8.10.08

Perbincangan dalam internet pasal Buluh MAs

RE: Jom Pencen Bersama BuluhMas!
Monday, 8:49 PM EDT
saya jd promoter dr bulan 6 lg,saya ambil pakej yg paling besar rm3615=rm714,tp sehingga hari ni 07/10/2008 saya masih belum dapat apa2 lg,saya cuma dapat voucer rm1 tu jak bulan lepas,.so agen2 buluhmas,apa yg perlu saya lakukan,.

Anonymous RE: Jom Pencen Bersama BuluhMas!
Monday, 8:55 PM EDT
saya jd promoter dr bulan 6 lg,saya ambil pakej yg paling besar rm3615=rm714,tp sehingga hari ni 07/10/2008 saya masih belum dapat apa2 lg,saya cuma dapat voucer rm1 tu jak bulan lepas,.so agen2 buluhmas,apa yg perlu saya lakukan

minta wakil mana dr buluhmas utk ambil tindakan,.

ni no tel saya,.ZAMRI=0128618646 & 0135486192

Anonymous RE: Jom Pencen Bersama BuluhMas!
Yesterday, 12:29 AM EDT
Setelah membaca macam2 cerita pasal BM ni. Rasa keliru juga. Tapi pendapat saya ialah BM should be bersedia .... krn kalau ada yg complain tak dpt duit ni.. rasa2nya tak lamalah tu. Teringat saya dulu zaman Pak Man telo, kelemahannya satu.... bila nak byr guna org tengah jadi macam2 hal lah lepas tu. Elok2 sepatutnya baik langsung jadi kes negara! So BM kena lebih professional tentang soal pembayaran. Make sure everbody gets. Kena ada sistem yang cekap sebelum memulakan perniagaan ini. Jgn sampai kena complain . Takut jadi kes POLIS nanti SUSAH. Apalagi kalau pihak TV dah masuk campur. Dengar2kanlah....
RE: Jom Pencen Bersama BuluhMas!
Yesterday, 4:12 AM EDT
woi duit aku belum masuk lagi,kata lps sbulan terus masuk,korok betullah.baik masuk buloh bentong la boleh buat lemang
RE: Jom Pencen Bersama BuluhMas!
54 minutes ago
AKU MSK PAKEJ RM3600 DAH 3 BULAN LEBIH,HABUK PUN X DPT LAGI,CAMANA NI.

Anda boleh layari

http://interestgrouppahang.wetpaint.com/thread/1814310/Jom+Pencen+Bersama+BuluhMas!?offset=20&action=openThreadForm?postId=12258123&isWatching=false&t=anon

2 comments:

Awang said...

Assalamualaikum,
Saya minta maaf sekiranya ada salah silap.

1) Sebelum kita membuat andaian sesuatu perkara adalah ada baiknya kalau kita faham dahulu akan konsep buluhmas secara keseluruhannya, dan bukan secara cebisan-cebisan. Untuk faham secara keseluruhan, hendaklah maklumat yang diambil adalah dari buluhmas sendiri ataupun dari wakil-wakil yang telah dilantik oleh buluhmas. Ini adalah supaya kita berlaku adil. Bukannya maklumat diambil dari orang-orang yang bukan dari buluhmas, apatah lagi dari orang yang mungkin atas kepentingan tertentu yang tak suka akan buluhmas.
2) Apa yang saya faham, konsepnya mudah saja. Konsepnya ialah upah berpencen sekiranya saya promote syarikat buluhmas, dengan setidak-tidaknya dengan menampal sticker kereta atau motorsikal. Kalau upah macam ni pun kita kata haram, maka duit gaji saya kerja kat ofis ni pun saya rasa haramlah jugak kalau macam tu. Sebab saya dapat upah setiap bulan juga, sama macam buluhmas.
3) Macamana pula dengan peranan buluhmas menolong industri kecil dan sederhana (IKS)? Sehinggakan ada pengusaha muslim kita yang buat sos, yang mana sampai satu tahap apabila buluhmas minta nak beli sos dari beliau untuk dijual di kedai-kedai buluhmas, beliau tak boleh supply. Maka buluhmas tanya kepada pengusaha tersebut, mengapa tak boleh nak supply kepada buluhmas lagi? Sedangkan buluhmas ambil produk-produk IKS ini buluhmas bayar cash on the spot (bukan macam Tesco, Giant atau Carrefoure yang mana mereka ambil barang dengan credit, selepas 6 bulan atau 9 bulan baru bayar). Maka pengusaha sos muslim itupun menjawab, sebab beliau tidak mempunyai cukup mesin untuk proses sos-sos tersebut. Buluhmas pun tanya, berapa harga mesin tersebut? Pengusaha itupun jawab, harganya Ringgit Malaysia Dua Puluh Ribu. Mendengar jawapan pengusaha muslim tersebut, buluhmas yang muslim juga terus memberikan Ringgit Malaysia Dua Puluh Ribu kepada pengusaha tersebut tanpa syarat. Pengusaha itu pun terkejut lalu bertanya, macamana saya nak bayar balik duit ni? Buluhmas pun menjawab, awak buat sos dulu, bayar kemudian tak apa.

Dan ini sebahagian dari banyak lagi kisah-kisah bagaimana buluhmas menolong IKS Muslim kita. Ada tak kita ambik kisah tentang pertolongan-pertolongan macam ni? Berapa ramai usahawan-usahawan yang boleh tolong usahawan lain sepertimana yang dilakukan oleh buluhmas yang memberi bantuan tanpa syarat? Adakah dengan ini dengan mudah kita nak katakan apa yang dibuat oleh buluhmas ni haram?
4) Kalau dulu orang pernah juga kata gila kepada pengasas hotmail. Sebab macamana berniaga beri email percuma kepada orang ramai boleh dapat banyak duit? Sama macam orang kata gila kepada Lim Goh Tong dahulu, sebab buat apa nak susah payah redah hutan belantara buat bangunan kat atas bukit? Kerana di dalam perniagaan, kreativiti dan konsep memainkan peranan yang penting untuk berjaya. Sama seperti buluhmas.
Wallahu 'Alam.

Antara Mata, Hati dan Minda Perkasa said...

KIta tidak melihat kepada pertolongan itu kerana nampak baiknya tapi kit alebih fokus kepada sistem buluh mas itu adakah ianya satu perniagaan sebenar mengikut landasan ISlam atau ianya berselindung disebalik kebaikan untuk terlibat dgn forex dan elemen yang lari daripada landasan bizness Islam. fixed return yang diberi pun telah menunjukkan ianya dilarang dalam Islam.

any way thanx awang atas keperihatinan anda terhadap masa depan melayu