3.3.09

Kakak Dah Mula Suka Matematik, Abah!


Pada minggu lepas, saya menghadiri Mesyuarat PIBG sekolah anak, almaklumlah sekolah baru bagi hidupnya tahun ini... walaupun beliau di tahun 3,

Daripada perbincangan PIBG, saya dapati kali ini ianya lebih mesra, dan sama-sama mencari jalan penyelesaiannya.... jauh berbeza dgn sekolah sebelumnya di mana ahli majlis PIBG dan guru besar cuba mempertahankan setiap asakan dan persoalan daripada ibubapa

Saya masih ingat lagi semasa mesyuarat PIBG sekolah yang sebelumnya, di mana seorang bapa membangkitkan kenapa anaknya dibuli oleh ketua pelajar.... kenapa ketua pelajar yang didapati bersalah tidak dilucutkan jawatannya.... saya melihat guru besarnya cuba mempertahankan tindakan sekolah dengan hanya memberi amaran kepada ketua pelajar dan pengawas terlibat sahaja.. seolah-olah mcm ada sesuatu yang tersembunyi... tercetus di hati kecil saya ialah "ketua pelajar ni anak sapa ye......, mungkin anak orang kuat sekolah ini kot?"

Selepas tamatnya mesyuarat PIBG, saya meminta izin guru besar untuk berjumpa dengan guru matematik anak, maklumlah untuk mengetahui perkembangan matematiknya....

Daripada perbincangan itu, saya maklumkan sikap dan personaliti anak untuk difahami oleh guru.... alhamdulillah nampaknya respon yang positif.. dengan guru memahami anak.. akan lebih mesra pergaulan mereka nanti, di samping itu, kit ajuga boleh kenali personaliti guru apabila bersembang dgnnya....

Semalam, ketika bersama anak melihat hasil kerja matematiknya, saya dapati beliau ceria dan berkata, cikgu matematiknya dah baik dgnnya... senyum saya mendengarnya.....


Hasil kerjanya pun dah bertambah baik.....

Lagi saya terkejut bila terkeluar dari mulutnya.....

"kakak rasa kakak dah sukaaaa kat metematik ni abah..... kakak dah boleh buat sendiri........."








No comments: