23.11.12

Hebat Urus Duit atau Hebat Cari Duit?

KUALA LUMPUR - Golongan generasi Y yang berumur antara 18 hingga 28 tahun pada masa ini lebih bijak menguruskan kewangan peribadi berbanding generasi sebelum mereka. 

Generasi sekarang suka menabung daripada pendapatan bulanan mereka, hidup bebas daripada hutang dan lebih cenderung menggunakan kad debit untuk berbelanja.

Maklumat tersebut diperoleh daripada satu kaji selidik yang dijalankan oleh syarikat pembayaran global Visa terhadap lebih daripada 5,500 responden yang berumur antara 18 hingga 28 tahun di rantau Asia Pasifik, Eropah Tengah, Asia Barat dan Afrika.

Pengurus Visa Malaysia, Stuart Tomlinson berkata, daripada kaji selidik tersebut, 83 peratus daripada golongan berkenaan menyimpan sehingga 32 peratus daripada pendapatan bulanan mereka. Ia akan digunakan pada masa depan selain diberikan kepada ibu bapa.

"Enam daripada 10 golongan muda dalam kumpulan itu juga kini hidup bebas hutang dan 41 peratus daripada mereka lebih gemar menggunakan kad debit mengikut keperluan.

"Penggunaan kad debit dapat membendung masalah hutang dan mendidik sifat berbelanja secara bijaksana," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini semalam.


No comments: