereja yang bersifat gelompang alpha.. atas alasan lagu yang memberi ketenangan jiwa dan membangunkan otaknya... hati-hati.... akan unsur musik dan alunan gelombang ini....

4. Ritual yang dijalankan juga boleh meragukan kita.... kenapa perlu bertapa.... berzikirkan lagi bagus.....

5. Dimulakan dgn bacaan mentera..... yang ini confirm menyalahi Islam...... daripada baca mentera... lebih baik mulakan dengan Bismillah dan Al Fatihah..... dapat pahala dan berkat.


wallahu'alam... sama-sama kita tunggu pandangan Majlis Fatwa dengan illah dan panduan untuk kita semua.... jangan cepat melatah.... tapi belajar dgn jiwa dan hati yang terbuka.


No comments: