10.9.09

TTT - Hari Ke 4

Salam,

Pada hari ke 4, kami meneruskan pengembaraan ilmu mempelajari sesuatu yang majoriti trainer tahu tentangnya iaitu bagaimana untuk mantapkan modul dan mantapkan persembahan dengan menyediakan assessment dan juga evaluation.. di samping meneliti standard modul sebagai asas teori dalam bagimana hendak conduct atau deliver presentation atau persembahan atau penyampaian sesuatu modul.

Bila disebut assessment vs evaluation, maka akan timbul pertentangan secara terminologi dan bukannya konsep antara TTT provider dengan peserta trainer. Di sinilah perlunya budaya berhemah, bertolak ansur atau win-win situation... 


TTT provider perlu mendengar penjelasan daripada peserta trainers dan peserta trainers juga perlu buka minda dan hati untuk memahami penjelasan TTT provider. 

Kalau tidak.... suasana menjadi hangat.... Akhirnya kusedari sebenarnya masing-masing memahami apa yang diucapkan kalau berbeza ialah penggunaan terminologi atau in arabic known as istilahaaat.

Assessment adalah penilaian ketika program berjalan atau ketika kelas berjalan bagi mempastikan peserta memahami apa yang diajar atau ditunjukkan. Manakala evaluation ditafsirkan penilaian selepas program atau pada penghujung program... persoalan biasanya lebih memfokuskan apa pandangan peserta pada apa yang diajar... pengajar.. struktur modul...tempat...makanan dan seterusnya...

Ada sesetengah trainers menggunakan evaluation pada makna assessment dan meletakkan konsep pre, current-within dan post....

Kok manapun maknanya yang penting ialah mekanisme iaitu terdapat 2 penilaian iaitu setiap modul, peserta dinilai kefahaman mereka dan setiap penghujung program peserta boleh juga dinilai kefahaman dalam keseluruhan modul + mendapatkan pandangan peserta pada program yang dianjurkan....

Maka berakhirlah hari 4 dan esok ada presentation berdasarkan lesson plan atau session plan selama 15 minit.... mencabar jugak pada yang biasa deliver 2 jam atau 2 hari program... nak compact kpd 15 minit....... cabaran buat trainer untuk menguna competency nya.....

No comments: