30.4.11

AkHIRNYA, HongLeongBank menelan EONCap dan menjadi bank ke 4 terbesar di Malaysia.....

EONCap terima tawaran Hong Leong Bank RM5.1b


2011/04/30

EON Capital Bhd (EONCap) menerima tawaran pengambilalihan bernilai RM5.1 bilion dari Hong Leong Bank Bhd (HLB), justeru membuka ruang bagi HLB melonjakkan kedudukannya sebagai kumpulan perbankan keempat terbesar di Malaysia dari segi jumlah aset.

EONCap dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia semalam berkata, ia dibuat susulan keputusan Mahkamah Tinggi membatalkan tuntutan Primus (M) Sdn Bhd berhubung urus niaga itu.
Sebelum ini, Primus, pemegang saham tunggal terbesar dalam EONCap tidak bersetuju dengan penjualan itu kerana tawaran itu dibuat pada harga RM7.30 sesaham, lebih rendah daripada RM9.55 sesaham ketika ia membeli pegangan ekuiti dalam bank berkenaan pada 2007.
“Selepas membuat penelitian, Lembaga Pengarah EONCap, menerusi surat bertarikh 28 April 2011, mengesahkan kepada HLB untuk menerima tawaran untuk menjual keseluruhan aset dan liabiliti EONCap pada harga tawaran berdasarkan terma dan syarat terkandung dalam surat tawaran HLB bertarikh 1 April 2010,” katanya kenyataan itu.

Bagaimanapun, penerimaan tawaran itu, katanya, bergantung kepada pertamanya, HLB mengesahkan ia tidak menolak pengumuman dan pembayaran dividen bersih awal berjumlah RM311.9 juta selepas mendapat kelulusan Bank Negara Malaysia.


Keduanya, cadangan dividen awal diterima EONCap bukan sebahagian daripada aset EONCAP untuk dilupuskan kepada HLB susulan tawaran itu dan ketiganya, HLB perlu mengambilalih keseluruhan aset dan liabiliti EONCap pada harga tawaran dengan tiada pengurangan pembayaran susulan pembayaran dividen awal itu.


Penganalisis berkata, penggabungan HLB yang kini adalah bank keenam terbesar di Malaysia itu dengan EONCap bakal mewujudkan situasi menang-menang kepada kedua-duanya.

Langkah berkenaan bakal melonjakkan kedudukan HLB sebagai bank keempat terbesar negara mengatasi kumpulan RHB Capital Bhd dan AMMB Holdings Bhd, tetapi di belakang Malayan Banking Bhd (Maybank), CIMB Group Holdings Bhd dan Public Bank Bhd.

Apabila pengambilalihan itu menjadi kenyataan, gabungan aset Hong Leong Bank dan EON Capital adalah berjumlah RM152.36 bilion, mengatasi RHB Capital yang memiliki aset sebanyak RM129.33 bilion.


OSK Research Sdn Bhd dalam nota penyelidikannya berkata, berkata jika penggabungan itu menjadi kenyataan, HLB akan mendapat manfaat daripada kelebihan EONCap iaitu memiliki segmen perniagaan pembiayaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang mantap, sementara itu HLB pula memiliki kekuatan dalam perbankan pengguna.


Sementara itu HwangDBS Vickers Research, berkata jika kedua bank itu bergabung, ia akan memperluaskan penguasaan pasaran HLB khususnya dalam pembiayaan perumahan, sewa beli, kad kredit dan pinjaman peribadi.


“Kami berpendapat urus niaga itu mewujudkan situasi ‘menang-menang’ dalam usaha meningkatkan keupayaan kewangan bagi menjadi kumpulan perbankan kukuh di peringkat serantau,” katanya.


Penganalisis pasaran tempatan secara umumnya berpendapat, bank-bank di negara ini wajar untuk meneliti langkah penggabungan bagi meningkatkan keupayaan dan bersedia untuk bersaing dengan bank asing susulan langkah liberalisasi sektor kewangan negara.


Baru-baru ini juga terdapat spekulasi bahawa RHB Capital, bank keempat terbesar dan AMMB, bank kelima terbesar, akan bergabung, justeru berpotensi menjadi bank ketiga terbesar Malaysia mengatasi Public Bank

No comments: