26.2.09

Kakak Benci Matematik

Semalam, saya melihat hasil kerja anak perempuan sulong membuat latihan matematik.... maklumlah beliau kini di sekolah baru - tahun 3.
Melihatkan cara beliau menyiapkan kerja dalam situasi yang tertekan... cara beliau menulis, memegang pensil dan cara muntahan karbon pensil itu agak keras , kaku dan kasar.

Bila dilihatkan jawapannya, tentulah banyak yang salah.

Lalu saya cuba membantu..... bila dilihatkan pada riak mukanya, beliau pura-pura tidak mendengar apa yang saya ajarkan... beliau masih terus menggunakan tekniknya yang salah....

Apabila ditanya kenapa tidak mahu menggunakan formula mudah yang ayah ada....

Anak Sulong berkata, kakak benci matematik, kakak tak suka matematik, cikgu suka pukul tangan kakak, sakit tau!, tak boleh jawab kena pukul, salah tulis kena pukul, kena cubit, susunan bercelaru, kena pukul, kena cubit, buat garisan tak guna pembaris pun kena......

Lalu beliau terus menangis melepaskan perasaan marahnya kepada matematik, marahnya kepada cikgunya itu.

Saya bertanya kepadanya, selama ni apa yang kakak buat tu, kakak faham ke.... sebab bila diselak kepada helaian sebelumnya, banyak juga latihan yang betul dan disahkan oleh guru...... jawapannya....membuatkan saya senyum sendiri.... memanglah betul dan elok sebab kakak tiru kawan sebelah.....

Kenapa kakak tak tanya abah atau mama?.... jawapan anak kadang-kadang akan membuatkan kita berfikir panjang...... antara masa, kerjaya, menuntut ilmu.....

Abah asyik "camping".... (ooo... maksud kakak, abah selalu outstation?)

Mama pula asyik sibuk dan tak de masa (oooo.... maksud kakak, mama selalu sibuk sebab mama sedang sambung belajar.....)

Saya biarkan anak saya habiskan tangisannya, sekurang-kurangnya beliau melepas apa yang berbuku dihati........saya meletakkan diri sebagai seorang kaunselor dan anak saya sebagai klien.... yelah selama ini saya mengajar tentang kaunseling berkelompok dan kaunseling keluarga...... ilmu yang diajar.... kena diamalkan....

Selapas suasana reda..... saya mengajar anak tentang konsep matematik yang sebenarnya mudah.....

Nampak gaya beliau mudah faham..... dan melihatkan sebenarnya beliau cekap matematik.... cuma ..... mungkin sistem di sekolah memasukkkan eleman tindakan guru yang membuatkan anak benci matematik


Apa yang saya nampak cabaran sekarang ialah

a) pelajar kena belajar banyak perkara dalam satu masa.....

1. Kena fahami istilah bahasa Inggeris....
2. Kena fahami konsep matematik....... pada asalnya matematik menceritakan kepada kita, satu masalah , banyak jalan penyelesaiannya ... yang pasti jawapan adalah satu.... namun cara mendapatkan jawapan itu pelbagai.....
Tetapi sistem ini diortodokkan oleh kebanyakan guru mengajar (sekarang) dengan mengambil jalan mudah atas alasan "bersistem" menunjukkan pelajar satu jalan penyelesaian sahaja dan menghalang pelajar meneroka jalan penyelesaian sendiri.

Masa saya belajar matematik dulu, guru saya suka kalau kami kreatif membina jalan penyelesaian sendiri dan beliau akan approvekan apa yang kami buat.... akhirnya ... kami seronok dengan matematik sebab kamilah penyelesaian segala soalan dan masalah matematik yang timbul......

Lagipun saya dapati , guru tidak didedahkan bahawa manusia ini ada yang jenis visual...(majoriti) dan ada yang auditori dan kinestatik (minoriti)....

3. Pada masa yang sama, pelajar kena belajar sikap, cara pendekatan guru mengajar......

Saya cuba ceritakan kepada anak kenapa guru garang... apa kebaikannya kalau guru garang.... tak perlu takut pada guru yang garang..... bina perasaaan seronok bila guru tegur kita..... selalu bertanya pada guru kalau tak faham.... jangan malu atau rasa rendah diri bila tak faham....

Nampak gaya macam beliau faham..... namun saya kena bina strategi baru kepadanya sehingga beliau minat dan sayang pada matematik......

kerana dalam kehidupan kita.... matematik tidak boleh dipisahkan... padanya ada pemikiran kreatif, kritikal dan konstruktif......












No comments: