13.9.09

Pil multivitamin bawa keburukan - Betul ke?

Pil multivitamin bawa keburukan

Betul ke Statement/artikel dalam ruangan KESIHATAN Akhbar Kosmo ini..... lebih-lebih lagi diletakkan nama besar disitu.... bekas penasihat pemakanan kerajaan Britain?
Baca n berfikir akan kebenaran dan kepalsuan atau kekeliruan yang ada?

SEBAHAGIAN besar pengguna sebenarnya tidak memerlukan pil multivitamin.


PENGAMBILAN pil multivitamin di kalangan jutaan penduduk dunia adalah langkah sia-sia kerana ia sebenarnya mendatangkan lebih banyak keburukan kepada kesihatan.
Menurut bekas penasihat pemakanan kerajaan Britain, Brian Ratcliffe, sejumlah RM3.6 bilion dihabiskan dalam pengambilan multivitamin setiap tahun yang sebenarnya sihat dan tidak memerlukan pil tersebut.
Jelasnya lagi, antara keburukan pengambilan pil tersebut seperti minyak ikan sebagai multivitamin ialah ia mampu meningkatkan fenomena tulang rapuh pada masa akan datang kerana pengambilan vitamin A secara berlebihan tanpa disedari.
Kebanyakan pengguna mengambil pil multivitamin kerana kebimbangan tidak berasas terhadap kesihatan mereka serta dipengaruhi oleh iklan pihak farmasi.

=====================================================
Artikel ini tidak habis dalam penyataannya, apakah yang sebenarnya dimaksudkan oleh Brian Ratcliffe ...
1). Masalah mutivitamin atau masalah minyak ikan yang digunakan sebagai multivitamin?

2) Masalah pengambilan multivitamin yang mengandungi vitamin A,B,C,D,E,KALSIUM, MAGNESIUM, SELENIUM + PELBAGAI GALIAN TAMBAHAN atau masalah berlebihan vitamin A sahaja?
3) Kenapa statement ini dinyatakan selepas beliau bersara daripada jawatan penasihat pemakanan kerajaan Britain? Kenapa tidak semasa? Siapa dibelakangnya? Siapa yang membayarnya mengeluarkan statement itu? Adakah Beliau orang yang pertama menentang vitamin ini? atau banyak dah statement yg keluar sebelum beliau?
4). Di manakah artikel asal beliau?

Kalau kita tanya kepada pengguna Multi Vitamin yang original tentang kesihatan mereka selepas pengambilan multivitamin....
Majoriti memberikan jawapan yang positif.... banyak penyembuhan yang berlaku..
Farmasis adalah berbeza dgn doktor...
Nutrisen juga berbeza dgn doktor..
Kebanyakan doktor di Malaysia mempelajari 2 - 3 subjek sahaja tentang pemakanan/vitamin ini.... mereka lebih menumpukan kpd ubat-ubatan berasaskan drugs....

Industri pengeluaran vitamin tentulah berbeza dan kontradik dgn industri ubat-ubatan.
Industri ubat-ubatan tentulah akan lebih maju sekiranya ramai pesakit yang muncul setiap hari memerlukan ubat yang dikeluarkan oleh mereka.... bagaimanakah mereka membina pengiklanan..... boleh jadi menggunakan figure-figure tertentu yang ada nama untuk sebarkan kefahaman kpd pengguna.

Industri kesihatan pula mengeluarkan vitamin berdasarkan kajian mereka terhadap penyakit yang mana ianya berfungsi sebagai
1) Pencegahan terhadap jangkitan atau kedatangan penyakit baru dgn memberikan makanan yang sempurna kepada sel-sel serta membangunkan sistem imun untuk melawan penyakit.

2) Membantu sel dan sistem imun merawat diri yang terkena penyakit.

3) Mengekalkan kesihatan tubuh.....

Kedua-dua industri ini akan bertentangn selama-lamanya kerana matlamat berbeza....

Justeru itu tidak hairanlah pelbagai penyataan atau artikel dikeluarkan....
SIAPAKAH YANG TERANIAYA?
Tentulah pengguna seperti kita yang kurang ilmu pengetahuan tentang kesihatan....

wassalam

1 comment:

fatimah said...

Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Kebaikan Multivitamin