9.11.12

Bahrain batal kerakyatan 31 aktivis Syiah

Bahrain batal kerakyatan 31 aktivis Syiah

8 November 2012
MANAMA - Bahrain membatalkan kewarganegaraan 31 rakyatnya yang merupakan aktivis Syiah sebagai sekatan terbaru ke atas pembangkang di tengah-tengah pergolakan yang berterusan di Teluk Parsi itu.

Televisyen yang dikendalikan oleh kerajaan Bahrain mengumumkan langkah itu petang semalam, memetik kenyataan daripada Kementerian Dalam Negeri.


Penyampai stesen televisyen itu menamakan nama 31 aktivis itu, termasuk Fairouz Jawad, bekas Ahli Parlimen untuk kumpulan pembangkang Syiah Al-Wefaq, dan adiknya, Jalal.


Antara tokoh pembangkang lain yang telah dilucutkan kewarganegaraan mereka ialah Said al-Shihabi, pemimpin pergerakan Freemen  Bahrain dan Ali Hassan Mushaima, anak pemimpin kumpulan Al-Haq.


Senarai itu turut memuatkan nama tiga ulama Syiah iaitu Hussein Mirza, Khaled Mansour Sanad dan Sharaf Alawi.


Kelmarin, dipetik TV Bahrain, Kementerian Dalam Negeri berkata, Akta Kewarganegaraan negara "membolehkan kerajaan mempunyai hak untuk membatalkan kewarganegaraan sesiapa yang dipertanggungjawabkankan dengan menjadi ancaman kepada keselamatan negeri."


Mereka yang membantah keputusan bagaimanapun mempunyai hak untuk mencabarnya di mahkamah.


Dua kumpulan terkemuka di Bahrain, Bahrain Youth Society for Human Rights and Bahrain Center for Human Rights mengecam langkah itu.


Kumpulan tersebut berkata, mereka mempunyai "kebimbangan serius berdasarkan sasaran secara sistematik ke atas aktivis politik terkemuka, bekas ahli Parlimen, paderi dan lain-lain."


"Pihak-pihak berkuasa Bahrain tidak menyediakan bukti yang penting tentang mengapa kerakyatan individu-individu ini telah dibatalkan," katanya.


Kumpulan pembela hak Amnesty International turut mengutuk langkah itu.


"Pihak berkuasa telah menyediakan alasan paling kabur sebab-sebab untuk pelucutan kewarganegaraan, yang nampaknya telah diambil berdasarkan pandangan politik mangsa," kata Philip Luther, Pengarah Amnesty International bagi Timur Tengah dan Afrika Utara.

No comments: