Ahlan Wasahlan...

Jawatan Kosong Untuk Gadis Bawah 27 Tahun

Minuman Kesihatan dan Kekuatan

Minuman Kesihatan dan Kekuatan
Belum Cuba ..Belum Tahu... Cuba dulu baru tahu..

Keunikan LINUX - GNOME 3, Meninggalkan Windows Jauh .....

Baru-baru ini, telah berlansung perbentangan ringkas berkenaan Gnome 3, ciri dan fungsi terbarunya. Ternyata persekitaran desktop yang mengambil masa lebih 2 tahun untuk dibangunkan daripada scratch ini berbaloi untuk ditunggu dan dicuba oleh segenap peminat perisian sumber terbuka, tanpa mengira distro apa yang diminati atau digunakan.

Apa yang mengujakan saya bukan kerana ianya cantik dari segi penampilannya sahaja, malah ia merombak beberapa cara pengguna berinteraksi dengan persekitaran desktop yang saya merasakan disitu DE (desktop environment) sumber terbuka selama ini terlalu banyak dipengaruhi oleh windows.



Saya tidak bercadang untuk membuka perbahasan berkenaan konsep manakah yang lebih sesuai, namun pada saya DE sumber terbuka sepatutnya mempunyai cara tersendiri dan kelainan itulah yang membuatkan sistem kita unik dan dihormati.

Perkara kedua ialah, Gnome 3 membawakan banyak inovasi baru dari segi cara pengguna berinteraksi dengan desktop. Contohnya Gnome 3 tidak lagi menawarkan fungsi Task Bar (panel bawah), tidak ada butang minimize, tidak ada butang maximize, pengurusan aplikasi dan Workspace yang lebih tersusun berbanding sebelum ini dan banyak lagi.


Sekiranya anda berminat untuk mengetahui ciri baru dalam Gnome 3, anda boleh merujuk
http://gnome3.org/. Terdapat banyak video yang boleh ditonton.

No comments: