4.12.11

11 extension Firefox untuk Power Surfer By ShimG


Tidak dinafikan Firefox merupakan pelayar web yang semakin diminati ramai dari hari ke sehari. Permulaan Firefox adalah daripada netscape yang hampir ditutup disebabkan Windows ingin mendominasi pasaran internet. Sekaligus, Open Source atau sumber terbuka telah muncul daripada peristiwa tersebut maka lahirlah MusangApi atau nama melayunya Firefox.

Pengguna sekarang boleh memilih samada mereka perlukan pelayar yang pantas seperti Chrome atau Opera, yang simple seperti Safari tetapi kebanyakan masih menggunakan Firefox kerana ribuan extension atau Add-on yang ada.

Bagi yang selalu melayari Web seperti ShimG, berikut adalah extension yang wajib ada dalam Firefox anda.

1. All-in-One Gestures
Boleh lakukan Command dengan mouse gesture.

2. Video DownloadHelper
Dengan pengguna extension yang mencecah 7 juta, saya tak boleh tidak mesti masukkan extension ini. Boleh memuatturun dan menukarkan web video, juga audio dan galeri gambar.

3. Morning Coffee
Merekod rutin anda dan mengkompil mereka dalam tab harian.

4. NoScript
Tingkat sekuriti pelayar web anda dan hanya benarkan active content daripada laman web yang anda kenali.

5. Readable
Memudahkan anda untuk membaca blog atau berita online. Ia menukarkan teks di laman web kepada font, warna, dan latar belakang yang anda lebih suka.

6. Tab Scope
Preview dan navigate isi tab melalui popup.

7. TimeTracker
Anda ingin tahu berapa lama anda layari laman web? ia boleh merekod berapa lama anda gunakan internet. Tak payah susah-susah tengok jam.

8. IE Tab V2
Embed Internet Explorer ke dalam firefox. Kepada pembaca yang komen hari itu untuk saya carikan samada boleh gunakan active-X dalam Firefox. Tak tahu Maybank Share investment tu boleh guna tak sebab saya takde saham situ tetapi laman web lain boleh....

9. DownThemAll!
Download accelerator paling laju ShimG pernah guna. Yang bestnya ia built-in. Ia juga memudahkan anda mengkonfigurasi download anda; download prioriti, berapa laju, boleh check Md5sum kalau ini selalu guna untuk download ISO linux..heheh....tapi rekod paling lama download Hardy Heron dulu....3 hari, 2malam....maklumlah internet universiti, macam kura-kura...

10. Fasterfox
Meningkatkan kelajuan Firefox anda kepada 120km/j. (miles may vary)

11. AddThis
Lebih senang untuk share dan bookmark sesuatu. Dilengkapi semua web 2.0; FB, Twitter, Blogger dl

No comments: