21.10.09

Fikirkan Marketing Sebelum Apa-apa

Thursday, October 15, 2009

Bagi orang bisnes yang bisnesnya masih kecil, prioritinya adalah jual, jual, jual. Semasa bisnes kita masih kecil, kita sibuk menjual, sebab jualan membawa duit masuk.


Jualan amat kritikal bagi memastikan duit masuk. Kalau barang laku, tetapi kalau duit tidak masuk, habislah bisnes kita.

Pada asasnya, marketing adalah aktiviti yang matlamatnya adalah pendidikan pelanggan, yakni kita memberitahu pelanggan bahawa syarikat kita wujud, apa produk yang kita tawarkan, dan apa ciri-ciri istimewa pada produk kita.

Sebagai bisnesman kecil, kita tidak ada masa mahu memikirkan soal-soal marketing. Lagipun marketing adalah aktiviti yang menyebabkan duit keluar. Jadi, kita yakin marketing bukan perkara wajib-buat. Kita perlu menjual sebanyak-banyaknya dahulu. Marketing boleh ditangguhkan, tunggu sehingga bisnes kita cukup besar, sebab marketing memerlukan banyak duit.

Namun sebenarnya kebanyakan aktiviti marketing yang paling penting dilakukan adalah tidak memerlukan sebarang duit.

Aspek-aspek marketing perlu difikirkan semasa kita mula-mula hendak memilih produk apa yang hendak kita jual
supaya kita tidak tersilap memilih produk.

Kita juga perlu memikirkan aspek marketingnya
semasa hendak membuat keputusan apa bentuknya dan bagaimana produk itu akan dikeluarkan.

Semasa kita masih dalam fasa berfikir, kita tidak memerlukan duit.

Jika aspek-aspek marketing produk kita tidak difikirkan semenjak sebelum memulakan operasi bisnes, akibatnya nanti, duit yang dicari belum tentu dapat, duit modal kita pun boleh hilang.



No comments: