6.6.11

Jadilah MindMapper!

Sebagai seorang yang pernah diperkenalkan dengan konsep MindMapping - Peta Minda oleh Sifu Mind Mapping yang juga kawan baik iaitu Encik TAslim, saya memperaktiskan ilmu tersebut secara berdikit-dikit- saya mula meminati dan mencintai konsep mind mapping tony buzan ini kerana gabungan otak kanan dan otak kiri iaitu menggabungkan konsep kreatif seperti melukis, membina grafik dengan konsep keyword, lines, radiant thinking.

Saya mula serius ttg mind mapping ini pada tahun 2002, setelah bersama encik taslim mengajar Nota Kreatif di Yayasan sehingga tahun 2005/2006, saya bertemu dgn Tony Buzan dan disahkan sebagai mindmapper.

Mindmapper adalah individu yang membudayakan mindmapping dalam hidupnya terutama konsep berfikir, membuat nota, brainstorming, decision making n problem solving.....di samping mampu mengajar orang lain tanpa perlu melihat nota-nota mind mapping....


APA itu Mind Mapping?

  • Mind maps are, by definition, a graphical method of taking notes.
  • Their visual basis helps one to distinguish words or ideas, often with colors and symbols.
  • They generally take a hierarchical or tree branch format, with ideas branching into their subsections.
  • Mind maps allow for greater creativity when recording ideas and information, as well as allowing the note-taker to associate words with visual representations.
  • Mind maps differ from concept maps in that mind maps focus on only one word or idea, whereas concept maps connect multiple words or ideas.
BAGAIMANA CARA MEMBUATNYA - KONSEPNYA?

In his books on Mind Maps author Tony Buzan suggests using the following guidelines for creating Mind Maps:

  1. Start in the center with an image of the topic, using at least 3 colors.
  2. Use images, symbols, codes, and dimensions throughout your Mind Map.
  3. Select key words and print using upper or lower case letters.
  4. Each word/image is best alone and sitting on its own line.
  5. The lines should be connected, starting from the central image. The central lines are thicker, organic and thinner as they radiate out from the centre.
  6. Make the lines the same length as the word/image they support.
  7. Use multiple colors throughout the Mind Map, for visual stimulation and also to encode or group.
  8. Develop your own personal style of Mind Mapping.
  9. Use emphasis and show associations in your Mind Map.
  10. Keep the Mind Map clear by using radial hierarchy, numerical order or outlines to embrace your branches.

This list is itself more concise than a prose version of the same information and the Mind Map of these guidelines is itself intended to be more memorable and quicker to scan than either the prose or the list.





DISEBELAH TEPI KANAN BLOG ini, saya masukkan contoh-contoh mindmap dalam bahasa MELAYU.....

KEGUNAAN MINDMAP:

A mind map is often created around a single word or text, placed in the center, to which associated ideas, words and concepts are added.

Mind maps have many applications in personal, family, educational, and business situations, including notetaking, brainstorming (wherein ideas are inserted into the map radially around the center node, without the implicit prioritization that comes from hierarchy or sequential arrangements, and wherein grouping and organizing is reserved for later stages), summarizing, as a mnemonic technique, or to sort out a complicated idea. Mind maps are also promoted as a way to collaborate in color pen creativity sessions.

Mind maps can be used for:

  • problem solving
  • outline/framework design
  • anonymous collaboration
  • marriage of words and visuals
  • individual expression of creativity
  • condensing material into a concise and memorable format
  • team building or synergy creating activity
  • enhancing work morale



LAPORAN KOSMO:

1. Membina otak seperti komputer

“Saya sering menggantikan benda-benda yang perlu dihafal dengan perkara-pekara yang mudah diingati dan menjadikan subjek yang bosan seperti sejarah satu keseronokan,” ujarnya.

Pakar Neurologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Dr. Raymond Azman Ali berkata, otak manusia berfungsi seperti sebuah komputer dengan proses input, penyimpanan dan mendapatkan semula tetapi ia lebih kompleks"

"Sebagai contoh, jika individu mahu menghafaz al-Quran, mengingati gambar atau wajah manusia, dia perlu melihat bagi menerima data.

“Data-data dari mata akan disimpan di korteks oksipital dan korteks posterior temporal di bahagian belakang otak untuk interpretasi,” ulas Raymond ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Tambah Raymond, untuk individu yang mahu mengingati kata-kata atau lagu, maklumat yang dapat dari telinga bergerak ke pangkal otak dan berakhir di neokorteks lateral temporal untuk interpretasi.

“Jika menonton filem pula, kedua-dua aliran akan berfungsi. Selepas maklumat ditafsir dan kita memahaminya, ia akan disimpan ke dalam pusat memori yang dipanggil hipokampus,” katanya.

Apabila seseorang itu mahu menggunakan maklumat yang disimpan, arah aliran bergantung kepada cara yang digunakan untuk mengingat.

“Jika seseorang itu mahu menulis ayat-ayat yang diingati, aliran memori akan bergerak dari hipokampus ke korteks motor yang terletak di lubas frontal supaya tangan dapat digerakkan,” ulasnya.

Kata Raymond lagi, secara saintifik, manusia mampu meningkatkan memori dan mengingat lebih banyak fakta kerana setiap maklumat disimpan dengan sambungan baru antara sel-sel otak.

Genetik

“Kita hanya perlu ada keinginan yang kuat untuk mengingat selain faktor genetik yang memainkan peranan penting. Kerana itu, jika ibu bapa pandai, selalunya anak akan pandai tetapi tidak bermakna ibu bapa yang sederhana, anaknya tidak boleh pandai.

“Terdapat pelbagai cara yang boleh meningkatkan daya memori seseorang seperti sentiasa mempunyai keinginan untuk mengeluarkan semula maklumat yang disimpan.

“Jika kita sentiasa menggunakan maklumat yang disimpan di hipokampus untuk disampaikan kepada orang lain, lama-kelamaan ia akan menjadi lebih mudah untuk dikeluarkan apabila perlu.

“Sebab itu, pensyarah-pensyarah di universiti kelihatan pandai kerana mereka sentiasa mengeluarkan maklumat yang disimpan untuk mengajar,” katanya.

Selain kerap mengeluarkan maklumat, Raymond juga mengamalkan teknik mnemonik dan akronim dalam proses pengajarannya dan ia terbukti memudahkan pelajar mengingat sesuatu fakta.

Menurut beliau, teknik mnemonik menggunakan perkataan atau nama untuk mengingati sesuatu maklumat. Contohnya, untuk mengingati warna-warna pelangi, huruf pertama setiap awalan perkataan dibina menjadi satu kisah ringkas.

“Dianggarkan, manusia biasa hanya menggunakan 10 peratus daripada otak dan ia bersifat keplastikan neuronal. Otak perlu kerap dilatih, dengan cara itu mungkin ia mampu ditingkatkan kepada dua kali ganda daripada biasa,” ujarnya."

Mind Mapping perlukan Sistem Pemakanan Yang Seimbang

Faktor pemakanan

Dalam pada itu, Pakar Dietetik Hospital Universiti Sains Malaysia, Prof. Madya Dr. Shariza Abdul Razak menegaskan, corak pemakanan yang betul sejak peringkat kandungan lagi memainkan peranan penting membentuk keupayaan mental seseorang.


PELAJAR adalah golongan yang perlu mendalami dan mengamalkan teknik meningkatkan daya ingatan.


Namun, Shariza turut mengakui amalan pemakanan untuk menguatkan memori perlu diamalkan sepanjang hayat.

“Sayur-sayuran seperti brokoli, kobis, bok choy serta buah-buahan yang mengandungi pigmen antosianin dan bahan aktif kuarcetin merupakan makanan yang amat baik untuk memori.

“Asid folik dan kumpulan vitamin B seperti B1, B3, B6 dan B12 dikatakan dapat membantu dalam mempercepat pemprosesan maklumat dan proses mengingat,” ulasnya.

Selain itu, menurut Shariza, kajian daripada Universiti Waikato, New Zealand mendapati madu lebah asli dikatakan baik dalam melegakan tekanan dan membaiki daya ingatan.

“Walaubagaimanapun, madu perlu diambil secara terkawal kerana pengambilan berlebihan boleh meningkatkan risiko diabetis,” nasihat Shariza.

Tambahnya lagi, seorang individu itu perlu minum air kosong antara 1.5 hingga 2 liter sehari bagi mengelakkan penyahhidratan.

Penyahhidratan otak dan badan akan memberi masalah kepada memori jangka pendek dan tidak dapat menumpukan perhatian.

“Penggemar minuman diuratik seperti kopi, teh dan minuman beralkohol pula perlu mengambil lebih banyak air kosong,” katanya lagi.

Selain amalan pemakanan yang baik, Shariza turut berkongsi tip meningkatkan daya ingatan iaitu dengan selalu melakukan aktiviti riadah.

“Aktiviti tersebut mampu melancarkan aliran oksigen ke dalam otak,” ujar beliau.


No comments: