26.5.09

Potensi Pekerja Yang Diabaikan OLeh Top Management

Alhamdulillah Program VE siri ke 2 ini sudah hampir melabuhkan tirainya. Kini kami bersama group ke 12.


Bermula daripada group pertama lagi sampai sekarang group ke 12, saya melihat kepelbagaian potensi VE ini yang hebat yang mana mungkin "top management" terlepas pandang melihatnya atau selama ini tiada program untuk VE.


Potensi yang mereka ada ialah

1. Kreativiti dalam melahirkan idea yang mantap.

2. Pengalaman kerja mereka di bengkel kereta, mekanik, toyota, honda, ssangyong, kia, naza, nissan, produa, proton yang kalau mampu diolah semula oleh top management maka satu tindakan mantap dapat disernakan.

3. Betapa sayang dan setianya mereka pada syarikat tetapi nampak mereka macam mudah dibuang oleh HR atas alasan yang simple dan cara penolakan yang cerdik.

4. Ada sebahagian daripada mereka nampak layak untuk diangkat ke tahap KC memandangkan pengalaman yang mereka ada... cuma mereka perlukan ijazah sahaja sepertimana requirement yang ditetapkan. Mereka mampu berfikir secara matang seperti lepasan ijazah malah ada yang lebih baik daripada itu, walaupun mereka hanya ada SPM dan Diploma.

Potensi-potensi ini kalau terabai akan dipancing oleh lawan yang sealiran dalam industri yang sama... akhirnya... yang berpotensi akan meninggalkan syarikat bila diofer dengan kerja yang gajinya lebih baik, situasi lebih baik dan majikan yang menyenangkan hati mereka.

Dalam ilmu pengurusan yang dituntut oleh pekerja hanyalah

1. Gaji yang sedikit selesa dengan situasi semasa.

2. Kebajikan bukan hanya untuk diri sendiri tetapi untuk keluarga terutama medical benefit seperti rawatan di klinik panel.

3. Elaun yang simple. Imbuhan yang sedikit ok dan menyejukkan jiwa.

4. Keselamatan diri ketika bekerja.

5. Janji pengurusan yang tak tertunai. Pengurusan yang banyak menabur janji seumpama ahli politik yang berjanji ketika atau semasa pilihanraya...... kalau tak ditunai... rakyat akan menuntut sampai bila-bila....

6. Pembuangan pekerja yang diperketatkan... jangan buang pekerja hanya sekadar dituduh melakukn kesilapan tanpa disahkan bersalah. Bina prosedur yang standard.

7. Pekerja diofer untuk bersuara malah dididik cara melontarkan luahan hati. HR jangan buang bekerja yang sekadar bersuara kerana HR mahu mengambil hati CEO.

8. Berikan masa untuk pekerja berhibur menghilangkan stress seperti hari sukan, family day dan hari berkomunikasi dan menyambung erat silaturrahim.

9. Jika semua diatas dijaga... maka pekerja akan melaksanakan tugasan sepenuh hati...


Kalau itulah yang terabai maka.... berlian akan layu cahayanya dan akan meninggalkan syarikt tersebut.......

wassalam

No comments: