11.2.09

Adakah Sekadar Berbicara Secara Suka-Suka? Part 2

Dalam persidangan meja bulat juga, turut disuarakan ialah kenapa graduan melayu lemah berbahasa Inggeris terutama dalam interview... ianya bukan sahaja melibatkan graduan lokal tetapi graduan yang balik dari luar negara.

Berbagai pendapat diutarakan bergantung kepada pengalaman menjadi interviewer, lecturer, majikan, pemerhati, sahabat sepejabat.

Antara pendapat yang agak menarik ialah apabila seorang lecturer dari UiTM mempersoalkan kenapa BI ditekankan semasa interview melebihi keupayaan sejati potensi calon. Pada pengalaman beliau sendiri, anak melayu terjebak dalam budaya diam lebih baik daripada berkata-kata, beliau pernah meminta pelajarnya membentangkan hasilkerja dalam bahasa Inggeris... namun nampak kepayahan berlaku.... idea tersekat-sekat. Apabila beliau meminta membicara dalam BM, pelajar tersebut terus berubah menjadi individu yang penuh konfiden, yakin berhujah dan yakin membentangkan idea-idea. Perkataannnya menjadi lebih tersusun dan akhirnya perbentangan itu menjadi menarik.

Lecturer ini merumuskan bahawa dalam interview kerja, majikan sepatutnya melihat kepada keupayaan pelajar dari sudut keilmuannya, kemahirannya, keupayaan menguasai subjek, gaya pemikirannya dan bukan bahasa Inggeris semata-mata.....

Antara pendapat lain ialah jika pelajar yang cemerlang tidak menguasai BI maka mereka akan termasuk dalam golongan biasa sahaja dalam dunia pekerjaan, orang yang boleh berbicara dalam BI tetapi tidak cerdik akan lebih diberi peluang dalam dunia korporat. Ini akan berlaku ketidak seimbangan dari sudut pengurusan korporat dengan kecerdikan individu dan akhirnya ditakuti dunia korporat dan dunia pekerjaan akan dipegang oleh sekelompok yang tidak cerdik tetapi boleh berbahasa Inggeris dengan baik dan mereka menerajui Malaysia.... rosaklah akhirnya.....


Maka majlis perbincangan meja bulat merasai perlu sangat-sangat graduan/mahasiswa menguasai BI sebaik mungkin........


Tapi bila diminta bagaimana... menyelesaikan masalah ini... kat sinilah yang jadi haru biru dgn pelbagai cadangan yang memerlukan bantuan daripada pakar bahasa, pakar pendidikan dan pakar dunia pekerjaan.

Wassalam

No comments: