15.9.08

Cabaran Pengemudi Program


Untuk menjadi seorang trainer yang bagus atau penceramah yang bagus memerlukan kepada latihan yang berterusan. Di samping bakat yang boleh digilap.

Seorang penceramah perlu sensitif dengan suasana dan gelagat yang ditunjukkan oleh peserta di samping cekap memainkan perasaan peserta untuk mencapai matlamat program.

Skrip yang disediakan tidak boleh diikuti begitu sahaja kerana skrip dibuat tanpa diadunkan dengan perasaan persekitaran jadi penceramah perlu pandai mengemudikan program atau majlis yang diserahkan kepadanya.

Jika penceramah menggunakan peralatan media maka perlu ada seseorang yang boleh memahami kehendak penceramah sebagai rakan sparing.

Penceramah juga kena tahu cara kawal mikrofon... seeloknya usah bercakap kepada rakan lain semasa memegang mikrofon ...nanti peserta dengar apa yang diucapkan.... offf dulu baru bercakap..... perlu sensitif dengan persekitaran.

Begitulah susahnya menjadi pengemudi program... setiap gerakan kita sentiasa diawasi oleh peserta serta rakan urusetia atau fasilitator yang lain.

Betul tak abang ngah?

1 comment:

Unknown said...

assalamualaikum - senang sekali jumpa kawan yang bekerja dalam bidang yg sama - semuga ada ruang untuk kita berkongsi...