Saya mengajar satu kumpulan yang mempunyai kuasa mentadbir daerah dan wilayah di Selangor....
Apabila disoal dengn persoalan "Apakah yang menjadi kekangan dan halangan dalam melaksanakan pemikiran inovatif?"
Maka pelbagai jawapan yang diterima:-
1. Halangan daripada boss atau ketua atau pemimpin yang tidak ada minda inovatif atau tidak mahukan pemikiran ini.
2. Tenaga tidak mencukupi sedangkan gerakerja yang banyak dan membebankan, ianya akan mengecilkan ruang untuk menjana minda inovatif.
3. Tiada assess pada ilmu.
4. Networking tidak mantap antara unit-unit, jabatan-jabatan, pejabat-pejabat so akan dilihat lambat menyelesaikan masalah.
5. Tugasan bertindih, contoh untuk luluskan sesuatu permohonan kekadang melibatkan 2 - 3 unit. Jadi berlaku proses tolak-menolak terutama dalam menyelesaikan masalah.
6. Sistem pengurusan.
7. Sistem pentadbiran.
8. Sikap individu sendiri - sikap negatif.
9. Gaji tetap, imbuhan tetap, tiada komisyen atau elaun kreativiti.
10. Tiada perasaan takut dibuang kerja atau diberhentikan kerana tiada budaya itu dalam sektor kerajaan.
11. Integriti kurang.
12. Tidak berani menghadapi risiko.
13 Tugasan = rutin kerja.
14. Suka menangguh kerja.
15. Tempoh masa yang diberikan lama.
16. Tiada target di tempat kerja, tiada target dalam hidup.
17. Hanya menurut perintah.
18. Tiada keyakinan diri untuk bersuara, atau menghadapi penolakan idea.
19. Takut idea diperlekehkan oleh kekawan, ketua, pengarah dan so on...
20. Umur yang tua - veteren - sapa makan garam dulu?
21. Tiada budaya bersaing secara positif....secara negatif adalah...
22. Tiada pembangunan K.S.A
23. Kurang wujud budaya P3K.
24. Konsep U.S.U.S ...
25. Peralatan dan persekitaran tidak membantu.
26. Kekangan kewangan dan bajet.
27. Budaya politik yang parah....
28. Masalah luaran yang mengganggu spt masalah kesihatan, keluarga dll.
29. Tiada pengikhtirafan dan sokongan.
Apabila disoal dengn persoalan "Apakah yang menjadi kekangan dan halangan dalam melaksanakan pemikiran inovatif?"
Maka pelbagai jawapan yang diterima:-
1. Halangan daripada boss atau ketua atau pemimpin yang tidak ada minda inovatif atau tidak mahukan pemikiran ini.
2. Tenaga tidak mencukupi sedangkan gerakerja yang banyak dan membebankan, ianya akan mengecilkan ruang untuk menjana minda inovatif.
3. Tiada assess pada ilmu.
4. Networking tidak mantap antara unit-unit, jabatan-jabatan, pejabat-pejabat so akan dilihat lambat menyelesaikan masalah.
5. Tugasan bertindih, contoh untuk luluskan sesuatu permohonan kekadang melibatkan 2 - 3 unit. Jadi berlaku proses tolak-menolak terutama dalam menyelesaikan masalah.
6. Sistem pengurusan.
7. Sistem pentadbiran.
8. Sikap individu sendiri - sikap negatif.
9. Gaji tetap, imbuhan tetap, tiada komisyen atau elaun kreativiti.
10. Tiada perasaan takut dibuang kerja atau diberhentikan kerana tiada budaya itu dalam sektor kerajaan.
11. Integriti kurang.
12. Tidak berani menghadapi risiko.
13 Tugasan = rutin kerja.
14. Suka menangguh kerja.
15. Tempoh masa yang diberikan lama.
16. Tiada target di tempat kerja, tiada target dalam hidup.
17. Hanya menurut perintah.
18. Tiada keyakinan diri untuk bersuara, atau menghadapi penolakan idea.
19. Takut idea diperlekehkan oleh kekawan, ketua, pengarah dan so on...
20. Umur yang tua - veteren - sapa makan garam dulu?
21. Tiada budaya bersaing secara positif....secara negatif adalah...
22. Tiada pembangunan K.S.A
23. Kurang wujud budaya P3K.
24. Konsep U.S.U.S ...
25. Peralatan dan persekitaran tidak membantu.
26. Kekangan kewangan dan bajet.
27. Budaya politik yang parah....
28. Masalah luaran yang mengganggu spt masalah kesihatan, keluarga dll.
29. Tiada pengikhtirafan dan sokongan.
No comments:
Post a Comment