Ahlan Wasahlan...

Jawatan Kosong Untuk Gadis Bawah 27 Tahun

Minuman Kesihatan dan Kekuatan

Minuman Kesihatan dan Kekuatan
Belum Cuba ..Belum Tahu... Cuba dulu baru tahu..

Perlukah Kita Berubah... Kenapa?

Salam buat semua netters,

Bermula dari 29 Mac sehingga akhir Jun, saya dan team latihan telah diamanahkan untuk mendidik dan berbincang dgn 650 kakitangan utama sebuah konglemerat di Malaysia.

Tajuk utama ialah "Agenda Perubahan Holistik"

Agenda ini besar dan terlalu luas untuk diperkatakan. Pihak Syarikat meminta team latihan menyediakan 8 modul dalam program 2 hari. Setiap sesi akan dihadiri oleh 30 peserta. Jadi pihak team "sperma juara" ini bertukus - lumus menyediakan apa yang dikehendaki sesuai kehendak client... bagaikan nak pecah kepala dibuatnya dalam kepuasan.

Syarat kedua pula ialah... kurangkan teks, banyak gambar dan kurangkan slides, banyakkan perbincangan... so kami menyediakn pelbagai jenis tools... jadi satu slide kami boleh diperkatakan dan dibincangkan dari 30 minit sehingga 1jam 45 minit.

Hari ini dah masuk sessi yang ke 5.....

Secara ringkasnya ialah

Apabila disebut perubahan, kita selalu berkata... "orang di sana yang perlu berubah dahulu"... bila tanya kakitangan sokongan.."sapa yang perlu berubah dulu dan kenapa?" Mereka menjawab "Pihak pengurusan yang perlu berubah dulu...barulah kami berubah dan disertakan pelbagai hujah yang sekali nampak "macam logik"....

Bila ditanya kepada pihak pengurusan soalan yang sama . Jawapan juga dalam bentuk yang sama..."Pihak di bawah perlu berubah dulu" dengan pelbagai hujah yang "nampak" mcm betul

Kalau melihat kepada Al Quran dan Hadis... Islam menyatakan "Allah tidak mengubah sesuatu kaum melainkan kaum itu yang melakukan perubahan"

Apa maknanya? Setiap individu perlu melakukan perubahan tanpa perlu menuding jari kat oranglain... orang bawah perlu berubah dalam kategori dan situasi orangbawah. Orang atas perlu berubah dalam kategori orang atas.

Kenapa perlu berubah?

1. Alam sentiasa berubah, cuaca berubah, bentuk bumi berubah, pokok berubah, manusia setiap hari berubah umurnya.

2. Sapa tak berubah akan ditinggalkan

3. Teknologi begitu pantas berubah.... tengok sahaja perubahan handset, tv, komputer, laptop, notebook, kereta, motor dan sebagainya...

OK ke Berubah?
Berubah memang sakit pada mulanya tetapi nikmat akhirnya

Lastly?
Mana-mana syarikat atau organisasi yang tidak mahu berubah, akan ditinggalkan oleh pesaing dan pelanggan..

Yang paling penting berubah ialah secara BLUE OCEAN

Wassalam... Jumpa Lagi

1 comment:

Jet Li (Malaysia) said...

Ya betul tu Tuan.... "For Thing to change... I, must change first"..
Roger