13.6.08

Ubah Gaya Hidup, Rakyat Terpaksa Berubah, Pemimpin Bila Lagi?

Isu bahan api dan kenaikan harga barang terus diperkatakan didada-dada akhbar. Saban hari isu itu dimainkan.. bukan sahaja pada akhabar kertas, tapi akhbar online malah di media elektronik.

Rakyat diminta bersabar, memahami masalah negara, bersedia berkorban untuk negara, bersedia berubah dgn mengubah gaya hidup, banyakkan mencari alternatif untuk hidup.

"Ubah gaya hidup.... Ubah gaya hidup"

Rakyat akan sentiasa mengubah gaya hidup sebab mereka ingin hidup walaupun susah seteruk manapun... hidup ini mesti diteruskan

Rakyat menerima gaya yang tetap... sibuk dgn bekerja 8 jam sehari, atau buat biznes kecilan.. bila minyak naik, harga melampung naik...pendapatan yang tetap akan mengecil nilai dan kuasa beli manakala perbelanjaan akan semakin menambah-nambah sampai tak larat nak kira. Rakyat kurang mampu untuk tambahkan pendapatan kerana faktor masa, kuasa membuat keputusan dan pelbagai undang-undang dan birokrasi yang wujud atau diwujudkan.

Ada yang buat 2 - 3 kerja sampai tiada masa untuk keluarga dan anak-anak. Pagi sehingga petang bekerja. MAlam pula berniaga sama ada di pasar malam atau terlibat dalam MLM (multi level marketing) atau Meniaga Larut Malam. Biasa mereka ini akan balik rumah pukul 2 pagi.... tidur dalam keletihan dan esok kena bangun awal, kena pi kerja, kalau terlewat... kad menjadi merah menyala.

Pernah satu ketika, saya mengajar kakitangan kerajaan di KL, dalam program pukul 11 pagi sehingga 12.45 tengahari, ada beberapa peserta tertidur dalam kelas, saya pada mulanya ingatkan mungkin cara mengajar tak kena atau memboringkan. Lalu saya tukar pendekatan dgn masukkan unsur-unsur jenaka, tapi peserta yang tidur tadi rupanya tidur mati.... saya teruskan mengajar tanpa kejutkan beliau dan rakan-rakan yang terlena.

PAda sesi pukul 2.30ptg, saya dapati seorang yang terlena tadi tiada dalam dewan.. beliau datang lewat dalam keadaan termengah-mengah, dan mengikuti program seterusnya....

Selang seberapa minggu, kawan trainer saya memaklumkan bahawa beliau terserempak dengan peserta yang tidur dan menghilang diri di pasar malam, pada mulanya tak kenal tetapi bila peserta tersebut memperkenalkan diri...dan bercerita barulah kami faham... beliau terlena dalam kelas / dewan tempohari sebab beliau menjual di pasar malam ini, pukul 2pagi baru sampai rumah.... hampir setiap hari itulah kerja beliau selepas waktu pejabat. Beliau menghilangkan diri sebab beliau balik ke rumah mengisi barang dalam Van (just to get ready) untuk ke pasar malam...

maklumlah katanya, "hidup kat KL ini dengan gaji seribu dua tak cukup encik, anak ramai, barangan selalu naik.. kalau tak buat kerja kedua ni, anak nak makan apa?, persekolahan anak sapa nak bayar, sewa rumah, kereta, loan sana sini?"

Ah!... itulah sebuah pengorbanan rakyat yang mencari duit sampai hubungan kekeluargaan menjadi tanda tanya.


Persoalan yang selalu ditanya...

Rakyat dan berkorban, pemimpin bila lagi,?????

Bila Pak Lah nak potong elaun keraian, ada juga pemimpin tak setuju... katanya tidak menyelesaikan masalah TAPI....

Bila dipotong...tengok-tengok hanya 10% dan nilainya penjimatan mencecah RM 2 Billion ringgit... terkejut rakyat kerana baru 10% dah jimat RM 2 Billion.. itu baru elaun keraian... kalau potong 20% akan jimat RM4 Billion (juta juta)

Sepatutnya dipotong 60% dan kerajaan akan jimat RM12 Billion... banyak tu.... boleh settlekan sebahagian besar perumahan rakyat di lembah klang.

No comments: